سیستم تعلیق دوجناقه چیست
سیستم تعلیق انواع مختلفی دارد در باره این سیستم میتوان گفت که مواردی مانند سیستم تعلیق مکفرسون و سیستم تعلیق مولتی لینک نیز وجود دارد که هر کدام ساختار متفاوتی دارند در این مقاله در رابطه با یکی از معروفترین سیستمهای تعلیق در جهان میخواهیم صحبت کنیم و سیستم تعلیقی است که در محور جلوهای خودرو استفاده میگردد و این سیستم تعلیق به عنوان سیستم تعلیق دوجناقه نام دارد عملکرد سیستم تعلیق دوجناقه متفاوت از مزایا و معایبی دارد که میخواهیم آنها را برای شما نام ببریم و توضیح دهیم سیستم تعلیق یکی از مهمترین سیستمهایی است که در خودرو به کار رفته است و وظیفه تنظیم و کنترل خودرو را بر عهده دارد و اگر این سیستم دچار ایراداتی باشد خودرو به صورت از کنترل خارج شده و به هر سوی کشیده میشود و خطر واژگونه نیز دارد بنابراین همانطور که میدانید سیستم تعلیق نیز یکی از سیستمهای مهم در خودرو است و در رابطه با این سیستم باید اطلاعات کافی داشته باشید در این مقاله در رابطه با سیستم تعلیق دوجناقه و عملکرد آن و مواردی که در رابطه با این سیستم از توضیحات ویژهای میدهیم با ما همراه باشید شما میتوانید در رابطه با خودرو مسائل روز آن مشخصات فنی قسمتهای داخل و خارجی و هر سوال مرتبط با خودرو داشتید در سایت نوبت ماشین مراجعه کنید و تمامی سوالها و ابهاماتتان را برطرف کنید و آنها را مطالعه کنید با ما همراه باشید

سیستم تعلیق دوجناقی چیست
سیستم تعلیق را بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم میتوان گفت که سیستم تعلیق دوجناقه یک سیستمی است که تعلیق مستقیم بر روی خودرو و قسمت جلوی آن دارد و از دو بازوی ای شکل و موارد دیگر تشکیل شده و به علت شباهت این بازو به استخوان جناق به آن سیستم تعلیق دوجناقه گفته میشود بنابراین در این سیستم تعلیق قسمت بالا یعنی بازو شکل آنکه ای وجود دارد در هر کدام توسط یک رابطه بوش مانند از بالا و از پایین به سگ دست چرخ مرتبط هستند کمک بسیار زیادی روی جناق پایین دارند و روی چرخها متصل هستند و از میان جناق بالا به کمک جناق پایین عبور میکنند در طرف دیگر نیز قسمت پایینی بازوی ای شکل سیستم تعلیق دوجناقه توسط دو رابط گوشی به شاسی متصل هستند و این ارتباط توانسته چرخهای جلو را به صورت کاملاً کنترل شده هدایت کند و زمانی که این سیستم دچار مشکلاتی نباشد خودرو کاملا به سمت جلو هدایت میشود و با توجه به فرمان به سمتهای دیگر نیز میرود و هیچ خلافی و محدودیتی ندارد تعلیق دوجناقی در اولین بار در دهه ۱۹۳۰ توسط خودروسازان فرانسوی تولید و طراحی شد همانطور که میدانید خودروسازی فرانسه یکی از قدیمیترین خودروسازیهای جهان محسوب میشود در خودرو سیتروئین در سال ۱۹۳۴ میلادی تعلیق دو جناقه برای اولین خودرو سیتروئین ایجاد شد و در مدلهای مختلف این خودرو به وجود آمد و بر روی آنها نصب گردید قابل توجه است که در آن زمان سیستم تعلیق مک فرسوم برای خودروی سواری هنوز معرفی نشده بود بنابراین این سیستم و سیستم مولتی لینک معرفی نشده بود برای خودروها بنابراین این دو سیستم تعلیق کاملاً متفاوت هستند و سیستم تعلیق دوجناقه تعریف دیگری دارد تا به اکنون در رابطه با سیستم تعلیق دوجناقه توضیحاتی دادیم و شما با آن آشنا شدید اکنون در رابطه با عملکرد آن توضیح میدهیم


عملکرد سیستم تعلیق دوجناقه به چه صورت است
سیستم تعلیق دوجناقه به علت شکل هندسی که دارد عملکرد متفاوتی را نیز ایجاد میکند این سیستم تعلیق به علت شکل هندسی خاص خود به طراحان اجازه داده است تا عملکرد متفاوتی را برای این سیستم ایجاد کنند و از پارامترهایی مانند کمپر کستر زاویه دهانه چرخ ارتفاع تمامی این موارد را میتواند به راحتی کنترل کند و بنابراین معمولاً در این قسمت تعلیق جناق بالایی طول کمترین از جناق پایینی دارد و موجب میشود که زمانی که خودرو در حال پیچیدن است کمپر چرخ داخل پیچچه مثبت و کمپر چرخ خارج پیچ منفی وارد شود این موضوع باعث شده است که شعاع گردش و کاهش پیدا کند و در عین حال هندلینگ و تعادل بالایی را نیز این سیستم ارائه میدهد سیستم تعلیق دوجناق عملکرد خاصی دارد به خاطر طول کمتری که دارد باعث شده زمان پیچیدن در داخل چرخها کمتر شود و همین موضوع باعث عملکرد و بهینهتر شدن و بازدهی بهتر موتور خود را میباشد و توان موتور خودرو را افزایش داده است سیستم تعلیقهای متفاوت دیگری که در بالا نام بردیم آنها نیز عملکرد متفاوتی دارند که هر کدام را باید جداگانه توضیح دهیم در ادامه در رابطه با مزایا و معایب این سیستم تعلیق دوجناقه آشنا خواهید شد با ما همراه باشید

مزایا و معایب سیستم تعلیق دوجناقه
سیستم تعلیق دوجناق مزایا و معایبی دارد همانطور که در بالا در رابطه با عملکرد آن توضیح دادیم و عملکرد ویژهای را نسبت به هندلینگ خودرو ایجاد میکرد ویژگیهای دیگری نیز دارد اما در کنار این ویژگیها دارای معایبی نیز میباشد سیستم تعلیق دوجناق از لحاظ دینامیکی بسیار قوی عملکرد مناسبی دارد و نوع طراحی آن دست خودروسازان را برای تنظیم کردن چرخها باز گذاشته است و این مورد بسیار مطلوب است در این سیستم تعلیق دوجناقی میتوان دریافت که حرکات چرخ کامل بهینهسازی شده است و در نتیجه تمامی این خودرو و اتفاقات آن را طراحی میکند و میتوان گفت که در اثر بهینهسازی چرخهای خودرو و حرکت و توان آنها باعث شده است که سیستم تعلیق اندلینگ بسیار مناسب سواری نرم و قرصتری را برای رانندگان ایجاد کنند و رانندگی با این سیستم بتواند تجربه بهتری را در اختیار راننده قرار دهد از نظرهای دیگر اگر بخواهیم این سیستم را بررسی کنیم میتوانیم در رابطه با سیستم تعلیق دوجناقه پیچیده بودن آن توضیح دهیم این سیستم بسیار پیچیده وزن بالایی دارد از سوی دیگر استفاده از این سیستم قیمت بسیار بیشتری نسبت به سیستم تعلیقهای دیگری دارد چرا که این سیستم تعلیق بسیار هندلینگ خوب سواری بهتر و در رابطه با حرکات چرخها موارد بهینهای را ارائه میدهد اما از سوی دیگر قیمت بالای آن از بسیاری از سیستمهای تعلیق دیگری که در بالا نام بردیم مانند سیستم تعلیق مک فرسون بسیار بیشتر است بنابراین هزینههای تعمیر آن نیز بسیار بالاتر میرود از آنجا که قیمت بالایی دارد اگر دچار مشکلاتی شود هزینههای تعمیر آن نیز بسیار بالا خواهد بود بنابراین در رابطه با معایب این سیستم تعلیق میتوان به قیمت بالا و تعمیراتی که هزینه بسیار زیادی را ایجاد میکنند دانست معمولا در خودروهای اقتصادی خودروسازان از سیستم تعلیق دوجناقه نمونه ارزانتری نیز وجود دارد و از اون مورد استفاده میکنند این سیستم تعلیق دوجناقه بیشتر در خودروهای لوکس و خودروهایی که از نظر اقتصادی قیمتهای بسیار بیشتری دارند استفاده میشود و از نمونههای سیستمهای تعلیق متفاوتی که در ابتدا نام بردیم که سیستم تعلیق دارای انواعی هستند و از سادهترین و ارزانترین آنها برای خودروهای اقتصادی استفاده میشود این مقاله در رابطه با مزایا و معایب آن توضیحات ویژهای دادیم همانطور که توضیح دادیم سیستم تعلیقات دوجناقه به خاطر دینامیکی بسیار قوی که داره بسیار استفاده میشود اما یکی از دلایلی که در خودروهای عادی استفاده نمیشود قیمت بالا و هزینه زیاد تعمیر آن است مزایا و معایب آن توضیحات ویژهای دادیم و شما با سیستم تعلیق دو جناقه آشنا شدید

جمع بندی
در این مقاله در رابطه با سیستم تعلیق دوجناقه و مواردی که مربوط به این سیستم میباشد توضیحات ویژهای دادیم سیستم تعلیق دوجناققه طبق توضیحات بالا کل هندسی خاصی دارد و همین موضوع باعث شده است که خودروسازان از این سیستم استفاده کنند تا هندلینگ مناسب و تعادل بالایی را هم به چرخها و هم به موتور خودرو ایجاد کنند این موضوع باعث شده است که سیستم تعلیق دوجناقه از دهه ۱۹۳۰ میلادی وارد بازار شود و این مورد در خودروهای فرانسوی بیشتر دیده میشود سیستم تعلیق دوجناقه به جناق و استخوان بازو شباهت دارد بنابراین به این موضوع نام گرفته است و همین موضوع باعث شده است که این سیستم عملکرد ویژهای را در رابطه با توانبخشی به خودرو ایجاد کند و باعث شده است که گردش شعاع بهتری در چرخهای خودرو ایجاد شود طبق توضیحات بالا مزایا و معایب متفاوتی دارد از لحاظ دینامیکی بسیار پرقدرت است طراحی خاصی دارد و حرکات چرخ باعث بهینه بودن آن میشوند سواری قرصتری را ارائه میکند اما از سوی دیگر این سیستم به خاطر وزن زیادی که دارد باعث میشود که قیمت بیشتری نیز داشته باشد کمی خودرو سنگین شود تعمیرات سختتری داشته باشد و همانطور که توضیح دادیم از قیمت بسیار بالایی برخوردار است و از صرفه اقتصادی ندارد همانطور که میدانید سیستم تعلیق یکی از سیستمهای مهم در خودرو است که در کنار تمامی سیستمها و اجزای دیگر خودرو توانسته است خودرو را کامل کند و استفاده از این سیستم حیاتی است و اگر در خودرو نباشد خودرو کنترل و توان حرکت ندارد در این مقاله در رابطه با نکات مهم سیستم تعلیق دوجناقه توضیحاتی دادیم که با مطالعه آنها میتوانید به مسائلی پی ببرید و راجع به هر قسمت از خودرو انواع آن ویژگیهای خودروها و مسائل روز خودرو و مرتبط با آن سوالهایی در ذهنتان بود به سایت نوبت ماشین مراجعه کنید و آن را مطالعه کنید امیدواریم که این مقاله را مطالعه داشته باشید و برایتان مفید واقع شود