ایمنی خودرو, دسته‌بندی نشده

سیستم دید در شب خودرو 2024

سیستم دید درشب خودرو

دراین مقاله سعی شده است که شما را با سیستم دید درشب خودرو و مزایای این سیستم آگاه نماییم و همین طور استفاده از این سیستم در خودرو های لوکس یکی از آپشن های جدید درخودروهای وارداتی می باشد که سبب افزایش ایمنی فرد درحین رانندگی می گردد.

بررسی سیستم دید درشب خودرو

با توجه به پیشرفت تکنولوژی تمامی شرکت‌ها و کمپانی‌های خودروسازی به این فکر هستند که قابلیت‌های بیشتری برای خودروها استفاده کنند بنابراین شاهد عملکرد بهتر و پیشرفته‌تر در خودروها خواهیم بود یکی از انواع پیشرفت‌هایی که خودرو داشته از سیستم دید در شهر خودرو می‌باشد که دارای دوربین و رادارها طراحی شده است

این رادارها بسیار مدرن هستند به صورت ۳۶۰ درجه می‌چرخند سنسورهای قابل تشخیص خواب آلودگی و تشخیص حرکت جسم‌های متحرک را دارد یکی از جدیدترین آپشن‌های خودروها به حساب می‌آید.

سیستم دیددرشب چیست؟

جدیدترین تکنولوژی روز در خودروها نایت ویژن یا همان سیستم دید در شب می‌باشد تکنولوژی دید در شب در گذشته مربوط به چراغ‌ها بوده است اما طی ۲۰ سال اخیر پیشرفته فراوانی داشته است که از دو نوع نایتویژن مختلف استفاده می‌شود این تکنولوژی به طور کلی به دو نوع حرارتی و تشخیص فوتون تقسیم بندی می‌شود که نمونه حرارتی آن در دقت وضوح لازم را ندارد و در خودروها استفاده می‌شود

در خودروهای لوکس بیشتر این موارد دیده می‌شود دوربین‌های نایت ویژن سر و صدای چندانی ندارند دو تا از شرکت‌های خودروسازی مداوم در حال رقابت هستند برای مثال مرسدس بنز و بی‌ام‌و هر دوی این شرکت‌ها در آلمان هستند و تلاش بسیاری برای بهبود خودروسازی می‌کند که لامپ‌ها و دوربین‌ها یا مرادارهایی که این‌ها استفاده می‌کنند با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند و بی‌ام‌و از نوع حرارتی و مرسدس بن از نوع تشخیص فوتون است..

تاریخچه سیستم دید در شب

اولین خودروهایی که مجهز به این سیستم بودن خودروهای کادیلاک در سال ۲۰۰۰ بوده‌اند که این سیستم در آنها طراحی شده است بعد از شرکت کادیلاک دومین کتی که خودروهای خود را به این سیستم مجهز کرده است تویوتا می‌باشد که در سال ۲۰۰۲ یعنی ۲ سال بعد از سیستمی که کادیلاک اجرا کرد این شرکت نیز خودروهای خود را مجهز به این دوربین وسیستم نایتویژن کرد خودروهای لندکروز و لکسوس از این سیستم برخوردار بودند.بعد از آن نیز در سال ۲۰۰۳ شرکت مرسدس بنز برای اولین بار در کانسپت یعنی خودرویی که تولید کرده بود این نسخه خودرو به این سیستم طراحی شد.

نحوه کارکرد سیستم دید در شب خودرو

مهمترین کاربردهای نایت ویژن‌ها این است که مسیر کاملاً تاریک و بدون چراغ را روشن و کمک کنند که راننده بسیار دید بهتری داشته باشد این تکنولوژی از دوربین‌های مادام‌القرم استفاده کرده است تا اجسام دیگر که چندین متر دورتر نیز هستند قابل تشخیص باشند

تصاویر این دوربین‌ها بر روی مانیتور مرکزی ارائه می‌شود و راننده می‌تواند در مسیر موانع و اجسام را ببیند تصویری که از سوی دوربین‌های نایت ویژن فرستاده می‌شود شاید کیفیت چندانی نداشته باشد و شبیه به یک عکاسی باشد اما با همین مورد نیز باعث می‌شود که دید بهتری در زمانی که هیچ چراغی وجود ندارد و ایمنی بیشتری برای سرنشینان به وجود بیاید.

گاهی اوقات حیوانات در طول شب از این مسیر عبور می‌کنند که این تکنولوژی باعث شده است که دوربین‌های نایویژن قدرت تشخیص اجسام ندارند و ممکن است امکان تشخیص دادن بین یک حیوان مرده و یک تیکه سنگ را برای رانندگان ایجاد نکنند

نحوه عملکرد دوربین‌های نایت ویژن یا سیستم دید در شب

دوربین‌های به کار رفته در این سیستم با استفاده از لنزهایی سه رنگ اصلی را به یک رنگ خاکستری تبدیل کرده‌اند و به یک شکل نشان می‌دهد روشنایی یا تاریکی را نمایش می‌گذارند و تصویری که مشاهده می‌کنند به شکل المان یا اجسام مختلف نشان می‌دهند که به صورت خاکستری رنگ است

به غیر از تمامی این‌ها با آنالیزهایی که انجام می‌دهند هرچه رنگدانه‌های یک جسم پررنگ‌تر باشد تصویرهای آن واضح‌تر و یا کمی دیده‌تر می‌شود خوش رنگ‌تر نشان داده می‌شود این سیستم از دوربین نور مادوم القرمز استفاده می‌کند که علاوه بر نامرئی بودن توانایی تشخیص افراد متحرک یا جانداران می‌دهد اما شاید بسیار واضح نباشد گاهی اوقات این سیستم دچار اختلال شود و توانایی تشخیص کامل را ندارد این سیستم در سه بازه مادون قرمز نزدیک متوسط و دور طبقه‌بندی می‌شودفعالیت خود را انجام می‌شود

اجزای سیستم نایت ویژن یا سیستم دید در شب

سنسور مادون قرمز

سنسور مادام قرمز چندین قسمت در قطعات وجود دارد که در قسمت‌هایی از ماشین نصب می‌شود ولی در قسمت جلویی ماشین بیشتر وجود دارد.

دوربین فیلمبرداری

این دوربین‌ها در جلوی ماشین ثابت قرار دارند و باعث تابش و منعکس کردن تصاویری که دریافت می‌کنند هستند

واحد کنترل

در این واحد حسگر و دوربین‌ها با هم ترکیب می‌شوند و اطلاعات پردازش شده راننده می‌بیند

نمایشگر

با استفاده از مانیتوری رنگی در قسمت داخلی کابین تمامی تصاویر که توسط اجزای مختلف این سیستم پردازش و گرفته می‌شود بر روی آن نمایش داده می‌شود و راننده می‌تواند آن را ببیند

انواع سیستم نایت ویژن

به طور کلی سیستم نایتویژن و سیستم دید در شب در خودروها به دو نوع تقسیم بندی می‌شود و طراحی شده است سیستم پسیو و سیستم اکتیو هر کدام از این سیستم‌ها مزایا و معایبی دارند ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارند

سیستم نایتویژن پسیو

این سیستم با انتشعات حرارتی که تولید می‌شود از انسان اشیا قادر به تشخیص آنهاست و با استفاده از دوربین‌های مادون قرمز و اشعه‌ها این تصاویر را بر روی نمایشگر نمایش می‌دهند. خودروسازی‌هایی شامل بی‌ام‌و iud کادیلاک هوندا ds این مورد در خودروهای خود بسیار استفاده می‌کنند.

سیستم نایس ویژن اکتیو

پوشش بسیاری دارد برندهای معروف خودروسازی از این ویژگی و از این نوع سیستم استفاده می‌کند که دید بهتری در خودروها ایجاد می‌کند برندهای بزرگ خودروسازی شامل لکسوس مرسدس بنز و تویوتا در تولید خودروهای خود از این سیستم دید در شب استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب سیستم دید در شب (نایت ویژن)

این سیستم دید در شب خودرو زمانی که بینایی انسان ضعیف است کمک بسیاری به آن می‌کند و کمبود نور را جبران می‌کند باعث می‌شود که با ایمنی بیشتری در تاریکی رانندگی کرد فرصت این را به راننده می‌دهد که واکنش لازم نسبت به موقعیتی که برایش پیش می‌آید انجام دهد اما با توجه به سیستمی که دارد بر روی خودروهای آجی قابل اجرا نیست و فقط در خودروهای لوکس می‌توان این سیستم را داشت بنابراین یکی از معایب بزرگ این سیستم نایت ویژن همین است

نقطه ضعف دیگری که دارد باعث می‌شود که اجسام یا افراد را به طور دقیق تشخیص ندهد گاهی اوقات ممکن است دوربین‌هایی که برای آن طراحی شده است افرادی که نزدیک خودرو می‌شوند دیده نشوند مورد بعدی سیاه و سفید بودن تصاویر است سطوح فلزی و شیشه‌ای نور مادون قرمز را منعکس می‌کنند برد آنها بیش از ۲۰۰ متر نیست نمی‌توانند محیط بیشتری را نشان دهند.

