یکی از حیاتی‌ترین بخش ایمنی خودرو سیستم ترمز آن است که به عنوان پایه‌ترین بخش هر خودرو به وجود می‌آید و محسوب می‌شود اگر ترمز کار نکند و عملکرد مناسبی از خود ارائه ندهد خودرو و سرنشینان آن امنیت نخواهند داشت تجهیزات دیگر در قسمت سیستم ترمز خودرو نمی‌توانند جای این سیستم را پر کنند این سیستم به عنوان یکی از مهمترین سیستم‌ها در خودرو محسوب می‌شود که نام آن لنت ترمز نامیده می‌شود و به لنت خودرو نیز شناخته شده است سیستم ترمز باعث می‌شود که دیگر احتمال تصادف یا انحراف خودرو کمتر شود این سیستم دارای اجزای مختلفی است که بخشی از آن را لنت ترمز تشکیل می‌دهد به عنوان یکی از محصولاتی است که نیازمند تعویض نیز می‌باشد و خرابی آن باعث می‌شود که احتمال تصادف بالا برود و از کار افتادن لنت ترمز باعث می‌شود که جان سرنشینان خودرو و همچنین راننده آن در خطر باشد. و تعویض و تعمیر به موقع آن از این امر جلوگیری می‌کند و مانع حوادث گوناگون از جمله گاهی اوقات این حوادث به مرگ نیز منجر می‌شود.

لنت ترمز چیست؟

در انواع سیستم ترمز لنت ترمز وجود دارد و به عنوان قطعه اصطکاکی شناخته شده است که بر اثر تماس داشتن با دیسک یا کاسه چرخ باعث می‌شود که اصطکاک ایجاد کند و این اصطکاک شدید سرعتی که چرخ‌ها در اثر دوران دارند کمتر می‌شود و کاهش می‌یابد گاهی اوقات نیز با انجام ترمز خودرو به طور کامل متوقف می‌شود. لنت ترمز ر داخل کالیپر قرار می‌گیرد و از موادی مثل فلز سرامیک مواد عالی دیگر ساخته شده است که کاربرد بسیار و عمر بسیاری باید داشته باشد در دو نوع لنت وجود دارد لنت در جلوی خودرو و لنت در عقب خودرو لنت‌های جلو به دلیل اینکه نقش بسیار مهمی در توقف خودرو و حیاتی در کاهش سرعت چرخ‌ها دارند معمولا زودتر از لنت‌های عقب با ترمز دستی در ارتباط هستند و باعث خرابی کهنه شدن و گاهی اوقات فرسودگی و از کار افتادگی آنها می‌شود لنت‌های عقب برای ترمزهای دیسکی کاسه‌ای در دو نوع مختلف وجود دارد و آنها در دو نوع ساخته می‌شوند به عنوان دیسکی و کاسه‌ای یک کاربرد فراوانی دارند و دیرتر از لنت‌های جلو از کار می‌افتند

تاریخچه لنت خودرو

تولید لنت خودرو به زمانی برمی‌گردد که خودروسازی در اوایل کار بوده است یعنی زمانی که وسیله‌های نقلیه اولیه تولید شدن سیستم ترمز ساده‌ای به وجود آمد بنابراین شامل چندین بلوک فلزی و یا چوبی بودند که زمانی که خودروهای نقلیه اولیه می‌خواستند که یستند این سیستم به کار می‌رفت بنابراین به طور قابل توجهی گاهی اوقات این کار انجام نمی‌شد و بسیار غیر قابل اعتماد بودند و گاهی اوقات باعث می‌شد که چرخ‌های این خودروها که بسیار ساده طراحی شده بودند از کار بیفتد. بنابراین در دهه ۱۸۹۰ مخترعین و دانشمندان و به این فکر افتادند که سیستم بهتری در ترمزها ایجاد کنند تا بتواند یکی از اختراعات بهتری به خودروها ارائه دهند و خودروها نیز بتوانند در این راستا عملکردشان بهبود یابد یکی از اختراع‌های مهمیم در زمینه لنت ترمز لنتی به نام لنت استحکاکی بوده که توسط دانشمندی به نام ویلیام کنستر طراحی شد و به اختراع رسید این طراحی در سال ۲۸۹۷ انجام شد و ویلیام مواد لنت را از مواد لایه‌ای ساخته بود تا اصطکاک بیشتری نسبت به بلوک‌های چوبی و فلزی قدیمی ایجاد کند و قدرت زیادی را به این ترمزها بدهد و آنها را ارتقا دهد. در این حال لنت‌های اولیه مشکلات بسیار زیادی داشتند سر و صدا باعث صاف نشدن زود هنگام خرابی زودرس از کار افتادن چرخ‌ها بنابراین در شرایط دیگر با پیشرفت علم و فناوری لنت‌های ترمزی طراحی شد که بی‌صدا با دوام و بسیار کارآمد بودند این لنت‌ها در دهه ۱۹۰۰ تا ۱۹۲۰ به وجود آمدند که بسیار تاریخ مهمی بود زیرا خودروها به سیستم بهتری نسبت به دو مورد قبلی مجهز به سیستم ترمز شدند یکی از تاریخ‌های مهم در تشکیل لندها زمانی بوده است که ترمزهای دیسکی تولید شد این ترمزها در دهه ۱۹۲۰ تشکیل شد زیرا دیگر مردم و خودروسازان از اون ترمزهای نامناسب خسته شده بودند بنابراین این نوع ترمز باعث شد که اصطکاک بیشتری روی یک دیسک فلزی چرخان به جای کاسه ترمز استفاده شود و همین امر باعث شد که ترمز قدرتمندتر قابل اعتمادتر و کارآمدتری به وجود بیاید بعدها ترمزهای کاسه‌ای نیز تولید شدند که باعث شد استاندارد صنعت خودروسازی بیشتر شود این ترمزها بسیار کارآمد بودند و امروزه نیز از ترمزهای کاسه‌ای و دیسکی استفاده می‌شود اما با پیشرفت و فناوری‌های گسترده کمی تغییر پیدا کرده‌اندلنت‌های دیگری نیز امروزه با پیشرفت صنعت خودروسازی به وجود آمده و از مواد مختلفی مثل فلز سرامیک و مواد عالی ساخته شده‌اند که برخی از لندهایی که در تاریخ ترمز و خودروسازی موثر بودند را نام می‌بریم.

۱۸۹۷ اولین لنت‌های بهتر توسط ویلیام لنکستر اختراع شد و به ثبت رسید این ترمزها ترمزهای لنت‌های استحکاکی نام داشت

در دهه ۱۹۲۰ ترمزهای دیسکی به وجود آمدند و در دهه ۱۹۵۰ ترمزهای دیسکی گسترش یافتند.

در دهه ۱۹۶۰ لنت‌های بدون آزبست طراحی و به وجود آمدند و باعث شد که عملکرد بهتری ارائه شود ر سال ۱۹۷۰ پیشرفت در طراحی لنت‌ها بیشتر شد و باعث شد که لنت‌ها عملکرد بهتری را ارائه دهند.

۱۹۸۰ لنت‌های سرامیکی معرفی شد و وارد بازار شد و ۱۹۹۰ لنت‌های با جنس مواد عالی طراحی شد و به کار گرفته می‌شود در دهه ۲۰۰۰ نیز با پیشرفت فناوری لنت‌هایی تولید شد که برای محیط زیست بهتر باشند و سازگارتر نسبت به محیط زیست در جهت آلوده نشدن تولید شد امروزه نیز در حال توسعه لنت ترمز هستند و خودروسازان و دانشمندان دوست دارند که تحقیقاتشان را گسترش دهند و لنت‌های ایمن‌تر با دوام‌تر کارآمد تر و سازگارتر یا بی‌خطرتر برای آلودگی تولید کنند.

انواع لنت ترمز خودرو

همانطور که توضیح داده شد از گذشته تا به امروز با پیشرفت صنعت خودروسازی و علم توانستن انواع مختلفی از لنت‌ها را تولید کنند که مزایا و معایب خاص خودشان را دارند بنابراین از انواع لنت‌های ترمز که به طور کامل دسته‌بندی می‌شوند را نام برده و هر کدام را توضیح می‌دهیم.

لنت ترمز فلزی

مدل اولی که می‌خواهیم در رابطه با آن توضیحات مختصری دهیم این است که این لنت ترمز فلزی ترکیباتی که در آن استفاده شده است ترکیباتی فلز مانند مس فولاد و آهن تشکیل شده است و ترکیبات اصلی و ساده آن از فلز می‌باشد این لنت به طور کارآمدتری تولید شد نسبت به لنت‌های گذشته زیرا جنسی که دارد باعث شده است که جنس سخت بسیاری داشته باشد مزایایی دارد این ت ترمز فلزی که آن را توضیح می‌دهیم یکی از مزایای بسیار آن این است که قدرت بالای ترمزگیری در شرایط مختلف را ارائه می‌دهد استحکاک بالایی دارد و در شرایط مختلف می‌توانید ترمزگیری خوبی داشته باشید قیمت آن بسیار مناسب است دوام آن بالاست و استفاده از آن بسیار عقلانی است اما معایب آن این است که ایجاد سر و صدا می‌کند زمانی که شما می‌خواهید ترمز بگیرید سایش بیشتر دیسک ترمز را دارد و ایجاد ذرات معلق مضر را در هوا به وجود می‌آورد که از معایب این ترمز فلزی است

لنت ترمز نیمه فلزی

در این مدل لنت ترمز ترکیبات فلز و مواد غیر فلزی تشکیل شده است و آن را به وجود آوردند این نوع لنت از موادی مثل سرامیک و مواد عالی ساخته شده است که باعث می‌شود کمی بهتر از لنت فلزی عمل کند اما این لنت ترمز نیز عملکرد کاملاً مفیدی ندارد و دارای معایب دیگر نیز می‌باشد که معایب آن را گفته و توضیح می‌دهیم یکی از معایب آن این است که عمر بسیار کوتاهی نسبت به لنت‌های فلزی دارد قدرت و تمرکز کمتری نسبت با لنت فلزی دارد یعنی با آن شدت و در هر شرایطی شما نمی‌توانید ترمزگیری سریع را ارائه دهید و مشاهده کنید اما مزایای آن بیشتر از لنت ترمز فلزی است که به آنها نیز می‌پردازیم مثل تعادل بین قدرت ترمزگیری سر و صدا و سایش بسیار کمتر قیمت بسیار مناسب عملکرد خوب در شرایط مختلف آب و هوایی را به همراه دارد

و لنت ترمز سرامیکی

لنت سرامیکی همانطور که اندامش پیداست در این لنت است سرامیک و الیاف دیگر ساخته شده است که این الیاف مصنوعی می‌باشند و گفته می‌شود که این نوع لنت بهترین نوع لنت ترمز است بنابراین ترکیبات آن را توضیح دادیم و این ترکیبات باعث می‌شود که مزایای دیگر نیز داشته باشد مثل عملکرد کم صدا و یا بدون صدا بودن آن است مورد بعدی ایجاد گرد و غبار کمتر عمر بسیار طولانی‌تر نسبت به دو مورد دیگر و سازگارتر با محیط زیست است و دیگر محیط زیست را به آن شدت آلوده نمی‌کند اما این لنت ترمز معایب دیگر نیز دارد از معایب آن می‌توان به قیمت بسیار بالای آن اشاره کرد زیرا از الیاف بسیار گرانی ساخته شده است قدرت ترمزگیری کمی ضعیف‌تر با لنت فلزی دارد عملکرد ضعیف در شرایط سرد و مرطوب را به همراه دارد

لنت ترمز ارگانیک

مورد بعدی که از نامش پیداست لنت ترمز ارگانیک که بسیار مفید است کاملاً مناسب محیط زیست طراحی شده است از مواد عالی کاغذ رزین و الیاف مصنوعی دیگر ساخته شده است که در راستا با سازگار بودن و مناسب بودن محیط زیست آن را طراحی کرده‌اند مزایای آن از صدای کم یا بدون صدا بودن آن قیمت مناسب می‌باشد معایب بسیار دیگری نیز دارد از ضعف قدرت ترمزگیری برخوردار است عمر کوتاه و عملکرد نامناسب در شرایط مطلوب را به همراه دارد

عملکرد لنت ترمز خودرو به چه صورت است؟

لنت ترمز خودرو به طور خلاصه عملکردهای متفاوت و مرحله به مرحله‌ای دارند آنها را توضیح می‌دهیم

مرحله اول فشار دادن پدال ترمز از وقتی که شما پدال ترمز را فشار می‌دهید نیرویی به سیلندر اصلی ترمز انتقال پیدا می‌کند و وارد مرحله بعدی می‌شوید اینجا ایجاد فشار هیدرولیکی در سیلندر ترمز تبدیل می‌شود این نیرو و به طور عامیانه می‌توان گفت که از سیلندر نیرویی که می‌رسد به سیلندر اصلی ترمز بدیل می‌شود به فشار و نیروی هیدرولیکی مرحله دیگر می‌توان گفت که انتقال فشار به پیستون‌هاست زمانی که فشار هیدرولیکی از طریق لوله‌های ترمز کالیپر ترمز منتقل می‌شود در کالیپر فشار روغن به پیستون‌های هیدرولیکی می‌رود و آنجا اعمال خواهد شد بشر لنت‌ها به دیسک و کاسه ترمز ۲۹ هیدرولیکی لنت‌های ترمز رو به سمت دیسک ترمز یا ترمز دیسکی و یا ترمز کاسته‌ای فشار می‌دند تا بتوان ترمز بهتری را داشت مرحله آخر ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت است اصطکاک بین لنت و دیسک یا کاسه ترمز انرژی جنبشی خودرو را به گرما تبدیل کرده و باعث می‌شه که خودرو بایستد و توقف کند و گاهی اوقات باعث می‌شود که کاهش سرعت را داشته باشیم

ویژگی لنت ترمز استاندارد

لنت ترمز خوب و استاندارد باید ویژگی‌هایی نیز داشته باشد این ویژگی‌ها باعث می‌شود که عملکرد بهترین خودروها داشته باشند سازگار باشد با محیط ایمنی را بالا می‌برد دوام را بیشتر می‌کند بنابراین این ویژگی باید در مواد تشکیل دهنده نیز وجود داشته باشد تا مقاومت این ترمزها بیشتر شود.

مواد تشکیل دهنده

موادی که لنت ترمز را تشکیل می‌دهند باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند با کیفیت باشند تا بتوانند در برابر حرارت شدید اصطکاک و مقاومت بسیاری داشته باشند باید با دیسک و درام ترمز سازگارتر باشد سر و صدا ایجاد نکند لرزش نداشته باشد این لنت‌ها از مواد خاصی تولید شده که دارای استاندارد هستند برخی از لندها که از سرامیک و فلز ترکیب شده‌اند عملکرد بهتری را برای بخش مز خودرو و لنت ترمز ارائه می‌دهند و شرایط بهتری را به وجود می‌آورند

عملکرد

لنت ترمز اگر استاندارد باشد باید عملکرد بسیار خوب طبیعی قدرتمند را در زمان رانندگی ارائه دهد در شهر رانندگی در بزرگراه زمانی که در ترافیک اسید و نیازمند ترمزهای پیاپی هستید باید به صورت کاملاً شرایط خوب و مناسب عمل کند بدون سر و صدا باید این کار انجام شود بدون لرزش باید عمل کنند در برابر صاف شدن باید مقاوم باشند قدرت ترمزگیری با زمانی که ترمز گرم می‌شود باید کاهش پیدا نکند و راحت‌تر بتوان ترمز گرفت

دوام ترمز

لنت ترمز اگر استاندارد باشد باید بتواند دوام بیشتری داشته باشد به طور یکنواخت سریعاً ساییده نشود از فرسایش و فرسودگی باید به طور زودرس جلوگیری شود در ناهمواری‌ها نیز بتواند راحت‌تر ترمز بگیرد دوام بسیار بالایی داشته باشد

سازگاری آن

النت ترمز باید با مدل خودرو و سیستم ترمز آن کاملاً سازگار باشد و به هم بخورد نصب آن آسان است اما ابزار تخصصی نیاز دارد که اگر اون ابزارها را ندارید باید بهتر مراجعه کنید

ایمنی

لنت ترمز باید مطابق تمام استانداردهای ایمنی و کاملاً مناسب ساخته شود تا بتواند ایمنی خودرو و سرنشینان را فراهم کند باید از هرگونه نقص و ایرادی دور باشد عملکرد سیستم ترمز را مختل نکند این لنت‌های ترمز اگر استاندارد باشند با شماره قطعه تاریخ تولید و علامت گذاری خاصی همراه هستند که این اطمینان را به افراد می‌دهند که مناسب استفاده هستند.

نحوه بررسی لنت ترمز خودرو

برای اینکه اطمینان داشته باشید از عملکرد لنت‌های ترمز گاهی اوقات نیازمند این هستید که لنت‌ها را بررسی کنید چند روش وجود دارد که هر کدام را توضیح می‌دهیم باید چرخ‌های خودرو را بردارید برای دسترسی به ترمزها رخ‌ها جدا شود و بعد لنت‌های خودرو را از نظر ساییدگی باید بررسی کنید ضخامت آنها را چک کنید اگر کمتر از ۵ میلی‌متر بوده باید عوض شود زیرا به دلیل سایش از بین رفته و ناهموار شده است پلیس‌ها و نشانگرهای سایش را باید بررسی کنیم حل ها و نشاگرهایی دارد که مشخص می‌کند تا چه حد ساییده شده است و از بین رفته می‌توانید دیسکار را نیز بررسی کنید زمانی که لنت‌های ترمز را بررسی می‌کنید دیسک‌ها را نیز از نظر ترک خوردگی و شیارها بررسی کنید تا آسیب ندیده باشند نازک نشده باشند در غیر این صورت باید تعویض شوند.

زمان تعویض لنت و علائم آن

همانطور که می‌دانید لنت‌های ترمز یکی از موارد مصرفی در خودرو می‌باشد و زمانی که عمرم به پایان می‌رسد باید تعویض شود این تمام شدن عمر لنت ترمز علائم دیگری نیز دارد که آنها را نام برده و هر کدام را توضیح می‌دهیم که یکی از رایج‌ترین نشانه‌های آن صداهای مختلفی است که از لنت‌ها به گوش می‌رسد

صدای جیغ یا صعود و یا صدای ساییده شدن در زمان تمام شدن عمر لنت‌ها شنیده می‌شود که صدای جیغ یکی از رایج‌ترین نشانه‌های تمام شدن لنت‌هاست و نی که این صدا به گوش می‌رسد یک قطعه فلزی کوچک در دیسک‌ها تماس پیدا کرده است با آنها و این صدا را تولید می‌کند صدای ساییده شدن نیست صدای کشیده شدن دو فلز به یکدیگر زمان ترمز است که این لنت‌ها تا حدی ساییده شدند و به دیسک نیز آسیب رسیده است بنابراین نیاز به تعمیر فوری دیسک‌ها و تعویض لنت‌ها می‌باشد

گاهی اوقات تمام شدن لنت ترمز در عملکرد مشخص می‌شود برای مثال زمانی که می‌خواهید خود را متوقف شود باید پای خود را بیشتر به پدال ترمز فشار بیاورید یا در مسافت‌های دیگر که می‌خوای ترمز بگیرید نیازمند مسافت بیشتری برای توقف هستید مورد بعدی این است که زمانی که می‌خواهید ترمز بگیرید به خاطر ساییدگی و ناهمواری لنت‌ها لرزش فرمان را احساس می‌کنید کشیده شدن خودرو به یک سمت دیگر نیز یکی دیگر از نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز یا مشکل دیگر در سیستم ترمز است

روشن شدن چراغ هشدار نشانه دیگری از زمانی که چراغ نشانگر لنت ترمز یا abs روشن می‌شود نیازمند تعویض هستید نازک شدن لنت‌ها اگر کمتر از ۵ میلی‌متر بود باید تعویض شود در بازرسی و در مورد بعدی که توضیح می‌دهیم شیارها یا نشانگرهایی است که در لنت ترمز وجود دارد و عمق آنها کمتر شده است این مورد نیز زمانی که مشاهده شد باید لنت ترمز تعویض شود

بهترین زمان تعویض لنت ترمز هر ۳۰ هزار کیلومتر است و با بررسی لنت ترمز اگر آنها بیش از حد ساید شده بودند سریعاً آن را تعویض کنید.

روش‌های افزایش عمر لنت ترمز خودرو

برای اینکه لنت ترمزها عمر بیشتری داشته باشند از ترمزهای ویجا مکرر مخصوصاً در قسمت‌های سرازیری خودداری کنید چرا که این کار باعث می‌شود فشار زیادی به لنت ترمز وارد شود و عمر آن کم شود در خودروهای دنده‌ای تا زمانی که قصد توقف کامل ندارید هیچ وقت ترمز و کلاج رو با یکدیگر فشار ندهید زیرا این کار باعث می‌شود که عمر لنت خیلی زودتر از موعد آن سر برسد و خراب شود بررسی‌های دوره‌ای و چک کردن‌های مکرر و منظم باعث می‌شود که عمر لنت ترمز افزایش داشته باشد و اگر به صورت کاملاً رانندگی مناسب عمل کنید باعث می‌شود که لنت ترمز شما زودتر از موعد تمام نشود

بهترین برند لنت ترمز در بازار ایران

در ایران انواع و مدل‌های مختلف برند ترمز و لنت آن وجود دارد که در میان همه این برندها چند برند به صورت کاملاً حرفه‌ای و محبوب‌تر در بازار خودروی استفاده می‌شود که نام این برندها تک استار ایران خودرو لنت ترمز پارس لینکس و سانگ شین عنوان بهترین‌ها شناخته شده است و در بازار ایران بسیار نسبت به لنت‌های دیگر خریداری می‌شوند.

شیشه‌ای شدن لنت به چه معناست؟

زمانی که ترمزهای پیاپی گرفته شود لنت ترمز و دیسک آن در اثر اصطکاک از بین برود بیشتری از حد داغ شود باعث می‌شود که لنت ترمز شیشه‌ای شود یا اصطکاک روی سطح لنت با یکدیگر ترکیب شود وسطح با حداقل اصط اک ایجاد در نتیجه قدرت ترمز بسیار کم می‌شود و باعث می‌شود که ایمنی سرنشینان و خودرو در خطر باشد و جان آنها تهدید شود.

جمع بندی

لنت ترمز به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که در هر خودروی وجود دارد و عدم ترمز گرفتن یا خرابی آن باعث می‌شود که حوادث بسیار ناگواری پیش بیاید بنابراین توصیه می‌شود که سرویس دوره‌ای را جدی بگیرید لنت‌ها را بررسی کنید اگر بیشتر از ۴۰ هزار کیلومتر کار کرده بود آن را سریعاً تعویض کنید این کار باعث می‌شود که خودروی شما ایمنی بیشتری داشته باشد از خطر تصادف دور می‌شوید و ایمنی خودروی شما تامین می‌شود بهترین برندهای ایرانی در زمینه لنت ترمز را نیز توضیح دادیم و آنها را معرفی کرد و برای چک کردن لنت ترمز نیز نکاتی را توضیح دادیم ودر این مقاله از تمامی نکات مهم لنت ترمز انواع آن تاریخچه آن و مزایا و نحوه عملکرد ویژگی‌های آن توضیحات بسیار کاملی داده شدو امیدواریم با مطالعه این مقاله سوالات شما برطرف شده باشد و این مقاله برایتان مفید واقع شود.

سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *