دسته‌بندی نشده

چرا مخزن سی‌ان‌جی خودروها منفجر می‌گردد؟2024

گاهی اوقات مخزن سی ان جی درخودرو ها منفجر می شود. اگر بتوان خودروهای گازسوز و دوگانه سوز را پیش از سوخت‌گیری در ایستگاه سی‌ان‌جی کنترل کرد ‌می توان تا حد زیادی از بروز حوادث‌هایی همچون ترکیدن و منفجر شدن مخزن خودداری و جلوگیری کرد از گذشته تابع اکنون که ۲۰ سال از آغاز پروژه زیربنایی صنعت گاز طبیعی و سی‌ان‌جی در حوزه حمل و نقل کشور می‌گذرد.

در دو بخش سبک سی‌ ان‌ جی و سنگین گازوئیل حاصل این طرح بسیار موفقیت آمیز بوده است و در کسب سهم ۲۰ درصدی از سبد سوخت کشور این موارد می‌باشند و سی‌ان‌جی را به عنوان سوخت خودروها استفاده می‌کند حوادث مختلفی به خاطر وجود گاز و این سوخت مورد نظر به وجود آمده است که برخی از خودروها دوگانه سوز کردن خودروهایشان را به عنوان پمپ در حال حرکت و یک لحظه انفجار می‌دانند.

بنابراین می‌توان گفت که ‌ها و استانداردهای مختلف و سختگیرانه‌ای در جهت تولید مخازن سی‌ان‌جی ایجاد شده است اما این توسعه و تعاون و فناوری‌های جدید توانسته جلوی بخشی از حوادث را بگیرد اما حوادث به طور کامل امکان‌پذیر و کنترل پذیر نیستند و نمی‌توان آنها را از صحنه زندگی حذف کرد ولی با روش‌های علمی و عملی بهره‌مندی و از اصول اموری و مدیریتی تا حدودی باعث شده است که این آسیب‌های احتمالی کمی جلوگیری شوند و به حداقل برسند.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با مسئله و موضوعی که گاهی اوقات و خودروها و حتی مخازن آنها دچار انفجارهایی می‌شود توضیحاتی بدهیم امیدواریم که این مقاله را مطالعه کنید و اطلاعات کسب کنید و شما می‌توانید راجع به خودرو هر سوالی که داشتید.

قسمت‌های مختلف آن فنی داخلی خارجی قسمت‌های ربوط به خودروهای روز دنیا خودروهای روز ایران تمامی نکات منحصر به فرد خودرو نکات مرتبط با خودرو در سایت نوبت ماشین وارد شده و آن را مطالعه کنید و بتوانید به تمامی سوال‌های خود دست یابید در ادامه ما را همراهی کنید.

مخزن سی‌ان‌جی خودروها

در چند دهه اخیر در ایران و برخی دیگر از کشور ها ازسوخت هایی جایگزین سوخت بنزین برای خودرو ها استفاده می گردد.زیرا سوخت بنزین هنگام تبدیل شدن آن در موتور خودرو جهت تبدیل نیروی که سبب به حرکت در آوردن خودرو به حرکت گردد موجب تولید برخی گازهای سمی می گردد بنابراین شرکت های خودرو سازی برای محافظت از محیط زیست اقدام به تولید کپسول های سی ان جی و جایگزین نمودن سوخت گاز به جای سوخت بنزین نمودند.

توسعه خودرو های دوگانه سوز

استفاده از گازهای طبیعی به جای بنزین در سوخت خودرو و راه‌اندازی آن از سال ۸۳ صورت گرفت این مورد به صورت جدی از سوی دولت مورد توجه قرار گرفت و طی این مدت تاکنون بیش از ۴ میلیون خودرو دوگانه سوز هستند و گاهی اوقات دوگانه سوز می‌شود و دوگانه سوز تولید شده‌اند.

بعضی از این دوگانه سوزی‌ها و استفاده از مخازن سی‌ان‌جی به صورت دستی و برخی به صورت کارخانه‌ای هستند از سوخت گاز طبیعی فشرده در سطح کشور استفاده می‌شود و این مدت ۱۷۰ مورد انفجار مخازن سی‌ان‌جی گاز خودروها را گزارش کرده‌اند و می‌توان از این رو در نظر گرفت که این مورد نکته قابل توجهی دارد.

علی رغم تصور برخی از مردم این صنعت مبنی بر وجود بمب‌های متحرک در سطح شهرها هستند و هرگاه ممکن است این موضوع دچار حادثه و مواردی شود برای مثال می‌توان مورد سال ۸۵ را توضیح داد نمونه بارز آن برخورد وانت و با یک قطار شد که آتش بگیرد و آسیب‌های جدی به خودرو وارد شود می‌خواهیم یادآوری کنیم .

که این مخازن گاز مایع ال‌پی‌جی دارند خودروها با توجه به فشار پایین گاز در سیلندر دارای استحکام بسیار بیشتری هستند و کمتر به مراتب می‌باشند و همه اخبار انفجار مخزن خودروهای گازسوز در جاده‌ها و تصادف‌ها مربوط به گاز ال پی جی است روند توصیه خودروهای گازسوز حوادث انفجار مخازن و خسارت‌های جانی که رخ داده از سال ۸۳ تا به سال ۱۴۰۱ باعث شده است که سوختگیری در ایستگاه‌های سی‌ان‌جی نیز این مورد ایجاد شود.

و فقط مربوط به تصادفات و برخوردات نباشد بنابراین این تعداد بسیار زیاد بوده است و برخی از مردم استفاده کردن از سی‌ان‌جی و حتی گاز را خطرناک می‌دانند و ترجیح می‌دهند بنزین را استفاده کنند و از این مورد استفاده نکنند تا حداقل جانشان در امان باشد استفاده از این سی‌ان‌جی می‌تواند بسیار صرفه اقتصادی داشته باشد اما از طرف دیگر به خاطر وجود ضررهای جانی و لحظه‌ای و ترکیدن آن ترجیحاً بنزین را استفاده می‌کند.

ترتیب حوادث انفجار مخزن cngخودروها

در قسمت‌های بالا در رابطه با تمامی نکات حوادث و انفجاراتی مخزن روند توسعه و تعاون سی‌ان‌جی‌ها خودروهای تولیدی دوگانه سوز و موارد مهم توضیحاتی دادیم اما اکنون در این مسئله می‌خواهیم در رابطه با دسته‌بندی حوادث انفجار مخزن سی‌ان‌جی خودروها توضیح دهیم در خصوص این مورد به طور کلی حوادث رخ داده انفجارهای مخزن سی‌ان‌جی را می‌تونیم به سه دسته تقسیم سیم بندی کنیم و آنها را به ترتیب نام ببریم.

که اکنون آنها به شامل دسته‌های زیر می‌باشد که مثل برای مثال حوادث مربوط به دستکاری مخزن با سهم ۴۸ درصد انفجار را داشته است یعنی اینکه اگر مخزنی را به صورت دستی و یا اگر مخزن دچار ایراداتی شده است آن را دستکاری می‌کنید تا ایراد آن را رفع کنید یا مثلاً سعی می‌کنید که مشکلاتی از این قبیل را آسان‌تر بگیرید باعث ۴۸ درصدی مخازن و ترکیدن آنها می‌شود.

گاهی اوقات در حال حرکت و گاهی اوقات نیز در حال گاز زدن و تصادفات و مسائل دیگر وجود دارد مورد دوم آن حوادث مربوط به خوردگی پوسیدگی مخزن با سهم ۴۶ درصدی را دارد یعنی اینکه گاهی اوقات مخازن از عمرشان کاسته شده است و دچار خوردگی پوسیدگی خرابی فرسودگی فرتوتگی می‌شوند و این سهم ۴۶ درصدی در ترکیدن مخازن و انفجار آنها دارد که حوادث بسیار جبران ناپذیر را به وجود می‌آورد.

مورد سوم نیز می‌توان گفت که سایر حوادث انفجار مانند استفاده از مخازن ال پی جی و مخازن غیر استاندارد و مستعمل با سهم ۶ درصدی در رابطه با این موضوع نیز می‌توان گفت که مخازن غیر استاندارد باعث می‌شوند که انفجارهایی صورت بگیرد اما سهم ۶ درصد از حوادث انفجار مخازن سی‌ان‌جی را بر عهده دارد در این نمودار و دسته‌بندی‌ها ترتیب را رعایت کردیم و به طور کامل و ویژه توضیح دادیم ادامه مطالب را همراه باشید.

روند حوادث انفجارمخازن cng

دستگاه مخزن گاز خودرو از ابتدای طرح گاز سوز کردن خودرو از سال ۹۶ به عنوان عامل اصلی حوادث انفجار بوده و مخازن سی‌ان‌جی اغلب با هدف سودجویانه جهت تکامل و پیشرفت حمل و نقل ایجاد شده است اما گاهی اوقات افراد نادرست نگاهی ویژه‌تر دارند.

بنابراین می‌توان این مورد را جهت حمل و نقل مواد مخدر دانست که زمانی که برای جاساز این مواد مخدر دست به دستکاری این قسمت می‌زنند گاهی اوقات منجر به ترکیدن و انفجار آن می‌شود از سال ۹۵ به بعد پوسیدگی یا خوردگی سطح بیرونی مخازن سی‌ان‌جی از عوامل مهمی در انفجار مخازن بوده و خودش اختصاص داده است تقسیم داده بوده و مربوط می‌باشد بنابراین می‌توان گفت که این موردها دچار خیلی موردها هستند و در رابطه با این موضوع خیلی مورد مهمی بوده است بسیار و بسیار استفاده از این موارد خطرناک است.

و باید در رابطه با این وسایل کارهای بسیار جدی کرد و کارهای خطرناک را کنار گذاشت و سعی کرد که به صورت کاملاً مرتب منظم دقیق ستفاده مناسب داشت نه استفاده‌های سودجویانه و غیرناسب گاهی اوقات همین موضوع اثرات آن بر خودروهای دیگر و افرادهای دیگر باشد و باعث جرح یا فوت شود.

تحلیل حوادث انفجار cng ها

مخزن‌های گاز طبیعی فشرده در خودروهای گازسوز کشور در فرایندهای مختلف بدون استفاده از جوش به وجود آمدن یعنی هیچ درزی ندارند بنابراین جنس آنها فولاد است و تحت آزمون‌ها و عملیات بسیاری روی آنها انجام ایمنی استاندارد کیفیتی برای آنها استفاده می‌شود و طول عمر مفید که بر روی این مخازن وجود دارد ۱۵ سال می‌باشد که این روند توسعه خودروهای گازسوز کشور است.

طبق روند تولیدی تا به اکنون ۲ میلیون دستگاه خودرو تولیدات خودرویی و گاز سوزی آنها به پایان رسیده است و برای سوخت در کشور همچنان استفاده می‌کند خودروهای دوگانه سوز شرکت‌های خودروهای تولیدهای کارخانه‌ای ویژه دوگانه سوز از ابتدا اسناد مربوط به نوع سوخت‌گیری را داشته‌اند خودروهای بنزینی که واژه دوگانه سوز توسط مراکز کارگاهی به این سیستم دوگانه سوز تبدیل شدند یعنی به عنوان تبدیل کارگاهی شناخته می‌شوند.

و مدارک کارت سبز و کارت شناسایی بخش این خود را به واژه دوگانه سوز تغییر پیدا کرده است خودروهای بنزینی کارگاهی غیر مجاز دوگانه سوز که با ۲۰ سال توسعه صنعت سی‌ان‌جی در حوزه حمل و نقل کشور به بررسی حوادث و انفجار مخزن دلایل مختلف و به وضوح مشخص شده‌اند که در سه گروه بیان کردیم.

در ادامه می‌خواهیم در رابطه با گروه اول در ابتدای طرح دوگانه سوز خودروهایی که سال ۹۵ بیشترین سهم حوادث را داشتند به مخازن دستکاری شده و کالاهای قاچاق مربوط است که صورت گرفته و غالباً مواد مخدر جاساز کرده بودند تمایل استفاده از مخازن سی‌ان‌جی برای قاچاقچیان بسیار ایجاد شده است و می‌تواند از فشار مایع پایین گاز مخازن ذخیره استفاده کند.

و این خودروها ورق‌های جوشکاری شده هستند که به سیلندرها و مغاز‌های مایع خانگی ساخته شده‌اند و قابلیت این را دارند که چند برش و جوشکاری روی آنها ایجاد شده است قاچاقچیان با این دیدگاه وارد عرصه سی‌ان‌جی شدند که به خیال اینکه مخازن می‌توانند برای پنهان نمودن کالاهای ممنوع استفاده کنند.

این روند را ادامه می‌دهند و با اولین سوختگیری در گازهای سی‌ان‌جی باعث می‌شوند که منفجر شود و آسیب‌های بسیاری هم خودشان و هم افراد درسی انجی می‌بینند این روند در سال ۹۵ پابرجا بوده است و به ۴۸ درصد موارد ترکیدن و منفجر شدن ا مخازن سی‌ان‌جی زن سی‌ان‌جی مربوط به این مورد است مورد دوم گروهی دیگر از حوادث هستند که در خودروهای مربوط به خوردگی و پوسیدگی رخ داده است.

که به عدم نگهداری درست این مسائل و این مخازن به وجود آمده است مسائل و مخازن از زمان تا سال ۱۳۹۱ به وجود آمده است و در وانت باران اتفاق افتاده و روند افزایشی داشته است این نوع حادثه مربوط به مخازن ۲۰ لیتری وارد نیسان زامیاد است که در سال ۸۵ ۸۳ ۸۴ خودروهای دوگانه سوز با مخازن به بازار عرضه شده‌اند شرکت زامیاد وانت نیسان این مورد را ایجاد کرده است .

و مخازن بزرگ ۱۱۳ لیتری در پشت اتاقک و شاسی ایجاد شده از اولین حادثه خوردگی یه مخازن مربوط به این مورد بوده و می‌باشد اگرچه شرکت زامیت بلافاصله در طرح جدید خودروها مواردی را جایگزین کرد و خودروهای تولیدی را فراخوان داد و آنها را تنظیم کرد اما ۴۰ درصد از این اتفاق‌ها و ترکیدن و منفجر شدن به خاطر همین موضوع ۴۰ درصد از این موارد به وجود آمده و باعث شده است نگهداشت مناسب مخازن باعث می‌شود که آسیب و خورندگی نباشد و راحت‌تر بتوانید معاینه فنی را اخذ کنید.

بخش کوچکتری از این نوع حوادث انفجار مخازن مربوط به گاز ال‌پی‌جی است که با گاز سی‌ان‌جی استفاده می‌شود و قیمت پایین‌تری در بازار دارد و همین موضوع باعث شده است که ترکیدن‌ها و منفجر شدن‌ها را مشاهده کنیم نتایج بررسی حوادث انفجار مخازن سی‌ان‌جی خودرو تا به اکنون بسیار رخ داده مثلاً خوردگی در وانت بارها سواری‌ها و خودروهایی که تاریخ مصرف مخزن‌هایشان گذشته است.

کلیه مخزن‌ها به دلیل‌های مختلف و مخزن‌ها به دلیل دستکاری قاچاقچیان عمر مفید مخازن رد شدن تاریخ مصرف آنها از مواردی است که حدود چند میلیون خودرو در سطح کشور باعث ترکیدن مخزن‌های سی‌ان‌جی‌شان شده است.

پیشنهادها

برای کنترل خودرو دوگانه سوز قبل از سوختگی در ایستگاه‌های سی‌ان‌جی تا حدی که می‌توانید از بروز حوادث جلوگیری کنید امکان تشخیص و کنترل خودروها مجاز به سوختگیری توسط اپراتور باید انجام بگیرد و امکان خط‌های انسانی در درگیری فیزیکی مالک و مسئولین وجود دارد اما باید بخشی از خودروهای غیر مجاز برای سوخت باید شناسایی شوم و فاقد برگه معاینه فنی باشد.

و در کشوری مسائل ایجاد شده و به صورت مسئولانه کنترل سلامت فنی و فیزیکی و آلاینده‌ها را دارند خوشبختانه در کشور ما قسمت معاینه فنی و کارشناسان سعی می‌کنند از مواردی که دارای ایجاد خطر هستند جلوگیری کنند و در سطح جاده دوربین‌های مستقر هستند که با شناسایی خود را می‌توانند دچار جریمه‌های سنگین شوند و در ایستگاه‌های سی‌ان‌جی نیز انجام نمی‌شود و اخذ تاییدیه از مراکز معاینه و احتمال انفجار مخازن را کاهش داده است.

فرهنگ سازی ومجهز کردن ایستگاه cng

در رابطه با این موضوع می‌توان گفت که اطلاع‌رسانی عمومی از طریق صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی بسیار مورد خوبی است جلوگیری از ارائه سوق و اعمال جریمه برخوردهای فاقد معاینه فنی نیز بسیار خوب است.

نصب تابلو دائمی در ورودی ایستگاه‌های سی‌ان‌جی برای آغاز‌سازی رانندگان برای هشدار ایمنی اعمال جریمه‌های قانونی و عدم معاینه فنی در خودرو برای شرایط جدید سوختگیری و داشتن معاینه فنی در مورد بدی نیز می‌توان گفت که نصب دوربین‌های پلاک خوان در ایستگاه‌های سی‌ان‌جی استفاده از دوربین‌های پلاک خودرویی در محل در کنار سکوها برای شناسایی افراد شناسایی خودروهای دوگانه سوز غیر مجاز از طریق ارسال پیامک و به مالکین همراه تلفن و هشدارهایی برای موارد صادر شود.

و بعد از اجرا در صورت عدم دریافت معاینه فنی دوگانه سوزی جریمه خواهند شد و این انتظارات باعث می‌شود که کمی کمتر انفجارات سی‌ان‌جی‌ها و مخازن خودروها را داشته باشیم.

جمع بندی

اجرای صحیح پیشنهادهای مطرح شده اطلاعات جامع واقعی و صحیح از خودروهای دوگانه سوز که شامل خودروهای دوگانه سوز استاندارد غیر استاندارد فاقد معاینه فنی و برگه ویژه خودروهای فرسوده و مخازن فرسوده و تاریخ مصرف به پایان رسیده شده را شناسایی کنند.

و در جهت ساماندهی این گروه از خودروها در اختیار مسئولین برای برنامه ری یزی لازم آتی قرار دهند در مجموع مهمترین تاریخ طرح پیشنهادی را می‌توانند ایجاد کنند در این مقاله سعی کردیم از تمامی نکات مهم علت‌ها و چراهایی که خودروهای دوگانه سوز یا خودروهای سی‌ان‌جی دار می‌سوزند چیست.

بنابراین امیدواریم که تمامی نقاط را خوانده باشید بررسی کنید و اگر سوالی در رابطه با تمامی نکات دیگر خودرو داشتید می‌توانی با مراجعه به سایت نوبت ماشین تمامی سوالات و ابهامات ذهنتان را برطرف کنید امیدواریم که این مقاله را مطالعه کنید و برایتان مفید و موثر واقع باشد.

باسپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *