فلایول خودرو1402
فلایول یکی از اجزای سیستم انتقال قدرت حساب میشود که از این بخش به سیستم کلاچ متصل است و در خودروهای بنزینی با موتورهای احتراق داخلی باعث میشود که گشتاور موتور به چرخها و به گیربکس و دیفرانسیل برود هر یک از این موارد شامل سیستمهای بسیار پیچیدهای هستند که باعث میشوند خود رو فرایند حرکت و شروع را داشته باشد شروع این فرایند از طریق انتقال قدرت یعنی از قطعه فلایور انجام میگیرد سیستم کلاچ بین فلایول و بخش ابتداییترین آن میباشد ولایت یک قطعه از گیربکس نیز محسوب میشود در نتیجه نقش مهمی در سیستم موتور خودرو و راهاندازی آن دارد.

فلایول خودرو چیست؟
یک صفحه یا قطعه فلزی شبیه به شکل دایره میباشد که لبههای آن دندانهدار است در ظاهر اولیه آن شبیه به چرخ دنده متوسط و بزرگ میباشد که در ماشین آلات صنعتی دیدهاید این قطعه انرژی تنها به حالت چرخشی و زاویه دارد که قادر به ذخیره و انرژی رفت و برگشتی و گشتاور را در خود حفظ میکند نام دیگر این قطعه در خودروها چرخ طیارهای است
فلایول یا همان چرخ طیارهای که از اجزای مهم در سیستم موتور خودرو است که در موتورهای احتراقی نقش اساسی دارد انتقال انرژی و تعادل دورانی را ایجاد میکند این قطعه به عنوان اجزای حیاتی موتور محسوب میشود و اگر خراب شود تاثیر زیادی بر عملکرد آن میگذارد سایی و رفع مشکل آن مصرف سوخت را کاهش میدهد عملیات خودرو بهبود پیدا میکند
فلایور یک دیسک سنگینی است که از جنس فولاد ساخته شده است و تا چرخش میل لنگ و پایداری آن را ایجاد کند در یک موتور چهار سیلندر در هر ۹۰ درجه یک گشتاور وجود دارد که اگر دور موتور پایین باشد این گشتاور ایجاد نمیشود و اگر بین دو احترام به شکل این رسی و حرکت در فلایور ذخیره میشود تا موجب ایجاد لرزش موتور نشود و دور موتور پایدار باشد ولی در دور موتورهای بالا زمانی که موتور به توان بیشتری نیاز دارد انرژی که ذخیره کرده را رها میکند تا از ایجاد مشکلاتی در داخل موتور جلوگیری کند
اگر فلایور نباشد میزان کم و زیاد شدن موتور باعث تغییراتی میشود که روشن ماندن موتور در دور پایین باعث مشکلاتی مثل لرزش نوسانهای زیادی برای خودرو ایجاد میکند.
وظیفه فلایول خودرو
فلاور خود را در بین گیربکس و موتور و کلاچ قرار میگیرد و نیروی چرخشی موتور را به قسمتی از جعبه دنده منتقل خواهد کرد که این قطعه در موتور با میل لنگ ارتباط دارد و در اثر چرخش آن گشتاور موتور به این قسمت میرسد این قطعه برای انتقال انرژی ماساژ کارهایی انجام میدهد زمانی که احتراقها زیاد باشد گشتاور موتور را درون خود ذخیره میکند تا زمانی که انرژی موتور کم است آن را انتقال دهد و باعث شتاب خودرو شود.

فلای ذخیره را در زمان کم انرژی انجام میدهد تا حرکت میل لنگ یکنواخت شود وظایفی که دارد میتوان اشاره کرد به انتقال گشتاور موتور به گیربکس یکنواخت کردن سرعت میل لنگ ذخیره انرژی انتقالی جهت تنظیم سرعت.
زمانی که ذخیره انرژی توسط این قطعه انجام میشود یعنی اینکه دریافت و دفع ضربات موتور را انجام میدهد و از نقطه بالای سیلندر به نقطه پایین میرساند ضربات که به شکل ناهماهنگ و متغیر هستند که به میلنگ میرسند این قطعه میلرنگ را یکنواخت و منظم میسازد انرژی را در خود ذخیره میکند سرعت مازاد را در خود نگه میدارد تا زمانی که میل افت انرژی داشت آن را ارائه دهد.
اجزای ساختار فلایول خودرو.
این قطعه بسیار سنگین است و در انتهای قطعه میل لنگ قرار دارد وبه شکل نعلبکی شکل که به دور آن دندانههایی وجود دارد دیده میشود در مرکز فلایول فلنج و ستون وجود دارد که باعث قسمت شفت ورودی گیربکس از آن اول عبور کند و برای پیشگیری از اصطکاک این قطعه سوراخهایی در بلبرینگ سوزنی وجود دارد اجزای آن عبارتند از:
دنده رینگی
چرخ دنده اولیه
صفحه درایور
فنر داخلی
چرخ دنده ثانویه
بلبرینگ
فنر خارجی
تمامی اجزای نام برده شده در قسمت وجود دارند و بخشی از آن را تشکیل میدهند جنس آن از چدن خاکستری میباشد که مقاومت زیادی در برابر ضربات دارد زمانی که این قطعه را میساختند صاف و صیقلی بود و سطح آن تابی ندارد طوری که تعادل را به خوبی حفظ میکند در انواع موتور و سیلندرها سایز آن متفاوت است و به احتراق بستگی دارد به طور کلی هرچه تعداد سیلندرهای موتور خودروها بیشتر باشند فلایور آن کوچکتر است تعداد سیلندرها به معنی احتراق بیشتر و انتقال انرژی به میل لنگ است که این فلایول باید آن را تنظیم کند.

جنس فلایول
این سیستم از دیسک فلزی که از چدن و آهن یا آلومینیوم قوی است تولید میشود تا مقاومت زیادی داشته باشد لبه آن به صورت دندانه دارد که با موتور استارتر در تماس باشد
نحوه انجام کار فلایول خودرو
در موتورهایی که چند سیلندر وجود دارد احتراقها به صورت تقریباً پشت سر هم انجام میگیرند و بدون فاصله هستند تولید قدرت طوری است که زمان تولید آنها با هم تداخل دارد و بالا و پایین آمدن پیستون به نقطه مرگ پایین و حداقل رهایی از آن میگویند که بلافاصله میل لنگ در این عمل وارد میشود
و نیرویی که از آنها تولید شده است به این قطعه میرسد و با کاهش نیروی و گشتاور میل لنگ به صورت غیر یکنواحت خواهد بود که برای تنظیم این قطعه فلایور وارد عمل میشود و انتقال آن به شکل انرژی و ضربات محکمی را در خود متحمل میشود و گشتاور مازاد میل لنگ را حفظ میکند.
فلایول با ذخیره کردن نیرویی از میل لنگ گشتاور در بین میل لنگ و پیستون استفاده میکند و در زمانی که میلنگ افت نیرو داشته باشد یکنواخت میکند و از ضربات آن جلوگیری میکند فلایول خودرو تکیهگاهی برای کلاج و اجزای آن است و چرخ دنده بیرونی آن متصل به سیستم استارت است در نتیجه در جهت روشن شدن موتور بسیار اهمیت دارد.
نقش فلایول در خودرو
مخزن انرژی
فلای فیلم سگ مخزن انرژی عمل میکند و انرژی که از احتراق به دست میآورد را درون خود به طور موقت ذخیره میکند
تعادل دورانی
به دلیل اینکه دارای وزن زیادی است میتواند عملکرد بیشتر موتور را متحمل شود در دور پایین و در دور بالا و بسیار موثر است.
کمک به انتقال نیرو
نقش اساسی در انتقال نیرو از موتور و اجزای خودرو را دارد باعث میشود که حرکت و توان تولید شده موتور به شکل انرژی بخشی باعث انتقال قدرت شود.

اهداف فلایورل خودرو
روشن کردن موتور
دندانههایی در دور این قطعه قرار دارند که به روشن شدن موتور بسیار کمک میکنند در مواقعی که استارت زده میشود این دندانهها به نام بندیسک میباشند که باعث چرخاندن فلایور میشوند و ترکیب آنها باعث استارت خوردن خودرو میشود بعد از آن باعث میشود که فلاویل و میل لنگ نیز بچرخند و فشرده سازی انجام بگیرد و راهاندازی موتور شروع شود.
هموار کردن سرعت موتور
چون قدرتی که از طرف پیستون به میل لنگ میآید یکنواخت نیست و سبب میشود که میل لنگ سرعتش کم شود این رسی فلایول تمایل دارد تا سرعت را ثابت نگه دارد و در نتیجه باعث میشود که سرعت را نگه داشته و زمانی که نیاز است برای هموار کردن سرعت اقدام کند و کاهش سرعت را برطرف کند این عمل ضربات وارد از پیستون را خنثی و مانع شکستن میل لنگ میشود بررسی و سنگینی فلایور نسبت به تعداد سیلندرها میباشد که روی ۴ سیلندر خودرو فلایول بزرگتری قرار میگیرد.
متعادل سازی موتور
از آنجا که پیستونها مرکز میل لنگ جابجا میکند موتور هر کدام از پیستونها زاویه مختلفی دارند وزن زیادی دارند که فلایور در برابر آنها مقاوم هست و اثبات میکند که تعادل موتور به پایه آن متصل است و باعث کاهش لرزشهایی در سراسر خودرو میگردد.
کاهش فشار بر موتور
کاهش فشار خودرو یکی دیگر از اهداف فلایول خودرو است که با تثبیت حرکت موتور و هموار کردن آن باعث کاهش در فرسایش موتور میشود و اتصالات بین گیربکس و محورهای دیگر را نیز حفظ میکند
عوامل تاثیرگذار بر عملکرد فلایول
عوامل زیادی هستند که بر روی این قسمت تاثیر ویژهای میگذارند گوناگونی زیادی دارند بنابراین به چند تای آنها نام میبریم مثل نوع سوخت بنزین یا گازوئیل بودن آن فشار و دما نحوه احتراق شکل اتاق احتراق و احتراق و نوع سیستم تزریق سوخت که به شکل پایش معمولی یا پایش مستقیم باشد تاثیر زیادی بر عملکرد این قطعه دارد و اشاره مستقیمی میکند.
علائم خرابی قطعه فلایول خودرو

علائمی وجود دارد که باعث میشود این قطعه به طور مشکل سازی خراب شود و شاید مجبور به تعویض آن باشید عبارتند از:
صداهای غیر عادی
وجود صداهای عجیب از این قسمت نشانه این است که فلایور دارای ایراد بسیار شدید مثل ترک یا مشکلات دیگر است که این وضعیت باعث میشود گیربکس نیز خراب شود.
لرزش در دور موتور
شاید فلایور تاب داشته باشد و عملکرد موتور با لرزش مواجه میشود این وضعیت در دور موتور آرام بیشتر قابل مشاهده میباشد.
عدم شتابگیری خودرو
اگر در اثر استفاده نادرست از کلاش سطح فلاور صاف و ضخامت آن کم شده باشد سطح آن سوخته میشود و گشتاور در این قسمت خیلی کم میشود شتابگیری خود را نیز کاهش پیدا میکند و راندمان خودرو پایین میآید سوخت نیز افزایش مصرف دارد.
کلاج دچار لرزشهایی میشود
وقتی خراب باشد پای خود را که بر روی کلاج میگذارید انتظار یک پدال صاف را دارید اما با فشردن آن احساسی خواهید کرد که انگار کلاج به سمت پایین از لرزشهای بیشتر احساس میشود
بوی سوختگی
رایحه سوختهای که به مشام میرسد و باعث تغییر دنده یا افزایش دنده میشود از این قسمت از مشکل رایج در فلایور که نشان دهنده خرابی آن است بوی سوختگی در داخل کابین میباشد. اگر از اتومبیل پایین میآید کاپوت را باز میکنید این رایحه متوجه نمیشوید یک شاخص کلیدی نشان میدهد که کلاچ یا فلایور و موتور خراب نیست و اگر بوی سوزاندندهای احساس میکنید شاید بوی لاستیک باشد.
تق تق و لرزش شدید
تق تق کلاج برای زمانی است که دنده را تعویض و آزاد میکنید به جای اینکه روان باشد تق تق اصطلاحاً ایجاد میکند که احساس نامطلوبی را خواهد داد و در نتیجه اتومبیل متوقف خواهد شد هنگام شروع رانندگی یا در چراغ قرمزها تابلوهای ایست زمانی که میخواهید کلاج را آزاد و دوباره بگیرید تق تق میشنوید علت آن مشکلات مختلفی است به دنبال نشانههای آن بگردید تا مشکل را برطرف کنید.
تعمیر و تعویض فلایول خودرو

این کار بسیار کار حساس و دقیقی است در صورتی که کاملاً با عملکرد داخلی خود را آشنا نیستید بهتر است از یک تعمیرکار مطمئن کمک بگیرید فلاور موتور در حالت عادی از دوام بسیار زیادی برخوردار است اما دندانههای آن ممکن است کند یا فرسوده شود که مشکلاتی برای خودرو به وجود میآورد و تعمیر آن فایدهای ندارد و فقط نیازمند تعویض میباشد.
روند جایگزینی این قسمت پیچیده نیست ولی کمی سخت است که مراحلی دارد که باید این روند را به صورت مرحله به مرحله و کم کم پیش ببرید.
قدم اول
در اولین مرحله و اقدام باید شافت درایور را بردارید دیفرانسیل را از شافت درایور جدا کنید شافت درایور توسط پیچ و مهره وصل است باید آن را باز کنید در هر انتهای آن یک مهره وجود دارد اینها را باید با توجه به آچار مربوطه آن بردارید در زیر محلی که شافت در سیستم انتقال قدرت در ارتباط است یک ظرف قرار دهید تا هر مایعی که از آن خارج میشود به داخل ظرف بریزد.
قدم دوم
دومین اقدام که باید انجام داد این است که از جای دیگر را جدا کنید باید اتصالات کولر را از گیربکس کابل سرعت سنج خط اتصال شیفت جدا کننده بتوانید این سه قسمت را از هم جدا و با آچار اتصالات را قطع کنید.
قدم سوم
در قدم بعدی باید گیربکس را جدا کنید جک گیربکس را قرار دهید آن را بلند کنید یا ظرف روغن بماند با برداشتن مهرههای آن به بلوک موتور متصل از گیربکس را جدا کنید پیچ و مهرهها را به فلایور بردارید برای رسیدن به آن قسمت بعد از جدا شدن جعبه دنده آن را به سمت عقب به ماشین بکشید.
قدم چهارم
در این مرحله باید فلایور را که کهنه قدیمی یا مشکل دارد جدا کنید پیچهای نگهدارنده دارد که باید آن را پیدا و باز کنید سپس میلرنگ را خارج کنید فلایول را جدا و جایگزین قدیمی کنید با مهرهها سفت کنید.
قدم پنجم
باید دوباره گیربکس را وصل کنید در این مرحله جعبه دنده را در جای خود قرار دهید اطمینان داشته باشید که به درستی کارها را انجام میدهید مهرههای نگهدارنده را محکم کنید از آچار استفاده کنید کابل سرعت سنج و همچنین خط اتصال را نیز وصل کنید و فراموش نکنید.
قدم ششم
در این مرحله شافت درایور را دوباره نصب کنید پشت آن در برابر دیفرانسیل باید قرار بگیرد پیچ و مهرههایی که برداشتید را به جای دی اولیه برگردانید آنها را سفت کنید همچنین مایعاتی که گیربکس از آن ریخته شد را درون ظرف ریختید بردارید و دوباره برگردونید به جای اصلی و اولیه خود.
قدم هفتم
خود را تست کنید وقتی همه چیز جمع شد اتومبیل را باید با فلاور جدید تست کنید ببینید تمامی کارهایی که قبلاً انجام میشد آیا انجام میگیرد یا خیر اگر نتوانستید کار را به درستی پیش ببرید حتماً به مکانیک مراجعه کنید تا آن نیز بررسی کند.
جمع بندی
فلاول به عنوان یکی از اجزای مهم در سیستم موتور وجود دارد و ارتباط زیادی با عملکرد و کارایی موتور را دارد گاهی اوقات مشکلاتی برای آن پیش میآید که باید سریعاً رفع شود تا مشکلات بزرگتری جایگزین آنها نشود لازم به ذکر است که تمامی محتوا راجع به این قسمت از موتور خودرو میباشد که اهمیت ویژهای دارد آن را به طور کامل خوانده و بررسی کنید.
اگر نیازمند تعمیر است آن را به تعمیرات دورهای ببرید تا آسیب زیادی و هزینه زیادی برای شما ایجاد نکند. این قطعه اهداف و وظایف مهمی را دارد که باید انجام دهد شود اجزای تشکیل دهنده آن گفته شد عملکرد آن و اهمیت آن بسیار بالا است این چرخ طیاره یکی از اجزای هندلینگ موتور به شمار میآید بنابراین در حفظ آن کوشا باشید امیدواریم از این مقاله استفاده کنید و برایتان مفید باشد.