اگر احساس کردید که شما نیز گاهی اوقات باید پدال ترمز را بسیار فشار دهید تا سرعت خود را کم شود یا متوقف گردد علت‌های مختلف پدر ترمز را می‌خواهیم بررسی کنیم تمامی نکته‌ها در رابطه با این موضوع می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد پس پدال ترمز خودرو گاهی اوقات می‌تواند سفت شود و از حالت طبیعی خود خارج شود.

و این طبیعتاً مشکلی است که باعث می‌شود ایمنی خودرو کاملاً کم شود و به همین خاطر فوراً و سریعتر باید آن را برطرف کرد و به تعمیرکار نشان داد اما چیزی که باعث می‌شود پدال ترمز سفت شود را در ادامه با یکدیگر بررسی می‌کنیم در ادامه با دلایلی که باعث سفت شدن پدال ترمز می‌شود را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

در ادامه مطالب در رابطه با بوستر ترمز معیوب شکستگی دریچه شیر ترک خوردن شلنگ آسیب دیدگی سیلندر اصلی و موارد مهم آن توضیحات کامل و ویژه‌ای می‌دهیم که شما با مطالعه این مقاله دست پیدا کنی شما می‌توانید راجع به خودرو و مسائل آن تمام نکات ویژه آن هر سوالی که داشتید به سایت نوبت ماشین مراجعه کنید.

و به آنجا به مطالعه بپردازید و تمامی سوال‌ها را از آنجا دریابید پاسخ‌هایش را و در ادامه با ما همراه باشید تا تمامی نکات مهم دلایل علت‌های سفت شدن گاهاً پدال ترمز را برایتان توضیح دهید ما را همراهی کنید.

بوستر ترمز عیب‌دار

در بیشتر موارد سفت شدن ترمزها به دلیل مشکلاتی که در بوسترها وجود دارد ایجاد خواهد شد بنابراین در این زمینه می‌توان گفت که بوسترهای ترمز نیروی اعمال شده را روی پدال ترمز چندین برابر می‌کنند و مایع هیدرولیک را در لوله‌های ترمز این نیرو را منتقل خواهند کرد و این سیستم که به عنوان ترمز برقی معروف است اجازه می‌دهد که یک وسیله نقلیه فقط با فشار پا متوقف گردد.

مورد بعدی را می‌توان کارکرد بیشتر ترمز برقی به دلیل وجوه خلا در موتور دانست تقویت کننده ترمز مستقیماً بر روی خلاء شلنگ‌ها و منفید ورودی موتور متصل خواهد شد و باعث کشیدن هوا به داخل موتور می‌شود و بوستر ترمز معیوب تقویت کننده را حفظ کند و خرابی بوستر ترمز یکی از دلایل رایج سفت شدن پدال ترمز است به همین خاطر بوستر در اولین گزینه‌های مورد بررسی در این حادثه قرار می‌گیرد.

خوشبختانه راه‌های آسان برای تشخیص خرابی بوستر وجود دارد که می‌توانیم به نکاتی از آن اشاره داشته باشیم برای مثال می‌توان گفت وقتی خودرو خاموش است پدال ترمز را فشار دهید چندین مرتبه نباید فشار دادن ترمز خیلی سخت باشد سپس کار بعدی که باید بکنید در حالی که همچنان پای خود را روی فشار پدال قرار داده‌اید خودرو را روشن کنید مورد آخر می‌توان گفت که اگر پدال را به آرامی بیابید احتمالاً بوستر ترمز مشکلی نخواهد داشت.

اما اگر پدال همچنان سفت باشد حتماً بوستر ترمز خراب شده است مورد بعدی می‌توان گفت که ممکن است خودرو به وسیله بوستر و ترمز جدید به بوستر نیاز پیدا کند برای راه حل این مشکل باید حتماً با متخصص در زمینه این موضوع توضیح و صحبت کنیم و بخواهیم از آن اگر این مورد تمیزی لازم دارد تعویض انجام بگیرد.

شکستگی در چه شیر یک طرفه آن

مورد بعدی که می‌توانیم در رابطه با این موضوع توضیح دهیم شیر یک طرفه سوپاپ یک طرف است که اجازه می‌دهد هوا به همراه موتور جریان یابد و وارد بوستر ترمز نشود هنگامی که موتور خودرو را روشن کرده سوپاپ برگشت فشار خلا را در پوست ترمز نگه می‌دارد و گاهی اوقات دیافراگم آن پاره خواهد شد دریاچه شیر یک طرفه خواهد شکست و این دو مورد باعث می‌شوند که بوستر ترمز نیز مشکل پیدا کند.

و دیگر خلع ایجاد نکند و تامین برق به سیلندر اصلی و تامین برق آن مشکل بر بخورد یکی دیگر از آن نشانه رایج معیوب بودن سوپاپ است و هوا همچنان از شیر عبور می‌کند و از کناره جایی که بوستر ترمز وصل شده از خارج می‌شود برای راه حل این مشکل می‌توان گفت که شیر یک طرفه بخش ساده و مهمی است از عملکرد بوستر اگر معیوب باشد آن را به طور کل باید تعویض کنید.

خرابی پمپ خلع یا پمپ فرمان برقی خودرو

در برخی از خودروها بوستر ترمز به جای استفاده از مونوفیلد ورودی موتور برای ایجاد خلا یک پمپ مکانیکی و الکتریکی استفاده می‌شود در رابطه با این موضوع یعنی خرابی پمپ خلا یا پمپ فرمان برقی در برخی از خودروها ممکن است و یک تقویت کننده ترمز هیدرولیک وجود داشته باشد که فشار هیدرولیک تولید شده تخم مرغ توسط پمپ فرمان به جای پمپ خلع موتور استفاده خواهد شد.

اگر تقویت کننده ترمز و هیدرولیک دارد و پدال ترمز ساز سفت شده است و مشکلاتی از جمله خرابی ترمز تست پروانه و خرابی پمپ یا مایعات فرمان کم و قدرت کمی دارند باعث بروز آن می‌باشد خرابی پمپ خلا یا پمپ فرمان برقی بسیار ناجور و مورد موارد بسیار زیادی است که حتماً باید با تعمیرکار بررسی شود.

ترک خوردن شلنگ خلاع

شلنگ خلا بوستر ترمز را به موتور آن وصل تو هوا برای ایجاد خلع ایجاد شود و کشیده گردد و اغلب اوقات نبود خلک منجر به سفت شدن پدال ترمز می‌گردد به دلیل خرابی شلنگ به وجود می‌آید و چرا که شلنگلاستیکی دارد که به مرور زمان دچار خشک شدن و پوسیدگی می‌شود و در نقاط مختلف دچار ترک خوردگی‌هایی می‌شود اگر وقتی ترمز را فشار می‌دهید.

صدای خش خش به گوشتان رسید و شنیدید ممکن است صدای نشتی شلنگ خلع یا دیافراگم بوستر ترمز باشد و در مورد این مورد نادر اندازه یا نوع اشتباه شلنگ متصل شده باعث می‌شود کل سیستم ترمز از کار بیفتد به همین موضوع بسیار خطرناک است چرا که ایمنی خودرو را بر هم می‌زند شلنگ خلا راه حل و چگونگی مشکل حل کردن این راه را دارد و فرسوده شده باشد می‌توان جایگزین نوع صحیح شلنگ را مجدد وصل و نصب گردد.

گیر کردن کولیس یا کالیپر

دلایل دیگری که باعث می‌شود پدال ترمز بسیار سفت شود این موضوع است یعنی گیر کردن کولیس یا کالیبره خودرو یا ترمز کالیبره ترمز یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های اجزای سیستم ترمزاتی است در خودرو این سیستم بسیار مهم است و وظیفه اصلی آن فشار دادن لنت‌های ترمز به روتور است درست در زمانی که می‌خواهید وسیله نقلیه خود را متوقف کنید باید این مورد را ایجاد کنید.

گاهی اوقات کالیبره ترمز با پیچ‌های متصل به آن ممکن است گیر کند و درگیری شدن این مورد باعث می‌شود که قرار گرفتن صحیح لنت‌ها در جلوی ترمز ایجاد شود و تمامی این کار ممکن است با استفاده از سفت شدن و باعث سفت شدن پدال ترمز نیز همراه باشد برای حل این مشکل یا می‌توان گفت چطور این مشکل را حل کرد می‌توان از کولیسه گیر کرده بهتر است یک متخصص حرفه‌ای مشکل را برطرف کند.

وجود آلودگی و کثیفی در لوله ترمز

سفت شدن پدال ترمز دلایل دیگری نیز دارد یکی از آن دلایل به دلیل تجمع لجن‌ها در لوله ترمز می‌باشد رطوبت ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض هوا و سیستم ترمز آلوده شود خراب شود و روغن ترمز آن را جذب می‌کند و با گذشت زمان و وجود آب باعث می‌شود که لجن‌ها و کثیفی‌هایی ایجاد شود حرکت روغن ترمز بسیار سخت است و باعث می‌شود.

پدال آن سفت گردد اما راه حل نیز دارد برای این مسئله می‌توان گفت که چطور این مشکل را حل کنیم اگر شما شک دارید که روغن ترمز علت اصلی مشکل شماست یا نه رنگ و ظاهر آن را باید بررسی کنید معمولاً روغن ترمز باید رنگ کهربایی و شفاف داشته در غیر این صورت اگر غلیظ تیره زشت کثیف به نظر رسید یعنی مشکل از روغن ترمز است روغن ترمز را به صورت کثیف یا حداقل هر دو سه بار که خیلی از حالت عادی خارج شد تمیز کنید تعویض کنید تا تجمع لجن‌ها باعث جلوگیری پدال ترمز و کارکرد آن نشود.

متناسب نبودن محور و طول پدال ترمز

مورد بعدی که باعث سفت شدن پدال ترمز می‌شود نسبت پدال ترمز و رابطه بین نقطه محوری پدال پدال ترمز است این نسبت به طور معمول و استاندارد چهار است اما نسبت نادرست پدال ترمز می‌تواند بسیار بر شدت بر نحوه عملکرد ترمز و تقویت آن و پیستون و سیلندر اصلی تاثیرگذار باشد.

و احتمالاً می‌تواند فشار ترمز را کاهش دهد و این اختلال می‌تواند منجر به سفت شدن پدال ترمز گردد چون فشار ترمز به خوبی از پدال به بوستر نمی‌رسد برای راه حل یا می‌توان گفت چگونه حل این مشکل می‌توان تشخیص نسبت نادرست پدال ترمز نیازمندی‌های آن را بررسی کرد بررسی نسبت پدال و نقطه‌های محوری آن اگر این نسبت درست نبود باید تنظیم شود البته این کار ساده‌ای نمی‌باشد بنابراین بهتر است که آن را به روش‌های متخصصان و حرفه‌ای بررسی کنید.

آسیب دیدگی سیلندر اصلی خودرو و پدال

در این رابطه می‌توان گفت که سیلندر اصلی فشار ترمز ایجاد شده را توسط پدال ترمز به چرخ‌های جلو و چرخ‌های عقب هدایت و انتقال می‌دهد این فشار از طریق مایع هیدرولیکی و از طریق لوله ترمز عبور خواهد کرد و منتقل می‌گردد اگر سیلندر اصلی آسیب دیده باشد و خراب باشد یا طول عمرش تمام می‌باشد.

ترمزها قفل خواهند شد و ممکن است زمانی که می‌خواهید سرعت خود را کاهش دهید پدال ترمز کار نکند یا به سختی بتوانیم خودرو را نگه دارید و سفتی پدال را حس کنید در رابطه با راه حل و چگونگی رهایی از این معضل می‌توان به متخصصین در این زمینه مراجعه کرد و تمامی نکات مهم را بررسی کنند تا خودرو از ایمنی سابقش برخوردار شود.

تنظیم نادرست ترمزهای درام عقب خودرو

مورد بعدی که بسیار باید تنظیم گردد این مورد است اما با گذشت زمان ترمزهای عقب خود را گاهاً خراب خواهند شد و فاصله بین ترمزهای درام و کفشک‌ها با خراب شدن آنها خیلی بدتر خواهد و همین موضوع باعث می‌شود که بنابراین کالبراسیتور نادرست است اعمال فشار لازم به ترمز را دشوار می‌کند.

و منجر به سفت شدن پدال ترمز می‌گردد سفت شدن پدال ترمز می‌تواند مشکل را به وجود بیاید به خصوص زمانی که در بزرگراه‌های شلوغ مجبور به ترمز زیاد هستید ممکن است چراغ ترمز حتی زمانی که ترمز نمی‌کنید روشن شود با این مشکل همه رانندگان برخوردار هستند بنابراین سفت شدن بدل ترمز خودرو را جدی بگیرید و سریعتر آن را برای رفع این موارد اقدام کنید و ایمنی خود را برطرف کنید.

آیا امکان دارد که مشکل سفت شدن پدال در ترمزهای abs نیز ایجاد شود

بله شایع‌ترین علت پدال سفت شدن فشار هیدرولیکی ناکافی این سیستم است علت اصلی آن را می‌توانید خرابی‌های abs و پمپ آن دانستن فیوز آن نیز پمپ abs باتری خرابی abs سطح سیال هیدرولیک را خیلی پایین می‌آورد و همه از علت‌های درست کار نکردن پمپ است با وجود این مورد همچنان می‌توان ترمز کرد اما پدال به طرز عجیبی سفت می‌شود

ترمز خیلی شدید می‌تواند به آن خود را آسیب برساند

بله گرما و فشار ایجاد شده در اثر کوبیدن شدید ترمزها می‌تواند باعث ایجاد ترک در شلنگ‌های ترمز و اجتماعی ترمز شود بنابراین گاهی اوقات ممکن است به علت‌های مختلفی بعد از ترمزهای شدید قسمت های از ترمز و سیستم ترمزاتیک بر هم بخورد خراب شود و نیازمند تعویض و تعمیر باشید پس سعی کنید ترمزهای خیلی شدید نگیرید تا آسیب نبینید

جمع بندی

تمامی نکات مهم علت‌های سفت شدن پدال ترمز توضیح دادیم که گاهاً ایجاد خواهد شد و عوامل و معایبی برای این مورد وجود وجود دارد عواملی مانند بوستر شکستگی پیچ‌ها و دریچه‌ها و شیرها خرابی پمپ و پمپ فرمان برقی ترک خوردن شلنگ گیر کردن کالیپر وجود لجن و کثیفی در لوله‌ها متناسب نبودن پدال ترمز سیلندر اصلی و تنظیم‌های نادرستی که بر روی این قسمت مهم ایجاد می‌شود.

می‌تواند ناشی از خرابی و یا سفت شدن پدال ترمز به یکباره باشد که به طور عجیب الغریبی پدال ترمز سفت می‌شود و شما این مورد را کاملاً متوجه می‌شوید در این مقاله تمامی نکات مهم را توضیح دادیم و امیدواریم که این مقاله را مطالعه داشته باشید و برایتان مفید واقع شود و شما می‌توانید هر سوالی که راجع به هر قسمت از خودرو به سایت نوبت ماشین مراجعه کنید و تمامی نکات مهم را بررسی و مطالعه داشته باشید امیدواریم که این مقاله برایتان مفید و موثر باشد.

باسپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *