5تفاوت قالپاق و رینگ و چرخ
دراین مقاله شما با تفاوت قالپاق و رینگ و چرخ آشنا خواهید شدخودروها از قطعات بسیاری تولید شدهاند که گاهی اوقات از نظر ظاهری شبیه هم هستند اما کاربرد آنها متفاوت است گاهی اوقات نیز یکسان هستند چرخ که شامل چندین قسمت میباشد مثل رینگ و قالپاق که در این مقاله در رابطه با تفاوت قالپاق رینگ و چرخ توضیحاتی خواهیم.

قالپاق خودرو
قالپاق در خودروها در حجم وجود دارد و به عنوان درپوش میباشد قالپاق چرخ یا قالپاق روغن موتور در خودروها وجود دارد در گذشته قالپاقها به صورت رینگهای آلومینیوم بود که اصلاً مرغوب نبودند و حتی در خودروهای لوکس نیز هنگام فولادی استفاده چندان خوبی ندارند.
اما به خاطر قیمت مناسب آنها استفاده میشوند قالپاقهای فلزی کروی براق هستند و بسیار بیشتر استفاده میشود تفاوتهای بین قالپاقها وجود دارد و در خودروها مختلف است و بر اساس کلاس و ردهبندی آنها قرار میگیرد و گاهی اوقات با طراحی پیچیدهتری استفاده میشود و گاهی اوقات قالپاقها ارزانتر هستند و اقتصادی به نظر میآیند که شکل و جلوه هر کدام متفاوت است .
یکی از راه حلهای ساده در خودروسازی برای کاهش هزینهها قالپاقهایی است که کارخانه برای خودرو تولید میکند و استفاده بسیار از بازار به وجود می آید قالپاقها همان قطعات فلزی که روی رینگ و چرخ وجود دارد هستند که انواع مختلفی دارند.
و برای نگه داشتن قالپاق رینگهایی وجود دارد که آنها نیز متفاوت هستند و خاصیتهای مختلفی مثل خاصیت ارتجاعی و فنری دارند قالپاقهای پلاستیکی یک حلقه نازک فلزی بر روی بر روی لاستیکها دارند که میتوان آنها را استفاده کرد.
انواع قالپاقها
قالپاقها از جنس فلز و غیر فلز به وجود آمدهاند و در انواع گوناگونی وجود دارند اما قالپاقها از ابعاد و اندازههای مختلف متفاوت هستند و با توجه به رینگ نصب میشوند بنابراین در برخی از اینها قالپاقها نیازمند رینگهای اسپرت هستند که بتوان آنها را روی رینگ و پیچها قرار داد و آنها را کاملاً محکم کرد و در سر جای خودشان با پیچ کوچکی در مرکز رینگ سفت شوند.
برخی از قارچها دارای حلقههای فلزی روی رینگ هستند که این قالپاقها به خاطر داشتن حالت فنری بدون نیاز به هیچ قطعه دیگر بر روی رینگ قرار میگیرند و از زیر قسمت چرخها پیچ و مهره میشوند و برای باز کردن آنها و قرار دادن آنها بر روی چرخ باید چرخ را باز کرد این کار باعث شده است که احتمال سرقت آنها در اثر شل شدن افتادن بسیار کمتر شود.
برخی دیگر که رینگهای اسپری قطعه به شکل درپوش در وسط خودرو وجود دارد که به عنوان مهره چرخ را در بر میگیرد و به عنوان اصطلاح عمومی قطعه قالپاق نام دارد قالپاق مانند رینگ و تایر دارای سایتهای مختلفی هستند که بر اساس اینچ اندازهگیری شدهاند و برای هر یک از رینگها و خودرو باید متناسب آنها قالپاق خریداری کرد و سایز منتخب را باید قرار داد

رینگها
رینگها دور رینگی که شال رینگ هم نام دارند این قطعه کاملاً فلزی است و غیر فلزی چرخها و رینگها قرار میگیرد و باعث میشود که کاملاً قطعات بر سر جای خودشان قرار داشته باشد این قطعه در حالت نمایشی برای چرخ و رینگ اضافه شده است و هیچ فنری ندارد.
چال رینگها در مدلهای سفید رنگ در خودروهای قدیمی یا به طور کلی کلاسیک بیشتر استفاده میشود و امروزه با توجه به پیشرفت فناوری و خودروسازی برای خودروهای اسپرت نیز نوارهای رنگی برای دور رینگها تولید شده است یا شال رنگهای رنگی یا دوررینگی نام دار این رنگها با یکدیگر تفاوتهای بسیار زیادی دارند.
رینگ چرخ در واقع رینگ نیز گفته میشود این قطعه بسیار سنگین است روی لاستیک قرار میگیرد بر اساس جنس و آلیاژ آن از چندین تکه فلز تشکیل شده و در سایزها و اندازههای مختلفی وجود دارد. جنس رینگها در سواری خودرو بسیار موثر هستند.
و سواری نرمی را ارائه میدهند باید با توجه به ابعاد اندازه قیق خودرو رینگ را خریداری کرد زیرا باعث فرمانپذیری بهتر خودرو و هندلینگ آن تاثیر بسیاری دارد یکی از عاملهای اساسی در زمان شتابگیری خودرو وزن رینگها ت رینگهای سنگین به خاطر مقاومتی بسیار زیادی که دارند در برابر شتاب خودرو عکسالعمل نشان میدهند و آن را کاهش خواهند داد.
نحوه طراحی رینگهای اسپرت میت بسیار مهم است زیرا باید اثر بالایی در مقاومت رینگ در برابر ضربه را نیز داشته باشند همچنین نحوه جابجایی هوا در بین پرههای رینگ باعث میشود که خنک شدن ادوات داخل رینگ و قطعات ترمز بهتر عمل کند یا گاهی اوقات کندتر عمل کند بنابراین در طراحی رینگهای خودرو اسپرت وسوپراسپرت این عامل باید در نظر داشته شود که هوا به تمامی قطعات داخلی خودرو و ترمزها برسد. بنابراین جنس رینگ بسیار مهم است و فرمانپذیری و هنگلینگ و کیفیت سواری را با توجه به جنس خوب و مدل و اندازه دقیق آن ارائه میدهد.

سایزبندی رینگ
همانطور که در توضیحات بالا گفته شد رینگها بر اساس ارتفاع و واحد اندازهگیری به نام اینچ اندازهگیری میشود و خودروهای سواری کوچک ۱۳ یا ۱۴ اینچی هستند و خودروهای خیابانی سواری ۱۵ تا ۱۸ اینچ هستند و برای خودروهای گران و شاسی بلند از ۱۷ اینچ که بیشتر باشند.
لینکهای تجاری نام دارند که ۲۴ اینچ نیز خواهند بود اما امروز از رینگهای ۲۲ و نیم اینچی بیشتر استفاده میشود عرض رینگها نیز با توجه به ارتفاع آن با استفاده از واحد اندازهگیری اینچ استفاده شد عرض آن را نیز با همان واحد یعنی اینچ اندازه میگیرند و بیان میکنند
اگر بخواهیم به صورت تعریف استاندارد رینگ توضیحاتی دهیم رینگ عامل مهمی به نام آف ست دارد که در پشت رینگهای اسپرت با علامتی مثلET مشخص شده از و مقدار فرورفتگی جای پیچها مرکز رینگ قسمت بیرونی و داخلی آن تمامی آن را علامت گذاری کردهاند و رعایت این آفستها باعث میشود که رینگها به صورت کاملاً استاندارد جایگذاری شوند گاهی اوقات از محدوده استاندارد رینگها خارج میشوند.
و بر لبه گلگیر خودرو برخورد میکند شاسی را حین فرمان گرفتن کاملاً در تماس است و باعث میشود که کنترل بر خودرو نداشته باشید و یا از کنترل خارج شوید همچنین برای هر رینگ و خودرویی نمیتوان استفاده کرد و باید متناسب با خودرو رینگ ابعاد و اندازههایی که در رابطه با آن وجود دارد .
دستهبندیها را بررسی کرد و آنها را خریداری کرد امروزه برای ایمنی بیشتر خودروها از رینگهای ۵ پیچ استفاده میکنند که مدل چهار پیچ آن نیز وجود دارد باعث میشود که به صورت پیچهای اتصال دهنده زیربندی محکمی را ارائه دهند و این پیچها در ۵ ۶ و ۸ پیچ نیز وجود دارد که در شاسی بلندها بیشتر استفاده میشود.

رینگ فولادی
رینگهای معمولی و رینگهای فولادی جزوی از سادهترین نوع رینگها در خودروها میباشد رینگها در خودروهای ارزان قیمت برای کاهش قیمت به صورت رینگهای مختلفی وجود دارد که گاهی اوقات پلاستیکی نیز استفاده میشود در بعضی از مواقع در خودروهای لوکس رینگهای محکمتر و مدلها و آلیاژهای متفاوت استفاده میشود.
و بیشتر رینگها به رنگ مشکی تولید میشود و روی قالپاق قرار میگیرد رینگهای اسپرت جنس آنها از آلیاژ آلومینیوم است و به اسم رینگ اسپرت در بازار فروخته و شناخته میشود با توجه به نوع خودرو باید رینگ را خریداری کرد و بر روی آن قالپاق را قرار داد تا بتوان از عملکرد بهتر خودرو بهره برد.
رینگ اسپرت
لینک اسپرت جنس خشکترین نسبت به رینگهای دیگر و موردهای دیگر دارد رینگهای فولادی گاهی اوقات فنری هستند سواری نرمتری را ارائه خواهند داد اما رینگهای اسپرت جنس خشکتری دارند گرانتر هستند و در صورت آسیب دیدن هزینه تعمیرات بالاتری را دارد و این نمونه فراوان آن در بازار بسیار وجود دارد که خودروسازان آن را عرضه میکنند و به سختی میتوان نمونه یدک آن را پیدا کرد.
رینگهای اسپرت که بسیار گران قیمتتر از رینگهای معمولی هستند و رینگهای سوپر اسپرت از اسپرت گرانتر هستم و جنس آنها متفاوتتر از اسپرت است و مواد سبکتری از آلیاژ منیزیم فیبروکن نیز استفاده میکنند قیمت این رینگها بسیار بالاست خاصیتهای متفاوتی دارد و با توجه به خودروهای مختلف نصب خواهد شد جنس هر رینگ متفاوت است بعضیا خاصیت فرنگی کمتر بعضیا خشکی بیشتری دارند و با توجه به نوع فلز سازنده آنها متفاوت هستند.
رینگ چند تکه خودرو
رینگها نیز از نظر تیکه بندی و ترکیبات با هم متفاوت هستند رینگهای چند تیکه نیز با هم تفاوت بسیاری دارند گاهی اوقات رینگهای چرخ خودروی سواری یک تکه و تمام هستند اما بعضی از آنها چند تکه نیست دو تکه سه تکه نیز وجود دارد برای مثال در وانت بارها سواریهای باری رینگها به صورت دوتیکه وجود دارد.
یک حلقه فلزی در قسمت رینگ و جلویی آن قرار دارد و به اصطلاح عمومی به آن بچه رینگی میگویند دو تکه شدن این رینگها برای جا زدن و خارج کردن آسانتر لاستیک از رینگ به وجود آمده است تا بتوان کار را بسیار آسوده کرد بنابراین در رینگهای چرخ خودرو به صورت متفاوت وجود دارد و هر کدام کالایی و در بخشی از خودروها متصل میشوند.

رینگ چرخهای خودروهای تجاری سنگین وزن چندین تیکه هستند و بتوان راحتتر لاستیک خودرو را از آن خارج کرد یا لاستیک خودرو را در آن قرار داد ابعاد و اندازههای بزرگ لاستیک باعث شده است که رینگهای آن به صورت چند تیکه به وجود بیایند.
تا بتوان آسان کرد کار را بنابراین امروزه با پیشرفت تکنولوژی رینگهای یک تکه یا تیوبل رینگهای چند تیکه توسط خودروسازان استفاده میشود و عیب بزرگ رینگهای چند تیکه وزن بسیار زیاد آنها میباشد اما راحتتر میتوان لاستیکها را جابجا کرد بنابراین رینکا از چندین نظر با هم متفاوت بودند که هر کدام را توضیح دادیم.
چرخ های خودرو
به قطعاتی از خودرو گفته میشود که آن باز زمین ارتباط مستقیم دارد و شامل رینگ قالپاق تیوب تایر پیچهای مختلف است که به مجموع اینها چرخ گفته میشود چرخ با اتصالاتی که در قسمتهای مختلف جلوبندی و فنربندی دارد باعث شده است که شاسی ارتباط بسیار زیادی داشته باشد و با زمین نیز مرتبط باشد تا بتواند خودرو را هدایت کند این چرخها قابلیت ترمز و خدمات دیگر را دارند.
و میتوانند هدایت خودرو را به طور کاملاً بهینه انجام دهند و این چرخها با اتصال پیچهای اتصال دهنده وصل میشوند و ا توجه به نوع خودروها چرخها نیز متفاوت هستند و هر چرخ و تایر مخصوص نوع خودرو باید خریداری شود بنابراین از نظر ابعاد متفاوت هستند و کلی در هر یک از چرخها باعث میشود که اثراتی را بر روی رانندگی و بخش فنی خودرو وارد میکند.

آیا قالپاقها بر روی رینگها جای مشخصی دارند؟
قالپاقها فلزاتی هستند که در قسمت رینگ دارای جای مشخصی هستند تا قرار بگیرند قالپاقهای پلاستیکی نیز محل قرارگیری ویژهای دارند قالپاقهای فلزی نیز به همین صورت به طور عمومی به آن والف گفته میشود که نشان میدهد در کدام قسمت قالپاق باید قرار بگیرد.
آیا بالانس نبودن قالپاقها میتواند باعث بالانس نبودن چرخها باشد و اثر گذارباشد؟
زمانی که هر وزنه به قسمتی از شهرها متصل میگردد باعث میشود که یک نابالانسی خاصی را ایجاد کند که باعث نابالانسی چرخها نیز میشود و باعث لرزشی در خهای خودرو باشد که باعث خطرها و اثرات منفی میشود اما باید توجه کرد که با در نظر گرفتن وزن قالپاق و نوع آن برای خودرو خریداری کرد تا از این اثرات و خطرات در امان بود.
جمع بندی
همانطور که در قسمت بالا توضیحات کاملی راجع به رینگ قالپاق و چرخها داده شد هر کدام دارای ویژگیهای منحصر به فرد خودشان هستند که ارتباط بسیار زیادی با یکدیگر دارند و این ارتباط با زمین نیز وجود دارد و باعث میشود که سواری راحتتر یا سواری خطرناکی را به وجود بیاورد.
رینگها همانطور که توضیح دادیم دارای ابعاد اندازه و انواع گوناگونی هستند که برای هر خودرو با توجه به مشخصه آن باید خریداری شود قالپاقها نیز در انواع مختلفی وجود دارد و باید به صورت اصولی آنها را جایگذاری کرد و کیفیت سواری را میتوان در رابطه با این سه مورد دانست.
به طور کلی ارتباط بسیار زیادی قسمت چرخها با زمین دارد که در این رابطه باید تمامی موارد و مجموعه چرخ که شامل رینگ قالپاق و تایر و طیب است کاملاً سالم باشند تا بتواند رانندگی راحتتر و سواری خوشی را داشت در این مقاله درباره قالپاق رینگ چرخ و تفاوت هر یک نوع هر کدام مجموعه آنها توضیحاتی داده شد و امیدواریم این مقاله را مطالعه کنید و برایتان مفید باشد.