انژکتور خودرو و روش های شستشوی ان
یکی از اجزایی که در قسمت موتوری خودرو وجود دارد و جز اجزای احتراق خودرو محسوب میشود سیستم آنژکتوری خودرو است این سیستم سوخت را به صورت قطعات ریز و پرفشار به درون سیلندر موتور هدایت میکند آنژکتورها سوخت را به داخل سیلندر منتقل میکند و با گذشت چندین زمان طولانی باعث رسوب زدگیهایی مثل کربنی و اصطلاحا مثلاً کثیف میشود بنابراین شستشوی انژکتور کار بسیار سادهای محسوب میشود اما شامل نکات بسیار مهمی است که اگر آن را رعایت نکنید کل سیستم بر هم میریزد و شستشوی آن شامل مواردی است که آن را توضیح میدهیم.

آنژکتور خودرو یعنی چه؟
در خودروهای امروزی انتقال سوخت به روشهایی از جمله از طریق آنژکتورها انجام میشود که با متعادل سازی یعنی تزریق کردن پاشش سوخت و سیلندر را به عهده میگیرد و سوخت رسانی را انجام میدهد و مانند یک سرنگ عمل کرد دارد این سیستم سوخت رسانی خودرو نوع آنژکتور ریل سوخت پمپ بنزین برقی و همان کامپیوتر خودرو در درجه پاشش سوخت را تنظیم میکند و باعث میشود که این سیستم به وسیله سوپاپ تحت تاثیر آن تزریق سوخت را انجام دهد این سوپاپ در چند ثانیه باز و بسته خواهد شد و پاشش به داخل قطعات بسیار ریز احتراق کامل میسوزد و عملکرد خودرو با کاهش مصرف سوخت در ارتباط میباشد بعد از آن کاهش آلایندگی هوا را نیز مشاهده خواهیم کرد.
انژکتور خودرو با بنزین سر و کار دارد بعد از چندین زمان رسوبهای کربنی ایجاد میکند که باعث میشود محدوده آن رسوب گیری شود و کثیف شود بعد از پایان انجام عملیات پاشش سوخت باید آن را یز کرد گاهی اوقات همین مشکل کثیف بودن و رسوب گرفتن باعث میشود که احتراق ناقص و آسیب به موتور وارد شود بنابراین شستن آن به صورت دورهای و منظم بسیار توصیه میشود و از عملیات حساسی برخوردار است

روش شستن انژکتور خودرو
شستن انژکتور خودرو روشهای مختلفی دارد و شستشوی آن را میتوان به روشهای مختلفی انجام داد و از رسوبات کربن آن را پاکیزه کرد تا سیستم احتراق بهتری را داشته باشد استفاده از کیتهای پاک کننده به عنوان بهترین روشها توصیه میشود و یکی از سادهترین روشهای شستن آنژکتورهای خودرو کیتهای پاک کننده هستند که باعث صرفهجویی در هزینه و زمان نیز میشود اما بستگی به نوع وسیله نقلیه شما کیتهای شستشو نیز متفاوت هستند و باید مناسب وسیله نقلیه خریداری شوند از روی دستورالعملها و توصیههایی که بر روی بستهبندی کیتها وجود دارد میتوانید آن را با دقت انتخاب کنید و این کار نیازمند تخصص ندارد و اگر از فنی خودرو سر در میآورید میتوانید آن را انجام دهید اما اگر نا وارد هستید از افراد متخصص و تعمیرکاران کمک بگیرید. در روش استاندارد توصیه شده باید نژکتور کاملاً از خودرو خارج شده و با دستگاههای مخصوص شستشو داده شود و دوباره بر خودرو سواره شود و با استفاده از دستگاه اولتراسونیک خاص و اسپری آنژکتور شوی آن را شستشو و پاکسازی میدهند.

دلایل اهمیت شستشوی آنژکتور خودرو چیست؟
آنژکتور زمانی که کثیف و رسوبات در آن وجود دارد باعث عملیات احتراق ناقص خواهد شد و آنژکتور خود را هرچه سریعتر باید کثیف بودن آن برطرف شود این قطعه بسیار تاثیر ویژهای روی موتور خودرو دارد انژکتور سوختها را به سیلندر خودرو وارد یعنی قسمتی که سوخت و هوا با یکدیگر ترکیب میشوند در آن قطعه است پس یکی از قطعههای مهم در موتور خودرو است زمانی که سوخت رسانی ناقص انجام شود احتراق نیز ناقص انجام میشود بنابراین لوازم داخلی خودرو دچار آسیباتی میشود که گاهی اوقات برای پیشگیری از آن باید آنژکتورها را شستشو داد گرفتگی و انسداد آنژکتور مشکل جزئی یا گاهی اوقات به مشکل شدیدتری نیز تبدیل میشود و عملکرد ضعف موتور را به همراه خود دارد و باعث میشود که مصرف سوخت افزایش پیدا کند روغن موتور رقیق شود مبدل کاتالیست دچار مشکلاتی شود که برای جلوگیری آن شستشوی انژکتور بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است زیرا اگر انسداد آنژکتور به صورت کامل باشد ستارت زدن نیز به مشکل میخورد و خود را اصلاً قابل حرکت نخواهد بود.
مواد مورد نیاز برای شستشوی آنژکتور خودرو
آنژکتور خودرو در قسمتی از موتور قرار دارد که با سوخت در ارتباط است و هنگام شستشوی نیز باید با بنزین شسته شود بنابراین هر نوع سوخت مثل بنزین باعث آسیب زدن به قسمتهایی از بافت پوستی آن میشود تجهیزات ایمنی در رابطه با شستشوی آنژکتور خودرو باید استفاده شود تا ضررهایی بر شستشو دهنده وارد نشود. میتوانیم از محافظت از چشمها عینک استفاده کنیم تا گازهای سمی در اثر پاک کنندههای شیمیایی وارد چشمانمان نشود از دستکش استفاده کنیم برای اینکه با پوست بدنمان در ارتباط نباشند از لباسهای آستیندار استفاده کنیم تا پاشش بر روی بدنمان ایجاد نشود وسایل متعددی وجود دارد که برای شستن آنژکتور لازم داریم بنابراین به صورت خلاصه آنها را توضیح میدهیم.

لوازم مورد استفاده برای شستن انژکتور خودرو مثل دستکش مخصوص مواد شوینده شیمیایی نیتریل استفاده از ماسک برای جلوگیری از ورود گازها به داخل حلق و بینی شستشو دهنده استفاده از عینک نواع پاک کنندههای مخصوص کیتهای تمیز کننده انواع آچار و دستگاههای مخصوص کمپرسور هوا یا کنیست لوازمی باید برای شستشو دهنده و آنژکتور مهیا باشد لوازم احتیاطی مثل دستکش عینک و ماسک و مواد پاک کننده نیز باید برای سیستم آنژکتور شوی وجود داشته باشد تا پاکسازی به طور کامل انجام شود.
نحوه شستشوی انژکتور خودرو
شستشوی آنژکتور به دو روش انجام میشود روش حرفهای و روش ساده که هر کدام را توضیح داده و تمامی مراحل را به طور خلاصه نام برده و روش و ابزار مخصوص را نیز توضیح خواهیم داد همانطور که در قبل نیز توضیح دادیم در این روش برای افراد نیازمند لوازم ایمنی هستیم زیرا کار خطرناکی است و شاید مواد شوینده با دست چشم و حتی حلق و بینی افراد در تماس باشد و باعث بیماری و خطراتی شود در دو روشی که برای شستشوی آنژکتور وجود دارد برای افرادی که از نظر فنی خودرو افراد مبتدی هستند روش ساده بهتر است و نیاز ندارند که آنژکتور را جدا کنند و سپس شستشوی آنژکتور در خود داخل خودرو انجام میشود ا در روش حرفهایتر آنژکتور کاملاً جدا خواهد شد شستشوی آنژکتور نیازمند دقت و حوصله بسیار بالا است بنابراین اکنون با نحوه شستشوی آن به هر روش آشنا میشوید و هر کدام را توضیح میدهیم.
روش شستشوی ساده آنژکتور در داخل خودرو
در این روش نیاز نیست که آنژکتور خود را کاملاً از آن جدا شود و قبل از شستشوی آن سوزن آنژکتور باید آماده باشد آنژکتور سوخت را باید پیدا کنید پمپ سوخت را باید از آنژکتور جدا کنید و سپس رگلاتور را باید کامل جدا کرده و کیت شستشوی آنژکتور را به صورت پورت سوخت وصل کنید بعد از آن نیاز هست که درپوش باک را باز کنید موتور خودرو را روشن و کیت شستشو را باید جدا و ماشین را روشن کنید تا ببینید مراحل را به صورت کامل انجام دادهاید یا نه در این روش دقت بالایی لازم دارد و اگر طبق توضیحات داده شده انجام دهید به طور راحت و سادهای میتوانید آنژکتور خودرو را تمیز کنید.

روش شستشوی آنژکتور به صورت حرفهای
روش حرفهای شستشوی آنژکتور خودرو باید مادههای شوینده با فشار به داخل قسمتهای ریل سوختی خودرو وارد شود تا رسوباتی که در مخزن گرفته شدهاند کاملاً پاکسازی شود و برای انتقال محلوله شوینده به داخل ریل پاک شود و آنژکتور و کمپرسور هوا باز شوند شستشوی انژکتور در داخل خودرو روش حرفهای لازم دارد که این روش برای رفع کردن انسداد جزئی بیشتر به کار میآید بنابراین طبق این روش توضیحات کوتاه و مختصری خواهیم داد در این روش از آنجایی که با محلول شوینده در ارتباط هستیم تمامی نکات ایمنی باید رعایت شود
ابتدا تخلیه قسمت سوخت از داخل سیستم به روش روشن کردن خودرو و جداسازی رله یا کانکتور پمپ بنزین را داریم که در این صورت باید جدا شود و سپس خاموش کردن خودرو و پوشاندن لوله سوخت را باید انجام داد که این کار را میتوانید با استفاده از پارچه به سرانجام برسانید سپس جداسازی ریل سوخت را انجام دهید و از لوله سوخت رسانی آن را جدا کنید و بعد از آن با باز کردن درب قوطی پاک کننده میتوانید پاکسازی را شروع کنید باید آنژکتور را پر کنید آن را با محلول شوینده کامل پر شود آویزان شود به زیر کاپوت اتصال شلنگها را بعد از آن باید با قوطی پاک کننده در درگاه تست فشار ریل سوخت با استفاده از وسایل مناسب مثل آداپتور مناسب یا اتصال کمپرسور و هوا به ریل جدا کنید و از کمپرسور به جای پاک کننده استفاده کنید سپس تنظیم فشار سیستم طبق دستورالعملی که بر روی کیت شستشوی آنژکتور وجود دارد باید انجام شود روشی که به منظور روشن کردن موتور خودرو تنظیم کردن آن در دور موتور ۲۵۰۰ در دقیقه باید انجام شود زمانی که قوطی پاک کننده خالی میشود ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان احتیاج دارید و بعد از آن موتور را خاموش کرده جداسازی را از قوطی پاک کننده و ریل سوخت انجام دهید اتصالات لولهای سوخت فیوز رله کانکتور پمپ بنزین باید دوباره انجام شود مجدد خودرو باید روشن شود و مسافت کوتاهی را باید پیموده تا جهت بازگردانی فشار مناسب برای سوخت ایجاد شود و خود را به حالت عادی برگردد

روش شستشوی انژکتور خارج از خودرو به صورت پیشرفته
اگر رسوبات به حدی نباشد که نیازمند تعویض قطعه باشید میتوانید اگر انسداد بسیار شدید بود آن را خارج کنید آنژکتور را و با شستشوی دقیقتر کار را به اتمام برسانید بنابراین یکی دیگر از روشها شستشوی آن به صورت پیشرفته از خارج ماشین است که آن را نیز به صورت کوتاه و مختصر برایتان توضیح میدهیم

ابتدا تخلیه سوخت از داخل سیستم به روش روشن کردن خودرو و جدا کردن رله یا کانکتور پمپ بنزین یا باز کردن لوله سوخت باید انجام شود سپس با جدا کردن ریل سوخت و آنژکتور میتوانیم ادامه دهیم بعد باید پاکسازی بخش بیرونی آنژکتور را با استفاده از برسی نرم و پاک کننده مخصوص آنژکتور انجام دهیم تا آسیبی به پوسته آن وارد نشود بعد از آن با باز کردن آنژکتور و استفاده از مواد اسیدی و محلولهای پاک کننده و اسپری و جامپر از هر دو طرف به داخل آنژکتور باید اسپری شود سپس اطمینان داشته باشید که پاک شدن رسوبات به طور کامل انجام شده و آنژکتور دیگر باز است اتصالات لوله سوخت فیوز کانکتور پمپ بنزین تمامی آنها را باید به جای خود برگردانده خود را روشن کنید مسافت کوتاهی را باید طی کند تا فشار و جریان مناسب سوخت برگردد و خود را به حالت اولیه خود بازگردد.
نشانههای کثیف بودن آنژکتور خودرو چیست؟
همانطور که در ابتدا توضیح دادیم در اثر گذشت زمان و ارتباط آن با سوخت باعث میشود که رسوبهایی و کثیفیهایی در داخل آن به وجود بیاید و انباشته شود بنابراین بعد از مدت و زمانی نیازمند این هستیم که آن را شستشو دهیم اما کثیف بودن و رسوب گرفتن آن نشانههایی دارد که هشدارهایی را ارائه میدهد که برخی از نشانههای آن را نام میبریم
نمایش مشکل احتراق توسط سیستم کامپیوتری خودرو
عملکرد خشن خودرو و در حالت درجا
خراب شدن سیلندرهای خودرو
ضعف در عملکرد موتور خودرو
افزایش آلایندگیهای خودرو
احتراق ناقص و خروج دود سیاه از اگزوز خودرو
تمامی این موارد گفته شده نشانههایی هستند که کثیف بودن آنژکتور خودرو را اطلاع میدهند برای مثال زمانی که عملکرد موتور بسیار ضعیف است یا آلایندههای بسیاری تولید میکند یا دود سیاهی از اگزوز خارج میشود مشکلی در احتراق وجود دارد باید شک کرد که مشکلی در انژکتور خودرو مسدودی یا کثیفی وجود دارد که نمیگذارد عملکرد احتراق به صورت کامل انجام شود ر این صورت متوجه میشوید که آنژکتور خود را نیازمند شستشو و رسیدگی است.

بهترین زمان شستشو و بهترین مواد شوینده آنژکتور چیست؟
زمانی که نشانههای خرابی را دیدی لرزش موتور را دیدید عملکرد ضعیف موتور را مشاهده کردید برنامهای برای شستن آنژکتورها فراهم کنید زیرا دیگر خودرو و موتور خودرو توان و کشش کارکرد را ندارد و حتماً نیازمند این هستش که آنژکتور خودرو تمیز شود بنابراین هرگونه از نشانههای گفته شده بالا را دیدید باید آن را سریعاً جدی گرفته و به شستشوی آنژکتور اقدام کنید اما مواردی نیز توصیه میشود مثل هر ۴۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر کار کرد یا هر سه سال یک بار خودروی خود را باید به تعمیرکار نشان دهید تا در جهت رسوب گیری آنژکتورها اقدام کند مورد بعدی که توضیحاتی در این رابطه باید داد این است که مواد مختلفی وجود دارد که میتوان شستشو داد آنژکتور را اما باید متناسب با خودرو انتخاب کرد مثل کیتهای شستشوی انژکتور که در دستورالعملهای خود اطلاعاتی در این رابطه دارند اما بیشترین وادی که استفاده میشود پلی ایزو بوتیلین آمین پلی ایزوبوتیلین و پلی اتر آمین هستند که این شویندهها ی محلولی هستند که تجمع رسوبات را به راحتی خنثی میکند و آن را از بین خواهد برد و باعث میشود که رطوبت در خطوط سوخت نیز برطرف شود این پاک کنندهها برای رسوب به جامد استفاده میشوند پلی احترامین یکی از قویترین مادهها نسبت به مادههای دیگر است که باعث رفع انسداد جریان شدید سوخت و آنژکتور است در جهت استفاده از این محلولها باید اقدامات و ایمنی را سنجید و بعداً از این مواد استفاده کرد زیرا کاملاً نسبت به انسان حساس هستند و ضررهایی را به انسانها وارد میکنند.

استفاده از تینر به جای مواد شوینده انژکتور
مواد دیگری وجود دارد که برخی بر این باورند که تینل به خاطر حلال بودن و خاصیت اشتعال پذیری بالا باعث میشود که آلودگیهای قسمت آنژکتور و سوخت رسانی پاک شود اما تینر به خاطر سوختن بنزین که در داخل ماشین وجود دارد عملکرد خودرو را کاهش و هیچ تاثیری بر روی رسوبات تکراری ندارد اگر تینر داخل باک بماند باعث میشود که باک از بین برود پمپ بنزین آنژکتور نیز دچار خرابیها شود عده دیگر این تصور را دارند که پاک کننده سوزنهای آنژکتور تینر میباشد و رسوبات قاطی شده را پاک میکند در نتیجه خاصیت تینر فقط سوختن بنزین است و باقیمانده آن باعث میشود که ضررهای زیادی به خودرو وارد شود پس برای بهبود احتراق به جای تینر از بنزین سوپراستفاده کنید و تینر را سعی کنید استفاده نکنید
روشهای تست سوزن آنژکتور به چه صورت است؟
تست سوزنهای آنژکتور به دو روش انجام میشود که هر کدام را توضیح خواهیم داد یکی از آن روش دستگاه دیاگ و یکی دیگر اهم متر است
تست سوزن آنژکتور با استفاده از دستگاه دیاگ
برای تست کردن سوزن آنژکتور باید از دستگاه دیاگ استفاده شود به کامپیوتر خودرو وصل شود و سپس شما میتوانید سوئیچ خودرو را باز کنید تا قسمتهایی از آنژکتور خودرو فعال شود و صدای کارکرد آن به گوش برسد اگر خراب باشد چراغ چک روشن میشود و هشدارهایی را از طریق دستگاه دیاگ دریافت میکنید.
تست سوزن آنژکتور با استفاده از دستگاه اهم متر
این روش نیز سوزن انژکتور از ریل سوخت را باید جدا کرد بعد از آن دو سر پروب را به اهم سنج وصل کرد و سوزنهای آنژکتور را باید اتصال دهیم اگر آنژکتور سالم باشد عددهایی که نشان میدهد بر روی نمایشگر نهم سنج بین عدد ۹ تا ۱۵ میباشد در غیر این صورت اگر عدد کمتر و یا اگر عدد بیشتر باشد نشان دهنده این است که سوزن انژکتور دچار مشکلهایی شده است
مزایای شستشوی آنژکتور

همانطور که در قسمتهای بالای مقاله گفته شد آنژکتور یکی از قطعات مهم در موتور خودرو است و عملکرد احتراق به آن بستگی دارد در نتیجه خرابی آن یا رسوب گرفتن آن باعث میشود که خودرو دچار ضعفهایی بشود و عملیات احتراق به صورت ناقص انجام شود در این صورت نیازمند شستشو انژکتور هستیم که فوایدی نیز دارد برای مثال بهبود عملکرد خودرو را در زمان پاشش و روان سوخت در سیلندر دارد و باعث سلامت و بهبود عملکرد موتور میشود اما اگر رسوب گرفتن و آلودگی باشد این عملیات دچار اختلال میشود و موجب احتراق ناقص شده عملکرد موتور را ضعیف و در نهایت اگر رسیدگی نشود موتور را از کار میاندازد
مورد بعدی که میتوان به آن اشاره کرد کاهش مصرف سوخت است زمانی که آنژکتور شسته میشود فضای بسیار زیادی برای احتراق انجام میشود و دیگر نیازی به گاز دادن بیش از حد نیست و در مصرف سوخت نیز بسیار صرفهجویی خواهد شد
مورد بعدی که میتوانیم به آن اشاره کنیم کاهش آلایندههای خودرو است که باعث میشود گاز کربن دی اکسید کمتری وارد هوا شود انتشار گاز گلخانهای کمتر شود و احتراق سالم و تمیزتری را به ارمقان میآورد.
یکی دیگر از مزایای این کار این است که طول عمر آنژکتور افزایش پیدا میکند جریانهای مفید سوخت نیز همینطور باعث میشود که ساختار آنژکتور بررسی شود رسوبهای کربنی جدا شوند و کارایی آنژکتور افزایش پیدا کند و دیگر مشکلاتی بروز نکند در غیر این صورت اگر رسوبهای کربنی ایجاد شود مکانیزم عملکرد آن دچار اختلال میشود و کاهش عملکرد موتور و خودرو را شاهد خواهیم بود.

معایب شستشوی انژکتور خودرو
شستشوی آن که توضیح دادیم مزایای بسیار زیادی دارد اما اگر این کار به صورت نادرست و نامناسب و ناشیانه انجام شود و از مواد شوینده نامرغوب استفاده شود کیفیت آن مناسب شستشوی آنژکتور نباشد آسیب بسیاری به قطعات آنژکتور و همچنین به محفظه احتراق سنسور اکسیژن و قسمتهای دیگر از موتور خودرو وارد میشود و باعث خرابی هر یک از این قطعها میشود که در نتیجه هزینههای بسیار زیادی را برای صاحبین خودرو ایجاد میکند
هزینه شستشوی آنژکتور
بسته به نوع مدل خودرو و نوع شستشو متفاوت و متغیر خواهد بود و از آنجا که تعرفهها و هزینهها همچنین در حال افزایش قیمت هستند در گذشته در حول و حوش شهریور ماه ۱۴۰۲ قیمتها به صورت ۲۲۰ تا ۳۷۰ هزار تومان بود است و حتماً در سال ۱۴۰۳ افزایش قیمتهایی در رابطه با این کار و شستشو آنژکتور به صورت حرفهای و لوازم آن خواهیم داشت.

جمع بندی
آنژکتور یکی از لوازم مهم خودرویی محسوب میشود که خراب بودن یا مشکلاتی در آن باعث بروز اتفاقاتی در رابطه با خودرو موتور خودرو و عملکرد آن خواهد بود شستشوی آنژکتور خودرو نیازمند مهارت رعایت نکات و دقت و حوصله میباشد آنژکتور بخش حساسی است و حتماً باید بعد ۴۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر با بهترین مواد شستشو شود کثیفیها تلنبار خواهد شد و باعث ضعف در عملکرد و لرزش موتور میشود بنابراین تمیزی آن نیازمند مهارت است و در صورتی که نیازمند بودید آنژکتور را تعویض کنید تا معایبی برای خودرو پیش نیاید در این مقاله در رابطه با خود آنژکتور روشهای شستشو معایب مزایا هزینه شستشوی آنژکتور انواع روشها و نحوه باز و بسته کردن آنژکتور نحوه شستشو دلایل شستشو و تمامی نکات دیگر از جمله علائم کثیف بودن آنژکتور و موارد دیگر کاملاً توضیحات ویژه و کاملی داده شد و امیدواریم از این مقاله استفاده کنید و برایتان مفید باشد.