چند کاری که نباید در خودروهای اتوماتیک انجام داد
در رابطه با چند موضوعی که باعث شده است در خودرو اتومات انجام نشود در این مقاله میخواهیم توضیح دهیم میتوان گفت که در سال ۱۹۴۰ میلادی گیربکس اتوماتیک برای اولین بار در شرکتهای مختلف اتومبیل ایجاد شد و به انجام صورت گرفت در آن زمان تعداد زیادی از خودروها و خودروها همانطور که میدانید بسیار کم بودند و آپشنها صرفاً برای یک سری از خودروهای تجملاتی محسوب میشدند و رفته رفته با افزایش شمار خودروها در دنیا گیربکس اتوماتیک طرفدار های خاص خودش را داشته است و امروزه در خرید خود را بیشتر مردم اولویت اتوماتیک بودن خودرو برایشان بسیار مهم است زیر گیربکسهای اتومات و اتوماتیک بودن خودرو راحتی بیشتر و آسایش و امکانات بسیار زیادی را برای خود را فراهم میکند و راننده میتواند بسیار راحتتر از گذشته به رانندگی ادامه دهد و مراقبتهای بسیار زیادی را نسبت به خودروهای قدیمی ایجاد میکند و مورد مهمتر از آن این است که هزینههای تعمیر آن بسیار بالاست و گیربکسهای دستی در این مورد راحتتر هستند اما خودروهای اتومات یکی از مواردی است که جامع آن را پذیرفته و میخواهد بنابراین باید با تمامی ویژگیهای آن آشنا شوید و بدانید که اتوماتیک بودن خودرو کارهایی را نیز میطلبد که باید انجام دهید از جمله متفاوتی برای عمر بیشتر اتوماتیک بودن خودرو نیازمند است در این مقاله همانطور که در ابتدا گفتیم میخواهیم در رابطه با چندین کاری که نباید با خودروهای اتوماتیک انجام داد توضیحات ویژهای بدهیم در ادامه ما را همراهی کنید شما میتوانید در رابطه با هرگونه مسائل خودرو انواع آن ویژگیهای خودروهای متفاوت مشخصههای فنی قسمتهای موتوری آن خودروهای داخلی خارجی انواع خودروهای جهان روز و تمامی سوالهای مرتبط با خودرو را در سایت نوبت ماشین مراجعه کنید و تمامی سوالها و ابهامات خودتان را میتوانید مطالعه کنید و از آنها استفاده کنید در ادامه با ما همراه باشید تا از چندین نکته که نباید در خودروهای اتومات ایجاد شود و انجام بگیرد نام میبریم و توضیحات ویژهای میدهیم با ما همراه باشید

دنده اتوماتیکی را در حین حرکت خلاص نکنید

این مورد جزو موردهای اولی است که برای این مقاله باید توضیح داد و گفت که این کار علاوه بر کاهش کنترل خودرو و شما بر ثبات خودرو میتواند باعث فشار مضاعف به شیر برقی و گیربکسها نیز بشود مثلاً میتوانیم این مورد را مثال بزنیم که جواب دنده خودرو ۲۰۶ تیپ ۶ با کد l۴ از سادهترین نوع گیربکسهای اتومات است اما همین مورد باعث میشود که ۸ عدد شیر برقی داشته باشد و قیمت هر کدام از این شیر برقیها حول و حوش ۷۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان شاید هم بیشتر باشد بنابراین این رقم بدون اجرت تعویض در نظر گرفته شده است بنابراین اگر دنده اتوماتیک را در حین حرکت خلاص نکنید باعث مشکلاتی از جمله خرابی این شیرها میشود و اگر به طور کامل و یکباره ۸ شیر این تیپ ۶ ۲۰۶ خراب شود حدود قیمت بسیار بالایی بر دوش شما خواهد گذاشت و این مورد بدون دستمزد مکانیک در نظر گرفته شده است و برای گیربکسهای مدرنتر قیمت بسیار بالاتری وجود دارد برای مثال در لکسوس و موارد دیگری همچون خودروهای لوکس دنیا قیمت نیز متفاوت است خودروهایی که قیمت آنها به دو میلیارد تا ۴ میلیارد نیز میرسد قطعههای ریز آنها نیز همین گونه گران هستند و تعمیر و تعویض آنها نیز بسیار هزینه بر خواهد بود این مورد را در خودروهای اتوماتیک انجام ندهید و تمرکز لازم را قبل از حرکت داشته باشید

از حالت خلاص برای لانچ کردن خودرو استفاده نکنید
شاید عبارت لانچ برایتان تازگی داشته باشد اصطلاحا به حرکت خودرو از حالت سکون با بیشترین گشتاور ممکن و حداقل هر زگردی را لانچ نامیده میشود از حالت خلاص برای لانچ کردن خودرو نباید استفاده شود این عمل در خودروهای دندهای با بالا بردن دور موتور و رها کردن به صورت ناگهانی کلاچ باعث میشود که این مورد دچار ایراداتی شود اما باید توجه لازم را به لانچ کردن در خودرو با گیربکسهای اتومات داشت زیرا گیربکسها دندهای نیستند بنابراین افراد که در دنده حالت خلاص خودرو را میگذارند و دور موتور را بالا میبرند و سپس دنده را به دنده حرکت تغییر میدهند آسیبهای بسیار زیادی به گیربکسهای اتومات خودروهای اتوماتیک وارد میشود و احتمالاً هزینههای میلیونی برای هر خودرو به وجود میآید به طور دیگر اگر بخواهیم توضیح دهیم میتوان گفت که گیربکسهای اتوماتیک برای خودروهای شهری جهت آرامش و سهولت در رانندگی و مصرف سوخت پایین طراحی شدهاند و مناسب هستند برای شتابگیریهای به صورت ناگهانی و رانندگیهای بسیار پرفشار رخی خودروهای اسپرت نیز در این زمینه اقداماتی انجام دادند که جعبه دنده اتوماتیک استفاده کردند و از آپشن لانچ کنترل بهتر و بهرهمند هستند اما این امکان لانچ کردن بدون فشار مضاعف در خودروهای مسابقهای شکل میگیرد و بدون فشار بسیار زیاد برای شتابگیریهای ناگهانی به راننده اجازه این کار را میدهند اما در خودروهای اتوماتیک و معمولی از حالت خلاص برای لانچ کردن نباید استفاده کرد

جهت دنده را در حین حرکت تعویض نکنید
جهت دنده را در حین حرکت با خودروهای اتوماتیک تعویض نکنید هر زمان که مجبور هستید به طور متوالی حرکت به عقب و جلو داشته باشید مانند دور زدن در خیابانهای کم عرض یا پارک کردن در جاهایی که جای پارک کوچکی دارد اقدامات لازم را اول پیش بینی کنید سعی کنید ابتدا کاملاً توقف داشته باشید بعد دنده را از حالت حرکت به حالت دنده عقب یا برعکس تغییر دهید و در وضعیتهای مختلف دی انگلیسی و آر انگلیسی قرار دهید تغییر حالت دنده در حین حرکت به گیربکس فشارهای بسیاری وارد میکند و تغییر وضعیت گیربکس از حالت دستی و تیپ ترونیک یا مدلهای پیش فرض گیربکس و حالت اسپرت برفی مشکل ایجاد نخواهد کرد این مورد از کارهایی است که در جهت دنده را نباید در حالت حرکت عوض کرد و در خودروهای اتوماتیک این کار بیشتر صورت میگیرد که یکی از نبایدهای این استفاده از خودروهای اتوماتیک است که باید انجام شود تا طول عمر اتوماتیک و گیربکسهای آن افزایش پیدا کند

در توقفهای کوچک و کوتاه مدت دنده را خلاص نکنید
در رابطه با این مورد میتوان گفت که سعی کنید در ترافیکها و چراغ قرمزها و قسمتهایی که توقف خودرو کمتر از دو دقیقه صورت میگیرد گیربکس را خلاص نکنید زمانی که گیربکس در حالت دی قرار داشته باشد و شما توقف لازم را داشته باشید گاهی اوقات باعث میشود که گیربکس در دنده یک بماند و تنها درگیری موتور و گیربکس در جریانهای گردابی روغن هیدرولیک داخل توربینها ایجاد شود و به دلیل دور پایین موتور بسیار ناچیز عمل کند در صورت خلاص کردن گیربکس قرار دادن دوباره آن در حالت دی مجموعه کلاچها و سوپاپها و شیرهای برقی را درگیر میکند که استهلاک آن به مراتب بیشتر میشود همین جهت میتوان گفت که زمانی که محدوده یا مدت زمان کوتاهتری قرار است توقف کنید سعی کنید که دنده را خلاص نکنید و از ترمز استفاده کنید تا طول عمر اتوماتیک و قسمتهایی مانند گیربکس اتوماتیک خودروهای اتومات حفظ شود و بیشتر شود

در زمان پارک کردن خودرو ترتیب را رعایت کنید
در رابطه با این موضوع نیز میتوان گفت که برای توقف کامل یعنی پارک کردن کامل و ایست کامل ابتدا باید کاملاً بایستید و خودرو را از حالت حرکت خنثی کنید سپس دنده را در حالت ان قرار بدهید ان انگلیسی و زمانی که در این حالت قرار دارید ترمز دستی را کشیده کنید و آن را کاملاً پایتان را از روی ترمزها بردارید تا وزن خود را بر روی چرخهای عقب بیفتد و سپس دنده را در حالت پارک یا پی انگلیسی قرار دهید در غیر این صورت فشار بسیار زیاد وزن خود را روی گیربکسها میافتد جعبه دنده اتوماتیک ضرر میبیند و همانطور که میدانید تعویض قطعات آن باعث میشود که گزافی را بر دوش شما بگذارد و باعث شود که به تعمیرگاههای خاص و تخصصی در حوزه اتوماتیکهای خودرو احتیاج پیدا کنید سعی کنید در زمان پارک کردن ترتیب را رعایت کنید و این مورد باعث میشود که خودروی شما حفظ شود و دچار ایرادات و نواقصی نباشد
جمع بندی
در این مقاله در رابطه با ۵ نکته مهم که در خودروهای اتوماتیک نباید آنها را انجام داد توضیحات بسیار کامل ویژه دقیقی دادیم که شما با مطالعه این موارد میتوانید به کارکرد خودرو اتوماتیک و مواردی که بر روی دنده اتوماتیک آن ضرر وارد میکنند آشنا شوید همانطور که میدانید این آپشنها در خودروهای بسیار لوکس و مدرن به کار رفته است و طرفداران خاص خودش را پیدا کرده و امروزه خرید خودروهای اتوماتیک در اولویت مردم قرار گرفته است زیرا آسایش و رفاه بیشتری را برای سرنشینان و همچنین راننده فراهم میکند از همین رو میتوان گفت که مواردی باعث میشود که خودرو اتومات آسیب ببیند مقاله در رابطه با مواردی همچون دنده اتومات در حالت خلاص تعویض نکنید و مسائلی همچون از لانچ کردن از حالت دنده ان یا خلاص استفاده نشود توضیحاتی دادیم در حین حرکت نباید تعویض دنده داشته باشید توقفهای کوتاه مدت را نباید از حالت خلاصه خودرو استفاده کرد توقف و پارک کردن خودرو نیز باید به ترتیب باشد تا اثرات جبران ناپذیری بر روی گیربکس خودروهای اتوماتیک ایجاد نشود تمامی نکات مهم این مسئله در این مقاله ذکر شد و امیدواریم شما مطالعه این مطالب به تمامی سوالهای ذهنتان برسید و مطالعه کردن این مقاله امیدواریم که برایتان موثر باشد شما میتوانید تمامی نکات و سوالاتی راجع به خودرو و مسائل روز به خودرو و مرتبط با آن را در سایت نوبت ماشین مراجعه کنید و آنها را مطالعه کنید امیدواریم که این مقاله برایتان مفید واقع شود