به طور کلی می‌توان گفت که اگر خودروسازی پیشرفت‌های بسیاری بکند هیچگاه تمرکز لازم و میزان دقت برای رانندگی کم نمی‌شود از مزایای دیگر که می‌توان به این سیستم اشاره کرد این است که. تصاویری که بر صفحه در داخل کابین ایجاد می‌شود باعث می‌شود که محدوده سطح جاده برای رانندگی آسان‌تر شود مخصوصاً زمانی که غروب است و چراغ‌ها هنوز روشن نشده‌اند.

گاهی اوقات یک عابر یا حیوانی در جاده فرار یا می‌خواهد گذر کند که این تصاویر بر روی مانیتور در داخل خودرو پخش می‌شود و جلوگیری از برخورد آن می‌کند با توجه به این قابلیت راننده با تلاش کمتری به جاده می‌نگرد و چشمانش خسته نمی‌شود.

از معایب دیگر آن می‌توان به اینکه اشیا باید ساکن باشند تا قابل تشخیص باشد و بعضی اوقات به موقع هشدارهای لازم را نمی‌دند و نمی‌توانند ویژگی‌هایی را حفظ کنند دوربین‌ها می‌توانند مانعی که در لبه جاده وجود دارد را تشخیص دهد بنابراین یک مانور برای دور زدن حیوان ایجاد می‌کند که وقتی به سمت دوربین‌ها می‌آید تصاویر به تاخیر قابل پخش است و شاید راننده با آن فرد یا حیوان برخورد کند

هنگامی که باران ببارد مه باشد این ویژگی از دسترس خارج است و کار نمی‌کند

عملکرد دوربین‌های دید در شب مادم قرمز از نوع اکتیو

این سیستم برای روشن کردن و دیده شدن نمای جاده است که در تاریکی شب قابل دیدن نیست توسط چراغی از جلو پوشش داده نمی‌شود و از نور مادم القرم استفاده می‌کند علت استفاده از این دوربین این است که نورهای مرئی و تابش‌های دیگر را به طور کامل نشان دهد.

با انتشار نور اجسامی که وجود دارند در معرض نور قرار می‌گیرند و توسط دوربین‌های تصویربرداری دیده می‌شوند اما بعضی از این سیستم‌ها به صورت پایلیسی یا ضربه‌ای به محیط روبرو تابیده می‌شود که همین باعث دید بهتر و اکتیو در شب می‌شود

بعضی از این سیستم‌ها دارای عیب‌های بسیاری است گاهی اوقات این سیستم به درستی عمل نمی‌کند مثلاً در چه هوای بد و نامساعد که قطرات باران و برف و تگرگ می‌ریزند این دوربین قابل شناسایی نیست یا پوشش دهی عام تا ۱۵۰ و ۲۰۰ متر است و نمی‌تواند محیط بیشتری را نشان دهد.

عملکرد سیستم در شب از نوع پسیو

این سیستم با توجه به تاریکی هوا دوربین‌های حرارتی در جلوی پنجره خودرو نصب شده‌اند تا اجسام و حیواناتی که بدن آنها گرم است را شناسایی کنند تفاوت آن با دوربین‌های دیگر نمایش دادن رنگ قرمز زرد به راننده می‌باشد مابقی اجسام که دمای کمتری دارند با رنگ‌های تیره‌ای به تصویر در می‌آیند برابری یکی از نقاط ضعف آن این است که اگر سنگ بزرگی در جلوی مسیر باشد شاید به علت خاکستری نشان دادن آن از آن بی‌خبر بمانیم

عملکرد این سیستم پسیو در مقایسه با اکتیو بیشتر است و حدود ۳۰۰ متر را نشان می‌دهد کیفیت بهتری دارد از دوربین‌های حرارتی استفاده شده است که به طور نسبی جسمی که حرارت داشته باشه را به صورت رنگی نشان می‌دهد

اما نقاط ضعفی نیز دارد مثلاً در روزهای تابستان و هوای گرم تمام چیزهایی که حرارت داشته باشند را به رنگ زرد و قرمز نمایش می‌دهد و راننده را گمراه می‌کند

عملکرد دوربین‌های حرارتی

دوربین‌های حرارتی سیستم غیر فعال در شب هستند که به جای نوری مادم القرمز از تابش حرارتی استفاده می‌کنند تا اجسام قابل زنده و موجودات زنده را شناسایی کنند مزایای این باعث دید وسیع‌تر و کیفیت بهتر تصویر می‌شود.

نایت ویژن و تکنولوژی

سیستم دید در شب مانند تمامی سیستم‌های دیگر دارای پیشرفت‌هایی بوده است که این سیستم بر اساس فناوری‌های مختلف و تکنولوژی‌های تقویت نور و تشدید الکترونیکی و تشخیص رنگ تشکیل شده است که باعث کیفیت بهتر از نمای تاریکی می‌شود تقویت نور یعنی برخی از نایت ویژن‌ها از این فناوری این نور محیط با استفاده از سنسورها را جمع آوری می‌کند یا با استفاده از چراغ‌های ال ای دی هایلوژن افزایش می‌دهند

تشدید الکترود دارند و بعضی از دوربین‌ها با پیشرفت تکنولوژی می‌توانند نور از طریق سنسور را جمع آوری کنند و باعث تشدید الکترون و سیگنال‌های خوبی شود.

ساماندهی تابلوهای جاده راهنمایی نشانگر حالت جاده سقف پل راهنمای مسیر به صورت دقیق‌تر نشان می‌دهد در شب تا عملکرد مناسبی داشته باشید

در شب ممکن است مکانی مناسب با پارک پیدا نکنید که این باعث ایجاد ساماندهی پارکینگ می‌شود و با استفاده از نورپردازی مناسب تابلوهای مناسب محل دریافت پارک را پیدا و به شما کمک در پارک می‌کند

جدیدترین سیستم نمایشگردید در شب

از نوع جدیدترین سیستم‌های دید در شب برای آگاهی به راننده‌ها سیستم مانیتور ال سی دی که با استفاده از رزروشن بالا سرعت بسیار زیاد و اطلاعات دقیق‌تر و تحلیلی‌تر را در اختیار راننده می‌گذارد تولید شده است که در خودروهای نصب شدند

این روش کم هزینه‌تر از گذاشتن مانیتورهای مخصوص روی داشبورد است و فاصله زیادی با دید راننده دارد بنابراین این نوع نمایش در شب برای راننده راحت‌تر است و باعث می‌شود که روشنایی بیشتری در اختیار آن و تشخیص قابل باور و دقیق‌تری ارائه دهد.

تاثیر تکنولوژی دید در شب در حوادث رانندگی

طبق آمارهای وجود داشته است این تکنولوژی باعث شده است که کاهش حوادث رانندگی در شب را داشته باشیم و حدود ۵۰ درصد تصادفات که در شب اتفاق می‌افتد دید کافی وجود ندارد و یا نور کم است کاهش پیدا کند این تکنولوژی بسیار کمک ویژه‌ای کرده است اما به کارگیری آن در خودروهای ساده بسیار پرهزینه اما خودروهایی که به صورت فابریک از این وسیله استفاده می‌کنند بسیار کارایی ویژه‌ای دارد این تکنولوژی نصب آن بسیار هزینه بر است بنابراین در خودروهای گران قیمت نصب می‌گردد

طبق نظر کارشناسان اگر در خودروهای معمولی نیز این سیستم و تکنولوژی قابل اجرا باشد آمار خیلی بیشتری در کاهش تصادفات جاده مخصوصاً در شب خواهیم داشت زیرا که راننده می‌تواند دید بهتر در جاده داشته باشد و بتواند راحت‌تر و بدون خطرتر در جاده رانندگی کند.

جمع بندی

بررسی سیستم دید در شب در خودروها یکی از پیشرفته‌ترین آپشن‌ها و مهم‌ترین آپشن‌ها به شمار می‌آید زیرا تصادفات را به طور چشمگیری کاهش داده است یکی از مزیت‌های بزرگ در میدان دید راننده است و در بروز حوادث جلوگیری می‌کند از معایب آن می‌توانیم بگوییم که قیمت بسیار بالای آن و اینکه در تمامی خودروها نمی‌توان از آن استفاده کرد اشاره کنیم

از آنجا که این سیستم قیمت بسیاری دارد در انواع خودروها به کار نمی‌رود مثلاً در خودروهای مرسدس بنز استفاده شده است بی‌ام‌و یا کراس استفاده شده است دراین مقاله تمامی توضیحات مربوط به سیستم دید در شب یا نایت ویژن گفته شد و امیدواریم که این مقاله برایتان مفید باشد.

سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *