این پژو در دو دهه قبل پرفروش و محبوب بوده است در بازار ایران از ابتدای دهه ۸۰ بر خط تولید بوده است ۲۰۶ هاچ بک شهری و اقتصادی از طراحی فرانسوی دارد و در مدت زمان کوتاهی بسیار فروش رفته است و خواهان چشمگیر و زیادی دارد شرکت ایران خودرو یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تولیدی این خودرو بوده است و باعث شده است که این خودرو در زمستان سال ۱۳۸۰ و ۸۴ وارد بازار بشود و این خودرو به ۳۹ کشور دنیا نیز صادر شده است در حال حاضر این خودرو به ۱۵ تیپ در بازار داخلی عرضه می‌شود و شامل دو مدل از استیو و معمولی این محصول صندوق بسیار کوچک و حالت هاچبکی دارد که می‌توانید استفاده کنید اما مدل جدیدی از اینو ۲۰۶ تولید شده است که به عنوان پژو ۲۰۶ اس دی یا همان صندوقدار وارد بازار ایران شد در سال ۱۳۸۶ و توانست محبوبیت زیادی را در بین افراد و اقوام ایرانی طرفدار زیادی دارد و فروش بسیاری می‌رود اما تفاوت‌هایی این ۲۰۶‌های معمولی با اس دی یا همان صندوقدار دارد که اکنون به تفاوت‌های آنها می‌پردازیم.

تفاوت‌های ظاهری ۲۰۶ صندوقدار (sd)و معمولی

اولین تفاوتی که بین آنها وجود دارد ابعاد آنهاست بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد پژو ۲۰۶ اس دی ۳۵۳ میلی‌متر از نسخه معمولی آن کشیده‌تر است و یکی از تفاوت‌های مهم آنها محسوب می‌شود

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که این دو خودرو با هم دارند اختلاف فاصله محورهاست مثلاً در دو نسخه ۲۰۶ این فاصله برابر است برش درهای عقب خودرو با یکدیگر یکسان هست مزیت این موضوع در کاهش هزینه‌های تولید شرکت خودروسازی بسیار خوب بوده است از نظر قیمتی تفاوتی با هاچ بک ندارد اما ۲۰۶ معمولی یا همان نسخه هاچ بک فضای تنگ‌تر و پیوسته‌تر می‌باشد صندلی‌های آن و این یکی از بزرگترین معایب آن است

یکی دیگر از محدودیت‌های این خودرو کوچک بودن آن در عقب و دشوار بودن سوار و پیاده شدن سرنشینان می‌باشد به همین دلیل تلاش کردن خودروسازان تا در مورد دیگر یعنی ۲۰۶ استی این عیب رفع شود و میزان فضایی که برای آن در نظر گرفته‌اند بیشتر باشد این یکی دیگر از تفاوت این دو خودرو است

یکی دیگر از تفاوت‌ها این است که این خودرو یعنی ۲۰۶ صندوقدار یا اس دی صندوق عقب دارد و راحت‌تر می‌توانید وسایل را نسبت به نسخه هاچ بک جای بدهید مورد بعدی که این دو محصول را از هم متمایز می‌سازد این است که نمای داخلی آنها با یکدیگر متفاوت است و رابطه با پارک کردن مدل هاچ بک آن بهتر و راحت‌تر می‌باشد

تفاوت‌های فنی ۲۰۶ معمولی و صندوقدار

هر دو نسخه در ابتدای تولید در تیپ‌های مختلف به تولید رسیده‌اند مثلاً تیپ ۲ و ۵ از نسخه هاچ بک حفظ شد و هر دو خودرو با تیپ ۵ و صندوقدار با وی ۸ و موتور مشترک یک و نیم لیتری نفس طبیعی و آنژکتور ۱۶ سوپاپه تولید شد و با داشتن ضریب تراکم بالا قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار می‌باشد و دور موتور آن به ۵۸۲ می‌رسد گشتاور تولیدی در هر خودرو از گیربکس ۵ سرعته طراحی شده از مخصوصاً در قسمت محور جلو در نسخه صندوقدار طبیعتاً به دلیل داشتن وزن بیشتر عملکرد فنی و میزان مصرف سوخت آن از نظر فنی با نسخه هاچ بک بیشتر است و یکی از تفاوت‌های آنها می‌باشد

این نسخه ۲۰۶ صندوقدار با ۳۲ گرم وزن بیشتر در مقابل با هاچ بک سرعت کندتری خواهد داشت اما مصرف سوخت نیز بیشتر می‌شود برای این خودرو و با توجه به اطلاعات رسمی از سوی شرکت تولیدی آن این یکی دیگر از تفاوت‌های این دو خودرو به حساب می‌آید.

تفاوت جزئی و دور از چشم این است که تفاوتی در محور سیستم تعلیق دارند مثلاً اختلاف ارتفاع میان آن دو وجود دارد در قسمت تعلیق عقب خودرو مخصوصاً پژو هاچ بک ۲۰۶ کوچک در مقابل با ۲۰۶ اس سیستم محور عقب کوچکتری دارد هزیننه تعمیر و نگهداری آن پایین‌تر نسبت به مدل اس سی است این نیز یکدیگر از تفاوت‌های آنهاست

۲۰۶ از محور مشابهی در قسمت عقب بهره دارد این تفاوت نیز باعث شده است که افزایش پایداری با دو بازوی عرضی برای ۲۰۶ اس دی طراحی این خودرو با خودرو ۲۰۶ هاچ بک کوچک کاملا متفاوت است و ۲۰۶ هاچ بک کوچک را می‌توان اسپرت کرد و نیازمند پایداری بیشتر در سیستم تعلیق عقب هستند و اما ۲۰۶ قسطی را نمی‌توان اسپرت کرد

استفاده از سیستم تعلیق در عقب نسخه ۲۰۶ صندوقدار باعث افزایش پایداری و ثبات در حرکت و پیچ‌ها می‌باشد اما نسخه هاچ بک در پیچ‌ها تمایل کمتری به واژگون شدن دارد.

فیس لیفت خودرو ۲۰۶ چیست

فیس لیفت ۲۰۶ ۲۰۶ صندوقدار است که حدوداً چند میلیونی از ۲۰۶ بدون صندوق و معمولی گرانتر است مدل بعدی که فیس لیفت خودرو ۲۰۶ می‌باشد خودروی راناست که شباهت زیادی به ۲۰۶ صندوقدار دارد طراحی ظاهری درونی کابین آن کمی با هم متفاوت هستند از نظر فنی نیز متفاوت است و دارای آپشن‌های بیشتری است رانا پلاس‌ها نسبت به ۲۰۶‌ها ویژگی‌های بیشتری دارند و مورد استقبال مردم قرار گرفتند و توانستن جایگاه بهتری را در خرید کسب کنند و گرانتر از ۲۰۶‌ها به فروش برسند رانا رانا پلاس با ویژگی‌هایی مثل شش دنده بودن توربو شارژ داشتن توانسته گرانتر از مدل قبلی که وارد بازار شده است به فروش برسد

میزان مصرف سوخت ۲۰۶ معمولی و ۲۰۶ صندوقدار

۲۰۶ صندوقدار از آنجایی که از لحاظ جسمی بزرگتر از ۲۰۶ ماموریت و شتاب صفر آن مجهز به موتور تیو ۵ برابر با ۱۴ ثانیه است حداقل سرعت آن ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت است و میانگین مصرف سوخت موتور ۲۰۶ اس دی یا همان صندوقدار حدود ۶ و نیم لیتر در ۱۰۰ متر است اما ۲۰۶ معمولی به علت اینکه دارای حجم کوچک‌تری می‌باشد مصرف سوخت کمتری نیز دارد

تفاوت ۲۰۶ معمولی و صندوقدار از فضای خودرو

بعد از بررسی و میزان ابعاد و اختلافات این دو محصول به مهم‌ترین کاربردهای آن می‌پردازیم کاربردی که این دو خودرو را از هم متمایز می‌سازد فضای صندوق عقب پژو ۲۰۶ اس سی است اما در مدل هاچ بک این فضا وجود ندارد فضای صندوق باری با ۲۴۵ لیتر در اختیار رانندگان قرار می‌دهد و مدل ۲۰۶ معمولی این فضا وجود ندارد و اگر خانواده چهار نفری بخواهد با این وسیله به سفر برود با مشکل عدم فضای کافی مواجه می‌شود و شاید قسمت نشیمن سرنشینان نیز فضای کوچک و تنگ باشد برخلاف ۲۰۶ اس دی بنابراین تولید ۲۰۶ اس دی برای برطرف کردن این مورد بوده است که با وجود صندوق عقب باعث شده است که حجم بنزین مصرف شده در این مدل بیشتر باشد مدل ۲۰۶ معمولی یکی از بهترین خودروها برای سفرهای شهری و کم مصرف بودن آن با وجود فضای قابل احترام و مجرب و نزدیکی آن است که باعث شده است که در مصارف شهری بتوان آن را استفاده کرد ولی برای مسافرت قابل استفاده نیست و اما فضای داخلی ۲۰۶ اس دی باعث شده است که بتوان آن را در سطح جاده و شهر به شهر نیز استفاده کرد و یکی از جذابیت‌هایی که این سیستم و این نوع خودرو دارد این است که باعث می‌شود فضای بازتر داخل کابین و فضایی برای داشتن لوازمی برای سفر باشد

جمع بندی

در این مقاله برای شما تفاوت‌های ۲۰۶ اس دی و ۲۰۶ هاچ بک توضیح داده شد ویژگی‌ها و تفاوت‌ها از نظر فنی و از نظر ظاهری تمامی آنها توضیح داده شد همانطور که می‌دانید این خودرو تولید حدوداً ۲۲ سال پیش می‌باشد و طراحی آن قدیمی و فرسوده بوده است از این رو فیس لیفت‌هایی برای آن در نظر گرفته‌اند تا بتواند ویژگی‌های جدیدی داشته باشد فیس لیفت‌های آن شامل تیپ‌های مختلف ۲۰۶ و ۲۰۶ اس دی و خودروی رانای امروزی می‌باشد استفاده از این نوع خودروها ویژگی بیشتری دارد اما ۲۰۶ نیز ویژگی‌های بسیار محبوبی دارد و هم اکنون در سراسر ایران بسیاری از مردم از آن استفاده می‌کنند و بسیار راضی هستند تولید شده هم از نظر فنی و هم از نظر کاربردی بسیار ویژه هستند و از نظر مقاومت بدنه و فنی جزو بهترین نوع خودروهای داخلی که تولید شدند تا به اکنون می‌باشد اما تولیدات آنها چند وقتی است که متوقف شده است استفاده از آنها در پیچ‌ها و سربالایی‌های بسیار شدید کاملاً به صورت راحت می‌باشد سیستم آن اگر دارای ایرادی نباشد می‌تواند مسافت بسیاری را طی کندو امیدواریم که از این مقاله استفاده کنیم و برایتان مفید باشد.

سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *