آشنایی با انواع کمربند ایمنی در خودرو
یکی از اصلیترین مواردی که امروز مورد توجه تمامی افراد قرار دارد ایمنی خودرو است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است از همان بسیار مورد توجه بوده و به عنوان دغدغه خودروسازان تامین ایمنی راننده و سرنشینان بوده که با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودروسازی افزایش تعداد خودروها در جهان بیشتر شدن شتاب و سرعت آنها در کل افزایش خطرات رانندگی بسیار جدی شده است بنابراین خودروسازی از تکنولوژیهای جدیدی برای رسیدن به خودرو ایمنتر استفاده شده استفاده از کمربندهای ایمنی که بتواند ایمنی سرنشینان را حفظ کند این کمربندها از اولین روز تا به اکنون تحولات زیادی را به خود دیدهاند و امروز در بین این قطعات اجزای سیستم ایمنی خودرو قرار گرفتند که از تاریخچه آنها و موارد دیگر مانند کمربند ایمنی اجزای آن فرایند عملکرد و جمع شدن آن نحوه عملکرد ایمنی پیشکشندهها و کمربندهای مختلف توضیحاتی میدهیم شما میتوانید با مطالعه مطالب در رابطه با کمربندهای ایمنی اطلاعات بسیار زیادی کسب کنید در ادامه با ما همراه باشید

کمربند ایمنی خودرو چیست و چه تاریخچهای را به همراه دارد
بسیاری از کمربندهای ایمنی را اولین اختراع بشر در زمینه ایمنهسازی خودرو بوده است این قطعه بسیار جزئی از خودرو روشی بسیار موثر در بخش از تجهیزات ایمنی خودرو است که سالانه جان میلیاردها انسان نجات بخش میباشد به طوری که برای مثال اگر هنگام تصادف از ایربگ استفاده شود کمربند ایمنی نباشد باز هم سرنشینان آسیب میبینند ایده استفاده از این ابزار در آخر قرن ۱۹ میلادی به وجود آمد در هواپیماها ابتدا که از کمربندهای دو نقطهای استفاده شد به کار گرفتن این ایده در خودروسازی در قرن بیستم ایجاد شد که دیده شد کارایی بسیاری دارد و مورد استقبال قرار گرفت از نیم دیگر قرن بیستم اختراع کمربندهای سه نقطهای رواج بسیاری پیدا کرد کمربندهای دو نقطهای کمربند ران نامیده شدند چیزی شبیه کمربند ردیف عقب خودرو که در هواپیماها نیز از این کمربند استفاده میشود و استفاده از این کمربندها توسط فردی به نام فورد به عنوان بسته امنیتی ثابت استاندارد در محصولات کمپانی جهانی نام گرفت و خریداری شد استفاده از کمربند سه نقطهای ابتدا توسط کمپانی به نام ساپ صورت گرفت و کمتر از یک سال در قرنهای ۱۹۵۹ به اختراع و ثبت جهانی رسید و به کارگیری این مورد جز استانداردهای خودروسازی شد کمربند ایمنی سه نقطهای بسیار مورد استفاده است که امروزه در خودروهای ردیف جلو شاهد آنها هستیم

اجزای کمربند ایمنی خودرو
از اجزای کمربندهای ایمنی خودرو میتوانیم به کمربندهای ایمنی سه نقطه اشاره کرد که در واقع در سه نقطه به خودرو وصل هستند بنابراین در دو نقطه که روی دیواره کنار سرنشین و بالا و پایین هم قرار گرفتن از غلطکهای مخصوص استفاده شده است در نقطههایی که به سمت مقابل است و نزدیک به کنسول میانی میباشد کمربند به ضامن خودرو و قفل آن متصل میشود خود کمربند نیز تسمهای بافته شده از الیاف مصنوعی دارد که بافت آن بسیار محکم و فشرده و متراکم است یکی از غلطکها به قرقره و یکی دیگر به مکانیزم پیشکشنده متصل است و این مکانیزم از طریق فنری که در غلطک موجود است عملکرد خود را ایجاد کرده و از همان بخش که شما مجبور میکند هنگام استفاده از کمربند آن را بکشید بعد قفل کنید بخش اضافه کشیده و برگشته سر جای خود و کمربند همواره با طول بهینه و محکم روی بدن شما ایجاد شده تا از شما محافظت کند این غلطک همچنین توسط چرخ دنده در مواقع ضروری و اضطراری قفل شود تا حرکت سرنشینان را محدود کند و آسیبی به آنها وارد نشود

فرایند عملکرد کمربند ایمنی جمع شونده
همانطور قبلاً توضیح دادیم اجزای کمربند تسمه اصلی این وسیله ایمنی خودرو در سادهترین نوع به یک مکانیزم جمع کننده خودرو وصل است که این مکانیزم با استفاده از غلطک یا چرخک و چرخ دنده مخصوص به یک فنر پیچکی متصل است و نیروی لازم را برای حرکت خود با شارژ به این فنر به دست میآورد به این ترتیب وقتی تسمه کشیده میشود توسط خود افراد یا سرنشینان این چرخ دنده یا غلطک که تصمیم دور آن وجود دارد در خلاف جهت عقربههای ساعت کشیده و فنر پیچکی آن نیز در همین جهت جمع و شارژ میشود وقت شما تسمه را رها کنید یا سرنشینان تسمه را آزاد کنند فنر در راستای خالی کردن انرژی ذخیره در جهت عقربههای ساعت حرکت میکند و حرکت حالت باز شده و غلطک را نیز به حرکت درآورده و حرکات اضافی به وجود میآورد که به این ترتیب اضافه تسمه با چرخ دنده مجدد جمع و کمربند روی بدن محکم میشود اما اگر رها شدن تسمه با کشیدن آن به همین راحتی امکانپذیر باشد مشخص است که کمربند ایمنی لازم را از دست داده است چرا که با حرکت به جلو و عقب هنگام تصادف کمربند آزاد باشد میتواند موجب مشکلاتی برای افراد شود بنابراین کمربندهای ایمنی خود و تکان شدید خودرو دو دلیل وارد مدار شدهاند احتمالاً گاهی اوقات پیش آمده برای شما که کمربند متوجه شده باشید که قفل شده است در صورتی که تصمیم با شتاب ناگهانی کشیده شده است این مورد را قفل شدگی میگویند که در ادامه بیشتر توضیح میدهیم برای مثال حرکت و کشش ناگهانی تسمه
برای مثال حرکت و کشش ناگهانی تسمه به این حالت فنر تسمه به یک اهرم مخصوص متصل است این اهرم به قرقره وصل میشود در این حالت به صورت حرکات عادی مانع از فعالیت فنر نمیشود و غلطک راحت انجام وظیفه میکند اما سرعت حرکت برای این فنر و اهرم آن بیش مشخص شده است و در صورت افزایش ناگهانی سرعت نیرو وارد به فنر منجر میشود اهرم از جای خود خارج دندهها در برابر همدیگر قرار بگیرد و مانع حرکت شود یا قفل شدگی تسمه نامیده شود

