منیفولد خودرو
یکی از اجزای مهم در خودرو است که اگر نباشد صداهای بسیار بدی از خودرو به گوش میرسد و دود خیلی بدی مستقیماً وارد کاپوت خودرو میشود اگزوز خودرو که در انتها به این قسمت وصل شده است دود حاصل از احتراق در داخل خودرو را به بیرون هدایت میکند نقش جدا کننده دود از قسمت احتراقی فضای داخل را بر عهده دارد منیفولد از اجزای به کار رفته در موتور خودرو از جریان دود هوا و قطراتی که در حاصل از این دود خراب میشوند را دود را به قسمت بیرون و خروجی هدایت میکند
منیفولد چند راهی است که در موتور خودرو متصل است و وظیفه حساسی را بر عهده دارد که قطعات داخل موتور خودرو نسوزد و تامین نیاز اتومبیل برای روشن شدن را ایجاد میکند این قطعه در چند نوع تقسیم میشود هر کدام کارایی ویژهای را ارائه میدهند.

منیفولد خودرو چیست؟
قطعهای مهم در سیستم احتراق خودرو است که دو نوع مختلف دارد قسمت ورودی هوا و قسمت خروجی هوا که از سرسیلندر میباشد این قطعه یکی از نیازهای مهم خودرو است زیرا گازهای تولید شده بخش جرقه زنی و احتراق را به بیرون هدایت میکند زیرا که اگر در داخل بماند باعث خرابیهایی میشود این سیستم از طریق اگزوز این هوا را به بیرون خارج میکند
نام دیگری نیز دارد که به اصطلاح آرا چند راهی مینامند اگر این قطعه خراب شود دود زیادی از داخل کاپوت ماشین رویت میشود صداهای بسیار بدی را خواهید شنید این سه راهی انواعی دارد و هر کدام وظایف مختلفی را انجام میدهند.
وظیفه منیفولد خودرو چیست؟
هوای مورد نیاز برای احتراق از طریق منیوفلد ورودی به محفظه احتراق میرود. بعد از اینکه احتراق آنجا انجام گرفت دودهای تولید شده توسط سوپاپ وارد منیفولد خروجی میشود و این قطعه از یک سمت به اگزوز از سمت دیگر به سیلندر وصل میشود و گازها را به سمت بیرون هدایت میکند دود از طریق این قسمت به سمت منبع اگزوز میرود و بعد از خفه کردن صدای موتور خودرو دود نهایتاً به اگزوز برمیگردد و از سوی دیگر به محیط بیرون میرود به دلیل تماس مستقیم دود حرارت بالای این قسمت میبیند این قسمت مهمترین قسمت موتور میباشد در زمینه احتراق.
انواع منیفولد خودرو وکارایی انها
این قطعه سه نوع مختلف دارد که در این قسمت انواع آن را نام میبریم
منیفولد هوا ورودی
این قطعه هوا را که برای احتراق نیاز است هدایت میکند به آن قسمت اینقدر از یک متغیر تکنولوژی هدایت و پشتیبانی میشود با تغییر طول و شکل کلی خود ورودی هوا را باز میکند این نوع در موتورهای احتراقی داخلی استفاده میشود و باعث قدرت زیاد در دور موتورهای بالا و مصرف سوخت کمی میشود این قطعه هوا دارای دو مسیر هستند و مسیر اول برای ورودی هوا و دور موتور بالا و مسیر دوم برای دور موتور پایین طراحی شده است
این سیستم هوا دارای دو نوع با طول متغیر میباشد که در دور موتورهای بالا و پایین با هم فرق میکنند بنابراین هرچه طول منیوفولد هوا کوتاهتر باشد دور موتور بیشتر و هرچه طول منیفولد بلندتر باشد دور موتور کمتر میشود چرا که کوتاه و بلند بودن آنها به سیستم سیلندر متصل است
در موتورهای قدیمی این سیستم برای سوخت رسانی نیز استفاده میشد و از آلیاژ چدن و آلومینیوم تشکیل شده است که در خودروها و موتورهای متفاوت کارهای متفاوتی را انجام میدهد با توجه به موتور با طراحی گوناگون این قطعه جهت جاگیری با تعداد و اجزای کوچک و بزرگ طراحی میشود و در خودروهای آنژکتوری طراحی آن متفاوتتر است
به گونهای طراحی میشود که سیستم سوخت رسانی بر روی این قسمت سوار نشود و این قطعه در ابتدا ورودی پولکی گاز قرار بگیرد اتصالات در این قطعه باعث میشود که واشرهای آببندی به طور کامل پوشیده شود تا هوا به داخل وارد نشود و دچار آسیب دیدگی این قسمت نباشیم از محل آسیب دیده تنیس هوا به داخل خودرو و موتور نفوذ میکند در نتیجه موتور هوا را خراب میکند بنابراین بازدهی را کاهش میدهد
منیفولد دود و خروجی

نوع دیگری از این قطعه در رابطه با خروجی دودها میباشد که برای تخلیه دود از آن استفاده میشود و وظیفه انتقال و هدایت دود احتراق به بیرون را از قسمت اگزوز دارد عملکرد خوب و مطلوب آن نیازمند وجود یک سیستم مناسب از موتور به قسمت اگزوز است وظایف دیگری نیز دارد دود گرم کردن آن است که به این گونه سوخت به صورت بخار در آمده و از مایع شدن جلوگیری میشود این سیستم دودی از جنس چدن استفاده شده و آلومینیوم و کروم و سرامیک در قسمت طراحی آن و تشکیل آن به کار رفته است.
زیرا که چدن در رابطه با دود میتواند عملکرد خوبی را نشان دهد و خراب نشود جنس آن از فولاد نسوز نیز به کار رفته است اما هزینه بسیاری دارد این قسمت از سیستم موتور خودرو یک واشر آب بندی به سیلندر متصل است که سر ابتدایی آن به اگزوز و قسمت دیگر به سیلندر نصب شده است تا در تکانهایی که در دستاندازها ایجاد میشود این سر بی اتصال باعث نشتی دود در داخل کاپوت نشود
از جمله مشکلاتی که این قسمت خروجی و دود دارد این است که واشر آوندی آن شاید خراب شود و نشتی به وجود بیاید اما آمار خرابی مربوط به واشر به خاطر در معرض گازهای پرحرارت قرار گرفتن میباشد.
منیفولد گاز
نوع دیگر این قطعه که متخصص خودرو کاربراتی است برای گاز تولید شده که به شکل بین کاربرات و سیلندر قرارگیری میشود و رساندن سوخت و هوا را وظیفه دارد و بیرون بردن گاز را از سر دیگر نیز وظیفه آن است.
جنس تشکیل دهنده منیفولد
باید این قطعه به دلیل وظایف مهمی که دارد با متریال خوب ساخته شود بعضی از متریال مثل آلومینیوم و گاهی اوقات نیز با پلاستیک ساخته میشود که این قطعه تفاوتهایی با هم دارند پلاستیکی و چودنی با هم تفاوتهای زیادی دارند
تفاوت میان پلاستیکی و چدنی این قطعه این است که انتقال گرما و حرارت و میزان مقاومتی که باید در برابر حرارت داشته باشند را ایجاد نمیکند معایبی که منیفولد پلاستیکی دارد این است که
خرابی زود هنگام آن مقاومت پایین آن در برابر گرما عدم انبساط کافی هنگام عبور گرما عدم مقاومت در برابر شوکهای حرارتی مثل گرم و سرد شدن اما قطعهای که از چدن و آلومینیوم یا از پلتهای نسوز استفاده شود مقاومت بیشتری نسبت به پلاستیکی آن دارد در برابر حرارت و عبور گرما و شوکهایی مثل گرماسرد شدن یک دفعهای آن بسیار مقاومتر هستند این قطعه پلاستیکی آن بسیار ارزان و به سرفصل اما چودنی آن کارایی بیشتر و طول عمر بیشتری دارد.
عمر مفید منیفولد چقدر است؟
عمر این قطعه بین ۶ تا ۱۰ سال است اما گاهی اوقات به علت فرسودگی و تولیدات بیکیفیت کمتر نیز عمر میکند و گاهی اوقات نیز به علت داشتن کیفیت بسیار بالا ۵۰ سال نیز از تولید آن گذشته اما همچنان سالم خواهد بود
زیر آلیاژهای بسیار قوی در ساختار آن به کار رفته است که طول عمر آن را بیشتر میکند. این قطعه بسیار مقاوم بوده است و همه مقاومت باعث شده است که زیاد خراب نشود و استهلاک پایینی داشته باشد.
واشر منیفولد چیست؟

همانطور که میدانید این قسمت شامل واشر فلزی میباشد که به صورت قاب در دور آن قرار دارد و محل اتصال به آب بندی تا از نشت هوا جلوگیری کند نام دیگر آن واشر بغل اگزوز است که به طور عامیانه به این نام شناخته شده است هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد و هر دو به هم کمک میکنند تا کارایی لازم را به طور صحیح انجام دهند.
تاثیر منیفولد بر روی شتاب خودرو
این قطعه به طور مستقیم بر روی میزان ورودی هوا و احتراق ارتباط دارد و هرچه ترکیب سوخت و هوا بیشتر باشد گاز تولید شده نیز بهتر و بیشتر خواهد بود راندمان موتور موتور و قدرت آن بیشتر میشود شتابگیری خودرو افزایش پیدا میکند تاثیرات بسیار واضحی این قطعه بر روی شتاب خودرو دارد و اگر این قطعه خراب شود شتاب را از دست میدهد سیستم اگزوز نیز دچار مشکلاتی میشود دودها درون کاپوت انجام میشود انجام میشود با ایجاد یک خم کوچک در شیبهای تند سبب خروج سریعتر دود در این قسمت میشود حالا بالا بودن سرعت دود و نبود انباشته شدن آن در اگزوز نیز باعث میشود مراحل احتراق سریعتر بهینهتر انجام بشود و شتاب خود را افزایش پیدا کند.
علائم خرابی منیفولد خودرو
همانطور که میدانید قطعات موتوری عمر مشخصی برای آنها تخمین شده است اما بستگی به طرز رانندگی و جنس آنها و به کارگیری آنها دارد گاهی اوقات زودتر از زمان دچار کهنگی و خرابیهایی میشوند که با این حال باید آنها را تعویض کنیم که این کار هزینه و زمانبر است علائمی نشان دهنده خرابی این قطعه هستند که رایجترین آنها را نام میبریم

کاهش قدرت موتور و شتابگیری
یکی از نشانههای خرابی این قطعه کاهش ویژه قدرت موتور و شتابگیری سخت آن است که این کار بر اثر اختلال در ورود هوا و خروج هوا به صورت ناقص احتراق انجام میگیرد بازدهی موتور کم میشود نشانگر این است که قطعه منیوفولد خراب شده است.
افزایش مصرف سوخت
یکی دیگر از علائم خرابی این است که سوخت و مصرف آن بسیار بالا برود روند آن از کنترل خارج شود این نیز به این علت است که ورود و خروج گاز با هم متفاوت هستند و عمل به صورت ناقص انجام میشود فشار زیادی به موتور وارد میشود و طبیعتاً سوخت نیز بیشتر مصرف میشود
افزایش دمای موتور خودرو
با خروج گازها که از احتراق به وجود میآیند موتور بخش بزرگی از گرمای خود را از طریق این قطعه خارج میکنند اما اگر این قطعه خراب شود افزایش دمای موتور را خواهیم داشت زیرا این گازها به صورت عادی و همیشگی خارج نمیشوند و در داخل موتور میمانند و افزایش دمای موتور را ایجاد میکنند.
صداهای عجیب
یکی دیگر از نشانهها این است که صداهای عجیبی مثل زوزه بشنوید که با گاز دادن بالا رفتن دور موتور این صدا بیشتر میشود علت اصلی آن شکستگی یا ترک بر روی این قسمت است
دیر خاموش شدن
یکی دیگر از علائمهای خرابی منیفولد خودرو زمانی است که خودرو بعد از بستن سوئیچ نیز زیر خاموش میشود به علت خرابی و عدم تخلیه کامل دور موتور میباشد این اتفاق زمانی ایجاد میشود که پروسه خروج دود کامل انجام نشده باشد.
سوختن واشر
مورد دیگر این است که گاهی اوقات واشر این قطعه آسیب میبیند در حرارت زیاد و کارایی خودش را از دست میدهد اصطلاحا میگوییم واشر منیفولد سوخته و آسیب زیادی دیده است و این قسمت نیاز به آببندی دارد به احتمال زیاد آسیب به این خود قطعه نیز میرسد از قسمت واشر و تعادل ورودی و خروجی گاز بر هم میخورد سیستم سوخت رسانی نیز عملکرد نادرستی خواهد داشت توان موتور نیز افت خواهد کرد.
نشت مایع خنک کننده
این سیستم طوری طراحی شده است که مایع خنک کننده نیز آببندی میکند اگر نشت آن را دیدید این قطعه خراب شده است به دلیل حرارت زیاد و بخار غلیظ در صورتی که بوی مایع رادیاتور را حس کردید یا شاهد خروج از آن از موتور بودید حتماً برای سلامت این قطعه بررسی کنید.
وجود روغن در این قطعه
روغنها برای گردشهای در این قسمت برای خروجی موتور استفاده میشود تا عملکرد مناسبی در روانکاری و خنککاری داشته باشد و ذرات سنگین که به این قسمتها میچسبند از طریق روغن کنده شوند و موتور به حالت اول برگردانده شود اما اگر این ذرات در قسمتی از قطعه منیوفولد دیدید احتمالاً این قطعه خراب شده است زیرا به آن سمت نباید روغن برود زیرا باعث خروج ورود هوا به مشکل میخورد
ترک داشتن
گاهی اوقات این قطعه به خودی خود و در اثر مشکلات و فشار بالا دچار ترک برداشتن میشود که این قطعه بیشتر در تصادفات این آسیب را میبیند شکستن آن در رابطه با راندمان خودرو و مشکلات دیگر برای آن به وجود میآورد که در اولین فرصت باید به مکانیکی مراجعه کنید زیرا خراب بودن آن باعث میشود که سوختگی در قسمت رنگ کاپوت ایجاد شود
داغ شدن بیش از حد
با عبور گازهای زیاد از این قطعه باعث میشود که حرارت بیشتری جذب کند و گاهی اوقات مایع خنک کننده برای آن کافی نباشد و به این صورت میشود که دمای زیادی در آن جمع میشود و از حالت استاندارد خارج میشود و عملکرد خوبی را ارائه نمیدهد.
هواکشیدن
زمانی که آببندی این قطعه درست انجام نشود نشت هوا به وجود میآید که از علائم این است که موتور توان قبلی خود را از دست میدهد و هر چقدر شما گاز میدهید گاز نمیخورد و به آرامی حرکت میکند این قطعه نشت هوا دارد علت اصلی آن این است و باید رفع شود که در زمینه تعمیر و پیدا کردن ایرادات آن باید با یک تعمیراتی و متخصص در ارتباط باشیم.

حفظ و نگهداری منیفولد خودرو
برای حفظ و نگهداری آن باید اقداماتی انجام دهیم زیرا این قطعه در موتور بسیار مهم است و خراب شدن آن باعث میشود که هزینههای زیادی بر دوش شما بگذارد باید ماهی یک بار این قطعه را چک کنید تا ترک نداشته باشد پیچ و واشر را باید ماهی یک بار تست کنید تا شل نباشد شستشوی این قطعه هنگامی که داغ است نباید انجام شود اگر برای شستشو به کارواش میبرید حتماً باید در نظر داشته باشید که هنگامی که داغ است فشار آب سرد بر روی آن ریخته نشود اگر با بنزین نیز نباید بشورید این قطعه را هر سه سال یکبار آزمایش کنید و اگر مشکل داشت تعویض کنید.
خرید منیفولد
برای خرید این قطعه حتماً باید به مراکز معتبری مراجعه کنید زیرا این قطعه یکی از قطعههای اصلی در خودرو محسوب میشود که باید اصل و با کیفیت باشد و به طور متوسط قیمت آن بالاست این قطعه باید متناسب با خودرو و قیمت و کیفیت آن خریداری شود.
جمع بندی
در این مقاله منیفولد و اجزای آن توضیح داده شد روش کار انواع آن علائم خرابی آن گفته شد وظیفه خیلی مهمی در موتور به عهده دارد و کیفیت و نوع آن بسیار تاثیرگذار در سرعت و شتاب خودرو میباشد برای عوض کردن آن حتماً باید با همکاری تیم متخصصی انجام بگیرد زیرا این قطعه بسیار مناسب باید به طور دقیق در جای خود نصب شود که کیفیتی را ایجاد کند.