دسته‌بندی نشده

مزایاو معایب باد نیتروژن برای لاستیک خودرو

باد کردن لاستیک‌ها یکی از موارد بسیار مهم در لاستیک‌ها می‌باشند تا لاستیک‌ها بتوانند در سطح مناسبی از باد بتوانند با جاده در ارتباط باشند باد کردن لاستیک‌ها با گاز نیتروژن نیز به جای باد معمولی برای لاستیک‌ها استفاده می‌کنند اما این گاز در خودروهای فیلم‌های سریع و خشن و خودروهایی که افزایش سرعت خودرو موجود دارد استفاده می‌شود اما در حقیقت این گونه نیست و بسیاری از متخصصان در حوزه خودرو و لاستیک توصیه می‌کنند که از باد نیتروژن برای لاستیک‌ها استفاده کرد و به این گفته نشان می‌دهد که دلایلی هم دارند و استفاده از این گاز مزایای بسیاری دارد اما در کنار داشتن مزایا دارای معایب نیز می‌باشد همانطور که می‌دانید لاستیک یکی از عضوهای مهم خودرو است زیرا ارتباطی که با زمین دارد تنها وظیفه این قطعه می‌باشد بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا از ویژگی‌ها و معایب باد نیتروژن برای لاستیک را بررسی کنیم و در این مطالب شما با باد نیتروژن تفاوت آن با باد معمولی لاستیک ویژگی‌های آن معایب آن و آیا عمر لاستیک را کم می‌کند یا ایمنی کافی دارد تاثیرات آن بر عملکرد لاستیک تاثیر آن در گرما و سرما تاثیرات تغییرات ناگهانی دما بر لاستیک با توجه به استفاده از این باد توضیح خواهیم داد و هر مورد را جداگانه بررسی می‌کنیم در این مقاله شما می‌توانید در رابطه با این موضوع اطلاعات بسیار زیادی کسب کنید شما می‌توانید با استفاده از سایت نوبت ماشین به تمامی خودروها ویژگی‌های آنها و مواردی که ذهنتان را درگیر کرده است دست پیدا کنید با ما همراه باشید

باد نیتروژن چیست و چه تفاوتی با باد معمولی لاستیک دارد

همانطور که گفته شد لاستیک‌های خودرو در حالت عادی از هوا فشرده معمولی پر می‌شوند که شامل ۷۸ درصد نیتروژن ۲۱ درصد اکسیژن و یک درصد نیز گازهای دیگر در این هوای معمولی وجود دارد اما باد نیتروژن به جای باد معمولی که استفاده می‌شود تقریباً ۹۹ درصد این گاز را گاز نیتروژن تامین می‌کند و ترکیب اکسیژن و گازهای دیگر در آن بسیار ناچیز و حدود یک درصد می‌باشد پر کردن لاستیک با باد نیتروژن معمولاً با استفاده از تجهیزات خاص انجام می‌گردد تا پایداری فشار داخل لاستیک‌ها حفظ گردد و بتواند پایداری خودشان را داشته باشند و عملکرد مناسب را ارائه دهند در ادامه در رابطه با ویژگی‌ها و مزایای استفاده لاستیک با باد نیتروژن توضیحات ویژه‌ای می‌دهیم

فواید و ویژگی‌های باد نیتروژن برای لاستیک

می‌توان فواید باد نیتروژن را در سه کلمه خلاصه کرد برای مثال پایداری فشار سواری بهتر پایداری دما کاهش اکسیداسیون با استفاده از این باد را می‌توانیم در مسائل دیگر ایای آن را بگوییم برای مثال استفاده از بال نیتروژن برای پر کردن لاستیک مزایای خاص خودش را دارد که بسیاری از مردم آن را ترجیح می‌دهند و از آن استفاده می‌کنند و از گاز معمولی برای پر کردن لاستیک‌ها استفاده نمی‌کنند اولین مورد که می‌توانیم به آنها بپردازیم پایداری فشار است یعنی اینکه یکی از مهمترین مزایای استفاده گاز نیتروژن می‌باشد که فشار درون لاستیک را پر می‌کند معمولاً پایدارتر نسبت به گاز معمولی عملکرد دارد و به این معناست که کاهش دفعات نیاز به تنظیم باد وجود دارد و مولکول‌های اکسیژن در طول زمان از دیواره لاستیک عبور می‌کنند به همین دلیل کاهش فشار باد در مدت طولانی باعث می‌گردد در حالی که نیتروژن مدت بیشتری در داخل لاستیک‌ها باقی می‌ماند کاهش اکسیدسیون نیز یکی دیگر از معایب باد معمولی در لاستیک‌هاست اکسیداسیون یا اکسید شدن در مواد لاستیکی لاستیک نقش مهمی ایفا می‌کند اما زمانی که از نیتروژن استفاده می‌کنید این اکسیداسیون به طور موثر کنترل می‌شود و باعث می‌شود که عمر مفیدی لاستیک داشته باشد و مدت زمان کوتاه‌تری مانند استفاده از گاز معمولی نباشد و افزایش عمر لاستیک را ایجاد کند عملکرد بهتر در دماهای بالا یا پایین این مورد نیز در مقایسه با اکسیژن در دماهای بسیار پایین مثلاً زمستان یا تابستان پایدارتر است و حفظ فشار مناسب را در لاستیک دارد مخصوصاً در آب و هوای مختلف که یکباره به هوا تغییر دما می‌دهد سواری بهتر نیز از ویژگی‌ها و فواید دیگر باد نیتروژن است برای مثال از آنجا که افت فشار باد لاستیک در هنگام استفاده از باد نیتروژن کمتر از پس عملکرد خود را در مسافت‌های طولانی نیز بسیار خوب می‌باشد در ارتباط با این نوع گاز می‌توان گفت که استفاده برای پر کردن لاستیک‌ها خیلی عملکرد بهتری را نسبت به معمولی ارائه می‌دهد و در شرایط مختلف می‌تواند مفید باشد

معایب باد نیتروژن برای لاستیک خودرو

استفاده از مباد نیتروژن همانطور که گفتیم مزایای بسیار زیادی دارد اما در کنار آن مزایا تمام امکانات ویژگی‌ها و معایب دیگری را نیز باید در نظر داشته بنابراین اکنون در رابطه با معایب آن توضیحاتی می‌دهیم که در ادامه شما می‌توانید نسبت به هزینه آن دسترسی محدودتر و تاثیر ناچیزی در کاربری شهری داشته باشد که هر کدام را مختصر و کوتاه توضیح می‌دهیم ابتدا هزینه را می‌توان در نظر گرفت برای پر کردن لاستیک با گاز نیتروژن معمولاً گرانتر از باد معمولی به نظر می‌رسد و دلیل آن هزینه بالای تهیه ذخیره و انتقال گاز نیتروژن می‌باشد دسترسی محدود در برخی از مناطق باعث شده است که پیدا کردن آن برای مراکز تنظیم باد یا گاز نیتروژن برای پر کردن لاستیک‌ها بسیار سخت گیر بیاید و یکی دیگر از نکات معایب آن است تاثیر در کاربری شهری در شهرها و دماهای عادی تغییرات دما کمتر از بیرون شهر است بنابراین مزایای مرتبط با پایداری فشار ممکن است چندان به چشم نیاید و استفاده نگردد این چند مورد توضیح داده تمامیشان مخصوص معایب گاز نیتروژن برای لاستیک بوده است اما همانطور که گفته شد در قسمت بالا مزایای بسیار زیادی دارد که این معایب کوچک به چشم نمی‌آید و مشتریان بسیار زیادی را به سمت خود جذب کرده است

آیا باد نیتروژن سبب کاهش عمر لاستیک خودرو می‌گردد

جواب این سوال می‌تواند خیر باشد زیرا نه تنها باد نیتروژن عمر لاستیک را کم نمی‌کند بلکه یکی از مزایای استفاده این باد این است که باعث می‌شود لاستیک عمر بیشتری داشته باشد و از آکسیداسیون مواد لاستیکی در اکسیژن جلوگیری می‌کند زیرا اکسیژن می‌تواند عمر لاستیک و لوازم پلاستیکی را کاهش دهد کمک بسیار شایانی در این رابطه به لاستیک خودرو می‌کند همانطور که توضیح دادیم در بخش‌های بالایی در مزایای باد نیتروژن اکسیداسیون مواد لاستیک به علت تعامل با اکسیژن بسیار وجود دارد و تغییراتی در ظاهر و حتی عمر مفید خودرو را نیز کم می‌کند بنابراین در چنین شرایطی عقلانی است که با استفاده از باد نیتروژن که میزان اکسیژن آن بسیار کم است در ترکیب آن با گاز نیتروژن بسیار خوب است و از اکسید شدن مواد لاستیکی جلوگیری می‌کند و به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد به همین منظور به افزایش عمر و دوام لاستیک‌ها کمک بزرگی می‌کند و عوامل دیگری نیز ممکن است بر لاستیک تاثیرگذار باشند مانند شرایط رانندگی نوع رانندگی نوع لاستیک نحوه نگهداری و مراقبت‌هایی از لاستیک همانطور که توضیح دادیم لاستیک خودرو یکی از اجزای بسیار مهم آن است زیرا تنها قسمتی که با زمین برخورد دارد لاستیک است و عملکرد این قطعه بسیار حساس است و تاثیر بسیار زیادی بر خودرو می‌گذارد

آیا می‌توان گفت که باد نیتروژن ایمنی کافی را برای لاستیک دارد

در جواب این سوال می‌توان گفت که گاز نیتروژن از چند جنبه ایمنی خودرو و سرنشینان را افزایش و ارتقا می‌دهد که هر کدام را توضیح می‌دهیم و با جزئیات بررسی می‌کنیم ابتدا می‌توان گفت که گاز نیتروژن بر خلاف اکسیژن در فرایند احتراق شرکت نمی‌کند و خطر یا شدت آسیب و آتش سوزی و خطر آن ترکیب شدن با گاز نیتروژن کمتر از گاز اکسیژن است و باعث شده است که در این جنبه افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان را ارتقا یا دهد مورد بعدی که می‌توانیم به آن توجه کنیم گاز نیتروژن در مقایسه با اکسیژن گرما را با سرعت بیشتری از دست می‌دهد و در نتیجه از ترکیده شدن لاستیک در دمای زیاد کمتر خطر دارد پس می‌توان در رابطه با این سوال گفت که بله ایمنی کافی را برای سطح لاستیک و سرنشینان و خودرو ایجاد می‌کند

دمای هوا و فصل‌های سال چه تاثیری بر عملکرد لاستیک خودرو با گاز نیتروژن می‌گذارد

دما در هر فصلی متفاوت است و تاثیرات بسیار زیادی بر لاستیک و عملکرد آن می‌گذرد بنابراین توصیه می‌گردد که فشار باد و سلامت لاستیک‌ها را به طور مداوم و متناوب دوره‌ای ارزیابی کنید که اگر تغییرات ناگهانی فصل‌ها بر عملکرد و ویژگی‌های آنها تاثیراتی گذاشت به آنها با خبر شیدا این مشکلات را رفع کنید اما اکنون در رابطه با تاثیر آب و هوا بر لاستیک‌ها مانند تاثیر گرما و سرما و تاثیرات ناگهانی تغییر دما توضیح می‌دهیم

دمای بالای تابستان می‌تواند باعث گرم شدن لاستیک و افزایش فشار در داخل آن باشد این افزایش گاهی اوقات ممکن است باعث کاهش کارایی لاستیک و حتی ترکیدن آن را نیز خطر بزرگی است که افزایش می‌دهد همچنین در دماهای بالا می‌تواند باعث کاهش کشش سطحی لاستیک شود و به طور کلی عمر مفید آن را بسیار کاهش می‌دهد اما استفاده از گاز نیتروژن برای لاستیک این مشکلات را کمتر و حتی به صفر می‌رساند

تاثیر آن در سرما نیز مورد بعدی است که می‌توان در رابطه با آن توضیحاتی داد در فصل زمستان لاستیک‌ها ممکن است سفت سخت شوم و این بزرگ می‌تواند به کاهش سطح تماس موثر آماده شده و در نتیجه کاهش کنترل و استحکام روی جاده بشود و همچنین در دماهای بسیار پایین لاستیک ممکن است از قسمت‌های ترک بردارد

تاثیرات و تغییرات ناگهانی دما بر لاستیک نیز مورد دیگر است که می‌تواند به لاستیک اثر بسیار زیادی بزرد تغییرات ناگهانی دما از گرم شدن به سرد شدن یا از سرد شدن و گرم شدن باعث تغییرات در فشار باد داخل لاستیک می‌گذارد و روی کنترل خود را تاثیر منفی داشته به منظور افزایش عمر لاسی و عملکرد بهینه آنها در فصل‌های مختلف سال شما می‌توانید از باد فشار نیتروژن و تنظیم بادها به خوبی استفاده کنید

جمع بندی

طبق گفته‌ها و توضیحات بالا همانطور که می‌دانید لاستیک یکی از قسمت‌های مهم خودرو است که با سطح جاده در تماس است بنابراین در این مطالب سعی کردیم از مزایا و معایب باد نیتروژن برای لاستیک خودرو نسبت به باد معمولی بررسی کنیم و تفاوت‌های آنها را برایتان توضیح دهیم تا شما با در نظر گرفتن عوامل مختلف تصمیم بگیرید که از چه نوع گازی بر روی پر کردن لاستیک که جزوی از قطعات حیاتی خودرو است که با زمین تماس پیدا می‌کند و یا کم یا زیاد بودن باد در آن می‌تواند کنترل خودرو را یر بگذارد بنابراین در این مقاله در رابطه با تمامی ویژگی‌های مثبت و ویژگی‌های منفی و مسائل دیگری که بسیار سوال برانگیز بودند توضیحات ویژه‌ای دادیم امیدواریم که از این مقاله استفاده کنید و برایتان مفید باشد و شما بتوانید نسبت به شرایط و عواملی مثل هزینه‌ها و شرایط رانندگی و نیازهای خودرو به تصمیم بگیرید که از چه نوع گازی برای خودروی خود استفاده کنید سوال‌ها و ابهامات شما در رابطه با این مطالب رفع شده باشد شما می‌توانید در این سایت یعنی سایت نوبت ماشین استفاده کنید و تمامی جزئیات خود رو و سوال‌های دیگر خودروهای روز و ویژگی‌های هر کدام را مطالعه کنید و با آنها آشنا شوید

با سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *