نحوه خروج لاستیک گیرافتاده ازگل وباتلاق1402
برخی ازمناطق به خصوص آبگیرها،باتلاق ها،برخی مناطق گلی به دلیل داشتن خاک نرم پس از بارندگیهای شدید مکانهای مشکل سازی باتلاقی و گل مانندمیشوند. چرا که هنگام رانندگی و عبور از این مناطق احتمال گیر افتادن خودرو در باتلاقها زیاد است بنابراین باید با احتیاط کامل رانندگی نمایید.بنابراین برای خروج ازگل و باتلاق می توانید به مطالعه ادامه مطالب دراین مقاله مراجعه نمایید.

علاوه بر باتلاقها گاهی پیش میآید که ماشین در حین رانندگی درمکان هابی مانندگل ولای وچااه های جاده های خاکی گیر افتاده و لازم باشد شما برای خروجی خودرو از آن چاله و یا مشکل دردسرساز به تلاش بیفتید بنابراین گاز دادن خودرو گاهی اوقات راه درستی چرا که با هر بار گاز دادن خودرو لاستیکهای آن بیشتر در خاک نشست میکند بنابراین شما با دانستن روشهای صحیح خروج لاستیک از گل و لاییوداشتن کمی خلاقیت می توانید خود را از این معضل رها سازید.
مناطق باتلاق به چه صورت می باشند؟
باتلاقها مناطقی میباشند که دارای سطح خاکی بسیار شور پوشش گیاهی بسیار اندک میباشند در نواحی پست و هم ارتفاع زمین که سفرههای آب زیرزمین به سطح این نزدیک میشوند خاک شل و گل مانند را به وجود میآورند. این خاک به دلیل داشتن نمک بسیار حالتی پوک و نرم دارد.
مناطق باتلاقی درکویر
به دلیل نداشتن پوشش گیاهی مناسب در کویر و داشتن خاک و شنهایی ماسه ای و همچنین املاح و نمک فراوان در خاک پس از بارانهای شدید در کویر جریان آب و خاک به مناطق به شیب به حرکت می افتند و همچنین پس از پایان باران و تابش شدید نور آفتاب سبب خشک شدن لایه بیرونی خاک شده و به دلیل املاح فراوان موجود در خاک که مانع تبخیر آب شده این امر سبب ایجاد باتلاق در کویر می گردد.
برخی از مناطق در کویر وجود دارند که در تمام فصول سال مرطوب بوده و حالت باتلاقی خود را حفظ میکنند.
اگر روزی کویر را برای سفر خود مناسب دانستید با کندن چاله کوچک میتوانید متوجه شوید که ماسههای زیری به صورت کامل مرطوب و خیس میباشند و حتی برخی از افراد از این قابلیت جهت تامین آب نوشیدنی خود استفاده میکنند.
مناطق باتلاقی درجنگل
در جنگلها به دلیل بارش فراوان باران و وجود برخی مکانهای نسبتا گود و چاله مانند سبب جمع شدن دائمی آب باران در آن میگردد این امرسبب ایجاد باتلاق و شل شدن خاک های اطراف آن و همین طور به دلیل شستن سطح رویه خاک ورود املاحبه درون آب های ساکن سبب ایجاد باتلاق در جنگل ها می گردد. اگر میخواهی دچار همچین حوادثی نگردید از مناطق مطمئن عبور نموده و یا حتماً در مسیرهای جنگلی از یک راهنما کمک بخواهید.
روش های تشخیص باتلاق

خوشبختانه در بیشتر مناطق کویر ایران باتلاقها قابل شناسایی و تشخیص هستند باتلاقها در مناطق کویری با توجه به نوع شرایط آب و هوایی ظاهری متفاوت دارند. اگه یک روز پس از بارندگی به مناطق کویری بروید میبینید که خاک به صورت باد کرده میباشد و میتوانید تشخیص دهید که آنجا باتلاق است حتی رنگ خاک نیز به رنگ سفید میباشد و پوشش گیاهی در آن ناحیه اصلاً وجود ندارد. هنگام رانندگی در همچنین مناطقی حتماً به زمینی و محیطی که به آن وارد میشویدشرف کامل داشته باشید.
نحوه رانندگی در مناطق باتلاق و گل آلود
اگر به هر دلیلی مجبور شدید از مناطق باتلاق و گل آلود عبور کنید این نکات را رعایت نمایید.
۱: تا حد امکان سعی کنید هرگز ترمز نکنید.
۲: از حرکت کردن از مسیر خودروی جلویی خودداری فرمایید زیرا حرکت خودروی جلوتر سبب از بین رفتن پوشش سخت خاک شده است این امر سبب گیر افتادن شما در گل و باتلاق می گردد.
بنابراین از حرکت کردن در مسیرهایی که با آن شرف کامل را ندارید خودداری نمایید و یا اگر از مسیرهایی می خواهید بروید که برایتان بار اول می باشد و یا حتی در جریان تعداد باتلاق ها و مکان های آن ها نیستید ویا بارندگی های درمان روز های اخیر پیش آمده از حرکت نمودن بدون راهنما جدا خودداری نمایید. چرا که این امر میتواند برای شما و گروهتان دردسرساز باشد.
گیر افتادن با خودرو در باتلاقها میتواند شما را در کسری از ثانیهبه داخل بکشاند.

در صورت گیر افتادن درون باتلاق باخودرو چه کنیم؟
۱: از خودروی خود پیاده شده و آرامش خود را حفظ نمایید و درصد مشکل پیش آمده را بررسی نمایید.
۲: از گاز دادن متناوب به خودرو و به جلو و عقب حرکت کردن جدا خودداری نمایید زیرا این امر سبب فرو رفتن بیشتر درون باتلاق و کاهش استحکام بافت خاک میگردد.
۳: از کندن خاکهای اطراف خودرو برای آزادسازی شاسی خودرو جدا خودداری نمایید زیرا این امر سبب میشود استحکام خاک کاهش یافته و رطوبت آن افزایش یافته و خودرو بیشتر در گل فرو رود.
۴: در صورت همراه داشتن جک سعی کنید از یک جک بادی جهت آزادسازی شاسی استفاده نمایید.
۴: در صورت همراه داشتن جک معمولی میتوانید از یک سطح و یا صفحه سخت جهت قرار دادن جک بر روی آن جهت بالا آوردن شاسی خودرو جهت خروج از باتلاق استفاده نمایید.
پس اولین کار در صورت مواجه شدن با باتلاق رهاسازی شاسی خودرو وخروج ازاین وضعیت می باشد.
بنابراین پس از جک انداختن در زیر خودرو و بالا آوردن سطح شاسی از سطح زمین شما میتوانید ناحیه چاله شده و یا باتلاق مانند را با قلوه سنگها و یا جسمهای سخت جهت حرکت از روی آن پر نمایید حتی میتوانید از تختههای چوب نیز استفاده کنید. از تیز و برنده بنودن سنگ ها و یا نداشتن میخ برروی تخته چوب ها اطمینان حاصل کنید.کن مشکلی دیگر نیز به شما اضافه گردد و حتی لاستیک خودرویتان سوراخ شود.
از بوکسل کردن خودرویتان در سطح باتلاق خودداری نمایید.
اگر سطح ناحیه باتلاقی وسیع است و خودروهای دیگری نیز همراه شما میباشند از ماشینتان با آنها جدا خودداری نمایید زیرا این امر سبب فشار آوردن بیشتر بر خودرو و درگیر نمودن حتی خودروهای دیگر نیز به درون باتلاق میگردد. بنابراین حتیالمقدور از بوکسول نمودن خودرو جدا خودداری کنید مگر این که سطح قرار گیری خودروی کمکی سطحی سخت و اصطکاک مناسب میباشد.
جهت خروج خودرو از باتلاق تا حد امکان سعی کنید با استفاده از اجسام سخت مانند چوب سنگ و حتی خار و خاشاک سعی کنیدکه سطح اصطکاک بیشتری بین لاستیک خودرو وسطح زمین ایجاد نموده تا بتوانیم خودرو را از آن حالت خارج نماییم.
درمسیر لاستیک های خودرو های قبلی تا حد امکان سنگ و اجسام خشک قرار دهید تا سطح اصطکاک افزایش یابد و هر نوع وسیله سنگین را از درون خودرو برای سبک شدن خودرو خارج کنید و خودرو را برروی دنده سبک قرار دهید تا خودرو به حرکت دربیاید. از قرار دادن خودروییتان بر روی دنده سنگین خودداری کنید زیر این امر سبب بیشتر فرو رفتن شمادر گل و باتلاق میگردد.
اگر تنها هستید و هیچ ماشینی برای کمک به شما وجود ندارد به دنبال کمک بگردید اگر میدانید یک آبادی در نزدیک شما وجود دارد برای آوردن کمک به آن آبادی بروید.
درصورت بودن صخره بزرگ و یا درختی تنومند میتوانید از وینچ برای خارج نمودن لاستیکهای خودرویتان از گل و باتلاق استفاده نمایید و شما میتوانید با احتیاط و دور کردن افراد از کابل و ماشین آهسته ماشین را بیرون بیاورید رانندهای که برای خارج کردن ماشین از باتلاق در آن مینشیند باید ماشین را با یک حرکت پر گاز و دنده سبک از باتلاق خارج نماید.
چند راه خروج خودرو از باتلاق و گل
در صورتی که در راههایی در جنگلهاویا بیابان دچار با تلاقی شدید از خودرو پیاده شده و با بررسی موقعیت متوجه شوید بهترین راه برای خروج از باتلاق چیست
خروج خودرو از باتلاق با عقب و جلو رفتن خودرو
در این روش شما میبایست موقعیت خودرو را بررسی نمایید اگر سطح درگیری کم باشدو خاک سختی مناسب را داشته باشد شما میتوانید با استفاده از این روش از باتلاق خارج شوید. و در صورت درگیری شدید شاسیها و نرم بودن بیش از حد خاک از فشار آوردن به خودرو جدا خودداری کنید زیرا این امر سبب بیشتر درگیر شدن خودرو میگردد.
خروج خودرو از باتلاق با زیرپایی
در صورتی که از مرحله قبل نتیجه لازم را نگرفتید شما میتوانید با استفاده از کفپوشهای خودرو سطح سختی را برای خود رو ولاستیک های آن ایجاد نمایید و سبب خروج خودرو از باتلاق و گل و لایی بگردید.
خروج خودرو از باتلاق با استفاده از سنگ و چوب
شما در این مرحله میتوانید با استحکام بخشیدن به خاک و افزایش سفتی آن با استفاده از انداختن چوب سنگ و خار و خاشاک به درون ناحیه درگیر سبب ایجاد اصطکاک بیشتر بین چرخهای خودرو سطح زمین میگردد و این امر می تواندسبب خروج خودرو ازآن وضعیت مشکل ساز باشد.
خروج خودرو از باتلاق با کمک گرفتن از خودروهای دیگر
اگر میخواهید از خودروهای دیگر برای خروج خودروی تان از باتلاق استفاده نمایید ابتدا موقعیت خودروی دیگر و استحکام خاک زیر لاستیک های آن را بسنجید اگر در موقعیت مناسبی بود در آن صورت شما میتوانیدبا استفاده از سیم بوکسل سبب خروج خودروییتان از باتلاق گردید.
در غیر این صورت شما میتوانید با کمک گرفتن از چند نفر و هول دادن خودرویتان از قسمتهای پهلو و پشت آن سبب خروج خودرو از آن وضعیت و شرایط شوید.
خروج خودرو از باتلاق با تماس گرفتن با خودروبر سیار
در صورتی که هیچ کدام از موارد بالا برای شما پاسخگو نبود چاره ساز حل مشکل شما نشد شما میتوانید با تماس گرفتن با خودروبرهای سیار و کمک گرفتن از آنها سبب خروج خودروییتان از باتلاق شوید.
نکته: در صورت گیر افتادن در باتلاق در شرایطی که دید در هوای مه و بارانی کم است شما میتوانید با روشن نمودن جفت چراغهای راهنماویا در صورت بودن ماشینهای دیگرهمراهتان آنها را از شرایط خود مطلع سازید
خروج خودرو از باتلاق باکاهش باد لاستیک ها
در صورت گیر افتادن در باتلاق شما میتوانید با کاهش باد لاستیکهای خودرو و افزایش اصطکاک میان لاستیکها و زمین سبب خروج خودرو از باتلاق شوید
خروج خودرو از باتلاق با ایجاد فضا برای حرکت چرخها
پس از بررسی وضعیت خودرو گیر افتاده در باتلاق شما میتوانید چرخها را بررسی نمایید و کمی اطراف آن را خالی کنیداین امرسبب می شود خودرو کمتر ازاطراف چرخها جهت حرکت به آن فشار معکوس وارد شود در این حالت شما باید دنده را در سبکترین حالت ممکن مانند دنده دو قرار دهید پدال گاز را بسیار آرام فشار داده و کلاج را کم کم رها کنید و اجازه بدهید وزن خودرو به خروج آن از گل و باتلاق کمک کند
البته در خودروهای اتومات باید کمترین دنده برای این موضوع انتخاب شود در صورتی که احساس کردی چرخهای خودرو در حال لغزش میباشند.به کار خود ادامه ندهید زیرا این امر سبب بیشتر فرو رفتن خودرو در گل و باتلاق میگردد.
دراین مقاله شما با انواع روش های خروج خودرو از باتلاق و گل و روش های انجام این کار آشنا شدید.اما توصیه ما به شما دوستان این می باشد که از حرکت در مسیر هایی که از ان اطلاعی ندارید بدون داشتن یک همراه و یا فرد مسلط به مسیر جدا خودداری نمایید.زیرا درگیر شدن با همچنین مواردی می تواند برای مدت طولانی سبب گرفتن انرزی شما و ایجاد مشکلات فراوان و یا حتی در مواردی گیر افتادن فرد در باتلاق م تواند حتی جان شخص را گرفته و این موضوع برای بقای فرد امری بسیار خطر ناک می باشد.
با سپاس از همراهیشما