دسته‌بندی نشده

نقش سپر خودرو در ایمنی آ آن چیست

گاهی وجود برخی از اجزا در خودرو بسیار معمولی به نظر می‌رسد اما همانطور که به چشم می‌رسد نیست و بسیار کاربرد دارد مخصوصاً در ایمنی آن برای مثال سپر خودرو نقش اساسی در ایمنی آن دارد و همان قدر که عادی به نظر می‌رسد استفاده از آن در ساختار خودرو بسیار توجه خاصی شده است بودن این قطعات چنان جا افتاده است که نمی‌توان خودرویی را بدون سپر تصور کرد بنابراین با وجود کارایی و کاربرد دقیق آنها می‌تواند آشنا شوید یکی از این قطعات همانطور که گفته شد سپر خودرو است احتمالاً در قدیم سپر خودرو قطعه‌ای جزئی و بدون ویژگی بوده است اما در امروز سپر خودرو بسیار اهمیت دارد و اهمیت آن در قطعاتی است که بر روی آن وصل می‌شود و کاربردهای ویژه‌ای دارد امروز و در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با این ویژگی و سپر توضیحات ویژه‌ای دهیم از آنجا که بتوانید اطلاعات کافی در رابطه با این جز نادیده گرفته خودرو داشته باشید در ادامه می‌توانید در رابطه با سپر خودرو تاریخچه آن جنس آن انواع آن بخش‌های اصلی سپر خودرو اجزای سپر خودروهای امروزی آشنا شوید و اطلاعات ویژه‌ای در رابطه با هر کدام کسب کنید در ادامه با ما همراه باشید شما می‌توانید هر سوالی که در هر قسمت از خودرو دارید با مراجعه به سایت نوبت ماشین پاسخ آنها را دریافت کنید

سپر خودرو چیست و چه تاریخچه‌ای را به همراه دارد

همانطور که با سپر خودرو آشنا هستید و از اسمش نیز پیداست سپر خودرو نوعی محافظ برای خودرو محسوب شده است محافظت در برابر ضربات احتمالی مواردی مانند تصادفات بنابراین می‌توان در واقع سپر خودرو از انتقال ضربات به اجزای داخل و مهمی خودرو جلوگیری کند و تا حدی آنها را پیشگیری کند هر خودرو یک سپر در عقب و یک سپر در جلوی خودرو دارد که هر دو سپر همانطور که توضیح دادیم زمینه محافظت و پیشگیری برخورد و ضربات را دارد اولین سپرها را در سال ۱۸۹۷ روی خودروها کار گذاشته‌اند اما به کار رفتن این قطعه از سال ۱۹۲۷ به صورت عمومی و مهم درآمد ابتدای کار در رابطه با این سفرها و ویژگی آنها آشنا نبودند اما از سال ۱۹۲۷ سپرها بخش جدا ناشدنی خودروها محسوب شدند و هر خودرویی که تولید می‌شد ۱۰۰ دارای سپر بود زیرا از اهمیت آن آشنا شدند و سپر وظیفه محافظت خودرو را بر عهده داشت اما می‌توان تا حد زیادی فشار و قدرت اولیه ضربات را سپرها دفع کنند بنابراین کاربرد دیگری نیز دارند از جمله کاربردهایی مانند زیبایی ظاهری آراسته ویژگی‌های متفاوتی که در آنها به کار گرفته شده است تا جایی که طراحی متفاوت سپرها در خودروهای مختلف با تغییر ویژگی و تکنولوژی توانسته است مورد توجه قرار بگیرد فرم آنها به عنوان یکی از اجزای اصلی بدن در خودرو در قسمت ظاهری آن استفاده شود و مورد بررسی و پیشرفت قرار بگیرد طراحان امروزه به دلیل وجود اهمیت بالا و تاثیر ویژه سپر در ظاهر خودرو و فرم آن و وسایل و امکانات مورد نظری که می‌توانند بر روی آن پیاده کنند مورد دقت ویژه طراحان خودرو و تکنولوژی قرار گرفتند سپر خودرو را برایتان توصیف کردیم تاریخچه آن را نیز توضیح دادیم در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از نکات دیگر آن را نیز آشنا شوید و اطلاعات لازم را به دست بیاورید

جنس سپر خودرو از چه چیزی تشکیل شده است

جنس سپرها در قسمت اولیه تولیدات از فلزها تشکیل شده بودند در واقع همانطور که توضیح دادیم اولین سپری که در سال ۱۸۹۷ بر روی خودرو طراحی شد در شرکت چک سولو واکی به کار رفت و سپر فورد سری a نمونه بعدی بود که اون هم از جنس فلز ساخته شده است در آن سال تمامی سپرهای ساخته شده خودروها تمامی‌شان جنسشان از فلزهای بسیار محکم و سنگین بوده است بعد از آن سال به بعد از فلزهای مختلفی برای سپر استفاده کردند که خودروسازان به دنبال مواد سبک‌تر بودند تا وزن خودرو را کاهش دهند و خودرو بتوانند با ارتقا و بازدهی بهتری حرکت کنند در سال ۱۹۶۷ جنرال موتورز اولین سپر پلاستیکی را طراحی کرد و خودروهای پونی تیکاک جی تی آی را از این سپرها قرار داد و استفاده کرد این سپرها با توجه به تکنولوژی خاص و پلاستیک سازی فشرده و نوع پلاستیک رنگی استفاده شده بود سپرهای جدید علاوه بر وزن کمی که داشتند مزیت‌های بیشتری مانند ضربه‌گیری را نیز به همراه داشت و در واقع جایگزین فلزهای سنگین با استحکام شد و سپرهای فلزی با وجود استحکام بالا با وارد آمدن این پلاستیک‌های ضربه‌گیر تا حدودی از مسئله خارج شدند چرا که فاقد خاصیت ارتجاعی بودند و این سپرهای جدید جایگزین شدند دفع ضربات نمایشی را اجرا کردند و از آنها سربلند بیرون آمدند و استفاده از آنها بسیار به روز شد همین موضوع باعث شد که در سال ۱۹۷۱ رنو این نوع سپر را در ۵ مورد استفاده کند و کاربرد سپرهای پلاستیکی افزایش پیدا کرد رواش پیدا کرد و توانست جایگزین کاملاً ویژه‌ای شود و سپرهای جدید معضلاتی مانند زنگ زدگی خوردگی آسیب به خودرو و سنگینی خودرو را نداشتند امروزه سپرها با ترکیب مواد پلاستیکی خاص مانند پلی‌کربنات اکرولونیترین بوتادین استایین پلی پروپین ساخته می‌شوند و همچنین پوشش‌های پلاستیکی برای تقویت‌های قسمت استیل و فلزی آلومینیومی سپر طراحی شده است و سپرهای فیبر کربنی نیز گروهی دیگر از تولیداتی هستند که امروزه به صورت اختصاصی تولید شده‌اند لازم است که سپرهای پلاستیکی با تمام ویژگی‌ها و مزایایی که دارند معضلاتی مانند انعطاف پذیری بالا و انتقال ضربات را نیز به همراه داشته هستند ذکر است که سپرها تلاش‌هایی برای رفع این معضل منجر به تولید انواع سپره آیرودینامیک شده‌اند که امروزه شاهد ورودشان به صنعت خودروسازی و تکنولوژی‌های پیشرفته و ترکیبات و فرم‌های جدیدی در ساخت سپرها شده‌اند

انواع سپر خودرو

با توجه به تولیدات از گذشته تا به امروز سپرها را در رابطه با دنیای امروزی مقایسه می‌کنیم زیرا همانطور که توضیح دادیم سپرها در دوره‌های مختلف به دو مدل فلزی سنگین و پلاستیکی مدل راحت و آسان تقسیم شده‌اند اما با توجه به آنچه در مورد جنس سپرها توضیح دادیم امروزه علاوه بر تنوع در طراحی تنوع در مواد نیز وجود دارد و سپرها در مواد مختلف ساخته می‌شوند که خود را بر همین اساس به سه گونه مختلف ترکیب شده‌اند بنابراین مانند سپرهای فایبرگلاس سپرهای پلاستیک سپرهای آبکاری شده توضیح داد که در گذشته سپرها به عنوان بخشی جدا از بدنه روی خودرو سوار می‌شدند اما امروزه طراحی سپراتوری است که به صورت یک پارچه با بدنه طراحی شده و سازه می‌گردد در حالت حاضر سپرهای کامپوزیتی شایع‌ترین سپرهای مورد استفاده اغلب مردم هستند که در دو نوع پار پایه پلیمر و پایه فلز ترکیب شده‌اند و شاهد استفاده آنها هستیم سپرهای فلزی در برخی از خودروهای آفرود نظامی به کار رفته‌اند اما برخی خودروهای دیگر دارای سپرهای پلاستیکی و پلیمری هستند که دارای حسگر رادار می‌باشند و افزایش کارایی سپرها در جهت محافظت بیشتر از بدنه و اجزای فنی خودرو کمک بسیار بزرگی به صنعت خودروسازی و ویژگی‌ها و اجزای داخل خودرو کرده‌اند

بخش‌های اصلی تشکیل دهنده سپر خودرو

سپر در طول تاریخ همانطور که توضیح دادیم از متریال مختلفی طراحی و توزیع و تولید شد چه روش‌های نصب و چه اجزای وجود داشته در آن تغییرات بسیار زیادی را دیدند امروز سپرها در سه بخش اصلی وجود دارند و بر روی خودرو سوار می‌شوند که این سه بخش شامل مواردی مانند پیشانی جاذب تیر عرضی می‌باشد در واقع می‌توان قسمت پیشانی را در بخش ظاهری سپر شامل شود آنچه ما از سپر خودرو می‌بینیم قسمت پیشانی یعنی بخش اول آن است پیشانی که قسمت رویه و پوشش بیرونی سپر است در بالا بردن زیبایی ظاهر خودرو تاثیر ویژه و منحصر به فردی دارد و نقشی در بخش ضربه گیر را ایفا نمی‌کند و فقط جلوه ظاهری دارد که می‌تواند از جنس پلاستیک یا فلز باشد در خودروهای لوکس و گران معمولاً کروم و استیل استفاده می‌گردد قسمت بعدی که جاذبه است این قسمت بخش زیرین پیشانی است یعنی از اسمش نیز پیداست جاذب ضربات محسوس است بنابراین معمولاً انرژی وارده و جنبشی به خودرو در خودروهای مختلف توسط این بخش یعنی جاذب جذب و دفع می‌گردد مورد بعدی آن را می‌توان به تیر ارضی یعنی جاذب گاهی اوقات ممکن است نتواند به طور کامل مانع انتقال ضربه به بدنه شود این قسمت یعنی تیر عرضی توانایی لازم را برای دفع کامل انرژی وارد بر خودرو ایجاد می‌کند و زمانی که دیگر توانایی لازم دفع کامل انرژی بر روی جاذب وجود نداشت در این مرحله تیر ارضی عملکرد خود را نشان می‌دهد و تیر عرضی بین سپر بدنه قرار دارد یک تکه گاهی برای جاذب از تیر ارضی معمولاً از مواقع توخالی بروفیلی ساخته و به جاذب در انجام وظایفش کمک ویژه و مختصر می‌کند تیرزی به نوع استخوان بندی مشهور است و به عنوان استخوان بندی سپر خودرو محسوب می‌گردد و سلامت آن اهمیت ویژه‌ای دارد سپر به کمک براکت که اتصالات مخصوصی می‌باشد به خودرو متصل می‌گردد و براکت‌ها همیشه از جنس خود سپر هستند تا اینجای کار با بخش‌های اساسی سپر خود را آشنا شدید اکنون در رابطه با اجزایی که بر خودروهای امروزی در سپر وجود دارد توضیحات لازم را می‌دهیم

اجزای سپر خودروهای امروزی

همانطور که گفته شد با گذشت زمان سپرها دچار تغییرات و تحولاتی هم در ظاهر هم در جنس تولید شده و هم موارد دیگر شده‌اند بر همین اساس می‌توان سپرها را بیشتر به شکل یک تیر فلزی در عقب و جلوی خودروهای امروزه دانست اما ابعاد آنها بسیار بزرگتر و با شکل‌های متفاوت‌تری وجود دارد سپرهای امروز بخش بزرگی از بدنه خود را تشکیل داده و در قسمت جلو و عقب به صورت اختصاصی وجود دارد از طرف بالا به صندوق عقب و از طرف جلو نیز به کاپوت متصل است که با چراغ‌های خودرو گلگیر و از سمت پایین با چراغ مه‌شکن توری زیر سپر و از سمت وسط با جلو پنجره و لوگوی خودرو در ارتباط هستند از همین جهت در رابطه با بخش‌هایی که روی سپر خودرو وجود دارند توضیحاتی می‌دهیم و آنها را نیز با شما بررسی می‌کنیم می‌توان به اجزایی مانند دفیوز توری هواکش چراغ مه‌شکن چراغ اصلی اشاره کرد طبق توضیحات در رابطه با اجزای سپر دفیوس اولین قسمتی هستند که هنگامی که خودرو با سرعت بالا حرکت می‌کند در قسمت زیرین آن وجود دارند و فشار هوای جمع شده را در بخش عقب خودرو فرستاده و آن را به سمت بالا هدایت می‌کنند و بنابراین همین اعمال فشار عدم پایداری خود را در سرعت‌های بالا و پیچ‌های تند را به همراه دارد دفیوزها قطعه‌هایی هستند که زیر سپرها نصب می‌شود تا جریان هوای زیر خودرو و سرعت بیشتری می‌دهند و باعث افزایش انرژی به رو به پایین هستند و دیفیوزها یکی از اجزای آیرودینامیک خودرو محسوب می‌گردد توری به هواکش‌ها نیز در نمای روبروی خودرو وجود دارند خنک‌کاری سیستم رادیاتور را بر عهده دارند ورود بهتر هوا را وظیفه دارند و به داخل سیستم فنی می‌فرستند البته کاهش دمای موتور نیز از این قسمت ایجاد می‌شود و این هواکش‌ها نیاز به یک توری دارند تا مانع ورود اجزای خارجی به زیر کاپوت شوند هواکش‌های توری نسبت به اجزایی خودرو طراحی می‌شوند و زیر سپر قرار می‌گیرند چراغ‌های مه‌شکن نیز مورد بعدی هستند که در خودروهای امروزی استفاده می‌شوند این چراغ‌ها در زیر یا کنار یا روی سپرها طراحی و تعبیه شده‌اند چراغ‌های اصلی چراغ‌هایی هستند که به همراه قابشان در کنار و بالای سپر نصب می‌شوند و به عنوان مهمترین اعضایی که در سپرها وجود دارند نام برده می‌شود اجزای دیگری که در سپرها وجود دارد مانند بوکسلبند در پوش بوکسل بند گارد زره که این اجزا فقط برای تزیین و زیبایی وجود دارند

جمع‌بندی

سپرها و اعضایشان آشنا شدید و در رابطه با ایمنی آنها نسبت به خودرو و اجزای داخلی آن نیز توضیحاتی ویژه دادیم که توانستید با آنها بیشتر آشنا شوید قطعه‌هایی به این ساده با ویژگی‌های پیچیده و کاربردهای بسیار مناسب و دقیق وجود دارد و برای خودروها طراحی شده‌اند این مقاله در رابطه با سپر خودرو نقش آن در ایمنی خودرو و تاریخچه آن اجزای تشکیل دهنده و جنس آن از گذشته تا به اکنون انواع آن توضیحات ویژه‌ای دادیم بخش‌های اصلی آن را نیز توضیح دادیم که شامل سه بخش بوده است اجزای مهمی که بر روی آنها نصب می‌گردد که دارای ویژگی‌های بسیار متفاوتی هستند همانطور که می‌دانید در خودروهای گران قیمت و لوکس مواد تشکیل دهنده سپرها مواد گران قیمتی هستند در خودروهای معمولی سپرهای متفاوتی مانند پلاستیکی فشرده مقاوم وجود دارد در این مقاله در رابطه با ویژگی‌ها و کارایی‌هایی که این سپر جزئی دارد آشنا شدید و همانطور که دانستید این سپرها قابل اهمیت هستند قطعاتی را محافظت می‌کنند و کاربردهای بسیار زیادی دارند که با آنها آشنا شدید امیدواریم که این مقاله را مطالعه کنید و برایتان مفید واقع شود

سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *