نکات مهم در رابطه با بریدن سیم کلاچ خودرو و راه حلهای آن
سیم کلاچ خودرو یکی از مهمترین قسمتها در خودرو است که بریدن سیم کلاچ خودرو یکی از دردسرهایی است که ممکن است هر راننده با آن برخورد داشته باشد مشکلات جدی مانند جا نرفتن دنده استارت نخوردن خودرو و مسائل دیگری را ایجاد میکند گاهی اوقات ممکن است هر رانندهای با این مسئله روبرو شود اکنون در این هم مقاله میخواهیم در رابطه با عللها علائم راه حلهای آن اطلاعاتی به شما بدهیم در این مطالب شما میتوانید در رابطه با سیم کلاچ کاربرد آن علائم خرابی آن مانند سر خوردن بالا رفتن شل شدن مشکل در تعویض دنده دلایل پارگی آن و راه حلهایی که با آن میتوانید این مشکل را مدیریت کنید توضیحات ویژهای میدهیم در ادامه با ما همراه باشید و با مطالعه این مقاله به دانشهای خود افزوده کنید تا در زمان همچین مشکلاتی بتوانید خودتان مشکل را رفع کنید

سیم کلاچ چیست و کاربرد آن در خودرو
سیم کلاچ یک کابل بسیار فلزی است که از گیربکس تا پدال کلاش کشیده شده است این سیم از یک طرف مستقیم به پدال کلاج و طرف دیگر به اهرم جعبه دنده متصل است و حرکت چرخشی موتور و تایرها را منتقل کرده و این سیم کلاچ همچنین امکان تعویض دنده را نیز در خودرو فراهم میکند سیم کلاچها درون این غلاف پلاستیکی هستند وقتی که پای خود را از پدال برمیداری سیمها داخل غلاف پلاستیکی کشیده و به سمت عقب میروند انتهای این سیم یک اهرمی وجود دارد که به آن متصل میشود به همین دلیل کشیدگی شدن آن باعث میگردد که اصطلاحاً خودرو خلاص و خود را از خلاص به دنده تعویض حرکت و حالت دهد
علائم خرابی کلاچ خودرو

مشکلات متعددی وجود دارد برای اینکه کلاچ خودرو در معرض خرابی قرار بگیرد یک فرایند کاملاً مکانیکی است که احتمال زیاد برای هر خودرویی رخ میدهد خرابی سیم کلاج اغلب اوقات به وضوح هنگام تعویض دنده قابل تشخیص است اما نشانههای دیگری نیز دارد که عبارتند از
سر خوردن یا پایین گرفتن کلاج یا بالا گرفتن کلاچ
اولین مشکلی که ممکن است به خاطر آن سیم کلاچ را دچار مشکل شود سر خوردن یا پایین گرفتن کلاج است مخصوصاً در زمان شتابگیری بسیار زیاد این مشکل به خصوص هنگام سربالاییها یا حمل بار سنگین خودش را نشان خواهد داد اگر کلاج به خوبی عمل نمیکند باید پای خود را بیش از حد روی کلاش فشار دهید که عمل ویژهای داشته باشد به استعلام آن کلاچ پایین نیز میگویند در این وضعیت دور موتور افزایش پیدا میکند سرعت خودرو بیشتر نمیگردد سر خوردن کلاچ باعث ایجاد گرمای بیش از حد در قطعات میگردد که آنها را خراب نیز میکند اگر این مشکل را نادیده بگیرید وضعیت خود را دچار مشکلاتی میشود و هیچ حرکت جلو و عقبی در صورت جدی نگرفتن و نادیده گرفتن آن به وجود میآید یا هنگامی که سیم کلاج در آستانه بریدگی یا پارگی میباشد پدال کلاچ آهسته بالا میرود به عبارتی دیگر وقتی کلاچ را رها کردید برای اینکه بتوانید دوباره پدال را فشار دهید با پا دوباره آن را باید به سمت بالا بکشید در این شرایط میگویند کلاچ بالا است که این مورد نیز یکی دیگر از نشانههای خرابی یا بریدگی سیم آن است
شل شدن کلاچ و مشکل در تعویض دنده

کلاج به خودی خود سیستم سفتی دارد و گرفتنش نیازمند نیرویی میباشد میزان نیروی مورد نظر مخصوصاً در ماشینهای قدیمی که کلاج سفتری دارند بیشتر باید باشد اگر هنگام فشار دادن پدال کلاچ احساس داشتید که کلاج نرم است و از حد معمول و با کمترین فشار تکان میخورد به اصطلاح میتوان گفت که این کلاج دچار شل شدگی شده است و حتماً باید وضعیت آن بررسی شود اگر مشکل در تعویض دنده وجود داشت گیربکس سالم و کلاچ سالم باشد دنده راحت جا میخورد اما در غیر این صورت با فشار بسیار دنده خلاص میشود یا جا میخورد مشکل از تعویض دنده و دندهها است پس اگر متوجه این موضوع شدید زمان آن رسیده است که کلاج را به مورد بررسی و تعمیرات قرار دهید
صدا دادن کلاچ هنگام فشار دادن پدال
اگر هنگام فشار دادن کلاچ خود را خرد شد چیزی صدای همچین موردی شنیدید احتمالاً صفحه کلاج یاتاقانها دچار مشکل هستند یا یاتاقان قطعهای است که دیسک صفحه کلاج را فشار تا کلاج آزاد گردد چنین صدایی از سمت کلاچ احتمالاً در قسمت آن شل شدگی یا مشکلی وجود دارد که باید بررسی شود سیستم کلاج به کلی باید تعویض گردد
سفت شدن کلاج و کار نکردن کلاج یا لرزش آن

اگر پدال کلاچ را بررسی کردید سفت شد یعنی دیسک و صفحه کلاچ یا سیم آن دچار مشکلاتی هستند سیم کلاچ به دلایل متعددی میتواند مانند آلودگی خشک شدگی یا گره خوردن گیر کرده باشد و روغن را درون خود حرکت ندهد یا غلاف حرکت کند به همین علت برای فشار دادن پدال کلاج باید فشار بیشتری را وارد کنید که در این حالت پدال کلاچ به سختی بالا و پایین میرود یا سفت میشود کار نکردن کلاج نیز یکی دیگر از مشکلات متحمل در سیستم کلاج است که وجود دارد در این حالت اصلاً کلاچ کار نمیکند یا کلاچ خالی شده است به اصطلاح به آن خالی شدگی کلاچ نیز میگویند که به خاطر وجود مشکلاتی در این قسمت و نادیده گرفتن آن هستند لرزش خود را نیز یکی دیگر از نشانههای خرابی سیستم کلاج است که بعد از رها کردن پدال آن سیستم کلاچ همچنان درگیر است و با وضعیت لرزش خودرو همراه میباشد که مشکلات متعددی در رابطه با این موضوع هستند و باید سریع بررسی شوند ا رفع شوند و بتوان از خود را به صورت همیشگی استفاده کرد وگرنه این موارد باعث میشود که رانندگی بسیار سخت و دشواری را داشته باشید
دلایل پاره شدن سیم کلاچ

دلایل متعددی در رابطه وجود دارد که سفت شدن شل شدن پاره شدن بریدن دلایل دیگری نیز وجود دارد یا تا حد زیادی میتواند این وقوع حادثه را ایجاد کند و برخی از این دلایل را میتوانیم به صورت کلی برایتان توضیح دهیم
کیفیت بودن سیم کلاچ و استفاده بیش از حد آن
یکی از دلایل رایج در سیمهای کلاچ ضعیف بودن استاندارد نبودن و حتی نامناسب بودن جنس آلیاج ساخته شده کلاچ هستند که این مشکلات را به وجود میآیند پس به کیفیت بودن سیم کلاج در این حالت تحت فشار و اصطکاک زیادی قرار میگیرد و باعث میشود که پارگی یا ساییدگی زود هنگام را داشته باشد مورد بعدی استفاده بسیار زیاد از کلاچ از عادت دارید در حین رانندگی همواره پای خود را روی کلاچ نگه دارید باید بدانید که با پدال در حالت حرکت نیمه فشرده ممکن است به مراتب پدال کلاچ استفاده شود در این حالت سیم کلاچ تحت فشار و فرصت نمیکند در حالت اولیه برگردد و در دراز مدت باعث میشود که این سیم دچار پوسیدگی و نهایت پاره شدن گردد و همین اوضاع توصیه نمیگردد که هنگام رانندگی پای خود را مداوم روی کلاچ نگه دارید بنابراین در زمان رانندگی و یاد گرفتن آن نیز به شما میگویند که زمانی که کارتان با این قطعه تمام شد پایتان را از روی پدال آن بردارید تا خود را راحتتر حرکت کند و به این قسمتهای خود را نیز فشار وارد نشود و خراب نگردد

اختلاف دمای زیاد یا کثیف شدن غلاف سیم کلاچ
در صورتی که خود را در معرض سرد و گرم شدن باشد اختلاف دمای زیادی وجود دارد که گاهی اوقات باعث منقبض یا منبسط شدن کلاچ میشود هرقدر اختلاف دما بسیار زیاد باشد شرایط بیشتر حاد میشود در این صورت دمای بالای سیم کلاچ بسیار نرم و تغییر شکل میدهد از حالت استاندارد خارج میگردد در این شرایط احتمالاً بریدگی سیم کلاچ رخ میدهد در حالت کلی خرابی این سیستم باعث میشود مجموعه خودرو به خطر بیفتد و یا در دمای پایین هم سیم کلاچ ممکن است انعطاف خود را از دست بدهد خشک شود در این حالت کلاش به درستی عمل نمیکند احتمال بریدگی شده این سیم وجود دارد
خشک شدن و خم شدن سیم کلاچ
این دو مورد گفته شده در صورتی که سیم کلاچ به موقع تعویض نگردد کم کم انعطاف خود را از دست خواهد داد خشک میشود نمیتواند روغن را درون خود حرکت دهد در نتیجه تعویض دنده سخت است صورت نمیگیرد اگر این وضعیت ادامه پیدا کند سیم کفش دچار بریدگی میشود سیم کلاچ به چند دلیل دیگر نیز نصب نادرست تصادف ممکن است خم شود تغییر شکل در این حالت نیز طول معمول آن کاهش پیدا میکند دلیل خمیدگی آن را نمیتواند به راحتی روغن را حرکت دهد غلاف کند در این شرایط احتمال بریدگی بسیار و بسیار زیاد خواهد بود

رانندگی در سطوح ناهنجار و خرابی صفحه کلاچ
یکی دیگر از دلایل اصلی که باعث پارگی و بریدگی سیم کلاش در طول رانندگی در سطح جادهها میگردد این مورد است که رانندگی در مناطق ناهموار با خودرو بسیار زیاد است خودرو در جادههای پر پیچ و خم پستی و بلندی زیاد حرکت میکند رانندگی در این جادهها باعث میگردد که کلاچ تحت تاثیر و فشار زیادی قرار بگیرد و مواردی مانند بریدگی سیم آن را نیز به همراه دارد و اگر مجبور هستید در این جاده رانندگی کنید همیشه بررسی سیستم کلاج و قسمتهای مختلف آن را داشته باشید صفحه کلاج یکی دیگر از قطعات اصلی خودرو است که در سرویسهای دورهای باید مورد بررسی و عنایت قرار بگیرد هرگونه مشکل در این قسمت باعث خرابی سیستم کلاچ خرابی آن به قدری جدی است که باعث پارگی سیستم کلاچ و سیم آن میگردد که گاهی اوقات ممکن است یکباره موتور و خودرو آن را نتوانید استفاده کنید
راهکارهای مواجهه با خرابی سیم کلاچ خودرو
اگر متوجه شده که سیم کلاش دچار مشکل است اصلاً نگران نباشید دو راه منحصر به فرد وجود دارد که برای رفع آنها بستگی به شرایط خود را میتوانید انتخاب کنید و آنها را انجام دهید که اکنون آنها را برای شما کاملاً توضیح میدهیم
تنظیم یا رگلاژ کردن سیم کلاچ
در این مورد میتوان گفت که وقت سیم کلاش دچار مشکل است اولین کاری که باید بکنید برخی از این مشکلها را قبلاً توضیح دادیم رگلاش کردن سیم اثر کار سختی نیست آن را آشنا هستید خودتان میتوانید این کار را انجام دهید گامهای متناوبی دارد که به صورت سیم کلاچ را باید پیدا کنید در انتهای سیم کلاچ دو مهره وجود دارد با جابجا کردن این دو مهره طول سیم را کم و زیاد بسته به شرایط پدال کیلاژ تنظیم کنید و شما میتوانید در این صورت به راه خود ادامه دهید یکی از راهکارها میباشد و مورد دوم

تعویض سیم کلاچ
این مورد دوم با توجه به اینکه همه مشکلات مربوط به سیم کلاچ نمیشود با رگلاژ کردن رفع شد در موارد مناسب زیر باید آن را تعویض کرد که تنها راه حل است خشک شدن سیم کلاچ بیش از حد اولین مورد است بریده شدن آن رشته رشته شدن آن این موارد به تنهایی کافی هستند که نشان دهند که سیم کلاچ باید به طور همیشگی تعویض شود
اگر سیم کلاچ پاره شد رانندگی را انجام دهیم
یکی از نکات بسیار مهمی که میتوان به شما گفت بدون کلاچ گرفتن و تعویض دهنده امکان حرکت خودرو وجود ندارد اگر در حین رانندگی فهمیدید که سیم کلاچ پاره شده است بهترین کار با مرکز امداد خودرو تماس بگیرید تا خودرو را بوکسور کند و به نزدیکترین تعمیرکار برساند اما به هر دلیلی ممکن نبودید میتوانید راه حلهای دیگری را انجام دهید مانند ماشین را در کنار جاده هدایت و خاموش کنید ماشین را در دنده یک بگذارید پای خود را و از روی پدال گاز بردارید کمی فشار دهید حال استارت بزنید با این کار ماشین روشن میشود و یک پرش ناگهانی به جلو دارد از آمادگی این کار باشید همراه با یک دنده شروع کنید فشار را روی پدال گاز کم بگذارید تا وضعیت خود را ثابت باشد پس از مدتی کم کم دنده را سبک کنید تا به مقصد برسید حین انجام این کار به مواردی نیز باید دقت کنید توجه کنید که با ترمز کردن خود را خاموش نشود و این مراحل را اگر ترمز کردید و خاموش شد باید از پی انجام دهید پس سعی کنید سرعت خود را کنترل کنید اگر فاصله تا تعمیرگاه کم است صبور باشید اگر فاصله زیاد است و نیاز به تغییر دنده دارید پای خود را رو گاز بگذارید دوباره فشار دهید کم کم تعویض دنده را انجام دهید عجله نکنید پای خود را بیش از حد بر روی پدال گاز فشار ندهید این کار باعث میشود صدای قژ قژ بشنوید که جای نگرانی نیست قبل از تعویض دنده به دنده سبکتر بالاتر سرعت خود را تا امکان زیاد بالا ببرید و بعد تعویض دنده کنید سپس اگر میخوای دوباره دنده را کم کنی تا حد ممکن در سرعت را پایین بیاورید

جمع بندی
در این مقاله در رابطه با بریدگی سیم کلاج دلایل آن راه حلهای آن توضیحات ویژهای دادیم سیم کلاژ یکی از قطعات مهم خود را است که حرکت روان آن باعث میشود وسیله نقلیه ما نیز راحتتر حرکت کند این سیم ساده امکان انتقال نیرو به لاستیکها را ایجاد میکند و تداخلی در این مورد باعث میشود که خودرو دچار حرکت نشود و حرکت آن مختل گردد بریدگی سیم کلاچ یکی از مشکلاتی است که بارها بارها شنیده میشود و این مشکل توسط یک مکانیک راحت بررسی شود حل شود تا آسیب بیشتری به قطعات داخلی خود را نیز وارد نگردد در این مقاله در رابطه با تمامی نکات عویض سیم کلاج رگلاژ کردن آن و علائم خرابی آن کاربرد آن توضیحات ویژهای دادیم و امیدواریم که این مقاله را مطالعه کنید و برایتان مفید واقع شود