دسته‌بندی نشده

افزایش قیمت خودرو درسال جدید

تحلیل قیمت خودرو

یکی از بازارهای ملتهب در کشورمان است تقریباً هر اتفاقی از رویدادهای سیاسی تا تصمیم‌های اقتصادی بر روی قیمت خودرو در بازار تاثیر می‌گذارد. از زمان لغو برجام و ممنوعیت واردات خودرو با برگزاری قرعه‌کشی‌ها پای واسطه‌ها به بازار باز شده و خودروها روز به روز گرانتر می‌شوند.

بارها راه حل‌های مختلفی از سوی مسئولان پیشنهاد شد اما بعد از مدتی از یادهارفت اواخر سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور ۸ فرمان را برای سامان دادن به این وضعیت صادر کرد بعد از آن وزارت سمت روش‌های مختلف تلاش کرد که این فرمان را اجرا کند راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و آزادسازی واردات از این اقدام‌ها بود.

تحلیل قیمت بازار خودرو در بهمن ماه

بهمن ماه با افزایش نرخ ارز آغاز شد و کارشناسان بازار خودرو در چنین شرایطی آماده افزایش قیمت بودند. البته هنوز افزایش نرخ ارز اثری بر روی بازار خودرو نداشته و قیمت خودرو عموماً ثابت بوده است. از سوی دیگر خودروسازان معمولاً در اواخر سال تعداد زیادی از خودروهای آماده خود را به مشتریان تحویل می‌دهند که باعث عدم افزایش قیمت خودرو در همین ماه می‌شود.

اصلاح قیمت گذاری دستوری توسط وزارت صمت

در آبان ۱۴۰۲ وزارت سمت قصد اصلاح قیمت گذاری دستوری را دارد انطور که خودروسازان ادعا می‌کنند در صورت‌های مالی‌شان آمده است آنها از ناحیه قیمت گذاری دستوری نزدیک به ۱۶۴ هزار میلیارد تومان زیان کرده‌اند. با قیمت گذاری دستوری تعادل بین هزینه‌ها تمام شده تولید شده و قیمت فروش برقرار نخواهد شد و از آنها زیان‌های هنگفتی بیرون می‌زند طبق قانون با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو شورای رقابت در حال حاضر عهده‌دار قیمت خودروهای داخلی است و هر وقت تشخیص دهد و صلاح بداند نسبت به تغییر قیمت‌ها اقدام می‌کند.

خبرهایی از وزارت سمت رسیده است که طبق آنها مدل قیمت گذاری خودرو تغییر کند وزارت سمت دنبال آن است که به واسطه رشد عرضه مسیر تولید داخل و واردات تنوع زیادی را در بازار ارائه دهد و فضای رقابتی را ایجاد کند مسئولان به طور دقیق از جزئیات این برنامه رونمایی نکرده‌اند.

اما طبق آنچه در طرح صنعت خودرو تحویل داده‌اند در بخش راهبرد اصلاح قیمت خودرو قرار دارد طرح جدیدی است که قرار است به کار گرفته شود. در این طرح برای ۱۰۰ قیمت‌ها ۸ آیتم مختلف وجود دارد که شامل هزینه مواد هزینه دستمزد هزینه‌های سربار تولید هزینه‌های گارانتی هزینه‌های توسعه محصول هزینه استهلاک هزینه سربار ستاد و فروش و سود خالص حساب می‌شود.

برای بخش مربوط به هزینه مواد سهم ۴۵ تا ۵۵ درصدی گرفته شده است و به این معناست که حداقل ۴۵ و حداکثر ۵۵ از سهم قیمت تمام شده به هزینه مواد مرتبط است برای هزینه دستمزد نیز سهمی حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۴ درصدی درنظر گرفته‌اند. مجموع سهم هزینه و دستمزد به حداقل ۵۵ و حداکثر ۶۹ درصد می‌رسد در این طرح برای بخش‌های هزینه سربار تولید سهم ۸ تا ۱۲ درصدی لحاظ می‌شود و همچنین سهم هزینه گارانتی در مدل‌های مختلف نیز به یک و نیم و حداکثر ۳ درصد است.

در این طرح برای توسعه محصول هم سهم در نظر گرفته شده است تا خودروساز بتواند از دل آن توسعه را دنبال کند این هزینه حداقل ۳ درصد و حداکثر ۶ درصد در نظر گرفته می‌شود مورد بعدی هزینه استهلاک است که یک و نیم درصد برای آن در نظر گرفتند و هزینه سربار ستاد فروش نیز بین ۳ تا ۶ درصد لحاظ است وزارت سمت برای خودروسازان سود خالص نیز در نظر می‌گیرد که حداقل ۱۲ و حداکثر ۱۶ درصدی است.

کاهش قیمت های مونتاژ در آینده

در آبان ۱۴۰۲ معاون صنایع حمل و نقل و وزارت سمت درباره تعرفه‌های واردات قطعات خودروهای مونتاژی اعلام کرد در مورد تعرفه‌های خودرو فعلاً اتفاقی نیفتاده و البته قرار است اصلاحاتی در این مورد انجام دهند. خودروسازان مونتاژی تا سال ۱۴۰۱ عمدتاً ارزنیمایی استفاده می‌کند. اما از ابتدای امسال قرار شد ارز نیمایی را به خودروسازانی اختصاص دهند که بالای ۵۰ درصد ساخت داخل دارند و بقیه خودروهای مونتاژی از عرض صادراتی خودرو یا ارز دیگران استفاده کنند که این تغییر نرخ ارز روی واردات و تعرفه‌های وارداتی تاثیر بسیار می‌گذارد بنابراین تاثیرات ناشی از تغییر نرخ ارز نیمایی و عرض صادراتی خودرو است.

قیمت خودروهای مونتاژ طی ۷ ماه اخیر به طور متوسط حدود ۷۶ درصد افزایش داشته است اکنون قیمت بازار برخی خودروهای مونتاژی نسبت به قیمت کارخانه کاهش پیدا کرده بنابراین در شرایطی که هم عرضه بیشتر باشد هم واردات آزاد باشد به نظر می‌رسد که افزایش قیمت خودروها مونتاژی درخواست شده باز هم قیمت پایین‌تری برسد ظرفیت ساخت قطعات در داخل دو و نیم میلیون خودرو وجود دارد و برای خودروسازی هم روش‌های جدیدتر مدرن‌تر وجود دارد که به دلیل وجود زیرساخت‌های مشترک مقرون به صرفه‌تر است.

قیمت خودروهای مونتاژی در سال آینده به کاهش خواهد پیدا کرد و با توجه به واردات خودروهای دست دوم فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانه کاهش پیدا می‌کند و این باعث می‌شود که قیمت خودروهای مونتاژ کمتر شود.

قیمت گذاری خودروهای وارداتی توسط سازمان حمایت

آبان ۱۴۰۲ در جلسه روز دوم شورای رقابت برای تسهیل و تسریع در واردات خودرو مصوب شد که ذیل بند یک و ۳ دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری به عنوان تبصره ۲ قیمت کلیه خودروهای وارداتی بر اساس ضوابط قیمت گذاری کالاهای وارداتی مصوب هیئت تعیین و تصویب قیمت توسط سازمان حمایت محاسبه و ابلاغ شود.

طبق دستورالعمل شورای رقابت و نظارت لازم بر این موضوع دارد که فرایند قیمت گذاری طبق قوانین تعیین و تصویب شده قیمت‌ها از طرف سازمان حمایت به رسمیت شناخته شود و بر اساس این تبصره هیچگونه ابهام در جهت تعلل و عرضه برای خودروهای وارداتی مورد پذیرش نیست و نهادهای نظارتی باید بر این فرایند نظارت داشته باشند.

افزایش قیمت خودرو در انتظار تایید است

دبیر انجمن خودروسازان ایران خبر داد بیش از یک هفته است که قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در اختیار شورای رقابت است افزایش قیمت خودرو بر اساس صورت‌های مالی ۱۴۰۱ انجام می‌شود

طبق دستورالعمل‌های شورای رقابت این شورا می‌تواند هر سه ماه یک بار نسبت به قیمت گذاری جدید محصولات خودروی اقدام کند و مطابق صورت‌های مالی و لیست جدید هزینه‌های خودروسازان قیمت‌های جدیدی محصولات خودرویی را اعلام کنند. از اواخر تیر ماه امسال دوباره صورتهای مالی خودروسازان بررسی و هزینه‌های آنها در رابطه با ۱۴۰۱ ارائه میشود

و بنا بر محاسبات انجام شده رقابت بین ۳۵ تا ۳۸ درصد قیمت‌های خود را افزایش پیدا می‌کند رشد قیمتی توسط سازمان‌ها باید تایید شود.

در اردیبهشت امسال با توجه به شورای رقابت و سازمان حمایت افزایش قیمت ۱۰ تا ۴۹ درصدی قیمت خودروها اعلام می‌شود. این میزان افزایش قیمت با دخالت معاون اول رئیس جمهور ابلاغ می‌شود این اقدام در سه ماه اولیه سال انجام می‌شود که در این میان ۹۰۰۰ میلیارد تومان زیان به ایران خودرو وارد شده است.

واردات خودرو قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهد

معاون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد که آیین نامه واردات خودرو بدون همکاری مجلس شورای اسلامی بوده است و سقف واردات بین ۲۰ هزار دلار از اما باید ۲۵ هزار دلار بشود

واردات خودرو با خودروسازان باعث انحصار در بازار می‌شود بزرگترین مشکل انحصار در بازار خودرو است. اگر اختیارات واردات خودرو در دو شرکت بزرگ خودروسازی باشد با توجه به آیین نامه حداکثر ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو وارد کشور می‌شود که چندین تاثیری بر روی تنظیم بازار خودرو ندارد و سبب کاهش قیمت نمی‌شود اما اگر واردات خودرو بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار خودرو باشد می‌تواند بر بازار خودرو تاثیر بگذارد.

اعلام شده است که خودروهایی در حال حاضر ویژه برای راهسازی و عملیات عمرانی و معدنی لازم است اما خودروهای مناسبی در این مورد و در این حوزه وجود ندارد و سقف قیمت تعیین شده را نمی‌توان وارد کرد.

قرار بوده است که خودروهای زیر ۲۵ هزار دلار حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد تعرفه داشته باشند اما این موضوع در آیین نامه ذکر نشده و تعرفه‌های بالایی در نظر گرفته‌اند.

قدرت خرید خودرو بر اساس قیمت

آمارهایی که از وزارت سمت رسیده است از تقسیم بندی دهک‌های بازار خودرو در کشور خبر داده است که این آمار نشان می‌دهد حدود ۴۸/۹درصد از مردم ایران قدرت خرید خودروهایی بالای ۲۰۰ میلیون را ندارند این دهک‌بندی بر اساس قدرت خرید مردم تنظیم می‌شود و نشان دهنده قدرت خرید آنهاست ۸۸ درصد از مردم ایران زیر ۴۰۰ میلیون قدرت خرید خودرو دارند اهمیت این آمار از این جهت است که دولت اگر در توقف تولید برخی خود را به این موضوع توجه داشته باشد

فرمول قیمت گذاری خودرو تغییر کرد

وزارت سمت قصد دارد برای تعیین قیمت خودروی داخلی فرمول جدیدی ارائه دهد که در مرحله اول با تورم عمومی و سپس با الزام سال گذشته وزیر وزیر سمت و خودروسازان مربوط است. خودروسازان در سال ۱۴۰۱ باید هزینه‌های تولید خود را تا ۱۵ درصد کاهش دهند این انسان به این معناست که قیمت خودرو با توجه به نرخ تورم ۱۵ درصدی از هزینه خودرو کاهش پیدا کند.

بنابراین فرمول جدید نرخ تورم منهای ۱۵ درصد از کاهش هزینه خودروسازان است

مثلاً اگر نرخ تورم را ۴۰ در نظر بگیریم این عدد را منهای ۱۵ درصد کاهش هزینه خودروساز می‌شود نهایتاً قیمت خودروهای داخلی طی ۲۵ درصد افزایش خواهند داشت. بنابراین خلاف تصور مردم نه تنها قیمت‌های امسال کاهش پیدا نمی‌کند بلکه از سال قبل نیز افزایش خواهد داشت.

روند صعودی قیمت خودروها و دلایل آن

متاسفانه قیمت خودروها روند صعودی دارد مهم در این عامل آن عدم تناسب میان عرضه و تقاضاست. با وجود وعده‌هایی که وزیر سمت و مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی در کشور داده‌اند افزایش تولیدات خودرو در سال جاری باعث می‌شود که قیمت خودروها نیز بالا برود و سه برابر قیمت‌های جهانی شود.

علت افزایش قیمت خودرو را خودروسازان در اثر متغیرهای کلان اقتصادی به اقتصاد عنوان می‌کند می‌توان گفت که تا زمانی که میزان عرضه خودرو جوابگوی نیاز بازار نباشد قیمت خودرو افزایش خواهد داشت خودرو یک کالای مصرفی و لازم است که باید تعادل بین عرضه و تقاضای آن ایجاد شود تا بتوان مشکل افزایش قیمت را حل کرد.

اختلاف زیاد قیمت خودرو در کارخانه و بازار

رئیس اتحادیه نمایشگاه خودروداران به ثبات قیمت‌های عدم وجود وجود تقاضای کاذب در چند هفته اخیر اشاره کرد و گفت که خودروسازا نیز خودروهای بیشتری را به بازار عرضه کنند تا قیمت‌ها کاهش بیابد نوسانات ارزی ناچیزی در ماه‌های اخیر مشاهده شده که بر قیمت خودرو تاثیر داشته دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها عدم تامین نیاز بازار است و افزود که ثبت نام و قرعه‌کشی خودروها کافی نیست و باعث سود گزاف دلالان می‌شود.

خودرو را به قیمت کارخانه می‌دهند و سپس با قیمت بازار می‌فروشند که بین ۷۰ تا ۱۰۰ سود می‌کنند و در نتیجه مصرف کنندگان واقعی مجبور هستند که قیمت بسیار بیشتر از کارخانه خرید کنند.

اعلام شده است که تنها یک درصد از متقاضیان قرعه کشی خودرو مصرف کنندگان واقعی هستند و بقیه نیز دلال هستند که باعث شده‌اند خودروها به قیمت مناسب از کارخانه دریافت کنند و به قیمت بالاتر توسط خود مردم به فروش برسد.

افزایش قیمت کارخانه توسط ایران خودرو و سایپا

در آبان ماه ۱۴۰۰ شاهد قیمت‌های جدیدی از سوی سایپا و ایران خودرو بوده‌ایم سایپا به صورت متوسط ۱۶ درصد افزایش داشته و ایران خودرو نیز حدوداً ۱۵ تا ۱۹ درصد افزایش قیمت داشته‌اند این نکته را باید یادآوری کنیم که قیمت‌های جدید هنوز اعلام نشده است متخصص نیمه دوم سال بوده است تا پایان سال جاری شاهد تغییراتی در قیمت خودروها می‌شود و سال جدید نیز همینطور باعث نوساناتی در قیمت خودرو می‌شوند.

دلیل قیمت بالای خودروهای چینی

درباره چرایی قیمت گذاری بالای برخی از خودروهای جدید مونتاژ در بازار گفته شده است که خودروهای مونتاژ بازار ایران همگی با داخلی‌سازی حداقل ۲۰ درصد تولید می‌شوند و قیمتشان نیز توسط خودروسازان تعیین می‌شود. قیمتشان وسط خودروسازان تعیین می‌گردد و اینکه سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودروهای چینی و روسی است و شورای رقابت دخالتی در تعیین قیمت آنها ندارد چرا که عرضه آنها محدود بوده و مشمول قیمت گذاری دستوری نیستند

لغو افزایش قیمت خودرو به دستور رئیس جمهور

با توجه به دستوری که رئیس جمهور در خصوص خودداری از هرگونه افزایش قیمت با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو وجود دارند ارائه کرده است وزارت سمت به شرکت‌های خودروساز دستور داده که هرگونه افزایش قیمت را منتفی شوند به قیمت قبل بازگرداند این دستور در حالی صادر شده است که بعد از افزایش قیمت ایران خودرو و قیمت‌های جدید که اعلام شده مدیران این شرکت وعده فروش فوق العاده به صورت هفتگی داده‌اند.

برای شکایت از قیمت خودرو به کجا برویم؟

دبیر انجمن خودروسازان در با این باره گفته است که قیمت گذاری خودروهای مونتاژی در صورت شکایت به قیمت آنها به سازمان حمایت مراجعه کنند قیمت گذاری خودروهای وارداتی در سال‌هاست که با این روند انجام می‌شود که بعد از اعلام قیمت توسط کارخانه و توسط نظارت سازمان انجام می‌شود شورای رقابت نیز وظیفه قیمت گذاری خودروهای مونتاژ را ندارد. سازمان حمایت مسئولیت قیمت گذاری خودروهای چینی و روسی را دارد اما در واقع قیمت خودروهای خارجی را بازار تعیین می‌کند و توسط سازمان حمایت نظارت می‌شود.

ارتباط نرخ خودرو و تورم

قیمت تمام شده خودروها رو ۱۵ درصد کمتر از افزایش نرخ تورم خواهد بود اما برداشت درستی در این باره انجام نشده است طبق گفته‌ها یک برنامه ۲ ساله برای صنعت خودرو در نظر گرفته شده است که شروع آن از مهرماه ۱۴۰۰ بوده که با چنین برنامه‌ای همراهی وزارت سمت خودروسازان و قطعه سازان به جایگاه قابل قبولی برسد و قیمت کمتر شود.

دو پیشنهاد برای قیمت گذاری خودرو

با توجه به تامین قطعات تولیدی خودرو و همچنین اجزا و قطعات مورد نیاز قطعه سازان در بورس خودرو در بورس و عرضه و تعیین قیمت شود و معتقدند که هر دو رویش یاد شده خوب و مناسب نیست اما در شرایط فعلی راه دیگری وجود ندارد.ندارد. دو پیشنهاد به صورت مشخص به شورای عالی امنیت ارائه می‌شود و امیدواریم که یکی از این‌ها ترتیب اثر داده شوند در این جلسات مشکلات و مسائلی در راه رسیدن به کیفیت و تیراژ مورد نظر اعلام شد رسیدن به این هدف نیازمند نقدینگی اصلاح زیرساخت‌ها اصلاح ساختار صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور و بهبود فضای پیرامون صنعت خودرو و سرمایه و ماشین آلات و تجهیزات می‌باشد.

مجوز افزایش قیمت برای خودروسازان

گله خودروسازان از زیان انباشته و درخواست آنها برای افزایش قیمت‌ها گفته که این زیان نباید از جیب مصرف کننده برود بلکه خودروسازان املاک و نیروی انسانی مازاد و زیادی دارند که باید مدیریت کنند و لازم کاهش زیان انباشت اصلاح ساختار است به نحوی که بدون اصلاح ساختار نمی‌توان با افزایش قیمت‌های انباشت جبران کرد. تاکید کرده‌اند که مسیر مجوز افزایش قیمت‌ها بسته نیست و خودروسازان می‌توانند متناسب با افزایش هزینه‌های تولید درخواست خود را به سازمان حمایت برسانند و ارسال کنند تا در ستاد تنظیم بازار مورد بررسی و قرار بگیرد اما اصلاح ساختارها باید به صورت دیگری باشند.

آغاز فروش اقساطی خودروهای داخلی

مدیر صنایع خبر داده است که با سود ۲۱ درصدی در این موضوع اگر شکایتی باشد سازمان حمایت و مصرف کنندگان می‌تواند وارد این مسئله شود فروش اقساطی محصولات داخلی می‌تواند در تنظیم بازار تاثیر بگذارد بعد از اینکه ۵۰ درصد خودروها از فرایند قرعه کشی خارج شوند بدون تردید فروش قسطی روی آنها اثر می‌گذارد و باعث تنظیم بازار و متعادل شدن بازار خودرو می‌شود. به تدریج خودروهای دیگر نیز به فرایند فروش قسطی اضافه خواهند شد در قدم اول ایران خودرو در فروش از فرایند قرعه‌کشی حذف می‌شود و سپس با افزایش تولید به سمت فروش لیزینگی خواهد رفت.

قیمت گذاری دستوری تا پایان سال حذف می‌شود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی به جلسات واگذاری با خودروسازان و نماینده‌های اقتصاد وزارت سمت کارشناسان گفته است که برای خریداران مشخص شود تا بر اساس منافعشان انجام دهند و حداقل تا ۵ سال آینده این کار مشخص شود حذف قیمت گذاری دستور تفاوت همه آنها بوده که قرار است تا آخر سال اجرا شود سپس باید سهام شرکت‌های واگذار شده را به عنوان سهام دولت واگذارکنند.

شرکت‌های مصر فولاد هم وضعیت دولت را در برابر سایپا و ایران خودرو است بر اساس این تصویر شورای عالی سیاست اصل ۴۴ ۱ ماه به وزارتخانه‌های مرتبط و شرکت‌های تخصصی فرصت داده است که جایگزین وسایق اقدام کنند.

وعده وزارت صمت

وزارت سمت به افزایش تولید خودرو اشاره کرده و گفته است تولید خودرو تا پایان سال معادل تولید خودرو در سال گذشته باشد و واردات خودرو نیز انجام شود که با عرضه زیاد خودرو در بازار و کاهش قیمت آن باید روبرو شویم و یکی از راهکارها برای مقابله با قیمت گذاری این است که مردم قیمت‌های واقعی را از بورس استخراج کنند.

پیش بینی قیمت خودرو در سال جدید

در این مقاله پیش‌بینی قیمت خودرو تلاش کردیم تا عوامل زیادی که باعث افزایش قیمت خودرو و یا کاهش قیمت خودرو یا وعده وعیدهایی از سوی وزارات که داده شده را بیان کنیم ممکن است بعد از آزادسازی واردات خودرو اتفاق بیفتد و بهتر شود وضعیت خودرو و بازار در داخل ایران اما بهتر است بهتر و بیشتر بشناسیم و ببینیم که این اتفاق‌های مختلف چه تاثیری بر وضعیت خودرو و آینده بازار خواهد داشت. زیرا همانطور که گفته شد در مقالات بالا پیش بینی می‌شود که واردات و با قرعه‌کشی‌های داخلی انجام شده قیمت خودرو متعادل شود اما از آنجایی که بحث خودرو در کشور ما بسیار داغ است ممکن است با افزایش قیمت در سال آینده مواجه شویم و قول‌ها و قرارهایی که گذاشته شده است فراموش شوند.

سامانه یکپارچه خودرو

آخرین اخبار سامانه فروش یکپارچه خودرو شرایط فروش خودروسازان در سامانه یکپارچه خودرو زمان ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو آمار فروش خودروها تمامی آنها را می‌توانید در این سایت مطالعه کنید و بدانید که برای واردات خودرو باید حتماً در این سامانه ثبت نام کنید.

جمع بندی

در کشور ما افزایش قیمت خودرو یک روند بسیار عادی است که طی می‌شود از سوی دیگر قول‌ها و قرارهایی گذاشته شده است که توسط وزرات قرار است انجام شود اما صنعت خودرو در کشور ما در مجموع یک بلاتکلیفی خاصی وجود دارد

موارد گفته شده و بسیار دیگر از این‌ها تنها بخشی از چالش‌ها و داستان‌های صنعت خودرو و بازار داخل کشور در زمان فعلی است.

که باعث شده است گاهی اوقات افزایش قیمت و گاهی اوقات نیز با کاهش قیمت روبرو شویم اما هم اکنون هیچگونه افزایش قیمت رسمی مصوب نشده است.. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید واقع شود واز آن استفاده کنید

سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *