دسته‌بندی نشده

درجه و اندازه‌گیری‌های خودرو نشان دهنده چه مطالبی هستند

اولین مواردی که باید هر راننده‌ای بداند اینکه اندازه‌ها و درجه‌های خودرو نشان دهنده چه موضوعاتی هستند و هنگام سوار شدن در خودرو و نشستن آن پشت فرمان توجه راننده باید به چه موضوعاتی باشد و چه اعداد و ارقام و مواردی را باید از درجه جدی گرفته شود درجه‌ها و چند و چه اندازه‌شان تقریباً چه نکاتی را یادآوری می‌کند در آموزش‌های تئوری و عملی رانندگی تمامی موارد توضیح داده شد اما گاهی اوقات ممکن است تعداد افراد معدود آنها را فراموش کنند چهره فرم و نحوه کارشان نیز تغییر کند این درجه‌ها ممکن است به شکل‌های مختلفی به وجود بیاید اما این درجه‌ها هر کدام چه نکات و مطالبی را یادآور می‌شوند و چه کارایی دارند در این مقاله در رابطه با درجه خودرو و اندازه‌های آن آشنایی برایتان به وجود می‌آوریم درجه خودرو و انواع رایج آن چه کدام هستند مانند درجه‌های مختلفی مثل کیلومتر شمار درجه سوخت درجه فشار روغن فشارسنج باد که ممکن است تمامی این موارد نمایان شود و اطلاعاتی در رابطه با این‌ها نداشته باشید اکنون برای شما هر کدام را نام برده و جداگانه توضیح می‌دهیم تا اطلاعات شما اضافه شود و به آنها آشنایی پیدا کنید در اثر مواجهه با آنها بدانید که چه مشکل از چند نقطه از خودرو است که بتوانید آنها را رفع کنید

درجه خودرو چیست و رایج‌ترین آنها کدامند

در بخشی از پشت فرمان صفحه‌ای وجود دارد که نشان دهنده انواع هشدارها درجه‌ها و اندازه‌گیری‌های خودرو می‌باشد انواع هشدار دهنده‌های خود را گزارش سنسورهای مختلفی را می‌دهند که در داشبورد و کنتور وجود دارد این بخش در فارسی به پشت آمپر و آمپر داشبورد نیز معروفیت کامل دارد و علاوه بر چراغ‌های موجود در این قسمت نشانه‌هایی وجود دارد که مشکلی را در بخش‌های خودرو معرفی و نشان می‌دهد که باید مداوم بررسی شود و مورد بررسی باشد درجه‌ها در این بخش دیده می‌شود گزارش مشکلات و برخی شرایط و عملکرد خودرو در این زمینه اعلام می‌گردد که اطلاعاتی شامل مواردی است که هنگام رانندگی بسیار به آن نیاز دارید نیاز به آنها معمولاً در این درجه‌ها در دو نوع سرعت سنج درجه سنج سوخت سنج شناخته شده است که هر کدام بخش‌های مختلفی از خودرو هستند که اطلاعات را از آنها می‌توانید دریافت کنید در حالی که خودروهای امروزی درجه‌های دیگری که اطلاعات مفیدتری را در وضعیت اتومبیل دارند ارائه می‌کنند اطلاعاتی در رابطه با خودرو که بسیار ویژه هستند و بیشتر کنتورهای داشبورد خودرو شامل درجه‌هایی مانند سرعت سنج سوخت سنج دماسنج آبسنج فشارسنج دماسنج کیلومتر سنگ سرعت سنج و موارد دیگر است که در این صفحه می‌توانید آنها را بررسی کنید بدانید با آنها آشنا باشید در ادامه در رابطه با اطلاعاتی که این درجه می‌دهند و نحوه تاثیرگذاری آنها بر هر یک از موارد توضیحاتی می‌دهیم که می‌توانید با مطالعه آن داشته‌های خودتان را افزون کنید و با آنها آشنا باشید همچنین برخی درجه‌های جدید مدرن خودرو نیز وجود دارد که به آنها نیز آشنا می‌شوید و بررسی می‌کنیم اکنون در رابطه با هر کدام نام برده توضیح می‌دهیم شما می‌توانید با استفاده از این مقاله در رابطه با درجه و اندازه‌گیری‌های خودرو که به چگونه و صورت انجام می‌گردد اطلاعات مفیدی داشته باشید شما می‌توانید با مطالعه این مقاله و همچنین سایت نوبت ماشین در رابطه با نکات مهم خودرو و همه چیز آن اطلاعات ویژه‌ای کسب کنید در ادامه با ما همراه باشید

سرعت سنج

سرعت سنج درجه اولی است که اکنون برای شما توضیح می‌دهیم این درجه نشان دهنده این هستند که سرعت فعلی خودرو در حال حرکت به چه مقدار است در واقع سرعت سنج نشان می‌دهد و می‌تواند مانند سرعت‌های دیجیتالی عمل کند و وضعیت سرعت را به صورت اعداد و ارقام نشان دهد یا مکانیکی که از سوزن یا عقربه برای نشان دادن سرعت‌ها استفاده می‌کند این سرعت سنج‌های مکانیکی ظاهری شبیه عقربه‌های ساعتی دارند که می‌توانند سرعت‌ها را در بخش‌های مختلف کیلومتر نشان دهند اطلاعات دقیقی می‌دهند از سرعت‌ها سرعت سنج‌ها اطلاعات مربوط به سرعت خودرو را از سنسورهای سرعت که در خودرو و شیفت خروجی گیربکس وجود دارد و نصب گردیده است منعکس کرده و اطلاعات را به سنسور از طریق الگوریتم‌های تعریف شده در ایسیوی خودرو و پردازش کامپیوتری آن روی درجه سرعت به نمایش در می‌آورد در خودروهای قدیمی که مجهز به سنسور سرعت و کامپیوتر نبوده‌اند برای دریافت این اطلاعات سرعت به صورت کابل سرعت سنج استفاده می‌شد تا رانندگان از سرعت خود باخبر باشند اما امروزه خودروها مجهز به مدل‌های مختلفی از سرعت سنج هستند که ویژگی و موارد گوناگونی را شامل می‌شود و می‌تواند منحصر به فرد و با تکنولوژی پیشرفته هستند و در خودروهای مدرنیسم کاملاً متفاوت ارائه می‌شوند

کیلومتر شمار

کیلومتر شمار مایلومر یا ادومتر تمامی این نام‌ها نام‌های کیلومترشمار هستند که هر کدام وظیفه متفاوتی را موظف هستند و اعلام مسافت طی شده را توسط خودرو ارائه می‌کنند این درجه ممکن است که به صورت دیجیتالی مکانیکی یا ترکیبی این دو باشند و به دلیل نواقصی که در این خودروها وجود دارد در خودروهای امروزی با یک مسافت سنج کامل اندازه‌گیری می‌شود و نواقص آن گرفته شده است چرا که در گذشته پس از نمایش اعداد مثلاً ۹۹۹ دوباره از صفر شروع می‌شد اما این مشکل را رفع کردند و مسافت سنج می‌تواند بر خلاف کیلومتر شمار پس از هر سفر و هر مسافت که طی شده است به صفر برسد و مجدد از مسیر مورد نظر تا مقصد دوباره شروع گردد

درجه سوخت

این درجه را درجه سنجش سوخت یا سوخت سنج می‌نامند که درجه سوخت به راننده اطلاعات کافی در رابطه با چه مقدار سوختی که در باک وجود دارد می‌دهد و می‌دانید که بدون سوخت موتور احتراقی نمی‌تواند حرکت کند و هیچ خودروی بدون سوخت قادر به حرکت و طی کردن مسافتی نیست از این رو در نتیجه می‌توانید مورد نیاز خودرو برای حرکت را بدانید و اگر سوخت کم است یا اگر سوخت ندارید اگر نیازمند به سوخت هستید با توجه به این سنسور و سنجش سوخت می‌توانید باک را پر کنید درجه سوخت به سنسور سطح سوخت درون باک وصل هستند و این سنسورها نیز معمولاً شناور هستند و درون باک سواره می‌گردد و ایسی‌یو در واقع به کمک اطلاعات مربوط به سوخت و میزان و میانگین سوخت درون باک گزارش می‌دهد و به این معنی است که با هلاکت خودرو در این زمینه به صورت مداوم درجه سوخت و برخی خودروها به صورت دیجیتالی است و در مدل‌های قدیمی به صورت عقربی کار می‌کند که توصیه می‌شود معمولاً اطلاعات درجه سوخت را به ۱۰۰ اطمینان نگرفته و پیش از رسیدن به حد هشدار مجازسوختگیری برای سوختگیری انجام مجدد را انجام دهید و همانطور که گفته شد در موتورهای احتراقی رخ نمی‌دهد در نتیجه اگر سوخت وجود نداشته باشد توان مورد نیاز خود را برای حرکت تامین نمی‌شود

دروسنج

این درجه سنج دیگر تا کلنومتر نیز نام دارد و در واقع سرعت چرخش موتور یا گشتاور آن را نشان می‌دهد که این سرعت بر اساس دور به دقیقه نمایش داده شده است و همانطور که تمامی رانندگان باید بدانند سرعت موتور با سرعت خود را برابر نمی‌باشد در نتیجه می‌توان گفت که چرا که گیربکس هنگام انتقال قدرت به موتور و چرخ‌ها به کمک چرخ دنده متعدد عملکرد موتور و شتاب سرعت را ایجاد می‌کند بنابراین کارایی تاک و متر گزارش دوباره دور موتور در واقع موقعیت مناسب برای خودروهای با گیربکس‌های دستی هستند که راننده‌ها اطلاعات را توسط تنظیم کننده این سنجش زمان دقیق تغییر دنده را بدانند از آن استفاده کنند این درجه در خودروهای دنده اتومات اصلاً کارایی ندارد چرا که یک نوع خودرو گیربکس اتوماتی به دورسنج موتور نمی‌پرداخته‌اند و بر اساس تغییر دهنده انجام می‌شود به صورت خودکار است و هیچ نیازی به بررسی این سنجش و عملکرد متعادل برای شتاب‌گیری و سرعت مجدد نیست

دماسنج اب

این درجه دمای مایع‌های خنک کننده موتور را بر حسب سنجش اعلام کرده و آنها را کنترل می‌کند دماسنج آب یا درجه سنجش مایع خنک کننده موتور به یک ترمیساتور وصل است که روی بلوک سیلندر قرار دارد و محافظه ترموستات سواره می‌گردد متصل است و اطلاعات خود را از طریق ترموسیتور دریافت و اینترنتیتور این در واقع سنجش سنسور دمای آب و مایع خنک کننده در موتور است زیرا که این درجه نشان دهنده این است که آیا دمای موتور و مایعات آن بالا یا پایین است این درجه در خودروهای قدیمی به صورت مکانیکی یا آنالوگ در فرم سوزنی و عقربه‌ای وجود دارد و اطلاعات نمایشی خود را می‌پردازد اما امروزه در خودروهای مدرن و جدید قادر به نمایش زنده دمای دیجیتالی آب و میانگین دمای موتور را اندازه می‌گیرد بنابراین در خودروی آنژکتوری اطلاعات ترموسیتور به اسیو منتقل و پردازش و توسط نمایشگر به نمایش گذاشته می‌شود و مرتبط با درجه مستقیم دمای مایعات است

درجه فشار روغن

این درجه فشارسنج روغن نام دارد فشار روغن در موتور گزارش شده از فشارسنج روغن گزارش خود را به دستگاهی مانند دستگاه فشار خون که مشابه هست روی موتور نصب گردیده شده است دریافت و به نمایش می‌گذارد بنابراین سنسور سنجش فشار روغن در موتورها راه دارد و نیروی وارده بر روغن را کنترل کرده و گزارش آن را به ای سی یو خودرو می‌فرستد فشار روغن در حالت عادی در خودرو در حال حرکت باید باید بین ۲۰ تا ۵۰ پوند در اینچ مربع قرار بگیرد این فشار در شروع حرکت می‌تواند به صورت قابل توجهی کم باشد اما درجه فشار روغن یکی از درجه بسیار مهمی است که باید هر راننده در رابطه با این موضوع موارد مفهومی زیادی را بداند و هر درجه و اندازه‌گیری خودرو را آشنا باشد

اب سنج

این درجه در خودرو موظف مانیتورینگ درصد آب به اسید در باتری است گزارش این درجه حاصل از اطلاعات بارکومتر نصب شده روی باتری می‌باشد برخی از انواع آبسنج وزن اسید را و درصد آن را اندازه‌گیری می‌کنند و همچنین از آبسنج گاهی برای بررسی شرایط کیفیت ضد یخ را می‌سنجند و اندازه‌گیری می‌کنند در این درجه سنج خودرو نشان دهنده آب اسید و نسبت به باتری است که بسیار حساس است و باید حتماً اندازه‌گیری شود

شیب سنج

این درجه از خودرو نیز سیستم شیب سنج که از درجه‌های جدیدی است که در خودرو به کار رفته است و در خودروهای مدرن شاهد این مورد هستیم بیشتر در خودروهای دنده اتومات استفاده می‌گردد و به کارگیری شده است ابتدا این سیستم بخش تنها خودروهای دو دیفرانسیل و شاسی بلند به کار می‌رود سیستم شیب سنج تشکیل شده از دو سیستم کنترل خودرو در سربالایی و کنترل در سراشیبی که به hic و dic معروف هستند در تکنولوژی و امروزه استفاده از این دو سیستم تقریباً در تمامی خودروهای اتومات وجود دارد و گاهی به تنهایی به کار می‌رود اما برای بهره بردن از این سیستم در هیچ خودرویی صورت نمی‌شود

دماسنج

دماسنج خودرو گزارش دهنده اطلاعاتی هست که ترموسیتور خودرو تحت تاثیر دما تغییراتی را ثبت می‌کند و به جریان‌های مختلف برق می‌پردازد در رابطه با این موضوع دماسنج خودرو را متفاوت از دماسنج‌های معمولی حاوی جیوه و الکل درست شده است و این دماسنج‌ها به جلوی پنجره خودرو و نزدیک به سطح زمین قرار دارند و نصب می‌شوند تا بتوانند دمای خودرو را گزارش دهند دماسنج خودرو همانطور که توضیح دادیم یکی از دماسنج‌های متفاوتی است که در خودروها استفاده می‌شوند و اصلاً در مورد آنها شباهتی به دماسنج‌های معمولی ندارند و مخصوص هستند

فشارسنج بادلاستیک

این درجه که گزارش میزان باد لاستیک می‌باشد کمی زیاد بودن آن را مشخص می‌کند و بر اساس تنظیمات و مشخصه‌هایی که در ایسیو خودرو وجود دارد به نمایش می‌گذارد و اطلاعات خود را از طریق مانیتوری که دارد نوعی فشارسنج گیج با مانومتر ایجاد شده و دریافت می‌کند این فشارسنج مخصوص در سیستم چرخ‌ها وجود دارد و به کارگیری می‌شود میزان باد لاستیک‌ها را از طریق عملکرد آن بررسی می‌کنند

جمع بندی

بخشی که در پشت فرمان قرار دارد همانطور که توضیح دادیم نشان دهنده انواع هشدار دهنده‌ها می‌باشد و خودرو گزارش و سنسورهای مختلفی را در چطور داشبورد وجود دارد و در بخشی در فارسی به نام داشبورد نیز نمایان می‌شود که درجه‌های مختلف خود را مانند سرعت سنج کیلومتر سنج سوخت سنج فشارسنج فشارسنج روغن و موارد دیگر را نشان می‌دهد که آشنایی با آنها بسیار حیاتی است و دانستن هر کدام که به چه معناست بسیار کاربردی است و هر راننده باید در رابطه با این مطالب اطلاعات داشته باشد باید توجه داشته باشید که هنگام سوار شدن به این نکات درجه و اندازه‌گیری خودروها آشنا باشید و آنها را جلب توجه لازم را نسبت به آنها داشته باشید

باسپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *