سیستم کنترل باد لاستیک TPMS خودرو1402

tpmsگاهی اوقات ممکن است به دلایلی خودرو و لاستیکها دچار کمبادی شود با افزایش روزافزون فناوری و پیشرفتهای گوناگون در این زمینه آپشنی در رابطه با لاستیکها ارائه شده است که این مشکل توسط سیستم تی پی ام اس یا همان کنترل فشار باد تایر لحظه کمبادی و بیش از حد پربار بودن لاستیک را بر روی قسمت کنترل پنل پشت فرمان ارائه میدهد و نشان میدهد که دچار کمبادی لاستیک میباشید.
تایرهای خودرو قسمتی از خودرو هستند که با سطح جاده در ارتباطن و وزن تمام خودرو روی آنهاست و مشکلی در کم بودن باد آنها باعث میشود که اتفاقهای ناگواری ایجاد شود راه حلی که خودروسازان طراحی کردند تا از این سیستم و بروز حوادث جلوگیری شود سیستم کنترل باد لاستیک یا سنسور فشار باد میباشد.

سنسور فشار باد لاستیک TPMS چیست؟
گاهی اوقات رانندگان با توجه نکردن به میزان باد لاستیکها در شهر تردد میکنند و باعث میشود که لاستیکها دچار سایش شوند و عمر آنها کوتاه شود این کار افزایش مصرف سوخت و بروز تصادف را نیز به همراه دارد سیستمی برای جلوگیری از خراب شدن لاستیک و تصادفات به وجود آمد که در تولیدات خودروهای مدرن به کار میرود این سیستم سنسور فشار باد در تایرها طراحی کردند که با کم شدن فشار باد تایر هشدارهایی میدهد.
اجزای سیستم کنترل باد لاستیک وکارکردآنها
این سنسورها شامل سنسورهای الکتریکی کوچک در چهار چرخ خودرو نصب میشوند و فشار باد را کنترل میکنند به محض اینکه فشار باد از هر یک از لاستیکها کم شود این سیستم چراغ هشدار زرد رنگی که شبیه نعل اسب است روی داشبورد نشان میدهد تا راننده را آگاه سازد قبل از اینکه این سنسور طراحی شود رانندگان باید با مراجعه به تعمیرگاهها فشار باد لاستیک را باید چک میکردند که گاهی اوقات به این کار اهمیت ویژهای نمیدادند و کم شدن باد لاستیکها باعث میشد که تصادفها و خسارتهای شدیدی ایجاد شود
هدف از ایجاد این سیستم اعلام هشدار برای زمانی است که باد کافی در تایرها وجود ندارد و رانندگی پر خطری ایجاد میشود در پشت آمپر خودرو به شکل هشداری دیده میشود که میتوان با استفاده کردن از این علائم آمار دقیق باد تایر را دید و فهمید که فشار باد در تایرها نامناسب است
تاریخچه سنسور فشار باد لاستیکTpMs
با توجه به افزایش خسارات و تصادفات در اثر کم بودن باد لاستیکها در قرن ۲۰۰۸ دولت آمریکا این ویژگی را تولید کرد و و در تمامی خودروها به صورت اجبار باید قرار میگرفت این سیستم با تصویب قوانینی از سمت قانون آمریکا به صورت اجباری در تمامی سیستم خودروهایی که از آن سال به بعد طراحی میشدند باید ایجاد میشد.
و در سال ۲۰۱۴ برای جلوگیری از ترکیدن لاستیکهای ماشین آلات سنگین استفاده از این تکنولوژی بسیار اجباریتر شد به صورتی که تمامی خودروهای آمریکایی از این ویژگی برخوردار هستند و ایمنی آنها بیشتر شده است و مصرف سوخت نیز کاهش پیدا کرده.
انواع سیستم کنترل فشار لاستیک

سیستم به صورت دو نوع مختلف وجود دارد که هدف از آنها عملکرد متفاوت از هم رو دارند و در دو نوع مختلف میتوان در بازارهای کنترل فشار باد تایر پیدا کرد.
سیستم فشار باد مستقیم و سیستم فشار باد غیر مستقیم
سیستم فشار باد تایر مستقیم
در این سیستم چهار سنسور وجود دارد که فشار هر تایر را به صورت جداگانهای اندازه میگیرد و هنگامی که باد در آنها کمتر از ۲۵ درصد شود به صورت مستقیم با سنسورهای کامپیوتر ماشین در ارتباط است و چراغ هشدار را روشن میکند و به راننده این امکان را میدهد تا برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهد سیستم پایش فشار تایر مستقیم به جای استفاده از سنسورهای abs از چرخهای مخصوص و سیستم مخصوصی که در هر تایر قرار دارد استفاده میکند و میزان حرارت و باد را اندازه میگیرد بعد از تفسیر کلی آن را به صورت چراغ چک در قسمت آمپل نشان میدهد
مزایا
از مزایایی که میتوان به سنسور فشار باد مستقیم اشاره کرد این است که
فشار تایر را به صورت واقعی و دقیق نشان میدهد
بعد از چرخش یا تعویض لاستیک به راحتی با چرخ جدید همگام میشود
باتریهای داخل حسگرهای سیستم یک دهه دوام میآورند
این امکان در لاستیک زاپاس نیز انجام میگیرد
حتی با چرخش و تعویض لاستیکها نیز این کار ادامه مییابد
از معایب این سیستم
به طور کلی گرانتر از سنسور فشار باد غیر مستقیم است
همگام سازی مجدد دارد اما استفاده و تنظیم مجدد آن نیازمند هزینه بسیار است
باتری آن خیلی کم تعمیر میشود در صورتی که خراب شود سنسور باید به کلی تعویض گردد
امکان اینکه سیستم در حین نصب یا جداسازی آسیب ببیند بسیار زیاد است
در صورت فشار وارد شده به تایر و رینگ خودرو این سیستم نیز آسیب میبیند.
سیستم فشار باد غیر مستقیم
این سیستم به طور غیر مستقیم فشار باد را اندازهگیری نمیکند بلکه سنسورهای سرعتی وجود دارد که سیستم ضد قفل یا همان abs وابستگی دارد و با توجه به آنها میزان چرخش هر چرخ را محاسبه میکند و بر اساس چرخش آنها میزان باد را تفسیر میکند که اگر چرخ سریعتر از حد انتظار بچرخد به طور معمول فشار باد آن کمتر است نسبت به چرخهای دیگر میباشد و چراغ روشن میشود و نشان میدهد که مشکلی در این سیستم وجود دارد
مزایا سیستم فشار باد غیر مستقیم
در مقایسه با سیستم دیگر بسیار ارزانتر است
نسبت به این سیستم مستقیم دوام بیشتر و نیاز به تعمیرات خیلی کمتری دارد
آسانتر نصب میشود
از معایب آن نیز میتوان گفت که
در صورت تغییر لاستیکهای خودرو باد لاستیک بزرگ یا کوچک ممکن است عملکرد نادرستی را ایجاد کند
زمانی که لاستیکها به طور ناهموار فرسوده شدهاند اطلاعات غلطی را میدهد
بعد از هر بار باد کردن لاستیک و تمیز کردن آن نیاز به تنظیم مجدد دارد.
محل قرار گیری سنسور بادتایر خودرو
این سیستم به صورت سنسورهای فیزیکی و مستقیم در داخل و خارج لاستیکها نصب میشود و با فشار دما و باد لاستیک به صورت مجزا اعلامهایی به داخل کابین برای راننده دارد با وجود یک باتری سکهای در داخل هر سنسور اطلاعات سنسور به صورت اتوماتیک نمایش داده میشود این سیستم به دو نوع در داخل و خارج تقسیم بندی میشود و مزایا و معایبی دارد.
داخلی و خارجی مزایا و معایب سیستمها

سیستم داخلی آن که سنسورها در داخل لاستیک روی رینگ با یک تصمیم فلزی منگت قوی نصب میشود و در داخل جداره لاستیک قرار دارد
مزایای سیستم داخلی سنسور در لاستیک
دقت بالا در قرائت دمای داخل لاستیک و عدم امکان سرقت آن
معایب سیستم داخلی در سنسور لاستیک
نصب و راهاندازی اولیه زمانبر نیاز به تجهیزات زیاد عیب یابی زمانبر و سخت در صورت بروز خرابی به دلیل پمپ بودن سنسور امکان تعویض باتری نیست و یکبار مصرف میباشد
به دلیل حساسیت بالا نیازمند مهارت فراوان در جا زدن سنسور و نصب لاستیک روی رینگ میباشد هزینه مربوط به تعویض آن در مجموع بالاتر از سیستم خارجی میباشد.
سیستم خارجی در این نوع سنسورها در خارج از لاستیک قرار دارند و روی والو باد نصب شدهاند که دارای مزایا و معایبی دیگر نیز میباشد
مزایای سیستم خارجی سنسور در لاستیک
نصب و راهاندازی سریع امکان عیب یابی سریع به دلیل در دسترس بودن
امکان تعویض باتری توسط آپاراتیها کاربری راحت قیمت مناسبتر
معایب سیستم خارجی سنسور لاستیک
آسیب پذیرتر به دلیل مجهز بودن به سنسورهای برند و در گوشها آسیبپذیرتر میباشد احتمال سرقت رفتن آن بالاست اختلاف اندازهگیری قابل چشم پوشی دما بالاستیک
عدم کارکرد با ژل ضد پنچری لاستیک.

مزایای کلی استفاده از سیستم کنترل باد لاستیکTPMS
افزایش عمر لاستیک تا ۲۵ درصد
کاهش هزینههای تایر و سایش لاستیک
کاهش خواب دستگاه ناشی از خرابی تایر و افزایش راندمان
کاهش مصرف سوخت تا ۸ درصد
جلوگیری از ترکیدگیهای ناشی از افزایش دمای لاستیک
افزایش ضریب ایمنی رانندگان و پرسلر آپاراتی
هندلینگ بهتر تراک در مسیر و پیچها به دلیل مناسب بودن باد لاستیک
خط قرمز ترمز و مسافت ترمزگیری به دلیل مناسب بودن باد لاستیک
نمایش زنده فشار و دمای باد لاستیک برای راننده
افزایش ایمنی. باعث میشود که رانندگان به موقع باد لاستیک را اندازه بگیرند از تصادفات جلوگیری میشود
بهبود مصرف سوخت زمانی که باد لاستیک مناسب باشد با حفظ باد آن دیگر مصرف سوخت نیز بهینه خواهد بود
تاثیر غیر مستقیم در کاهش تولیدات گاز گلخانهای به طور غیر مستقیم گازهای گلخانهای نیز کمتر تولید میشوند
صرفهجویی در زمان منظم بودن باد لاستیکها بر زمانبندی نیز تاثیر میگذارد.
معایب کلی سیستم کنترل باد لاستیک
همانطور که میدانید تمامی آپشنهای جدید خودرو از آنجا که تازه تشکیل شدهاند نیاز به بهبود و پیشرفت بسیاری دارد این سیستم نیز علاوه بر تمامی امکاناتی که ارائه میدهد اگر دچار خرابی شود هزینههای زیادی بر دوش شما خواهد گذاشت و در تمامی خودروها این سیستم وجود ندارد و در خودروهای لوکس میتوانید این سیستم را مشاهده کنید.
علائم خرابی سنسور کنترل باد لاستیک و روشهای بررسی آنها

این سیستم مثل سیستمهای دیگر در داخل خودرو دچار عیبهایی میشود برای مثال گاهی اوقات عملکرد آن بسیار کند است و شاید با توجه به فشار و ضرباتی که به لاستیک وارد میشود از کار بیفتد تصادف نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث خرابی این سنسورها میشود.
این سنسورها وظیفه فشار باد لاستیک را اندازهگیری کنند را بر عهده دارند اگر کوچکترین مشکلی برای آنها به وجود بیاید چراغ چک روشن میشود درج کد خطا روشن شدن چراغ چشمک زن افزایش مصرف سوخت عواملی است که میتوان فهمید که این سنسورها دچار آسیب شدهاند.
روشن شدن چراغ آلارم
یکی از نشانههایی که نشان میدهد که این سیستم دچار خرابی شده است روشن شدن چراغ آلارم در قسمت نمایشگر آمپر میباشد که در این مرحله شما باید میزان باد تایر و میزان سلامت این سنسور را مشاهده کنید
چشمک زدن چراغ تی پی ام اس
در مواردی به دلیل تعویض سنسور این قسمت دچار نوسانات برقی میشود که باعث چشمک زدن و ارتباط بین سنسور و یونونییت قطع میگردد برای برطرف نمودن این ایلارد باید سنسور فشار و تایر را مجدداً تعریف کنید.
ارسال کدهای خطا
گاهی اوقات کدهایی مثل قطع ارتباط شبکه بررسی مدار شبکه بررسی مدار اتصال خرابی سنسور فشار باد کمبود فشار باد و از این قبایل کدها ارسال میشود که باید در جهت رفع ایراد آنها را بررسی کنید.
خرابی سنسورهای باد لاستیک TPMS
یکی از دلایل اصلی خراب شدن این سنسورها ضربه خوردن به لاستیک و خرابی باتری آن است گاهی اوقات نیز باتریها دچار فرسودگی میشوند و دیگر اطلاعات لازم را ارائه نمیدهند
آسیبهای دیگر مثل پنچر شدن لاستیک یا افتادن آن در چالههایی آسیبهای بزرگی ایجاد میکند که این سیستم و سنسورها به کلی کارایی لازم خود را از دست میدهند گاهی اوقات نیز دچار زنگ زدگی میشوند.
حسگرهای سیستم کنترل باد لاستیک در دستگاههای الکترونیکی کار میکنند که اگر عملکرد آنها مختل شود به طور کامل هیچ ارائهای از اطلاعات در رابطه با لاستیک مثل باد آن دمای آن نمیدهند. طول عمر آنها محدود است و سنسورها با توجه به کارایی که از آنها میکشید و نحوه رانندگی بین ۵ تا ۱۰ سال عمر میکنند. زمانی که لاستیک را تعویض میکنید این سیستم نیز باید تعویض شود و هزینههای زیادی را برای شما به ارمغان میآورد بعضی از این مدل سنسورها دیگر قابل تعمیر نیستند و دستیابی به آنها کار بسیار دشواری است.
خودروهای ایرانی که از این ویژگی برخوردارند پژو پارس که از جدیدترین سیستم سنسور باد لاستیک برخوردار است و در بازار ارائه میشود.

اهمیت فشار باد لاستیک خودرو و تنظیم بودن آن
باد کردن لاستیک به اندازه استاندارد از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا سلامت سرنشینان به این بستگی دارد لاستیک تنها جایی است که با جاده از خودرو در ارتباط است بنابراین اگر میزان تنظیم فشار باد لاستیک کم یا زیاد شود ممکن است دچار خرابی لاستیک و به مرور باعث خطرات زیادی در جاده شود هوای بیرون و درون لاستیک اگر یکسان نباشد و مناسب نباشد باعث خطراتی همچون چپ کردن یا فرسودگی بیش از حد لاستیک که به پارگی یا پنچری آن میرسد دارد بنابراین یکی از پر اهمیتترین قسمتهای خودرو لاستیکها میباشند.
جمع بندی
بررسی سیستم نظارت بر فشار لاستیک نحوه کارکرد آن اهمیت ویژه باد لاستیک خرابی و نشانههای آن توضیح داده شد یکی از آپشنهای خودروهای مدرن و امروزی این سیستم است که باعث کاهش تصادفات جادهای شده است این ابزار یکی از ابزارهای حیاتی برای افزایش ایمنی در خودروها محسوب میشود و با اندازهگیری دقیق میزان باد لاستیک راننده را با خبر میکند که میزان باد لاستیک کم یا زیاد است که برای کم بودن آن میتواند اثرات منفی به جا بیاورد .
حفظ فشار باد لاستیکها در سطح مناسب یکی از مهمترین اقداماتی است که میتوان در رانندگی انجام داد زیرا اصطکاکی که جاده ایجاد میکند با لاستیک در ارتباط است و مناسب بودن فشار باد آن باعث میشود که سوانح بسیار پر خطری ایجاد نشود امیدواریم از این مقاله استفاده کنید و برایتان مفید باشد