دسته‌بندی نشده

بررسی سیستم استارت خودرو2024

بررسی سیستم استارت خودرو

استارت خودرو

قطعه‌ای در سیستم استارت خودرو در اتومبیل‌ها وجود دارد که یک نوع موتور الکتریکی است و انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می‌کند این قطعه وظیفه بسیار ساده‌ای دارد و برای روشن کردن خودرو و موتور از آن استفاده می‌شود استارت خودرو انرژی خود را از برق و باتری تامین می‌کند.

و انرژی را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده و به چرخ‌ها منتقل می‌کند و باعث حرکت و احتراق در موتور می‌شود وقتی سوئیچ را می‌چرخانیم برق را به سیستم استارت می‌رسانیم و این برق در موتور رفته و به هزار دور در دقیقه می‌رسد با احتراق این موتور باعث می‌شود که خودرو و موتور روشن شود.برای دانستن اطلاعات بیشتر درباره نحوه عملکرد بر روی موتور خودرو کلیک نماید.

تاریخچه استارت خودرو

خودروهای اولیه با هول دادن روشن می‌شدند و در آنها موتور الکتریکی وجود نداشت در خودروها روش‌های دیگری استفاده می‌شد برای مثال از فنرهای بادی استفاده می‌کردند تا آن احتراق و جرقه را تولید کنند و بتوانند خودرو را روشن کنند اما این کار برای مدتی بود و بعد دیگر تقاضایی نداشت اولین استارت برای یک موتور سیکلت طراحی شد و مهندسی انگلیسی به نام اچ جی داوین سینگ استارت و موتور برقی برای موتور سیکلت طراحی کرد.

که در سال ۱۸۹۶ میلادی این اختراع به وجود آمد اما ثبت نشده است. اولین استارت برقی توسط فردی به نام کالای جی کلم در آمریکا تولید شد و به ثبت رسید بعد از چند سال فرد دیگری در آمریکا این موتور را پیشرفته‌تر کرد و با ویژگی‌های جدیدی در سال ۱۹۱۱ یعنی ۸ سال بعد از اولین ثبت موتور الکتریکی برای استارت خودرو تولید شد.

که با طراحی و سبک جدیدی برای روشن کردن خودروها استفاده می‌شد. اما مراحل زیادی داشت و خیلی سال طول کشید تا این مورد برای خودروها استفاده شود بنابراین شرکت کالا دیلاک از این استارت در خودروهای تولید شده استفاده کرد.

عملکرد استارت خودرو

استارت خودرو از سیم پیچ آهنربا میدان مغناطیسی و موتور الکتریکی تشکیل شده است روشن شدن موتور بستگی به این قطعه دارد که توسط دو تا آهنربای مغناطیسی قدرت را برای چرخاندن موتور تولید می‌کند. بالشتکی در آنجا وجود دارد که آهنی است و به دور آن سیم‌هایی پیچیده است که جریان برق برقرار می‌گردد.

دو قطب ان و اس دارد این قطب‌ها هر کدام برای ایجاد میدان مغناطیسی تولید شده‌اند که بتوانند موتور خودرو را روشن کنند این موتور الکتریکی از آرمیچر نیز طراحی شده است و برای چرخش از این آرمیچر استفاده می‌شود تا انرژی الکتریکی به مکانیکی تبدیل شود نیروی دافعه باعث می‌شود که استارت بخورد. استارت یک موتور الکتریکی محسوب می‌شود.

اجزای استارت خودرو

آرمیچر

کموتاتور

زغال

سلونوئید اتوماتیک استارت

پلانجر

بالشتک

پینیون استارت دنده استار

بخش اصلی استارت خودرو

استارت‌های رایج معمولا از دو قسمت اصلی تشکیل می‌شوند یک قسمت اتوماتیک استارت و یک قسمت موتور استارت است.

اتوماتیک استارت

این قسمت از استارت استوانه کوچکی است که روی استوانه بزرگ قرار دارد و استارت محسوب می‌شود برق باتری به بخش اتوماتیک آن منتقل می‌گردد و محل اتصال بر برق و باتری از بخش دوم این قسمت شامل اتوماتیک است دنده استارت هنگام استارت زدن جلو می‌رود. استارت برای برق رساندن و عملکرد از باتری مصرف می‌کند و حدود ۵۰ تا ۱۵۰ آمپر لازم دارد جریان ضعیف باتری باعث می‌شود که این جریان کند شود.

در اتوماتیک استارت یک اهرم دوشاخ وجود دارد که استارت و دنده را به سمت جلو و فلایبل هول می‌دهد اتوماتیک استارت بین باتری و موتور است و باعث می‌شود که برق میان باتری و موتور وصل یا قطع شود. استارت چیزی شبیه آهنربا و سیم پیچ نیست آهنربای آن ثابت است یک هسته آهنی بالشتک سیم پیچ وجود دارد که جریان برق از آن عبور می‌کند و باعث ایجاد حرکت می‌شود.

در نمای ظاهری اتوماتیک استارت شبیه به اس می‌باشد و قطب مثبت باتری وصل می‌شود و یکی از قطب‌های دیگر و قسمت دیگر وصل می‌شود قسمت فیش اتوماتیک به سوئیچ وصل می‌شود و بخش اتوماتیک استارت به سیم پیچ وجود دارد در این بخش اتوماتیک استارت دو سیم وجود دارد سیم ضخیم و سیم نازک که به قسمت استوانه وصل هستند به نام پلانجر. این پیش کشنده اتوماتیک به سمت داخل وارد می‌شود.

و در داخل نگه می‌داره پلانجر در حرکت خودرو بسیار مهم است پولک مسی نیز باعث حرکت می‌شود که بین قسمت s و ام برقرار است برقی که از باتری و داخل موتور استارت می‌رود حرکت در می‌آورد این قسمت کارهای دیگری نیز می‌کند به اهرم دو شاخ وصل می‌شود و باعث حرکت دنده استارت به سمت جلو می‌شود. اتوماتیک استار در نصف آن بخش موتور استارت وجود دارد.

موتور استارت

این قسمت از ارسال مکانیزم عملکردی متفاوتی را دارد و در حال حاضر سه نوع از آن وجود دارد که بر حسب موتورها متفاوت است و در خودروهای متفاوت از آن استفاده می‌شود انواع آن شامل سه بخش برقی پنوماتیکی هیدرولیکی وجود دارد با توجه به نوع وسیله نقلیه قدیمی و جدید بر روی موتورهای خود را نصب می‌شود

استارت برقی

از این استارت‌ها در موتورهای بنزینی و دیزلی استفاده می‌کنند که برای روشن کردن خودروها و استارت زدن نیاز به جرقه زنی و تامین برق را دارد چرخ دنده‌های استارت به فلایور متصل هستند و با استارت زدن این قسمت به چرخش در می‌آید و موتور خودرو را روشن می‌کند.

موتورهای استارت از نظر موتوری که در آنها وجود دارد به دو نوع ساده و گیربکس‌دار تقسیم می‌شوند که برای هر نوع موتور متفاوت است بعضی از خودروها موتور آهنربایی دائم دارند و بعضی از موتورها موتور الکتریکی هسته آهنی برای آنها طراحی شده است.

نوع اول

این نوع استارت برقی چرخ دنده‌های سیاری دارد که با استفاده از آهنربا و اتصال بین پینیون و آرمیچر باعث می‌شود که گشتاور بیشتری تولید شود.

نوع دوم

این نوع استارت برقی دائم است و از آهنربا با تعداد ۶ استفاده می‌کند جریان را به آرمیچر انتقال می‌دهد و باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود.

نوع سوم

این مدل استارت برقی نیز باعث کاهش دنده می‌شود یک چرخ دنده بین موتور و قسمتی از موتور الکتریکی استارت وجود دارد که وزن آن بسیار سبک است و گشتاور نیرو را بالا می‌برد.

استارت پنوماتیکی

استارت‌های پنوماتیک در موتورهایی که بنزینی و سنگین هستند در دیزلی‌ها استفاده می‌شود که باعث فشار بیشتر می‌گردد که شامل یک مخزن فشار کمپرسور هوا و توربین‌های دنده‌ای می‌باشد زمانی که هوا از این محفظه بیرون می‌رود دوربین‌ها باعث چرخششان می‌شود و فلایور می‌چرخد و خودرو روشن می‌شود.

استارت هیدرولیکی

استارت‌های هیدرولیکی در موتورهای ۱۶ سیلندر استفاده می‌شوند و بدون جرقه باعث شروع شدن کارکرد موتور خودرو می‌شود این استارت‌ها شامل انواع پمپ‌ها شیرها مخزن‌ها فیلترها و آکومولاتورها پیستون‌ها می‌باشد که قادر به تولید گشتاور بسیار بالا نسبت به دما می‌باشد.

اجزای تشکیل دهنده موتور استارت پنومانیک خودرو

پوسته اصلی بالشتک‌های هسته آهنی و سیم پیچ‌ها پیچ اتصال بالشتک به پوست

زغال‌ها فنر و پایه نگهدارنده جاز خالی پلاستیکی آرمیچر کلکوتور و آرمیچر

سیم پیچ‌های آرمیچر هسته آرمیچر شافت آرمیچر دنده استارت و کلاچ.

وظایف اجزای موتور استارت خودرو

پوسته اصلی موتور استارت که از فولاد است قطعات آن در آن قرار دارند و از دو قسمت اصلی بالشتک و آرمیچر تشکیل شده است والش نکن معمولاً شامل ۴ عدد هستند و پیچ‌هایی به پوسته اصلی وصل می‌باشند و هر بالشتک یک هسته آهنی به دور خود دارد.

وظیفه بالشتک‌های میدان مغناطیسی و آهنربا این است که سیم پیچ‌ها با کمک یک اتصال برق خروجی اتوماتیک استارت را تهیه می‌کنند که آمپر زیادی دارد یک سیم نازک و یک سیم کلفت باید باشد مغناطیسی را به وجود بیاورد این میدان‌ها توسط چهار بالشتک که قطب‌های همنام روبروی یکدیگر را تشکیل می‌دهند جهت سیم پیچ‌ها قطب‌های غیر همنام تولید می‌کنند و مخالف یکدیگر هستند این نکته در بالشتک‌ها هیچ ارتباطی به پوسته ندارد و عایقند در قسمتی از موتور استارت تعداد بالشتک‌ها زغال وجود دارد که از جنس مس هستند.

وظیفه زغال رساندن جریان برق به آرمیچر می‌باشد که از سیم‌های بالشتک استفاده می‌کند هر زغال و فنر پایه نگهدارنده پلاستیکی دارد زغال‌ها در میان مثبت و منفی‌ها قرار دارند که با بدنه عایق‌بندی شده و نشده باعث اتصال می‌شوند چهار زغال در یک جزغالیه پلاستیکی وجود دارد فنرهای پشت زغال کمک می‌کنند تا اتصال بین کلکتور آرمیچر و زغال قطع نشود.

آرمیچر هم وظیفه تولید جریان میدان مغناطیسی را دارد موتور استارت با چرخش باعث می‌شود که استارت و دنده استارت درگیر فلایور شود و باعث روشن شدن موتور خودرو می‌شود که از ۴ قسمت تشکیل شده است یک آرمیچر. یک قسمت کلکتور از یه سری لایه‌های مسی وجود دارد که برق زغال را تولید می‌کند که به آن لامل می‌گویند سیم پیچ که به هر یک از این لامل کلکتورها وصل هستند هسته که دقیقاً وسط آرمیچر وجود دارد دنده استارت و کلاج در انتهای هسته هستند شافت که در وسط آرمیچر قرار دارد دور از گلوکتر است.

دنده استارت ۸ یا ۹ دندانی روی آرمیچر وجود دارد که دو حرکت را انجام می‌دهد یک حرکت دورانی که با شروع کردن آن فلایور می‌چرخد دنده استارت برای اینکه موتور خودرو سواری را روشن کند باید ۸۰۰ تا هزار دور بچرخد.

کلاچ استارتم قطعه‌ای است که بر آرمیچر قرار دارد و باعث می‌شود که یک طرف از آرمیچر بچرخد و طرف دیگر قفل باشد.

انواع استارت خودرو

استارت اینرسی

این نوع استارت‌ها در وسایل کوچک نقلیه استفاده می‌گردد و به دو روش از شکستن استارت جلوگیری می‌کند در خودروهای قدیمی آنها مهره محور موتور است زمانی که شفت می‌چرخد پینتون‌ها به سمت جلو حرکت می‌کنند و استاپ به وجود می‌آید و با چرخ دنده درگیر می‌شود.

و موتور شروع به روشن شدن و چرخش می‌کند حرکت بسیار سریع چرخ دنده استارت را به عقب می‌کشد و این ساز مستقیم به موتور وصل نمی‌شود بلکه به فلایور ثانویه وصل است زمانی که سرعت بالا می‌رود موتور جدا می‌شود به موتور متصل می‌گردد و استارت‌های این رسید بسیار کوچک هستند و ممکن است زیاد طول بکشد تا به سرعت بالا برسید.

استارتهای از پیش درگیرشده

برای اینکه چرخ دنده‌ها به طور یکسره خراب نشوند استارتهای از پیش درگیر شده تشکیل شده‌اند و در جریان از باتری به صورت اتوماتیک استار را فعال می‌کنند دنده استارت را به بیرون انتقال می‌دهد و جریان دیگری را برای موتور ایجاد می‌کند استارت‌هایی که این مدل طراحی شده‌اند برای خودروها و موتورهای جدید طراحی شده و استفاده می‌شود از آهنربا پینیون وجود دارد و از خروج چرخش موتور جلوگیری می‌کند با استفاده از یک پینیون کلاج موتور به حرکت در می‌آید و از این کار یک طرفه است.

استارت کاهش دهنده

بعضی از این استارت‌های جدید با فرایندی به نام کاهش دنده استفاده می‌شود که در این نوع استارت‌ها به آرمیچر وصل نیستند به طور مستقیم و در عوض در انتهای آرمیچر چرخ دنده وجود دارد یک چرخ‌دنده میانی حرکت می‌کند و چرخ دنده دیگر در پشت سر دنده استارت می‌خورد.

دنده میانی باعث می‌شود که حرکت مطلوب‌تری باشد و پینگتون‌ها سریع‌تر بچرخند و شارژ باتری کمتر تخلیه شود.

استارت خودرو های سنگین

استارتا به طور کلی به دو دسته پنوماتیک و هیدرولیکی تقسیم می‌شود که انواع مختلفی در وسیله‌های نقلیه و وسایل نقلیه سنگین استفاده می‌شود موتورهای استار طبیعتاً برای راحت‌تر روشن شدن خودروها استفاده می‌شود خودروهای سنگین از این شرایط ترین برخوردار هستند بنابراین استارت‌های خودرو سنگین یکم پیچیده‌تر و بهتر طراحی شده تا بتواند روشن کنند.

ماشین استارت میخوره ولی روشن نمیشه

شاید گاهی برایتان پیش آمده باشد که پس از چندین بار اقدام برای روشن کردن خودرویتان متوجه شدید که پس از چندین بار متوالی تلاش برای روشن کردن خودرو موفق به روشن کردن خودرو نخواهید شد بنابراین به دنبال بررسیدلایل خرابی خودرو خواهید پرداخت چه بسا بتوانید با یافتن دلیل اقدام به رفع مشکل پیش آمده نمایید و یا حتی در صورت نیاز خودرو را برای تعمیرات اساسی به نزد تعمیر کاربرده تا اقدام به تعمیر خودرو نماید.

علایم خرابی استارت خودرو

استارت خودرو با گذشت زمان فرسوده می‌شود و مشکلاتی ایجاد می‌کند و موتور شاید روشن نشود علائمی باعث می‌شود که این خودرو و موتور دچار ایراداتی بشود قیمت‌های استارت‌های خود را متفاوت از مخصوصاً در بازار امروزه که خودرو و لوازم یدکی آن رو به افزایش هستند برای هر مادر خودرو متفاوت هستند علائم خرابی استارت خودرو به طور کلی عبارتند از

ایراد از باتری خودرو و خالی شدن آن

وجود مشکل در اتوماتیک استارت

مشکل در گیربکس استارت

شکستن دنده استارت

تمام شدن زغال‌ها در بالشتک استارت

ایراد در آرمیچر استارت

قفل شدن موتور

تمامی این‌ها علائم خرابی سیستم استارت خودرو و موتور استارت خودرو می‌باشد بنابراین هرگونه از این ایرادات را دیدید سریعاً برای رفع آن به مکانیک و افراد متخصص مراجعه کنید تا اشکالاتی در موتور خودروشما ایجاد نشود

جمع بندی

در این مقاله از تمامی قسمت‌های سیستم استارت خودرو موتور آرمیچر سیم‌ها آهنرباها تمامی آنها توضیح داده شد انواع سیستم استارت و کارایی هر کدام توضیح داده شد علائم خرابی استارت خودرو نیز توضیح داده شد همانطور که می‌دانید موتور خود را از اجزا و لوازم بسیاری تشکیل شده است که ایراد یا نواقصی در هر کدام از این قسمت‌ها باعث می‌شود خودرو یا موتور آن دچار ایراد بشود و نتوانید روشن کنید.

یا به هر حال باعث مشکلاتی در حرکت و نحوه روشنسازی خودرو و تمامی اجزای خودرو شود بنابراین با دیدن ایراداتی از خرابی استارت سریعاً آن را رفع کنید تا بتوان خودروی سالم‌تری داشته باشید و عمر خودروی شما بیشتر باشد. در صنعت خودروسازی امروزی که بسیار پیشرفته است و خودروها روز به روز در حال افزایش قیمت هستند باید در نگه داشتن سلامت خودرو کوشا باشیم امیدواریم بتوانید از این مقاله استفاده مناسب را بکنید و برای شما مفید واقع باشد.

سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *