ساسات در خودرو چه عملکردی دارد
یکی اجزای سیستم سوخت رسانی در خودروهای کاربردی یکی از اجزای خودرو قدیمی محسوب میشود سیستم سوخت رسانی خود را همانطور که میدانید دارای موتورهای احتراقی هستند و این خودروها در واقع موتورهای آن برای کار نیاز به سوخت و هوا دارند و انرژی برق دارند تا بتوانند جرقه تولید و نیرو ایجاد کنند انفجارهای درون سیلندر بخش اصلی عملکرد این موتورها هستند کیفیت این انفجارها به طور مستقیم بر کیفیت فعالیت موتور تاثیر دارد و میزان سوخت و فشار و تزریق آن به سیلندر باعث کیفیت جرقه زنی خواهد شد تنظیم و زمانبندی آن نیز سه اصل مهم است که در صورت انجام آن انفجار صورت گرفته و محفظه احتراق ایجاد و به سیلندر میرود در این میان سوخت توسط سیستم پیچیده سوخت رسانی باید به موتور برسد به دلیل حساسیت وظیفه سیستم سوخت رسانی در خودرو کاربردی آنژکتورها اومدند و جایگزین شدند این سیستمهای گاو رو کاربراتی و آنژکتوری اجزای مشترکی داشتهاند همچنین برخی از اجزای آنان مانند ساسات که مربوط به سیستم این قطعه مربوط به سیستم کاربراتی خودرو است که امروزه در خودروها کارکردی ندارد اما امروز در این مقاله در رابطه با نکات مهم ساسات کاربرد آن چراغ موتور کاربراتی در هوای سرد نیاز به ساسات داره انواع ساسات که دو دسته وجود دارد جایگزین ساسات در خودرو آنژکتوری علائم خرابی ساسات توضیحات بسیار ویژهای میدهیم و عملکرد احساسات را در خودرو مطالعه میکنیم در ادامه با ما همراه باشید

ساسات چیست و چه کاربردی در خودروها ایجاد میکند
در خودرو دکمه دریچه کاربرات هستند که این قطع به راحتتر روشن شدن خودرو و هوای سرد و در روزهای بسیار سرد زمستانی کمک بسزایی میکند و برای توضیح کاملتر و دقیقتر میتوان گفت که کاربراتور و سیستم سوخت رسانی کاربراتی را باید بررسی کنید کاربراتور همانطور که گفته میشود وظیفه سوخت رسانی در خودرو به موتور را دارد و حین انجام این وظیفه شرایط سوخت را در هر موقعیت متناسب با شرایط موتور تنظیم میکند و مخلوط سوخت و هوا را نسبت به همدیگر مناسب کرده و موتور را به طریق آن روشن و ارسال میکند کاربراتور برای انجام این وظیفه خودرو نیاز به خلائی در مجاورت مجرای سوخت دارد که در این سیستم این قطعه شاهد یک ورودی هوا خروجی سوخت هوا و مسیری میان این دو دریچه باید باشد مسیر عبور سوخت و هوا در میان راه باریکتر است که این فضای باریک را ونتوری نامیده میشود در این رابطه میتوان گفت که سوخت توسط پمپ مخصوص ژیگلور به ونتوری وارد شده و هوا نیز از آن سمت دیگر به این قسمت هدایت میشود و با ورود کردن هوا به اونتوری سرعت آن بیشتر و فشار آن کمتر و کاهش فشار هوا و فضای لازم برای اضافه شدن سوخت ایجاد گردیده است بنابراین میتوان گفت که ورود سوخت منجر به تامین مخلوط مورد نیاز سیلندر و خروجی مسیر میباشد که خروجی دیرچه گاز با فشار بیشتر پدال گاز باریک و اجازه ورود مخلوط بیشتر را به سیلندر میدهند ساسات نیز مانند شیری در این محوطه وجود دارد که دکمه مسیر ورود هوا به کاربراتور را مدیریت و دریچه هوا را تنظیم و به این معنی است که در واقع لازم در مواقع بسیار مناسب دریچه را باز نگه میدارد و اجازه سوخت و ترکیب آن با هوا و غلظت مورد نظر را میدهد این عملکرد در زمانی که موتور نیاز به مخلوط بیشتری داشته باشد انجام میشود و ساساتها در زمستانها بیشتر مشغول هستند در این مقاله در رابطه با موارد دیگر در رابطه با ساسات توضیحات بیشتری میدهیم

چرا موتورهای کاربراتی در هوای سرد نیازمند به ساسات هستند
در هوای سرد سوخت توسط کاربراتور به صورت مخلوط به سیلندر وارد شده و مسیر سرد مونوفیلد را در تماس با دیواره کاربرات تقطیر شده و در نتیجه سوخت کافی به موتور نمیرسد در این زمان نیازمند به مخلوط غلیظتری درصد سوخت و اکسیژن بالاتری هستیم تا خود را بتواند حرکت کند در این موقع ساسات وارد عمل میشود غلظت را متناسب میکند که عملکرد موتور بهینه باشد این تنها نیاز برای شروع به کار موتور در هوای سرد است چرا که بعد از روشن شدن خودرو آغاز احتراقهای پی در پی میباشد و سرمای محیط اثرش رفته و دیگر تاثیر ندارد بنابراین تنها لازم است ساسات برای مدت کوتاهی مسیر ورودی هوا و کاربراتو را بسته نگه دارد بنابراین تنها با فعال شدن ساسات کاربراتور مخلوط مورد نیاز سیلندر را تهیه و دریافت میکند کاربراتور مخلوط مورد نیاز سیلندر را به صورت بخار خشک به حالت ایدهآل موتور میرساند شرایط را مهیا میکند احتراق مناسب با انرژی کافی را برای خودرو و کارکرد آن ایجاد میکند در واقع بسته ماندن این دریاچه تسلط ساسات که بالای ونتوری ثابت است مکش سوخت کاربراتور را افزایش و بنابراین مخلوط غلیظتری را ایجاد میکند

انواع ساسات خودرو خودرو
باز و بسته شدن دریچه هوای کاربراتور به صورت مکانیکی و خودکار ایجاد شده و کنترل میگردد ولی به این معنا نیست که ساسا دو نوع مکانیکی به صورت خودکار عمل کنند و این احساساتها از نوع مکانیکی و خودکار هستند که البته استفاده از هر قطعه در حال حاضر منحوس است زیرا شاهد نوع خودروهای جدیدتر آنژکتوری هستیم و این خودروهای کاربردی دیگر وجود ندارند و احساساتها نیز منسوخ شدهاند میتوان گفت که انواع مکانیکی را تنها در نسخه قدیمی پیکان میتوان دید و روند این اجزا در نوع احساسات به صورت زیر است

ساساتهای مکانیکی
ابتدا ساساتهای مکانیکی که در این نوع ساساتها بستن دریچه هوای کاربراتور به صورت دستی انجام میشود و با اختیار راننده صورت میگیرد به این ترتیب در این سیستم دکمهای روی داشبورد وجود دارد برای استفاده از احساسات این دکمه به دریچه متصل است که با کشیدن این دکمه ساسات بسته و هوای ورودی به کاربراتور مسدود میگردد و با استارت خوردن و شروع به کار موتور راننده دکمه ساسات را رها میکند و دریچه هوای کاربراتو را برای ادامه کار عادی موتور باز کرده و ادامه مراحل را ایجاد میکند

ساساتهای خودکار
امروزه در خودروهای کاربراتوری به صورت محدود از ساسات استفاده میشود اما از نوع ساساتهای خودکار احساساتها فعالیتهای خودشان را متناسب با تنظیمات صورت گرفته در مونوفولد خروجی و ورودی ایجاد میکنند بنابراین اجزای این نوع احساسات متناسب و متواضع از ساسات قدیمی هستند که میتوان آنها را نام برد که عبارتند از پوسته پیستون فنر ترموستاتی دریچه تمامی این اجزا متفاوت هستند درون پوسته این احساسات یک پیستون و یک فنر ترموستاتی وجود دارد که به دریچه وصل میکند و با مکشهای هوای سرد درون مونوفیلد ورودی فنر کوک و پیستون به سمت دریچه میرود هدایت میشود و آن را بسته میکند اما بعد از گرم شدن موتور خودرو فنرها رها شده دریچه ساسات نیز به صورت عادی برگشته و باز میگردد

جایگزین در خودروهای آنژکتوری
گفته شده در سیستم ساسانها در کاربراتوری قطعهای با تامین مخلوط غنی و غلیظ سوخت برای موتور روشن شدن خودرو ایجاد شده که نام ساسات به آن دادند که در هوای سرد به صورت سادهتر بتوانند خودروهای کاربراتوری را روشن کنند این قطعه در خودروهای کاربرات کاربرد زیادی دارد اما در خودروهای آنژکتوری که وظیفه کاربراتور توسط آنژکتور طراحی شد انجام میگردد طبعاً وظیفه احساسات به صورت اتوماتیک در ایسیو قرار گرفته است بنابراین اجزایی که در این سیستم جدید به کار رفته و جایگزین احساسات و قطعات و سیستم کاربراتی شدهاند وظیفه احساسات را بر عهده دارند و به سهولت استارت زدن و روشن شدن موتور را ایجاد میکنند سنسور آب یکی از این قطعات است سنسور دور موتور و استپ موتور و سنسور دریچه گاز به ترتیب کار ساسات را انجام میدهند بنابراین به این ترتیب ایسیو با دریافت اطلاعات از حسگر مربوط به دمای آب دریچه گاز و دور موتور شرایط موتور را بررسی و به کامپیوتر خودرو و ایسیو آن فرستاده دستورات لازم را میگیرند به آن عملکرد معادل ایجاد شده فرستاده تا شرایط ایدهآل موتور در مخلوط سوخت و هوا ایجاد شود

علائم خرابی ساسات خودرو
خرابی احساسات به اصطلاح گیر کردن آن علائم مشخص و روشنی دارد که به این ترتیب علائم خرابی ساسات را با یکدیگر بررسی و نام میبریم و آنها را توضیح میدهیم خاموش شدن موتور در دورههای آرام این اتفاق ممکن است در دمای بالا یا پایین ایجاد شود که خرابی ساسات میباشد خاموش شدن موتور بلافاصله بعد از روشن شدن آن نیز علائم دیگری از خرابی ساسات است که باید پیگیری شود مصرف غیر عادی و بالای بنزین نیز در نتیجه خرابی و علائم ساسات میباشد بنابراین این را نیز جدی بگیرید از آنجا که ساسات به صورت مستقیم درصد اختلال سوخت هوا نقش دارد هرگونه علامتی که دال بر تنظیم نادرست و مشکلی در مخلوط این دو باشد به خرابی احساسات است و مربوط به این قطعه میباشد
جمع بندی
در این مقاله در رابطه با تمامی ویژگیات ساسات در خودرو و چه عملکردی دارد توضیحات ویژهای دادیم همانطور که توضیح دادیم ساسات یکی از اجزای سیستم سوخت رسانی در خودروهای قدیمی کاربراتوری بوده است بنابراین قسمتی از کار نیاز به سوخت و تهوا انرژی و تامین آنها را دارد و در پی جرقه میتواند تولید انفجارها داشته باشد و فشار تزریق شده را به هوا و میزان کیفیت و جرقه زنی و تنظیم را بیشتر کند به دلیل این حساسیت ویژگی و وظایف مهم احساسات یکی از قطعات بسیار مهمی در خودرو کاربراتوری بوده است که در این مقاله در رابطه با کاربرد آن انواع ساسات ساساتهای مکانیکی و خودکار که هر کدام را به صورت مجزا توضیح دادیم جایگزین ساسات در خودرو آنژکتوری که توضیح دادیم چه قطعهای میباشد علائم خرابی احساسات را نیز گفتیم و امیدواریم که این مقاله را مطالعه کنید و برایتان مفید واقع شود