دسته‌بندی نشده

دلایل یکسره شدن فن خودرو و راهکارهای تعمیر آن

فن رادیاتور خودرو با دستوراتی که از ایسیو خودرو می‌گیرد زمان روشن شدن یا خاموش شدن آن می‌باشد بنابراین با افزایش جریان هوا به خنک شدگی موتور فن کمک بسیار زیادی می‌کند در این رابطه می‌خواهیم بگوییم اگر فن برای مدت طولانی روشن بماند یا به اصطلاح یکسره باشد.

ه عواقب و علت‌های مختلفی دارد ممکن است بر عملکرد موتور تاثیر بسیار زیادی گذاشته و مشکلاتی را برای خودرو ایجاد نماید بنابراین تشخیص سریع و درست راهکار و دلایل آن بسیار کمک بزرگی به شما می‌کند در ادامه در رابطه با مطالب درباره علت روشن ماندن فن خودرو روش‌های حل این مشکل توضیحاتی خواهیم داد.

فن رادیاتور همانطور که از نام آن پیداست برای خنک‌سازی داخل موتور خودرو استفاده می‌شود و در ادامه در رابطه با فن رادیاتور که چه زمانی کارکرد خود را شروع می‌کند.

و دلایل یکسره شدن آن مانند خراب شدن سنسور یا خراب بودن سوئیچ فن مشکلاتی در ایسیو خودرو و مشکلات دیگر توضیح خواهیم داد و اگر فن رادیاتور به مدت طولانی روشن باشد چه می‌شود و وقتی فن خاموش نمی‌شود باید چه راهکارهایی را ارائه دهیم و چطوری از یک سره شدن آن جلوگیری کنیم را در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم با ما همراه باشید.

فن رادیاتور چه وقتی شروع به کار کردن می‌کند

وقتی دمای موتور خودرو به حدی می‌رسد که بسیار بالا رفته از فن رادیاتور فعال می‌گردد تا موتور را خنکسازی کند در واقع میزان دمای موتور یا مایع خنک کننده تعیین می‌کند که فن چه زمانی روشن و چه زمانی خاموش باشد اگر دمای موتور و مایع خنک کننده کمتر از ۹۳ درجه سانتیگراد باشد فن خاموش می‌ماند.

اما اگر دمای مایع خنک کننده ۱۱۰ سانتی‌گراد و ۹۳ درجه دمای موتور بالا برود فن به صورت خودکار فعال می‌گردد معمولا بعد از خاموش شدن موتور خودرو حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا فن خودرو به صورت خودکار و با گذشت ۲۰ دقیقه و خنک کردن موتور خودرو روشن باشد پس شکلی در رابطه با این موضوع وجود ندارد اما اگر این مدت زمان به طولانی مدت کشید فن یکسره شده است و مشکلات متعددی برای خودرو پیش می‌آید در نتیجه باید حواستان به فن خودرو باشد

دلایل یکسره شدن فن خودرو

همانطور که گفته شد دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث می‌شود فن خودرو دچار مشکلات و یا حتی یکسره شدن بشود اکنون در رابطه با آنها نام برده و هر کدام را توضیحات ویژه‌ای برای شما می‌دهیم تا اطلاعات کافی را برای شما ایجاد کنیم

خراب شدن سنسور دما

روشن ماندن فن رادیاتور گاهی اوقات ممکن است به خاطر خرابی سنسور دمای خود رو را باشد این قطعه با توجه به دمای مایع خنک کننده زمان فعال شدن رادیاتور را تعیین می‌کند و تعیین کننده این است که چه زمانی فن روشن گردد بنابراین سنسور دمای مایع خنک کننده تعیین می‌کند که چه زمانی رادیاتور و فن آن فعال شود سنسور دمای مایع خنک کننده یک نوع ترمیسیتور است یعنی اینکه مقاومت با آن تغییر دما تغییر می‌کند با تغییر این مقاومت سیگنال به کنترل خودرو فرستاده می‌گردد تا بسته به دما فن خنک کننده روشن یا خاموش گردد در نتیجه اگر این سنسور درستی کار خود را انجام ندهد سیگنال نادرستی به گیرنده‌های کنترل خودرو فرستاده می‌گردد و ممکن است فن خنک کننده به طور پیوسته کار کند یا اصلاً روشن نگردد اگه یکسره شدن فن خود را به دلایل خرابی سنسور دما باشد با یافتن محل سنسور بررسی اتصالات تعویض سنسور می‌تواند مشکل رفت شود

گیر کردن رله فن

این قطعه رله فن خنک کننده نقش اصلی را در کنترل عملکرد فن رادیاتور دارد بنابراین این گیره یا خراب باشد یا مشکلی داشته باشد فن درست کارکردی عمل و نقشش را ایفا نمی‌کند در این رابطه می‌توان گفت که برای تشخیص میزان دقیق آسیب رله باید از ولت سنج برای اندازه‌گیری ولتاژ آن استفاده کرد اگر ولت ۱۲ باشد وضعیت طبیعی است اما اگر عددی بالاتر پایین‌تر و عدد اصلاً نشان ندهد رله آسیب دیده و نیازمند تمیز و تعمیر است اگر یکسره شدن فن به دلیل خرابی این قسمت یا رله فن باشد مکان رله را از جعبه فیوز باید شناسایی جدا و مشکل قسمتی که دارد را خارج و رفع کنید

خراب بودن سوئیچ فن

مورد بعدی که باعث می‌شود فن یکسره باشد سوئیچ فنی و ترموستات خودرو می‌باشد که با هم متصل هستند و مشابه سنسور دمای مایع خنک کننده عملکرد دارند به این معناست که وقتی دمای موتور را بالا می‌بریم سوئیچ فن سیگنالی به کامپیوتر ارسال و فن خنک کننده فعال می‌گردد قطعه اگر دچار مشکلات و خرابی‌هایی شود فن به طور مداوم روشن می‌ماند و مشکلات جدی را به وجود می‌آورد پس در تمامی موارد گفته شده دقت لازم را داشته باشید

مشکل در ای سی یو

کامپیوتر یکی دیگر از مواردی است که ممکن است هر یکسره شدن فن تاثیر بسیاری داشته باشد بنابراین این قسمت از خودرو یعنی کامپیوتر آن مسئول پردازش اطلاعات و کنترل فعالیت‌های درون موتور خودرو است و هر اتفاقی می‌افتد با توجه به فعالیت‌های این قطعه است و با ارسال سیگنال‌هایی که به فن می‌فرستد تعیین کننده این است که چه زمانی فن باید روشن و خاموش باشد اگر مشکلی در کامپیوتر خودرو باشد سیگنال‌ها به درستی دریافت نمی‌شود یکسره کار می‌کند

خرابی سیم‌کشی‌های فن

مورد خیلی وجود داشته و در خود را بسیار دیده شده است موتور خود را سرد است ولی همچنان فن کار می‌کند احتمالاً سیم‌های منفی خودرو و سیم‌های فن خود را دارای آسیباتی شده است که در موتور دو سنسور دمای مایع خنک کننده دارد اگر سنسور اول خراب شود فن با سرعت بالا کار می‌کند اگر سنسور و سیم‌های عایق سنسور دوم آسیب ببیند فن به صورت مداوم کار می‌کند برای اینکه متوجه شوید مشکل از کجاست باید با ولت متر جریان سیم را اندازه بگیرید سیم‌ها آسیب ندیده باشند و اگر جریان از آن عبور کرده است سیم‌ها آسیب دیده است

آسیب دیدگی کلاچ فن

مورد دیگر کلاچ فن است کلاچ خودرو نه کلاج خود قسمت فن رادیاتور است که به درستی عملکرد خود را ارائه نمی‌دهد فنرهای کلاچه فن در گذر زمان دچار آسیب‌ها خوردگی‌ها فرسودگی‌هایی خواهد شد که با آسیب این فنرها حرکت موتور نامنظم می‌گردد و در کارکرد صحیح خود ایجاد اختلال‌هایی می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود فن به طور یکسره کار کند

پایین آمدن سطح مایع خنک کننده رادیاتور

اگر حتی بعد از خاموش کردن موتور خودرو فن روشن است و کار می‌کند ممکن است علت آن کم بودن سطح مایع خنک کننده خودرو باشد پس مایع سطح مایع خنک کننده خودرو را بررسی کنید پمپ آب منبع بالقوه نشتی می‌تواند باشد بنابراین هنگامی که در این قسمت نشتی وجود ما این خنک کننده به طور اتفاقی کم می‌شود و در این شرایط فن خنک کننده به صورت مداوم مجبور از کار کند تا دمای موتور را کاهش دهد و جلوگیری از آسیبات ویژه‌ای را به موتور بکند

وجود نقص و خرابی در رادیاتور

مورد بدی که بسیار دیده شده است شلنگ‌های رادیاتور خودرو دچار پارگی ساییدگی و از بین رفتگی می‌شوند در این موارد باید امکان زنگ زدن نیز وجود دارد لوله‌ها شلنگان زنگ زده می‌تواند آسیب ببیند و ممکن است فن خود را خاموش نشود ترس این موارد نیز باید شلنگ‌های رادیاتور را بررسی کرد و عملکرد موتور خودرو را نیز بررسی کرد و فن را نیز دچار بازرسی و بررسی قرار داد تا بتوان قسمت‌های باز شده و به هم وصل کرد و مجدد بتوان فن را استفاده کرد

نشتی محفظه ترموستات

یکی دیگر از مسائلی که باعث می‌شود فن به طور یکسره کار کند وجود نشتی در ترموستات و محفظه آن است نشتی محفظه ترموستات هم باعث می‌شود موتور فن و خود فن به صورت یکسره کارکرد داشته باشد

نشتی هسته بخاری

مسئله دیگر که باعث می‌شود فن به صورت یکسره کار کند نشتی هسته بخاری است در مشکلی که برای هسته بخاری به وجود می‌آید نشتی در این هسته باعث می‌شود دمای موتور ایجاد شود و فن خنک کننده به خاطر خنک کردن موتور و نگه داشتن دمای مطلوب مجبور است به طور مداوم کار کند بنابراین شاید مشکل از فن نباشد و مشکل از بخاری باشد تمامی موارد را باید بررسی کنید تا مطمئن شوید که در کدام قسمت وجود مشکلی به نظر می‌رسد و برای رفع آن اقدامات لازم را باید انجام دهید تا بتوانید موتوری سالم و فنی سالم داشته باشید در غیر این صورت دمای بسیار زیاد موتور و از کار کردن بسیار زیاد فن هر دو را از دست خواهید داد و مجبور به تعویض هر دو خواهید بود

اگر فن رادیاتور خود را روشن بماند چه اتفاقی می‌افتد

یکسره شدن فن برای سلامت موتور خودرو نیز مناسب نیست و باعث می‌شود که طول عمر موتور خود را نیز کاهش پیدا کند بنابراین اگر قسمتی از فن خود را آسیب دیده است سریع آن آسیب را برطرف کرده زیرا این وضعیت باعث می‌شود که خالی شدن باتری را نیز به همراه داشته باشید و در این صورت خودرو روشن نمی‌شود و مشکلاتی به مشکلات خود رو را اضافه می‌شود

وقتی فن خودرو خاموش نمی‌شود چه اقدامی انجام دهیم

اقداماتی لازم از زمانی که فرد خاموش نمی‌شود انجام دهید را اکنون در رابطه با آنها توضیح می‌دهیم برای مثال شما می‌توانید سیم متصل پایانه منفی باتری خودرو را جدا کنید این کار باعث می‌شود که فن خاموش شود اگر با جدا کردن سیم منفی فن همچنان کار کند احتمال مشکل از رله منبع است رله را بررسی و در صورت لزوم آن تعویض کنید مطمئن شوید مشخصات رله جدید با رله قبلی یکسان می‌باشد بررسی رله‌ها می‌تواند از مولتی متر استفاده شده باشد و سطح مایع خنک کننده را نیز بررسی کنید اگر متوجه می‌شوید که این مایع کم است به آن اضافه کنید سنسور دما نیز باید در صورت لزوم تعویض گردد

چگونه از یکسره شدن فن خودرو باید جلوگیری کرد

راهکارهای زیادی وجود دارد تا بتواند یکسره شدن فن رادیاتور جلوگیری کرد برای مثال می‌توانیم چند نمونه را نام ببریم تا با آنها آشنایی بیشتری داشته باشید بررسی و تمیز کردن فن رادیاتور یکی از این مواردی است که می‌تواند کمک زیادی به جلوگیری از یکسره شدن فن کند رادیاتور ممکن است کثیف باشد فن به طور پیوسته کار کند تمیز کردن محفظه فن و پره‌های آن می‌تواند بسیار مفید باشد بررسی سیم‌کشی‌ها و منبع تغذیه فن سیم‌های مثبت و منفی را کامل باید بررسی شود سیم‌ها بسیار مهم هستند و در صورت عاصی و اتصالاتشان ضعیف باشد فن کار نمی‌کند و یا بیش از حد کار می‌کند بررسی مایع خنک کننده و سطح آن نیز می‌تواند کار ساده‌ای باشد تا بتوان فن را کنترل کرد و جلوگیری از کارکرد و یکسره شدن آن باشد بررسی واحد کامپیوتر خود را نیز نیازمند به بخش و مسئله بسیار واجبی است که باید توسط متخصصین پیگیری و پیشگیری شود

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با فن و مشکلاتی که برای آن به وجود می‌آید توضیح‌های بسیار ویژه‌ای دادیم همانطور که می‌دانید فن خود را بسیار قطعه مهمی در خودرو است زیرا باعث خنک شدن موتور خودرو می‌شود و اگر این قطعه وجود نداشته باشد موتور و اجزای آن آب می‌شوند از حرارت بسیار زیاد بنابراین در این مقاله سعی کردیم مطالب بسیار خوب در رابطه با علل یکسره شدن فن خودرو را بیان کنیم که همانطور که می‌دانید علت‌های بسیار زیادی دارد سیم‌کشی‌ها مایع خنک کننده کامپیوتر خود را و موارد دیگر می‌توانند تاثیرگذار باشند و از اینکه بتوانیم جلوی یکسره شدن فن خودرو را نیز بگیریم راهکارهایی وجود داشت که آنها را نیز توضیح دادیم تمیز کردن در هر بخش از خودرو باعث می‌شود که خودروی بهتر و منظم‌تر و تمیزتر و با کارکرد بهتر داشته باشیم همانطور که می‌دانید کارکرد بسیار زیاد فن مشکلات دیگر را به این مشکل اضافه می‌کند مانند خالی شدن باتری که دیگر خودرو نیز روشن نمی‌شود بنابراین در این مقاله سعی کردیم با تمامی جزئیات این مطالب را بیان کنیم و امیدواریم که با مطالعه این متن به خوبی با علت‌های یکسره شدن فن خود را و روش‌های رفع آن آشنا شده باشید و پاسخ سوالاتتان را گرفته باشید اما اگر الی دارید می‌توانید در بخش‌های ویژه این مقاله از کارشناس سوال کنید امیدواریم که این مقاله برایتان مفید واقع شود

با سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *