طول تاریخ خودروسازی از گذشته تا به امروز دچار تحولات ویژهای بوده است و دو هدف داشته که همواره خود راسازان در جهت ارتقای بازدهی خودرو و ارتقای مشخصههای فنی آن تلاشهای بسیاری کردند تا ایمنی و رفاه سرنشینان نیز به آن اضافه شود این دو هدف در یک راستا بوده است و در یک گام حرکت کردن و این تمامی موضوع میباشد که توانستند به این دو هدف برسند استفاده از گیربکسهای اتومات شرفتهای بسیار زیادی در تنوع آنها یکی از این دو فعالیت بوده که این مورد نشانه آنهاست به این ترتیب گیربکس دردسرهایی برای راننده و تعویض دنده داشته پدال کلاژ را باید کم و زیاد کرده در نتیجه اجزای فنی خودرو مشکل میخوردند و توانستند در این راستا کمک بزرگی داشته باشند کمک به بازدهی بیشتر نوع گیربکس اتومات و کیفیت ساخت و هماهنگش با موتور بستگی پیدا کرده است در بین شیفت فرمان یکی از تکنولوژیهایی است که مورد استفاده در گیربکسهای اتومات در خودروهای پیشرفته تاثیر مستقیم در بازدهی موتور و تامین راحتی راننده را ایجاد میکند در ادامه در رابطه با دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر فرمان توضیح میدهیم در ادامه مطالب شما میتوانید با ما همراه باشید که در رابطه با شیفتر فرمان تاریخچه پدل شیفتر کاربرد آن در چه خودروهایی وجود دارد انواع آن مزایا و معایب آن اطلاعات ویژهای کسب کنید و با آن آشناییت بیشتری داشته باشید
شیفتر فرمان یا پدل شیفتر فرمان چیست
میتوانیم در رابطه با این مدل از شیفتر یا پدل شیفتل فرمان توضیحات ویژهای بدهیم میتوان گفت که گشتاور تولیدی توسط موتور تقریباً متناسب با نیاز خودرو و چرخهای آن تولید و انتقال پیدا میکند وظیفه کنترل و تنظیم این قدرت که همانطور که میدانید با گیربکس یا جعبه دنده خودرو است در واقع میتوان گفت که گیربکس به راننده اجازه میدهد که تا خودرو با سرعتهای مختلف و در شرایط متفاوت کنترل داشته باشد بنابراین اهمیت ویژهای در این بخش وجود دارد از همین رو هر موتور قادر به تولید میزان مشخصی از گشتاور و توان مشخصی است البته از طریق گیربکس میتوان بدون بالا بردن دور موتور و گشتاور به سرعت دلخواه برسیم اهرم دنده یا دسته دنده که در کنسول وسط خودرو قرار دارد وسیلهای است که به راننده اجازه میدهد که کنترل سرعت خود را تنظیم کند و عملکرد موتور را کنترل کند این اهرم به بسیار پیشرفته در خودروهای آمریکایی پیشرفته در پشت فرمان قرار دارد و از معمولاً ابتدای تاریخ خودروسازی تا به امروز در کنسول در قسمت وسط بوده است تا راننده تسلط بیشتری داشته باشد دست دندههای معمولاً در مسیر حالت اچ انگلیسی حرکت میکند و تنظیمهای مختلفی را ایجاد میکنند بنابراین در این مسیر رفت و برگشت این مسیر بسته به نوع گیربکس در اختیار راننده دستگاه و به صورت خودکار حرکت میکند در گیربکسهای خودکار دست دنده میان کنسول است ۴ حالت حرکت دارد خلاص عقب پارک حرکت میتوان گفت که نوعی گیربکس نیمه خودکار نیز داریم که در شرایط به شکل ایدهآلتر مهیا شده این نوع گیربکس که مونوتیک نامدار دارد عمل تعویض دنده را برای راننده ساده آسان و کارآمد میکنند و نوع اتومات از تفاوت آن با گیربکس دستی این است که در عمل تعویض دنده به صورت خودکار انجام میگردد اما به راننده امکان کم و زیاد و به صورت دنده دلخواه را میدهد اهرم تعویض دنده این نوع گیربکس هم شیفتر نامیده میشود که در پشت غربیلک فرمان طراحی شده و امکان کنترل سرعت را با خودرو در حالت کم و زیاد دنده به راننده میدهد پس در رابطه با پدل شیفتل یا دندهای که در پشت فرمان در برخی از خودروها وجود دارد آشنا شدید در ادامه با ما همراه باشید تا تاریخچه دنده پشت فرمان را نیز برایتان توضیح دهیم
تاریخچه پدل شیفتر
برای تاریخچه پدل شیفتل میتوان گفت که تاریخچه و به استفاده کردن این شیفتر فرمان در خودروهای سواری مربوط به خودروهای اسپرت بوده است و فراری اولین خودرویی است که این سیستم را در خودروی خود دارد فراری در سال ۱۹۷۹ این سیستم را در خودرو اف ۱ پیاده کرده استفاده از شیفتر پشت فرمان به منظور افزایش سرعت و عملکرد بهتر راننده و عمل رانندگی بهتر در مسابقات است اما آپشنی بسیار لوکس است که امروزه در خودروهای پیشرفته و مدرن تبدیل گشته است پدال شیفتل در ابتدای کار نواقصی داشت و گاهی اوقات رانندگان را دچار مشکلاتی میکرد اکنون در ادامه پیشرفت تکنولوژی توانستهاند برای رفع این نواقص اقدامات ویژهای انجام دهند هرچه بیشتر و کم کم در خودروهای روز دیده میگردد در این روابط میتوان گفت که پس از فراری بیامو آلفورومو و خودروهای دیگر روز دنیا و برندهای مختلف از پدل شیفتر نیز استفاده کردند و تولید انبوهی از نوع خودروها دارند در خودروهایی مانند مرسدس بنز نیز ارتقای ویژهای در این کلاس اس خودرو پیاده شده است و خودروهای مدرن با درون مایع اسم برد از کمپانی آمریکایی فرانسوی کرهای و ژاپنی وجود دارد و امیدواریم که این پدل شیفتل و ویژگیها و آپشنهای دیگر بشود در خودروهای ایرانی نیز به کار گرفت تا شاهد کمترین خسارات جادهای و تصادفات باشیم
کاربرد پدل شیفترچیست و در چه خودروهایی وجود دارد
یکی از معایب اصلی گیربکسهای اتومات میتوان به عدم امکان دخالت راننده در تعویض دنده اشاره کرد در تعویض دندهها به این ترتیب امکان هدر رفتن نیروی موتور بسیار زیاد است و انرژی تولید شده تا تعویض دنده به صورت خودکار بسیار بالا خواهد رفت و همین موضوع باعث شده است که کمی از جذابیت این موضوع کاهش دهد به این معناست که موتور دچار افت دور میشود این سرعت گیر شتابگیر را تضعیف کرده اما شیفتر فرمان در گیربکسهای نیمه خودکار امکان دخالت راننده که مانع این اتفاق شود را میدهد بنابراین یا به این ترتیب میتوان مهمترین کاربرد پدل شیفتر یا شیفتر فرمان را در افزایش دقت در رانندگی و پیشگیری از هدر رفتن انرژی خود رو دانست شیفتر فرمان افزایش هماهنگی بسیار زیادی را برای موتور گیربکس و راننده تولید کرده و عمر این دو قطعه را نیز افزایش میدهد امکان بهره بردن از بیشترین نیروی موتور را در مواقع لازم نیست ایجاد کرده و در نتیجه به راننده فرصت میدهد تا با سرعت بیشتری در فرایند تعویض دنده عملکرد داشته باشد به این ترتیب امروزه شاهد استفاده از شیفترهای فرمان در خودروهای لوکس اسپرت پیشرفته خودروهای بسیار مدرن هستیم که به یک آپشن رفاهی تبدیل شده است و گاهی اوقات دیده میشود که این پدال برای گیربکسهای دستی نیز به کار رفته و از آنها استفاده میکنند
انواع پدل شیفتر فرمان
امروز شیفترهای فرمان در خودروهای مختلف به شکلهای متفاوت و ویژه و گوناگونی طراحی شدهاند و وجود دارند و دیده میگردد بنابراین خودروسازان و طراحان این نمونههای مختلف و متناسب را برای راحتی راننده فراهم کردند و بیشتر رانندهها میدانند که در واقع به نظر استفاده از هر یک بیشتر مربوط به سلیقه مهندسین و طراحان خودرو است تا رفاه بیشتری را برای رانندگان فراهم کنند انواع آنها عبارتند از دو پدال پشت فرمان و هر کدام به یک سمت هستند یکی برای کاهش دنده وجود دارد و یکی دیگر برای افزایش دنده گاهی اوقات دو پدال در یک سمت راننده فراهم هستند برای کاهش یا افزایش دنده به استفاده میشود یکی از پدالهای پشت فرمان در این حالت ممکن است بالا و یکی پایین باشد یا اینکه جلو و یکی عقب باشد که برای کاهش و افزایش این مدلی طراحی شدهاند یک دکمه روی فرمان بسیار بزرگ است به هر سمت برای کم و زیاد کردن استفاده قرار میگیرد امروزه رایج است نوع پدل شیفتر را در پشت فرمان استفاده میکنند مت راست راننده قرار میدهند تا بهترین شرایط را برای استفاده دسترسی آسانتر راننده به آن ایجاد و فراهم کنند
مزایای و معایب دنده پشت فرمان یا پدل شیفته
بدون اینکه شک داشته باشید به این موضوع میتواند پدل شیفتر مزایای بسیار زیادی داشته باشد اما تمامی موارد و ویژگیهایی که با تکنولوژی به خود را اضافه شده دارای معایبی نیز هستند اما مزایای آنها بسیار زیاد طوری است که ویژه و خاص میباشند و جایگزین مشکلات منفی این موارد میباشند اکنون در رابطه با مزایایی که تا امروز وجود داشته قطعاً اگر تنها به عنوان عامل لوکس و آپشن غیر ضروری شناخته نمیشد میتوانست در خودروهای بسیار خوب و عادی نیز ایجاد شود و بتوان رانندگی بهتری را برای تمامی خودروها ایجاد کرد اما برخی از مزایای پدل شیفتل یا شیفتر پشت فرمان میتوانیم به سرعت دقت در تعویض دندهها دانست توانایی تغییر دنده در دورههای مختلف موتور را ایجاد میکند تعویض دنده بدون رها کردن فرمان خودرو ایجاد شود خستگی و تمرکز بیشتر برای راننده به خاطر ارگونومی مناسبتر ایجاد میشود کاهش مصرف سوخت را دارد کوتاه کردن مسیر دنده و فاصله دندهها امکان شتابگیری بهتر را میدهد رسیدن به سقف سرعتها در بالا رفتن و سرعت عمل راننده موجب بهبود است امکان گرفته شدن بیش از نیمی از خلاصی دنده و بالا رفتن عمر گیربکس را نیز ایجاد میکند همانطور که در ابتدا توضیح دادیم ویژگیهای مختلف همانطور که مزایا دارند معایب نیز دارند در کنار این مزایا میتوانیم معایبی را نیز برای این تکنولوژی در نظر بگیریم و تعریف کنیم هرچند که این تکنولوژی جذاب است اما معایب نیز دارد و نیازمند تکامل بیشتر برای رفع این معایب و رسیدن به ایده آل لازم در زمان زیاد دارد پدل شیفتر عمر لازم را برای رسیدن به بهترین عملکرد هنوز طی نکرده البته معایب آن چندان زیاد نیست و با کمی توجه و دقت میتوان از بروز این معایب پیشگیری کرد برای مثال معایبی مانند بالا رفتن استهلاک در صورت استفاده از شیفتر در زمانی که گیربکس در حالت اتومات قرار دارد یکی از معایب آن است که با در نظر نگرفتن ترمز اتومات یا گیربکس آن میتوانید استهلاک خودرو را بسیار بالا ببرید حساسیت نسبت به روغن گیربکس مورد دیگری است که بسیار حساس است و باید مورد توجه قرار بگیرد و استفاده از این دو مورد میتواند جزو معایب بزرگی باشد اما با کمی تفکر میتوانید جلوی این معایب را نیز بگیرید و از مزایای آن لذت ببرید در مورد اولین معایب آن میتوانید اگر توجه کافی در زمان استفاده از شیفتر را دارید مشکلی پیش نیاید در حالت دوم اگر تعویض روغن دقت نکنید احتمال بالا رفتن دمای گیربکس بسیار زیاد است و هنگام استفاده از شیفت آسیب بسیار زیادی را به گیربکس وارد میکنید بنابراین با توجه به موارد گفته شده این ویژگی بسیار زیادی دارد و استفاده از آن بسیار میتواند مفید باشد و فقط طی تجربه و استفاده و توجه لازم میتوانید معایب آن را خنثی کنید و از ویژگیها و مزایای بسیار مثبت آن استفاده کنید و سواری راحتتری را داشته باشید
جمع بندی
همانطور که توضیحات بسیار ویژهای در رابطه با پدل شیفتر دادیم میدانید که در خودروهای بسیار مدرن و لوکس و بسیار حساس وجود دارند و جزوی از امکانات رفاهی به نظر میرسد بنابراین وجود همچین ویژگی در خودروها باعث میشود که راننده توجه کافی به نسبت به آن را داشته باشد و در صورت استفاده از این پر شیفتر بتواند سرعت و دقت داشته باشد توانایی تغییر دنده یا کوتاه کردن فاصله بین دندهها امکان شتابگیری بهتر و گرفته شدن بیش از نیم خلاصی خودرو را و بالا رفتن عمر گیربکس را ایجاد کند بنابراین میتوان گفت که این امکان باعث شده است که خودروهای لوکس بسیار خاصتر به نظر برسند که این دندهها در خودروهای آمریکایی بیشتر دیده میشود و در چند حالت و انواع مختلف وجود دارد که روی فرمانها به صورت اختصاصی نصب میگردد در این مقاله در رابطه با کاربرد اصلی شیفتر فرمان توضیحات ویژهای دادیم مزایا و معایب آن را گفتیم تاریخچه به وجود آمدن آن که همانطور که گفته شد بر روی خودروی فراری اولین بار طراحی شد و برای مسابقات بود اما اکنون در رابطه با این موضوع برای خودروهای با کلاس بالاتر و لوکستر استفاده میگردد و به عنوان یکی از آپشنهای رفاهی در نظر گرفته شده است شیفتر فرمان گشتاور تولیدی توسط موتور با متناسب با نیاز خودرو به چرخها انتقال میدهد و در این مطالب شما در رابطه با شیفتر فرمان تاریخچه آن کاربرد آن انواع و مزایا و معایب آن آشنا شدید و امیدواریم که این مطالب را مطالعه کنید و این مقاله برایتان مفید واقع شود