دسته‌بندی نشده

سیلندر خودرو

سیلندرخودرو چیست؟

سیلندر خودرو یکی از اجزای مهم در قطعات موتور است که باعث انجام کارهایی می‌شود و وظایف مختلفی را بر عهده دارد سیلندر خودرو یک واحد قدرت برای خودرو و موتور آن است که در داخل خودرو قرار دارد سوخت می‌سوزد و انرژی لازم را به خودرو می‌دهد و آن را برای حرکت آماده می‌کند تعداد سیلندرها با خودروها متفاوت است در خودروهای معمولی ۴ ۶ و ۸ سیلندر قرار می‌گیرند

جنس سیلندر

این قطعه از فلش آلومینیومی و چدن ساخته شده است و آلیاج‌های دیگری در ساختار آن وجود دارد در داخل سیلندر پیستون وجود دارد که بالا و پایین می‌رود و باعث حرکت و متراکمسازی هوا و سوخت می‌شود که زمینه احتراق را ایجاد می‌کند

کارکردسیلندر خودرو

در قسمت بالایی سیلندر ۲ عدد سوپاپ وجود دارد که به آنها سوپاپ‌های خروجی و ورودی می‌گویند و محفظه سوخت و هوا آنژکتورها وارد سیلندر می‌گردد دود از طریق احتراق از خارجی خارج می‌گردد

گازهای ایجاد شده از داخل سیلندر اکسلیم به میل لنگ می‌روند و با چرخش آن نیرویی به گیربکس می‌رود که چرخ‌ها را به حرکت در می‌آورد. تعداد سیلندرهای خودرو هر چقدر بیشتر باشد پیستون‌های بیشتری برای احتراق استفاده می‌شود که قدرت بیشتری نیز دارد با استفاده از سیستمی همچون توربو شارژ سوپر شارژ قدرت بیشتری را می‌توان برای این قسمت تولید کرد

تاریخچه تولید آن

در سال ۱۷۶۹ با اختراع ماشین بخار توسط فردی به نام جیمز وایت انجام شد که اولین سیلندر در آن زمان تولید شد یک موتور بخار تشکیل شده از یک سیلندر یک پیستون و یک چرخ ساخته شد که توانست موتور احتراقی تولید کند دارای سیلندر است و در صورت خطی و دو ردیفه قرار داشت و آرایش تخت را داشت.

اجزای سیلندر خودرو

خودرو شامل اجزای مختلفی است که موتور آن نیز اجزای زیادی وجود دارد که سیلندر یکی از اصلی‌ترین اجزای آن است سیلندر دارای اجزای متفاوتی است که آنها نیز به همان اندازه مهمند از جمله رینگ پیستون واشر یا سرسیلندر که با هر کدام از آن‌ها و اجزای مهم سیلندر و کارایی آنها آشنا می‌شوید.

پیستون

پیستون یکی از اجزای مهم بخش موتور و سیلندر محسوب می‌شود که داخل سیلندر قرار دارد و حرکاتی از جمله بالا و پایین را انجام می‌دهد نقش آن در انتقال نیرو و ایجاد احتراق و مخلوط کردن سوخت و هوا بسیار زیاد است این قطعه باید گازهای تولید شده را به سمت میل لنگ انتقال بدهد و با استفاده از میل لنگ به شاتون برود و تعداد پیستون داخل خودرو و سیلندرها برابر با تعداد سیلندر و پیستون و تولید نیرو برای موتور خودرو است پیستون‌ها جنس چدنی و آلومینیومی دارند و مقاوم هستند.

سرسیلندر

سرسیلندر یکی دیگر از قطعات سیلندر محسوب می‌شود که این قطعه نیز از فلز تشکیل می‌شود و جزو قطعات مهم موتور هستند که بر روی بلوک سیلندر نصب می‌شود عایق‌بندی را انجام می‌دهد تا گازها از سیلندر عبور نکنند و خارج نشوند زمانی که این کار انجام شود باعث راندمان بهتر احتراق می‌شود و باعث می‌شود سوخت خروج دود در زمان مناسب تزریق گردد یکی از بخش‌های اصلی سرسیلندر در محل قرار گرفتن شمع‌هاست اجزای دیگری مثل گیت‌ها میل سوپاپ فنر تمامی این‌ها نیز مهم هستند که در سرسیلندر وجود دارد که باعث مقاومت بیشتر این قطعه در برابر حرارت و فرسایش‌ها و اصطکاک‌ها می‌شود جنس این قطعه نیز از چودن و آلومینیوم است.

واشر سرسیلندر

یکی از قطعاتی که بیشترین حادثه را می‌بیند در داخل موتور خودرو واشر سرسیلندر است که سوختن آن باعث می‌شود کارایی خود را بسیار کم شود این قطعه از بخشی سرسیلندر جدا می‌شود اما تکمیل کننده آن است و باید وجود داشته باشد وظیفه اصلی این قطعه جلوگیری از خروج سوخت‌ها از سیلندر و نفوذ آب و روغن را جلوگیری کند جایگاه واشر سرسیلندر در بلوک و سرسیلندر است و خرابی آن باعث به وجود آمدن مشکل در تراکم سوخت و هوا می‌شود و باعث می‌شود آب و روغن با هم قاطی شوند وظایف واشر سرسیلندر بسیار مهم است و خرابی آن باعث از کار افتادگی خودرو می‌شود.

رینگ پیستون

پیستون‌ها وظیفه خودشان را باید به خوبی انجام دهند در قسمت‌هایی از پیستون رینگ پیستون وجود دارد که درون سیلندر حرکت می‌کند در چنین شرایطی باید بدون اصطکاک باشد نیروی پیستون‌ها شیارهایی وجود دارد تا روی رینگ‌ها نصب گردد رینگ پیستون فاصله کمی با پیستون و سرسیلندر دارد و حرکات عادی و بدون اصطکاک را دارد. وظیفه اصلی این قطعه جدا کردن بخش بالایی و پایینی است و ورود روغن به داخل محفظه احتراق را پیشگیری می‌کند از مهم‌ترین وظیفه‌های رینگ پیستون عایق‌بندی سیلندر و جلوگیری از استهلاک بالا می‌باشد.

بوش

بوش یکی دیگر از وسیله‌های قسمت سیلندر است که استوانه‌ای شکل می‌باشد و در داخل پیستون قرار دارد این قطعه در بین دیواره پیستون و دیواره سیلندر است و وظیفه آن پیشگیری از سایش اصطکاک و زود هنگام سیلندر است نسبت به قطعات دیگر سیلندر عمر بسیاری دارد. بوش طوری طراحی شده است که سطح لغزنده‌ای را برای رینگ پیستون ایجاد کند تا باعث افزایش کمتر شود و در حرارت بالا نیز مایع خنک کننده را منتقل می‌کند یکی دیگر از وظایف آن عایق‌بندی و جلوگیری از خروج گازهای احتراق است.

کاربرد سیلندر موتور خودرو

محلی برای حرکت پیستون‌ها می‌باشد

انرژی شیمیایی را به حرکتی و حرارتی تبدیل می‌کند

انرژی حرارتی را به فشار تبدیل می‌کند

فشار را به نیرو

و تبدیل نیرو به حرکت پیستون‌هاست

این عملیات چهارگانه باعث می‌شود که پیستون‌ها حرکت خود را آغاز کنند و گازهایی که در قسمت بالایی پیستون تجمع کرده‌اند از هوا و سوخت سیلندر پر شود و عملیات باعث ایجاد احتراق شود که سیلندرها مهم‌ترین ملاک این اتفاق می‌باشند.

انواع سیلندر خودرو بر اساس نوع بوش

سیلندرهای خودرو بر اساس نوع بوش به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته خشک و تر

سیلندر خودرو تر

در این مدل سیلندرها بوش‌ها با ضخامت بین ۲ تا ۳ میلی‌متر در استوانه قرار دارند و این سیلندرها با مایع خنک کننده در ارتباط هستند بنابراین نام آنها تر می‌باشد بوشتر مانع از برخورد پیستون رینگ با دیواره سیلندر می‌شود هنگام تعمیر خوردگی دیواره نیاز به تراشکاری ندارند و فقط بوش را باید تعویض کرد سیلندر طرح سیلندری که با بوش جدا نشدنی است نام دارد.

سیلندر خشک

این مدل سیلندر بر خلاف نمونه تب با مایع خنک کننده ارتباطی ندارد و از بوش جدا نشدنی می‌باشد فضای خشکی دارد که باعث تراشکاری آن می‌شود قطر آن کمتر از حد استاندارد است رینگ پیستون به صورت مستقیم با دیواره این سیلندر در ارتباط است.

یک خودرو چند سیلندر دارد؟

وسیله‌های نقلیه درون سوز یا احتراقی داخلی هستند که باید یک سیلندر داشته باشند در بعضی از خودروها ۳ تا ۴ الی ۸ سیلندر وجود دارد رایج‌ترین موتورهای خودرو از نظر سیلندر ۴ سیلندر هستند اما خودروهایی مانند بوگاتی از ۱۶ سیلندر در طراحی آنها استفاده شده است.

تاثیر تعداد سیلندرها در خودرو

بر اساس گفته‌های قدیمی هرچه موتور خودرو سیلندر بیشتر داشته باشد قوی‌تر است اما تکنولوژی نشان داده است که یک خودرو که دارای سه سیلندر است با توجه به سبک بودن آن و اندازه موتور آن حجم آن باعث قدرت بیشتری می‌شود بنابراین هر خودرو توان خروجی آن بر اساس سیلندرهای آن محسوب می‌شود افزایش سیلندرها باعث افزایش میزان احتراق یعنی تولید اسب بخار بیشتر می‌شود و سیلندرهای بیشتر باعث افزایش راندمان بیشتری می‌شود.

ساختار کلی سیلندر خودرو از نظر ظاهری

این سیلندر به صورت استوانه طراحی شده است و یک استوانه توخالی است برای ایجاد محفظه‌ای برای پیستون‌ها که به طور راحت بالا و پایین برود دیواره آن بسیار صاف و یک دست است تا هیچ مانعی برای انجام حرکات نداشته باشند از یک بلوک برای محفظه محافظتی استفاده شده است این سیلندر که به صورت توخالی تولید شده است با ایجاد چند قطعه بر روی آن مانند بلوک سیلندر سوراخ‌ها و قسمت‌هایی از بوش سرسیلندر روی آن طراحی می‌شود و به طور کلی به همه آنها سیلندر گفته می‌شود.

انواع آرایش قرارگیری سیلندرها

سیلندرها از نظر ظاهری کاربردی شکل و آرایش به صورت ویژه‌ای با هم متفاوت هستند که انواع خاصی را تشکیل می‌دهند

آرایش خطی

این نوع مدل در تمامی خودروهای جهان استفاده می‌شود و در یک خط صاف بر روی یک بلوک پشت سر هم قرار می‌گیرند این مدل برای موتورهای ۴ سیلندر دنیا استفاده می‌شود با توجه به این مدل نظم و ترتیب خاصی در موتورها ایجاد می‌شود در بعضی از کارخانه‌ها این مورد رعایت نشده و خودرو شش سیلندر خطی تولید شده است مانند بی‌ام‌و که دارای ۶ سلندر خطی است که باعث شده جزو بهترین موتورهای دنیا باشد

آرایش زاویه‌دار

این مدل آرایش سیلندرها شبیه به نوع خطی است اما به صورت زاویه‌دار و دورگیر است و میزان ۱۵ تا ۶۰ درجه متفاوت است در دور بسیار زیاد موتور از این مورد استفاده می‌شود حجم کوچیکی دارد ولی سریعاً باعث گشتاور سرعتی می‌شود این مدل سیلندر خودرو از نظر ابعاد یک موتور خطی است و در پژو ۴۰۵ از این مدل استفاده شده است از این نوع آرایش در بی‌ام‌و ۲۲۰ و جی ال ایکس نیز استفاده می‌شود

آرایش خورجینی

آرایش خورجینی یا وی شکل به صورت دو ردیفه و روبروی همدیگر قرار دارند و شبیه حرف خارجی وی هستند مجهز به خورجین‌های سرعت بسیار بالا و همچنین اسب بخار و گشتاور زیادی را تولید می‌کند.

آرایش جناقی

به این نوع آرایش وی آر نیز گفته می‌شود این مدل به اندازه مدل خطی سرعت و حجم کمی را اشغال می‌کند و راندمان خودرو را بالا می‌برد این مدل در خودروهای گلف بیشتر استفاده شده است زیرا حجم بسیار کوچکی دارند.

آرایش جناقی دو ردیفه

آرایش جناقی دو ردیفه یا وی شکل که به صورت وی انگلیسی روبروی یکدیگر هستند و در بوگاتی از این مدل استفاده شده از این سیستم جزو مدل‌هایی است که معایبی را نیز دارد باعث انتقال حرارت دچار سختی‌هایی است زیرا فاصله کم آن با سیلندرها باعث شده است که در حرارت بالایی قرار بگیرد این مدل از آرایش در خودروهایی که در کمپانی فولکس واگن استفاده می‌شود.

آرایش موتور تخت

سیلندرها در این نوع آرایش در انتهای دو سمت میل لنگ قرار دارند و با اتصال به پین‌های ورودی میل لنگ حرکت می‌کنند که در انواع موتورهای بیتل ۴ استفاده می‌شوند در موتورهای تخت پیستون‌ها روبروی همدیگر هستند و وضعیت تراکم آنها یکی است در وضعیت تخته گاز یکسان هستند و سیستم ذخیره بسیار دارند و انرژی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند.

آرایش رادیال

به این نوع آرایش ستاره‌ای نیز گفته می‌شود که در موتورهای هواپیما استفاده می‌شود و باعث خنک‌کاری قسمت موتور هواپیما می‌شود موتورها با این آرایش دارای دور موتور بسیار زیاد هستند و از میل لنگ به صورت دایره‌ای به یکدیگر متصل هستند و سیستم خنک‌کاری آب در این قسمت طراحی شده است.

آرایش دوار

این مدل در نوعی موتور درون سوز استفاده شده است که حرکات رفت و برگشتی پیستون را طراحی و با دایره‌ای از مرکز خارج می‌کند انرژی شیمیایی سوخت را به جنبشی و چرخشی تبدیل میکند

سیلندر خودرو در کجا قرار دارد؟

سیلندر خودرو یکی از اجزای مهم برای موتور خودرو حساب می‌شود که فرایند مخلوط شدن سوخت و هوا را انجام می‌دهد و جزوی از قلب موتور است سیلندر در داخل بلوک فلزی وجود دارد استوانه‌ای تو خالی است که پیستون‌ها در آن حرکت می‌کنند و باعث می‌شود سوخت و هوا با هم ترکیب شوند و به پیستون‌ها از طریق شاتون انتقال برود و بالاخره به چرخ‌ها برسد و باعث حرکت آنها شود.

علت سوختن سیلندر خودرو

گاهی اوقات سیلندر خودرو می‌سوزد و علت‌هایی دارد که اگر این موارد به صورت دقیق رعایت نشود باعث سوختن سیلندر می‌شود

زمانی که آب رادیات را چک نکنید

چک نکردن سلامت واتر پمپ از این موارد است

خرابی مجاری و رسوبگیری‌های بسیار شدید

سوراخ یا تراشیدگی در آن قسمت

خنک نشدن به وسیله روغن یا پمپ روغن خراب باشد و یا روغن بسیار کم باشد

تمامی این موارد اگر رعایت نشود سیلندر دچار سوختگی می‌شود و باید آن را تعویض کنید که هزینه‌های زیادی را برای شما ایجاد می‌کند.

قیمت های سیلندر

سیلندر جزوی از مهمترین اجزای موتور است که اگر نباشد کار موتور انجام نمی‌شود بنابراین با توجه به مدل هر خودرو سیلندر متفاوت است مثلاً سیلندرهای پراید با سیلندر پژو ۴۰۵ با هم فرق دارند سرسیلندر آنها نیز با هم فرق می‌کند قیمت‌ها با توجه به نوع خودرو و قیمت‌های دلار در داخل کشورمان که روز به روز در حال افزایش است متفاوت است.

جمع بندی

همانطور که می‌دانید سیلندر یکی از اجز مهم خودرو محسوب می‌شود و کارایی‌های بسیاری را انجام می‌دهد به طور کلی می‌توان گفت اگر این قسمت و سیلندر نباشد کارهای بسیار موتور مختل می‌شود و حتی موتور کار نمی‌کند.

در این مقاله تمامی موارد سیلندر گفته شد از جمله اجزای تشکیل دهنده آن تاریخچه تشکیل آن و کارهای بسیار مهمی که این قطعه انجام می‌دهد دارای آرایش متفاوتی است و قیمت آن با توجه به نوع خودرو متفاوت است.امیدواریم که این مقاله برایتان مفید واقع شود واز آن استفاده لازم را انجام دهید

سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *