دسته‌بندی نشده

بررسی انواع باتری خودرو

باتری خودرو یک نوع منبع تغذیه قابل شارژ می‌باشد که برای روشن کردن اولیه خودرو ولتاژ لازم را برای آغاز به کار استارت ارسال می‌کند که جرقه پیشرانه را در انواع موتورهای درون سوز فراهم می‌نماید. و همچنین باتری خودرو انرژی الکتریکی قسمت‌هایی مانند چراغ‌های جلو ،برف پاک کن‌ها و رادیو را فراهم می‌کند.

در واقع تامین انرژی خودرو مسئله پیچیده است که توسط باتری تأمین می‌گردد .خودروی شما برای روشن شدن نیاز به باتری دارد در واقع وظیفه اصلی آن تأمین انرژی برای انفجار کوتاه اما باقدرت بالاست این انفجار حاصله باید به اندازه‌ای قدرتمند باشد که بتواند پیشرانه را مجبور کند تا چند صد دور در دقیقه دور داشته و موتور را به حرکت در بیاورد.

با روشن شدن پیشرانه دینام خودرو از باتری استفاده کرده و برای سایر قسمت‌های خودرو برق تولید کند در این زمان خودرو به انرژی حدوداً ۱۳.۵ الی ۱۴.۵ ولت نیاز دارد.

اگر در واقع دینام خودرو که یک ژنراتور برقی در خودرو می‌باشد. وظیفه تامین برق قطعاتی مانند سیستم احتراق و سوخت پیشرانه،کنترل‌های گیربکس،کنترل صوتی،آب و هوا،برق منبع ولتاژ آزاد برای شارژ باتری‌هایی از جمله گوشی و چراغ قوه مورد استفاده قرار میگیردرابرعهده نداشته باشد و تمام این منابع از باتری اصلی تغذیه شوند.باتری بیشتر از چند دقیقه جوابگونبوده و شاهد هالی کردن باتری خواهیم بود.

طراحی کلی و دقیق باتری خودرو

هرگونه طراحی باتری خودرو باتوجه به نوع فناوری از سوی سازندگان و کارخانه‌های متفاوت و اغلب خودروهایی که به پیشرانه‌های درون سوز مجهز هستند از باتری‌هایی اسیدی استفاده می‌کنند.

طراحی کلی باتری‌های خودرو به چه صورت می‌باشد

طراحی انواع باتری خودرو در سه نوع موجود می باشد.

باتری‌های مایع

باتری خودروهای دوگانه یا برقی

باتری‌های سرب اسیدی والودار(VRAL)

باتری‌های مایع

این نوع ازباتری به سلول مرطوب هم نامگذاری شده و به شارژ منظم با آب مقطر نیازمند است

باتری های سرب اسیدی والودار(VRLA)

این باتری‌ها از نوع آب‌بندی شده می‌باشند به همین دلیل به آنها باتری سرب اسیدی مهروموم شده هم می‌گویند. این گونه از باتری‌ها به پر کردن نیازی نداشته و در صورت واژگونی تخلیه نمی‌شوند.

باتری خودروهای دوگانه سوز یا برقی

خودروهای برقی یا هیبریدی معمولاً از باتری لیتیوم یونی استفاده می‌گردد با این حال ممکن است از نوع باتری اسیدی نیز به عنوان کمک ذخیره ثانویه استفاده شود.

کاربرد انواع باتری خودروها

میزان انرژی وولتاژ اولیه برای استارت خودرو وشروعبه کاران درخودروهای گوناگون متفاوت است پس با توجه به این مسئله هر ماشینی به یک نوع باتری مخصوص به خود نیازمند بوده و همین دلیلی مناسب بر به وجود آمدن انواع باتری با ولتاژ‌های متفاوت و انواع گوناگون می باشد.

خودرو آمپرموردنیازشرکتی. آمپرپیشنهادی
پراید. 50. 50-55
پژو405. 66. 66-74
تیبا. 50. 55
وانت بارمزدا. 60. 60-70
پژو206 50. 55
پژوپارس. 66. 66-74
ماکسیما. 66. 74
ام وی ام 110. 35. 35
رنو وپیکی. 50. 50-55
206sdپژو. 50. 55

شما مطابق با این جدول ولتاژ مورد استفاده درانواع خودروها را مشاهده می نمایید.

انواع باتری‌های مورد استفاده در خودرو

1:باتری سرب اسیدی غرقی(سلول مرطوب)

باتری سرب اسیدی مخفف کلمه استار starting lighting all ignition وبا مخفف کلمه (sli)می باشد این نوع از باتری به اصطلاح سرب اسیدی جز قدیمی‌ترین،رایج‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین نوع باتری موجوددربازار می باشد.

این باتری معمولا از شش سلول با محلول الکترولیت مایع اسید سولفوریک و آب ساخته شده ولتاژ ۱۲.۶درخالت شارژ کامل برای خودرو تامین می کند. از این باتری برای راه‌اندازی پیشرانه استفاده می‌شود و انرژی الکتریکی کافی برای تامین انرژی لوازم جانبی استاندارد خودرو دارامی‌باشد. محلول الکترولیت باید به صورت دوره‌ای شارژ گردد و برای جلوگیری از ریختن آن باید به صورت عمودی بر روی دستگاه نصب گردد.تا۳۰هزاربارمیل لنگ رابه چرخش می اندازد

۲: باتری نقره کلسیم

باتری نقره کلسیم نسبت به فناوری باتری‌های مرطوب پیشرفته‌تر است البته اینا هم از فناوری باتری سرب اسیدی با محلول الکترولیت استفاده می‌کند. اما از صفحات سرب کلسیم نقره به جای صفحات سرب آنتیموان استفاده می کند. باتری نقره کلسیم معمولاً بسته‌بندی و وکیوم شده است

باتری کلسیم نقره در برابر خوردگی مقاوم‌تر و در دمای بالا انعطاف بیشتر دارد به همین دلیل در دماهای گرم و مرطوب عمر طولانی‌تری خواهد داشت معمولا باتری کلسیم نقره به ولتاژ بالاتری نیاز دارد و می‌تواند به سرعت در اثر سولفات شدن آسیب رسیدن به صفحات باتری از جمله سرب کلسیم و نقره خراب گردد. وتا حدود۳۰هزاربارسبب چرخش میل لنگ می گردد.

۳:باتری مرطوب پیشرفته

نوعی باتری سلول مرطوب بهینه شده و با کارایی بالاتر می‌باشد که از محلول الکترولیت مایع در آن استفاده می‌کند این باتری مهرمون شده و به گونی طراحی شده که دو برابر یک باتری مرطوب معمولی عمر مفید خود را دارد. این باتری تا ۸۵ هزار بار میل لنگ را به چرخش می‌اندازد که در مقایسه با نوع قبلی کارایی بیشتری دارد. از این نوع باتری در خودروهای معمولی استفاده می گردد.

۴: باتری ژل سلول

باتری‌های ژل سلول و نسل باتری مرطوب می‌باشند با این تفاوت که این نوع باتری سرریز نمی‌گردد وبا اسم باتری‌های خشکم شناخته می‌شوند.

باتری ژل مانند باتری‌های آب الکترولیتی است که درآن به جای کلسیم،آنتیمواندرصفحات سرب وسیلیسبه محلول الکترولیت اضافه می شود وان رابه ژل تبدیل کرده به این صورت عمرچرخه آن افزایش یافته ودربرابرلرزش وضربه مقاوم تر می شود.

۵:باتری حصیری شیشه ای جاذب

این باتری جزو باتری هایورلامی باشد که برای پشتیبانی از نیازهای انرژی الکتریکی بالاتر در وسایل نقلیه جدید و مدرن طراحی شده و شبیه به باتری سلول مرطوب کار می کند و رایت مدل اریک سیستم جداکننده فایبرگلاس استفاده شده و محلول الکترولیت را جذب ودرجای خود نگه دارد این مدل ازباتری ها نسبت به نمونه های مرطوب وژل سوختی عملکردوکارآیی بهتری دارد.وتا۵برابرقابلیت شارژ سریع ترو۳برابرعمرطولانی و بیشتری دارد وتا۸۰درصدازعمل تخلیه را کاهش داده این باتری برای وسایل نقلیه با برنامه های با حرکت توقف خودکاروبازیابی انرژی عالی بوده ولی حدود بین ۴۰تا۱۰۰درصدازباتری های معمولی بیشتر هزینه دارد.

۶: باتری چرخه عمیق

نوعی باتری سرب اسیدی است که می‌تواند مرطوب ومهروموم شده باشد و ازصفحات باتری ضخیم‌تری ول‌های خود استفاده می‌کند و ماده فعال متراکم‌تری نیز دارد.

این گونه از باتری‌ها برای انرژی پایدار با کاهش جریان کمتر در دوره‌های طولانی طراحی شده که برای وسایل نقلیه تفریحی ،خودروهای مخصوص،گلف ،ووسایل دریایی ساخته شده است.

۷:باتری لیتیوم یون

معمولا این باتری در خودروهای هیبریدی یا برقی پیدا می‌شود. و در زمان سریع‌تری شارژ می‌گردد ت به باتری‌های دیگر سبک‌تر بوده که جز یک ضرورت اساسی برای خودروهای برقی می‌باشد با اینکه دارای وزن کمتری بوده ولی مسافت بیشتری را طی می کند. باتری‌های لیتیوم یونی نسبت به باتری‌های سرب اسیدی از قیمت بالایی برخوردار بوده و عمرشان بالاتراست سازندگان باتری‌های لیتیوم یونی معمولاً بین ۵ تا ۸ سال ضمانت باتری‌های خود را ارائه می‌دهند اما می‌توان در نظر داشت که حدوداً بین ۱۰ تا ۲۰ سال یه باتری عمر داشته باشدوجزو بهترین باتری ها در حفاظت از محیط زیست به دلیل قابلیت بازیافت می باشد.

۸: باتری هیدروکسیدنیکل آهن

از این نوع باتری اغلب در خودروهای هیبریدی استفاده می‌شود و اغلب در بعضی از خودروهای کاملاً برقی هم عملکرد مناسبی از خود نشان داده این باتری نسبت به باتری لیتیوم یون یاسرب اسیدی عمر طولانی‌تری داشته ونرخ تخلیه بالاتری داردقیمت بالاتری داشته ودردمای بالا گرمای زیادی تولید کرده به همین دلیل است که باتری هیدروکسید نیکل آهن برای خودروهای برقی قابل شارژ کارایی کمتری دارد وبیشترازاین باتری درخودروهای هیبریدی استفاده می شود.

عوامل کاهنده عمر باتری خودرو

عوامل مانند گرما،ارتعاش،و تخلیه شارژجزوعوامل کاهنده عمر باتری خودرو می باشند.

گرماوخوردگی سبب تبخیرالکترولیت می گردد که سبب کوتاه شدن عمر باتری و از بین رفتن آن می‌گردد. به همین دلیل اکثر خودروها به سدهای هوا یا لوله‌های خاص مجهز می‌باشند که هوا را به سمت آنها هدایت کرده وسبب خنک شدن باتری می شود.

عملکرد موتور خودرو به گونه‌ای می‌باشد که هنگام شروع به کار آن سبب ایجادلرزش شده واگربه درستی نصب نشود تمام قطعات موجود در باتری شل شده باتری کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد. بنابراین گاهی اوقات از تعدادی بست برای محکم کردن باتری استفاده می‌گردد. تخلیه تصادفی بدترین اتفاق برای باتری‌های سرب اسیدی است. روشن نگه داشتن چراغ‌ها برای مدت طولانی و یا شارژ نگه داشتن وسایل خودرودرتمام روز سبب خالی شدن باتری می‌گردد.بنابراین با شوک ویا،باتری به باتری سبب شارژ مجدد باتری می شویم باتری به طورکامل بازیابی نمی شود همچنین سفرها ومسافت های کوتاه نیز سبب خرابی باتری می شود.زیرا زمان زیادی برای شارژ باتری وعملکرددینام وجود ندارد.

قرار گرفتن خودرو در شرایط گرمای شدید و سرمای شدید

قرار گرفتن خودرو در محیط گرمای شدید باعث می‌شود که عمر باتری کاهش پیدا کند

همچنین قرار گرفتن باتری در شرایط سرمای شدید نیز همینطور است هوای سرد کند کننده عملکرد الکتروشیمیایی باتری است و توان آن را به شدت کم می‌کند همچنین در هوای سد موجب سفت شدن روغن موتورم می‌شود که به حرکت درآوردن خودرو و استارت زدن بسیار نیازمند کار حرفه‌ای است.

روشن گذاشتن چراغ‌های خودرو

یکی از دلایل دیگری که باعث می‌شود باتری خودرو خراب شود روشن ماندن چراغ‌های خود را به مدت طولانی است بهتر است وقتی که خودرو را خاموش می‌کنید چراغ آن را نیز خاموش کنید و اگر تصمیم دارید که استارت بزنید چراغ را خاموش کنید زیرا استارت زدن باعث می‌شود که تخلیه باتری انجام شود.

همچنین نصب چراغ‌های مه‌شکن و چراغ‌های اضافی فشار زیادی بر باتری وارد می‌کند و عمر باتری را کوتاه می‌کند در نتیجه باعث خرابی باتری می‌شود

استفاده از ابزارهای الکتریکی حین خاموش بودن خودرو

گاهی اوقات با استفاده از ابزارهای الکتریکی اضافی قدرت باتری را کاهش می‌دهیم و آنها قدرت باتری را می‌گیرند.

اگر زمانی که خودرو روشن است رادیو با سایر ابزار الکتریکی روشن باشد باتری خود را تخلیه می‌شود و کم کم قدرت آن کم می‌شود و زمانی که می‌خواهید ماشین را روشن کنید با مشکل روبرو می‌شوید

باتری به شارژ اولیه موتور داده و موتور خودرو قادر به استارت زدن نمی‌باشد.

استفاده مداوم از کولر در ترافیک

یکی دیگر از کارهایی که باعث می‌شود خودرو و باتری خودرو عمر آن کاهش یابد این است که در زمانی که در تابستان هستیم استفاده بیش از اندازه از کولر را انجام دهید مخصوصاً در زمانی که در ترافیک هستیم و مصرف زیاد باتری باعث می‌شود که استهلاک آن بالا برود و عمر آن کوتاه شود و در نتیجه خراب می‌شود.

عملکرد نادرست سیستم برق خودرو

خرابی دینام باعث می‌شود که کمبود شارژ پیش بیاید خرابی استارتم باعث می‌شود که تعداد دفعات استارت زده شده در خودرو بالا برود و در هنگام جریان شدید با شدت سولفات‌های تشکیل شده روی آن بیشتر تشکیل شود

در هنگام شارژ مجدد این سولفات‌ها به راحتی برگشت پذیر نبوده و موجب کاهش عمر باتری شما می‌شود پس تمامی نکات لازم را برای عمر باتری در نظر بگیرید و درست استفاده کنید

مراقبت و نگهداری غیر صحیح از باتری خودرو

پایین آمدن سطح الکترود در خانه‌های باتری که به شرایط زیر به وجود می‌آید

افزایش غلظت و مابقی الکترودها در سولفات شدن صفحات

اکسید شدن بخشی از صفحات منفی به دلیل تماس با هوا

بالا رفتن احتمال انفجار باتری به دلیل مقاومت تقریری آن

بالا بودن سطح الکترود در خانه باتری به شرایط زیر به وجود می‌آید

نشت اسید بیرون از سله‌های باتری

ممانعت از خروج گازها از صله‌های باتری

کاهش فضای بالای الکترود و بالا رفتن درصد هیدروژن

گرفتگی مسیر خروج از گازهای صله باتری به دلیل رسوبات

استفاده کردن از آب اسید به جای آب مقطر شرایط زیر را به وجود می‌آورد

افزایش سرعت خوردگی

افزایش سرعت سولفات شدن

کاهش عمر عایق بین صفحات باتری

افزایش حجم صفحات مثبت در نهایت متورم شدن یک دسته از صفحات

استفاده از آب مقطر غیر استاندارد این شرایط را به وجود می‌آورد

ورودی انواع ناخالصی‌ها را به باتری باز می‌کند

استفاده از وسایل پرمصرف در هنگام خاموش بودن خودرو

استفاده از وسایل برقی خود را حین خاموش بودن موتور

تحت شارژ بودن دائم او

افزایش دمای باتری

کاهش حجم الکترولیتر

کاهش سریع‌تر صفحات

عدم نظافت قطب‌های باتری شرایطی را ایجاد می‌کند

موجب تسریع خوردگی در سر قطب‌های باتری می‌شود

جمع بندی

لازم است اشاره کنیم مهم‌ترین دلایلی که باتری خراب می‌شود کاهش الکترولیت دشارژ ماندن زیاد و عواملی همچون همین‌هاست بنابراین باید در خرید بهترین نوع باتری تحقیق کنیم باتری خریداری کنیم که با توجه به خودرو کارایی مناسبی دهد

باتری خودرو در حالت سلامت وظیفه‌های زیادی دارد که باید تمامی آنها را انجام دهد اگر کهنه یا فرسوده شود بسیاری از اجزا درست کار نمی‌کند بنابراین صحیح نگه داشتن آن بسیار مفید است تعویض به موقع آن نیز از اتفاق و مشکلات خیلی جدی‌تری جلوگیری و پیشگیری می‌کند.

تعویض به موقع آن از بسیاری از مشکلات جدی جلوگیری و پیشگیری می‌کند بنابراین بهتر است در رابطه با باتری خودرو خود سهل انگاری پیشه نکنید.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع باشد و از آن بسیار استفاده کنید

سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *