ایران خودرو
ایران خودرو در دهه ۴۰ شمسی با نام ایران ناسیونال فعالیت خود را شروع کرد تا رسیدن به سطح کیفی و خودروهای روز دنیا راه زیادی طی کرد و در حال حاضر به عنوان خودروساز وطنی و یا حتی در خاورمیانه نیز شناخته میشود و خودروهای بسیار زیادی را تا به اکنون به تولید رسانده است صنعت خودروسازی یکی از ارکان مهم هر کشور و صنعت آن است توسعه پیدا کردن کشورهای دیگر مانند کشور آمریکا انگلیس ژاپن فرانسه ایران نیز در صنعت خودروسازی به فکر پیشرفت افتاد و باعث شد که به فکر خودرو ساختن و صنعت خودروسازی بیفتد ایران در دهه ۴۰ شمسی شروع کرد و اما راههای بسیار طول و درازی داشت تا به کشورهای پیشرفته دنیا برسد و بنابر این این شرکت شروع به کار کرد

تاریخچه ایران خودرو
برای اینکه بخواهیم تاریخچه ایران خودرو را بررسی کنیم اول باید بدانیم که پدر صنعت خودروسازی در ایران چه کسی بود برادران خیامی به عنوان پدر صنعت خودروسازی در ایران نام داشتند احمد محمود خیامی علاقه بسیار زیادی که به خودروها داشتند توانستند صنعت خودروسازی را به بهرهبرداری برسانند این دو برادر ابتدا با تعمیرات و بازسازی بنزهایی که در آن زمان وارد ایران میشد شروع کردند و در اتاقی مشغول به کار بودند که توانستند سرانجام با فکر و ایدههای بسیار بزرگ شرکت ایران ناسیونال که ۱۲ مهر ۱۳۴۱ با هدف تولید خودرو بازگشایی کردند این دو برادر بر روی خودروهای ایتالیایی فرانسوی آلمانی و بنزهایی که آن زمان وارد ایران میشد بررسی کردند و توانستند مونتاژهایی را به نام پیکان ارائه دهند که اولین پیکان در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ به تولید رسید و برای تولید شروع به اقدامات لازم کردند سپس در دهه ۵۰ تنوع محصولات پیکان بسیار بالا رفت پیکانهای متنوع و مدلهای مختلف جوانان وانت دولوکس و پیکان کار تولید شد این کارخانه در اوایل دهه دوم فعالیت خود روزانه ۷ دستگاه اتوبوس و ۱۰ دستگاه سواری را به تولید میرساند و نه تنها در حوزه خودروهای سبک بلکه اتوبوسهایی نیز تولید میکرد بعد از آن در سال ۵۲ با رفتن در زیر مجموعه شرکت بلبرینگ و پیستون به خودکفایی رسید و در سال ۵۷ و با وقوع انقلاب این شرکت ناسیونال توسط دولت مصادره شد و نام آن به ایران خودرو تغییر پیدا کرد در آن زمان پروژه پژو فرانسوی بر روی عقد قرارداد بود که همان پژو ۳۰۵ مونتاژ بودسپس با گذشتن از انقلاب و در دهه ۶۰ با جنگ تحمیلی تحریمهای بسیار زیادی علیه این شرکت شد و این شرکت با رکود اقتصادی بسته شدن صادرات و تامین مایحتاج اولیه خود تصمیم به استراتژی مناسبی گرفت و در سال ۶۲ با اعمال استراتژی مناسب ارزی وزارت سمت اوضاع را در دست گرفت اما مجدداً ۴ سال بعد دچار کاهش درآمد شد و صنعت و تولید آن به ورشکستگی کامل رسید و در سال ۶۷ با قطعنامه سازمان ملل و تمام شدن جنگ تحمیلی اوضاع بسیار فرق کرد و با شرکت فرانسوی که قرارداد بسته بودند توانستند پژو ۴۰۵ را طی ۳ سال تولید کنند

در سال ۶۷ به خاطر تاکید دولت برای رفت و آمدهای برون شهری اتوبوسهایی نیز راهاندازی شد و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در خط تولید ایران خودرو یا همان شرکت ناسیونال قدیم قرار گرفت مشکلاتی از جمله ورشکستگی پیش آمد و اما در این زمینه زمانی که پژوهای ۵۰۴ موتورهایشان بر روی پیکان قرار گرفت دوباره تولید پیکانهای با موتور بومی شروع شد و این پیکانها پیکان پژویی نام یافتند. و اما در دهه ۷۰ زمانی که پیکان دوباره بر روی خط تولید رفت تا سال ۷۲ یکی از مهمترین مجموعههایی بود که استفاده میشد و به تولید میرسید در سال ۷۳ این شرکت با افزایش سطح کیفی خود پروژههای دیگری را نیز بر عهده گرفت تا خودروهای دیگر نیز بتواند تولید کند در اواخر دهه ۷۰ تحقیقاتی بر روی خودروهای متنوع انجام شد و سرانجام تولید سمند بر روی بورس رفت در دهه ۸۰ شمسی ایران خودرو در اوج شکوفایی بود صادرات و حتی واردات نیز داشت ایران خودرو محصولات ملی و با کیفیت را در داخل کشور تولید کرد در سال ۸۱ سمند وارد بازار شد و بعد از آن ۲۰۶ پرشیا روی خط تولید قرار گرفت و آخرین پیکان در سال ۸۴ تولید شد و دیگه تولیدات آن متوقف شد
در اواسط دهه ۸۰ تنوع ارشها رنگها سایزها بسیار گسترده شد و ایران خودرو محصولاتش را به عراق سوریه روسیه بلاروس آذربایجان ونزوئلا و کشورهای دیگر صادر کرد بعد از سال ۸۶ در خط تولید در برخی از کشورها از جمله سیگنال مونتاژهایی از خودروهای ایرانی شروع به تولید شد و صادرات پژو سمند و رنو فرانسوی یا همان تندر ۹۰ بود بعد از سالها با قرارداد با شرکت سوزوکی مونتاژ از روی این خودرو نیز در ایران راه اندازی و کلید خورد و بیش از بیشتر از قبل این شرکت به شکوفایی رسید و سوزو دیگهای بود که به مدت کوتاهی تولید شد با توجه به مذاکرههایی که در دهه ۸۰ با توجه به آن شرکت مرسدس بنز آلمان قرار شد محصولات مونتاژی از روی بنز ایران خودرو تولید کند اما به دلیل تحریمهای ظالمانه که برای ایران انجام شد دیگر همکاری ادامه پیدا نکرد و مونتاژ بنز کاملاً منتفی شد در سال ۸۹ با پیشرفت بسیار زیاد ایران خودرو مدل دیگری از محصولات خانواده سمند به نام دنا تولید شد که موتور آن بسیار خوب بود و در دهه ۹۰ نیز بعد از تولید دنا حریمهای چند جانبه باعث شد که مشکلاتی برای صادره این شرکت انجام شود و کاملاً با مشکلات اساسی در تامین ارز و قطعات آن مواجه شدیم و با زایش قیمت بسیار زیادی در دوره تحریمها روبرو شدیم و به همین دلیل قیمت خودروها به ناچار بالا رفت و در اواخر دهه ۹۰ خودروها به حدی بالا رفت که قیمتهای بسیار چشمگیری داشت

از سال ۹۰ و تا به اکنون با خارج شدن برخی کشورها از برجام قرار شد که مجدد خودروهایی وارد ایران شود اما همچنان قیمت خودروها از سال ۹۰ تا به اکنون بسیار بالا رفته است و سرسام آور است در این بازه زمانی ۱۰ ساله ایران خودرو توانسته خودروهای بسیار با کیفیت و بیشتری تولید کند که نامهای متفاوتی دارند
تولیدات جدید ایران خودرو
همانطور که توضیحاتی که دادیم ایران خودرو بسیار پیشرفت کرد و خودروهایی که تا به اکنون تولید کرده مثل پژو سمند ۲۰۶ و خودروهای دیگر مثل پیکان و اکنون به خودروهای جدید آن میپردازیم.
تارا
زمانی که امضاهای قرارداد برجام گذاشته شد قرار بود که گروه صنعتی ایران خودرو خودروهای جدیدی مثل ۲۰۰۸ ۲۰۸ ۳۰۱ را در داخل کشور مونتاژ کند اما تحریمها مانع این کار شد بنابراین فقط تعدادی پژو ۲۰۰۸ تولید شد و بعد از آن در تغییراتی که در طرح پروژه ۳۰۱ داشتند خودرویی با نام تارا به تولید انبوه رسید که فیس لیفت پژو ۳۰۱ بوده است که دارای موتور ۱۶۰۰ سی سی و ۱۱۰ اسب بخار است یک جعبه دنده شش سرعته و در ۹ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ در کیلومتر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد که ایران خودرو طراحی کرده و در سال ۱۴۰۰ تولید شد کل ظاهری دپشنهای داخلی مدل اتوماتیک آن باعث شده است که یکی از پرفروشترینها باشد

های ما ایکس
این خودرو نیز عرضه موفقیت آمیزی داده است یکی از برندهای چینی است که مدل مونتاژ آن را در داخل کشور تولید میشود و گنجایش سرنشینان آن ۷ نفره است و خودروی بسیار لوکسی محسوب میشود در سال ۲۰۲۰ خریداری شده است و اولین بار در نمایشگاه تهران قرار گرفته و موتور آن برای مینی ون است و موتور یک و نیم لیتری توربو ام پی ای دارد ساختار سادهای دارد یکی از فول آپشنترین خودروهای مونتاژی است که تا به اکنون تولید شده است اما از قیمت آن همچنان خبری نداریم و نامعلوم است زمان فروش و عرضه آن نیز همچنین.

هایما اس ۵
این خودرو نیز طراحی چینی دارد و مونتاژ آن در داخل کشور انجام شده است این کلاس اورکامپلت از که برای مشتریان ایرانی وجود دارد و میتواند آن را در طراحی جدید خریداری کنند این خودرو با پیشرانه توربویی در بازار وجود دارد کمی گران است هاوال h۲ رقیب این خودرو است و از سال ۹۶ تا به اکنون در حال عرضه است گیربکس سی وی تی دارد ایران خودرو مدل جدیدی از این نوع خودرو را تولید کرده که با جعبه دنده ۶ سرعت اتومات به فروش میرسد و قیمت آن کمی متفاوت است.
هایما اس ۸
یکی دیگر از محصولاتی که در دست مشتریان ایرانی است هایما اس ۸ است که در سال ۱۴۰۱ به ایرانیان در نمایشگاه تهران نشان داده شد بسیار خودروی قوی اسپرت پیشرانه یک و نیم لیتری گیربکس دو کلاجه همخوانی بسیار زیاد یکی از آپشنهای آن کراس اور است که قیمت دقیقی از آن وجود ندارد و هنوز فروش آن اعلام نشده است

هایما ایکس ۷
این خودرو نیز عرضه موفقیت آمیزی داشته است بنابراین در داخل مونتاژ شده است بسیار لوکس و محبوب است در بازار تهران نشان داده شده است به صورت ساختار ساده یکی از آپشنهای بسیار مفید و فول آپشن میتوان گفت این خودرو میباشد و یکی از بهترین برندهای چینی است که در داخل کشور آن را مونتاژ کردند
ری را
یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو محصولی به نام ریرا است که طراحی و تولید آن انجام شده است و اولین تصاویر آن با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت رونمایی شد از سوی کارشناسان و خبرنگاران عکاسیهایی شد که این خودرو بسیار لوکس زیبا و از نظر اندازه اندازه با پژو ۲۰۰۸ مشابه هست ولی از نظر فنی جزئیات دقیق آن اعلام نشده است ولی موتور آن تیو ۵ پلاس استفاده شده و احتمالاً در سه سال آینده به عرضه خواهد رسید.

محصولات قدیمی ایران خودرو
محصولاتی که در بالا نام برده شد از محصولات جدیدترینها بود که نور رونمایی شد محصولات قدیمی آن را میتوان به چند نمونه اشاره کرد که با آنها آشنا هستید و جزوی از قدیمیترینها میباشند مثل پژو ۴۰۵ پژو پارس پژو ۲۰۶ پژو ۲۰۷ سمند سمند سورن رنو یا تندر ال ۹۰ رانا رانا پلاس دنا دنا پلاس پژو ۲۰۰۸ هایما ایکس هایما ایکس ۷ و محصولات دیگه هستند

توقف تولید برخی از محصولات
مدیرعامل ایران خودرو از توقف تولید خودرو سمند معمولی و پژو ۴۰۵ در آینده خبر داد و به زودی این دو خودرو نیز مانند خودروی ۲۰۶ و خودروی سوزوکی و خودروی پیکان از تولیدات ایران خودرو حذف خواهند شد و تولیدات جدید جایگزین میشوند.
جمع بندی
ایران خودرو یکی از شرکتهای موفق در داخل بوده است که با توجه به رویداد جنگ تحریم اتفاقهای ناگوار توانسته اموال سرپا باشد و تغییراتی در تولیدات خود ایجاد کند در تولیدات خود را بهتر کند گرچه از نظر تولیدات همچنان با شرکتهای خارجی رقابت نمیکند اما به عنوان یکی از شرکتهای داخلی خوب شناخته شده است این شرکت همواره برای تولید خودروهای بهتر در تلاشت اما تحریم جلوی پیشرفت این شرکت را گرفتند اما خودروهایی که وجود دارد مانند سمند رانا دنا پژو پارس ۲۰۶ از خودروهای قدیمی هستند که بسیار بعد از گذشت ۲۰ سال ژگیهای خود را حفظ کرده و کار میدهند بنابراین در خیابانها و بازارها را که بنگرید همچنان این خودروها در حال رفت و آمد هستند و از بازار فروش دور نماندند در این مقاله از از تمام ویژگیها از تولید شرکت ایران خودرو تا تاریخچه و محصولات قدیمی و جدید آن توضیحات کاملاً واضح و کاملی داده شد محصولات آن معرفی شد و امیدواریم که این مقاله را مطالعه کنید و برایتان مفید واقع باشد.