سیستم تعلیق نیمه مستقل و تفاوتهای آن
سیستمهای تعلیق یکپارچه از گذشته تا به امروز جزئی از پرکاربردترین و پرا استفادهترین سیستمهای تعلیق در صنعت خودروسازی بودهاند در این مقاله میخواهیم در رابطه با سیستم تعلیق نیمه مستقل و تفاوتهای آن توضیحات بسیار مناسبی را در اختیار شما بگذاریم از تمامی نکات مهم خودرو این سیستم تعلیق نیز نکته بسیار مهمی است یعنی اینکه سیستم بسیار کاربردی میباشد و اگر این سیستم نباشد یا دچار مشکلاتی شده باشد خودرو نواقص زیادی را به همراه خواهد داشت در رابطه با این مسائل میتوان گفت که تمامی سیستمهای داخل خودرو بسیار کاربردی هستند اما این سیستم کاربردی در هنگام حرکت و کنترل خودرو دارد که اگر استفاده از آن کامل و درست نباشد حتماً دچار ایراداتی شده است تجربه نشان میدهد که هرچه اطلاعات عمومی شما در رابطه با سیستم تعلیق بسیار باشد شما میتوانید انواع سیستم تعلیق را آشنا شوید و کاربرد هر کدام را بدانید و اگر گاهاً خودروی شما دچار مشکلات تعلیق خودرو شد بدانید که در چه قسمتهایی چه کارهایی و سیستم تعلیق شما از چه نوعی میباشد و باید انجام دهید همانطور که توضیح دادیم در صنعت خودروسازی و در خودروهای بسیار روز دنیا مخصوصاً خودروهای اقتصادی تجاری آفرودی در محور عقب خود از تعلیقهای یکپارچه استفاده میکنند چرا که این سیستم بسیار انواع مختلفی دارد سیستمهای تعلیق یکپارچه انواع متفاوتی دارند و میتوان گفت که برخی از آنها را در گروه نیمه تعلیق مستقل برخی دیگر را در گروه سیستم مستقل دستهبندی میشوند و در گروه سیستم تعلیقه نیمه مستقل مواردی وجود دارد که اکنون در این مقاله در رابطه با تمامی آنها توضیحات کامل خواهیم داد ضمن معرفی سیستم تعلیق یکپارچه نیمه مستقل و انواع آنها کاربردهای متفاوت هر یک از سیستمها را بیان میکنیم و تفاوت تعلیقها و سیستمهای متفاوت نیمه مستقل سلب و موارد دیگر را بیان میکنیم شما میتوانید راجع به هر موضوع خودرو که سوال برانگیز بود و مسائل روز خودرو و مواردی همچون خودروهای داخلی خارجی قسمتهای فنی خودرو سیستمهای مختلف خودرو اطلاعات خواستید به سایت نوبت ماشین مراجعه کنید در ادامه با ما همراه باشید تا در تفاوتها و اصل سیستم تعلیق آشنا شوید با ما همراه باشید

تاریخچه سیستم تعلیق
در رابطه با سیستم تعلیق و تاریخچه آن میتوان گفت که از ابتدای شروع صنعت خودروسازی از همان اول در قرن ۱۹ میلادی سیستم طریقه یکپارچه همواره و همیشه خودروهای تولید شده بوده و در محورهای جلو و عقب از این سیستم استفاده کردند اما کم کم استفاده از سیستمهای تالیف در خودروها به صورت مستقل باب شده بود و در دهههای مختلف از جمله دهه ۳۰ میلادی سیستم و تعلیق دوجناقه وارد بازار شد و در دهه ۵۰ نیز سیستم تعلیق مک فرسون وارد بازار شد و بعد از آن نیز سیستم تعلیق سلب جای خود را در خودروها ایجاد کرد و امروزه نیز هیچ خودرویی در شهر وجود ندارد که سیستم و تعلیق سلب را نداشته باشد اما در محورهای عقب خودرو کمی متفاوت میباشد تعلیقهای سلب در محورهای عقب خودرو تا دهه ۸۰ حکم فرما میکردند اما بعد از آن طراحی و سیستم تعلیق مولتی لینک وارد شد که این سیستم همچنین جایگاه خودش را از دست نداده و باز هم در خودروهای شخصی و شهری اقتصادی تجاری از این خودرو و حتی خودرو آفرودی گران و تویوتا و لندکروز نیز از سیستم تعلیق سلب استفاده میکنند همانطور که توضیح دادیم سیستم تعلیق سرو طراحان و مهندسان برای بهبود تعلیقهای یکپارچه استفاده کردند تا در محورهای عقب خودرو تلاش بسیاری کردند و از انواع مختلفی از آنها و سیستمهای تعلیق را به پدیده آوردند و به وجود آوردند تا بتوانند با نیمه مستقل و نامهای از جمله نیمه مستقل و سلب نیز شناخته شوند خیلی از بسیاری خودروها از این سیستم تعلیق استفاده میشود

انواع سیستم تعلیق یکپارچه
درباره باره انواع سیستم تعلیق میتوان سیستمهای متفاوت و متنوعی را نام برد سیستم تعلیفهای یکپارچه در محور عقب خودرو انواع و مدلهای مختلفی را ایجاد کردند که امروزه در سه مدل که معروفتر از آنها در صنعت خودروسازی استفاده میگردد قرار دارند میتوان این سیستمها را اینگونه نام برد و سیستمها شامل سیستم تعلیق سلب سیستم تعلیق نیمه مستقل سیستم تعلیق نیمه مستقل پیچشی سیستم تعلیق نیمه مستقل فنر پیچشی میباشند که در ادامه مطالب همراهمان باشید تا در مورد هر کدام از این سیستمهای نیمه تعلیق و موارد متنوع و متفاوت آنها توضیحاتی دهیم مزایا و معایب آنها را بگوییم و شما را با آنها کاملاً آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان میگذاریم ما را همراهی کنید
سیستم تعلیق سلب
در این موضوع میخواهیم در رابطه با سیستم تعلیق سلب توضیحاتی دهیم تعلیق صبر در واقع قدیمیترین سادهترین و کامل و آسانترین مدل تعلیق یکپارچه است که در این سیستم تعلیق وجود دارد و از یک اکسل و یک تکه استفاده شده است که از دوچرخه عقب را به طور مستقیم به همدیگر وصل کند و میتواند از فنر شمش یا فنر لول استفاده شود که این فنر نیز معمولاً فنر لول در خودروهای شهری و فنر شمش در خودروهای تجاری استفاده سیستم تعلیق سر از نوع فنر شمشی که باشد در خودروهای تجاری و فنرها توسط شاسیها وصل هستند و اگر از نوع فنر لول باشد توسط بازوها برای کنترل شاسی خودرو متصل میگردد و در سیستم تعلیق سلب میخواهیم و میتوانیم برای کاهش ضربات از میله مشکل استفاده کنیم و استفاده از سیستم تعلیق قابلیت جای دادن دیفرانسیل و پلوسها برای خودروهای مجهز جبه دیفرازل عقب را ایجاد میکنند مجهز به این سیستم دارای مزایا و معایب متعددی هستند که استفاده از این سیستم بسیار خوب از برخوردهای مانند شاسی بلندها خودروهایی مانند شهری خودروهای عمومی استفاده میشود

مزایا و معایب سیستم تعلیق سلب
اگر بخواهیم از مزایا و معایب این سیستم تعلیقین بسیار صحبت کنیم میتوان گفت که از ارزان بودن آن ساده و به دور از پیچیدگیها میتوان اشاره کرد و میتوان گفت که سیستم تعلیق بسیار محکم است و زوایای مختلف چرخ مانند کمپر زاویه دهانه به سختی در این تعلیق به هم میخورند و به همین دلیل این تعلیق برای استفادههای تجاری سنگین و آفرودی مناسب میباشد و در نهایت به دلیل سادگی و استفاده از قطعات بسیار کمتر آن هزینههای تعمیر و نگهداری این سیستم تعلیق کمتر بوده است و استهلاک آن نیز کمتر خواهد بود اما از معایب این سیستم میتوان در م تعلیق سلب به دلیل اتصال مستقیم چرخها به یکدیگر اشاره کرد که چرخها نمیتوانند در مقابل با ناهمواریهای جاده به طور مستقل از همدیگر رانندگی کنند و بروند و هیچ کدام نمیتوانند به سوی مستقل با یکدیگر بازی کنند و تمامیت چرخها و همه آنها وارد میشود از سوی دیگر زاویه کمپر چرخ نیز در پیچ نسبتاً شدید نمیتواند تغییر کند ترکیب این موضوع با انتقال ارزی ضربات باعث میشود که خودرویی که از تعلیق استفاده میکند سواری خشکترین را ارائه دهد هندلینگ ضعیفتری را نسبت به خودروهایی که تعلیق مولتی لینک استفاده شده است داشته باشد برای مثال میتوان خودروهایی همچون کیا ریو اکسیما نیسان مونتاژهای ایرانی از سیستم تعلیق سرد با فنرهای لول در محورهای عقب استفاده کردند نیسان زامیاد تویوتا لندکروز نیز به سیستم تعلیق سلبریتیفرانسیل همراه است و با فنر لول استفاده شده است و مجهز میگردد و تمامی این نکات گفته شده مزایا و معایب سیستم تعلیق سلب بوده است

سیستم تعلیق میله پیچی
سیستم تعلیق میله پیچشی در واقع سیستم تعلیق نیمه مستقلی میباشد که امروزه در خودروها استفاده میشود مخصوصاً خودروهای اقتصادی دیفرانسیل جلو که بسیار این سیستم کاربرد دارد و از پرکاربردترین سیستمهای جامعه امروزی محسوب میشود که این سیستم تعلیق ظاهری تقریباً شبیه به تعلیق سلب دارد اما عملکرد آنها متفاوت است و دیفرانسیل آنها روی آن قابل نصب نمیباشد و فرم کلی تعلیق میله پیچشی شبیه به حرف h انگلیسی میباشد و میتوان گفت که در واقع میله متصل کننده دوچرخه دیگر میباشد که قابلیت پیچش را دارد در هنگام ضربه از یک چرخ پیچش درون خود تلاش میکند ضربه را به طور مستقل حل کند و به چرخهای دیگر وارد نشود و همین موضوع باعث شده است که علت این تعلیق نیمه مستقل به عنوان سیستم تعلیق میله پیچشی نیمه مستقل نام بگیرد تمامی مامی توضیحات داده شده در رابطه با این سیستم بود اکنون میخواهیم در رابطه با مزایا و معایب آن توضیحات بیشتری بدهیم
مزایا و معایب سیستم تعلیق پیچی

این سیستم مزایای متفاوتی دارد یکی از مزایای اصلی آن قیمت ارزان آن است به دلیل استفاده از بوشهای کم تعداد دوام آن بسیار بالا است هزینه نگهداری آن پایین دارد سیستم تعلیق میلهای پیچشی سبک وزن است و به دلیل نوع طراحی احتیاج به میله موجگیر و جداگانه ندارد و معمولاً توسط اکسل نقش میل مشکل را انجام خواهد داد و خودروهایی که این سیستم را دارند مجهز هستند سواری نرمتری را مهیا میکند هندلینگ بهتری را ایجاد میکند و نسبت به خودروهای دارای سیستم تعلیق سلب بهتر میباشد اما این سیستم معایبی نیز دارد سیستم تعلیق ه پیچشی با اینکه مانند تعلیق سلب نیرو را به طور کامل میان چرخها منتقل نکرده اما باز هم در آن انتقال ارزی نیروی صفر نیست و همچنان نیرو میان چرخهای چپ و راست منتقل میگردد و در نتیجه هندلینگ نسبت به تعلیق مولتی لینک ر میباشد و سواری خودرو تکانهایی میخورد خشکتر است و زاویه کمپر و دهانه چرخ در این سیستم قابل تنظیم نمیباشد و کمبر دو چرخ در سر پیچ و از یکدیگر تاثیر دارند و در نتیجه در پیچ آسفالتها ناهمواریها بی تعادل میشود و خود را در بالاییها نیز مختل است اگر خودروهای اقتصادی امروزه سیستم تعلیق میله پیچشی استفاده کنند میتوانند در بازارهای ایران خودرویی مانند برلیانس کراسیراتو هیوندا از این سیستم تعلیق استفاده کنند

سیستم تعلیق فنر پیچی
در این مقاله در رابطه با انواع سیستم و آخرین مدلی که از سیستم تعلیقهای یکپارچه وجود دارد سیستم تعلیق فنر پیچشی یا همان تورشین بار میباشد این سیستم طلاق از یک اکسل استوانهای شکل تشکیل میگردد که دو بازو عمودی بر اکسل بر چرخ متصل است این سیستم اکسل مانند تمامی سیستمهای تعلیق میله پیچشی در برابر ضربات عمودی از شهرهای حول محور خود میپیچد تا جلوی انتقال مستقیم نیرو را به دوچرخه دیگر بگیرد به همین دلیل دسته تعلیقهای نیمه مستقل قرار دارد و اکسلهای فنر پیچشی قابل تنظیم است این سیستم دارای تعلیق استفاده عمده روی خودرو و خودروهای نظامی سنگین وزن و مانند تانکها کامیونها و برخی دیگر هستند و و در قرن بیستم جهان استفاده از این روی خودروهای شهری مرسوم بوده است و استفاده میگردیده و مزایا و معایب متفاوتی را نیز دارد در ادامه در رابطه با مزایا و معایب آن نیز توضیحاتی میدهیم همراهمان باشید
مزایا و معایب سیستم تعلیق فنر پیچی
سیستم تعلیق فنر پیچی مزایای خودش را دارد که میتوان به حجم بسیار کمان اشاره کرد مورد بعدی به کمترین فضای میزان تمام سیستمهای تعلیق استفاده اشغال میکند و همچنین آنها به دلیل نیمه مستقل بودن استفاده از فنرهای پیچشی سواری نرمتری را ایجاد میکند و هندلینگ بهتری را نسبت به موارد دیگر توضیح داده شده ارائه میدهد و از سوی دیگر ارتفاع قابل تنظیم دارد و به عنوان یکی از مزیتهای آن در نظر میگیرند مورد بعدی آخرین مورد که میتوان در مزایای آن اشاره کرد سیستم تعلیق فنر پیچشی عمر بسیار خوب بالا و نگهداری آن نیز ارزان کم هزینه میباشد که این مورد آخر بسیار صفحه اقتصادی دارد و استفاده از آن بسیار مطلوب است اما معایب این سیستم را میخواهیم توضیح دهیم که از جمله سیستم تعلیق فنر پیچشی با وجود نیمه مستقل بودن و همچنین سیستم تعلیق ایده آلی نمیباشد و قابلیت تمامی تکانهای سطح جاده را ندارد و معمولاً خودروهایی که به این سیستم وجود دارند تکانهای اضافه زیادی را در داخل کابین خودرو حس میکنند هندلینگ آنان دچار مشکل است و همچنین قابل ذکر است که قابلیت تنظیم نبودن این سیستم هرگونه دستکاری خارج از چهارچوب میتواند کاهش هندلینگ خود را ارائه دهد امروزه با استفاده از سیستم تعلیق روی خودروهای شهری مرسوم نیست و ایران به قوت خود پابرجاست معروفترین خودروهای در بازار که از این سیستم تعلیقها استفاده میکنند ۲۰۶ ۴۰۵ سمند و تمامی خودروهای وابسته به ایران است

جمع بندی
در این مقاله در رابطه با تمامی نکات مهم خودروها و سیستم تعلیق نیمه مستقل آنها توضیح دادیم همانطور که میدونید در صنعت خودروسازی یکی از پرکاربردترین سیستمها سیستمهای تعلیق است که استفاده میشود از گذشته و یا حتی میتوان گفت که از اولین خودروی تولید شده تا به اکنون این سیستم جزوی از حیاتیترین بخشهای حرکتی و کنترلی سیستم میباشد خودرو به دور این سیستم مشکلات پیاپی دارند یا حتی میتوان گفت حرکت آنها بسیار سخت خواهد بود سیستمهای تعلیق انواع مختلفی دارد که در این مقاله میتوان در رابطه با سیستمهای تعلیق نیمه مستقل توضیحاتی دادیم آنها را نام بردیم تاریخچه آنها را توضیح دادیم و تفاوتها و موارد دیگر در رابطه با این سیستم تعلیقها را توضیح دادیم همانطور که گفتیم سیستم تعلیق سرو که دارای بخشی متفاوتی بود مذاهب معایب خودش را داشت سیستم طریقه میله پیچشی که این مورد نیز جزو مواردی بود که توضیحات ویژهای دادیم مزایا و معایب را توضیح دادیم و سیستم تعلیق فنر پیچشی نیز مورد آخری بود که توضیح دادیم از سیستمهای متفاوت و تعلیقهای بسیار پیشرفتهای در خودروها استفاده میشود اما این موضوع بسیار تلخ که همچنین خودروسازی ایران از سیستمهای کهنه و گذشته استفاده میکند بسیار ناخوشایند است و امیدواریم که خودروهایی که در آینده تولید میشود از سیستمهای تعلیق جدید بهرهمند شوند امیدواریم که این مطالب را مطالعه داشته باشید برایتان مفید باشد و هر سوالی که در راجع به خودرو و موارد آن داشتید میتوانید به سایت نوبت ماشین مراجعه کنید امیدواریم این مقاله برایتان موثر واقع شود