حرکت و تکانهای شدید خودرو در این حالت نیز میتوان گفت که یک وزنه به شکل پاندول به ضامن وصل میشود که در حالت غیر فعال کردن نه تنها در نزدیکی چرخ دنده باشد و تسمه را نیز مورد فعال کردن و غیر فعال کردن قرار دهد حرکت وزنه مذکور ضامن فعال میشود وارد مدار میشود در برابر چرخ دنده قرار میگیرد و با دندههای آن درگیر و از حالت آن بیشتر ممانعت میشود به این ترتیب تسمه قفل میگردد و حرکات وزنه پاندوللی در اثر حرکت شدید خودرو تنش وارد میکند به بدنه خودرو و این اتفاق در اثر حرکت و تکان شدید خودرو میافتد
نحوه عملکرد کمربند ایمنی پیشکشنده
آنچه در مورد کمربند ایمنی جمع شونده توضیح دادیم درباره نسل قبل کمربندهای ایمنی خودروها شامل میشد اما با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودروسازی این مورد نیز دچار تحولاتی شد و کمربندهای ایمنی جدیدتر از نوع پیشکشنده وارد بازار از این کمربندها به همین جهت تامین ایمنی بیشتر سرنشینان تولید و اختراع شده است مکانیزم دقیقتر راحتتر و اجرای بهتر و تسمه کمربند با دقت بیشتری بر روی سرنشینان محکم میشود و محدود کردن را در حین تصادف بیش از بیشتر وجود دارد و امکان محدود کردن در حین تصادف را به طور یکباره دارد و این سیستم اولین بار در مرسدس بنز استفاده شد که به کمک موتور الکتریکی سونوئیدی و پیروتیتیک تکنیک هدایت شد این موتور به یک پردازنده مرکزی متصل شد که ایربگها نیز کنترل میشود این پردازش با دریافت اطلاعات حساس یا سنسورهای حساس به سرعت و حرکت کار را تشخیص و تصادف را میپردازند و ابتدا پیش کشنده و سپس ایربگ فعال و فعال شدن موتور سلوئیدی یا انفجار مواد نوار کمربند را متوقف و مانع از حرکت بدن سرنشین میگردد
فرایند محدود کننده نیرو

بیشتر با وارد شدن به مدارک کشندهها و قفل کنندههای هنگام تصادف از حرکت آنها آگاه شدید و میدانید که فشار شدید بر روی سرنشینان گاهی اوقات آسیبات بسیاری را به آنها وارد میکنند این آسیبها با کوفتگی کبودی شکستگی و حتی گاهی اوقات مرگ همراه به دلیل همین محکم شدن بیش از حد تصمیم اینرسی بالای بدن است به همین ترتیب میتوان گفت که طراحان و خودروسازان از سیستمی برای محدود کردن این نیرو نیز استفاده کردند تا عمل آن با بلندتر شدن طول کمربند و قفل شدن آن ممکن شود و این فرایند قفل شده آزاد شدن تسمه در تضاد باشند و افراد بتوانند افزایش طول و آزادسازی را باید در حد بسیار محدودی نگه دارند بنابراین بخشی از تسمه به نحوی است که روی هم دوخته شده تا این نوع دوخت مانع اعمال فشار و کمی رهایی ایجاد کند و همچنین این دوخت تنها زمانی باز میشود که فشار وارد تسمه خیلی زیاد باشد یعنی وقتی که احتمال آسیب رسیدن به سرنشینان نشینان میان باشد ایجاد شود
انواع کمربندهای ایمنی خودرو
اگر بخواهیم در رابطه با انواع کمربند ایمنی خودرو توضیح دهیم علاوه بر کمربندهای ایمنی دو نقطه کمربندهای ایمنی سه نقطه قفل شونده پیشکشنده انواع دیگری نیز وجود دارد که در خودرو به کار گرفته میشود و تا حد زیادی با مدلهای خودرو و کارایی آنها در ارتباط است و بستگی دارد از این رو با مدلهای مختلف آن آشنا میشوید و آنها را بررسی میکنیم
کمربند اتوماتیک
استفاده از این نوع کمربند اولین بار در فولکس واگن در سال ۱۹۷۵ بوده است در ادامه در بین خودروسازان رواج پیدا کرده و هرچند کمربند برای کودکان مناسب نبود از کمربند ایمنی اتوماتیک رواج استفاده پیدا کرد کیسههای هوانز منسوخ شد استفاده از این کمربند شامل یک بخش مورتی بوده است که با سوار شدن آن و سرنشینان بسته میشد و روشن شدن نیز باعث میشد که جلو بیاید و به صورت اتوماتیک سرنشینان محافظت کند این کمربند اتوماتیک دو تیکه بود مورب و خودکار که روی بدن و تنه مینشست و بخش ران که روی پاها به صورت دستی بود بسته میشد
کمربند ایمنی چسبنده به صندلی

این نوع کمربند نیز جزو ابتکارات مهندسین شرکت مرسدس بنز میباشد که در این نوع کمربند بخشی که روی تنه وجود دارد در ازای ستون بدنه روی صندلی وصل و غلطک روی آن گذاشته و صندلی در کنار آب وجود دارد و درصد ایمنی و محافظت این صندلی و کمربند نسبت به مدل ستونی بسیار بیشتر میباشد
کمربند ۴ نقطهای
این مدل از کمربند ایمنی ۴ نقطهای از نوع کمربند متصل به صندلی است و این کمربند استفاده از آن اصلاً رایج نیست و چندان استفاده نمیشود معمولاً برای خودروهای اسپرت و سرعتی و خودروهایی که برای مسابقات سرعت هستند استفاده میشود در غیر این صورت کارایی خاصی ندارد
کمربند ایمنی ۵ نقطهای
کمربندهای ایمنی ۵ نقطه کارایی و محافظت بسیار بالایی نسبت به بقیه که تا اکنون توضیح دادیم دارند بنابراین محدودیت زیادی نیز برای راننده و سرنشینان ایجاد میکند و به عنوان همین دلیل در صندلی کودک و خودروهای مسابقهای نیز از این کمربند استفاده میشود زیرا ایمنی بسیار بالایی دارد این کمربند دارای دو تسمه شانهای و یک تسمه اضافه رانی میباشد که به ایمنی کمک بسیاری میکند این تسمه اضافه یک اتصال همراه بین رانا نیز ایجاد میکند تا به طور کامل بتواند از سرنشینان محافظت کند

کمربند ایمنی ۶ نقطهای
این نوع کمربند نیز بسته به ساختار شبیه کمربند ۵ نقطهای امنیتی است که دارای اتصالات مختلف روی بدن است ولی تفاوت این است که به جای کمربند اضافه بین دو پا از دو تسمه مجزا استفاده شده است و استفاده که روی هر دو پا مجزا مینشیند و استفاده از این نوع کمر و دلیل برخی از حوادث در مسابقات اتومبیل رانی رواج دارد و خودروهای رالی استفاده بسیاری میکنند البته میتوان ذاکر شد که نه تنها انواع کمربند ایمنی مورد استفاده در صنعت خودروسازی میباشد ممکن است در جاهای دیگر نیز از کمربندهای هفت نقطهای نیز استفاده شود که این صنعت هنوز به صورت کاملاً ویژه جا نیفتاده و همچنان در روی آن در حال کار کردن هستند
جمع بندی
در این مقاله در رابطه با انواع کمربند ویژگی هر کدام آشنا شدید مطالعات بسیار مفیدی داشتید کمربندهای خود را شامل انواع مختلفی بودند که از نظر بسته میتواند جلوی اتفاقهای بسیار ناگوار را بگیرد و از اتفاقهای ناخواسته در برابر رانندگی و تصادفات محافظت کند و که گفته شد کمربند ایمنی دارای چند دین مدل است که از گذشته تا به امروز از دو نقطهای به چندین مدل ۶ و ۷ نقطهای رسیده است که بر روی کمربند نقطهای ۷ نقطه دارند کار بسیار میکنند تا در این صنعت خودروسازی جایگزین شود و محکمترین کمربندهای ایمنی را برای خودروها ایجاد کند فرایند محدود کردن نیروی کمربند را نیز برایتان توضیح دادیم که در صورت تصادف به چه حالت و روشی کمربند ایمنی شما را محدود میکند نحوه عملکرد آنها و فرایند عملکرد کمربند ایمنی بسیار مهم است اجزای آن نیز دارای ویژگیها و کیفیت باید باشند و تاریخچه آن را نیز توضیح دادیم و امیدواریم که از این مقاله مطالعه لازم را داشته باشید و سوالات شما نسبت به انواع کمربند خود را رفع شده باشد شما میتوانید در رابطه با هر موضوع خودرو در سایت نوبت ماشین به سوالات خود پاسخ بدهید و امیدواریم که از این مقاله مطالعه کنید و برایتان مفید واقع شود