انواع تست ایمنی خودرو
تست ایمنی خودرو یعنی چه؟
ایمنی و استاندارد خودرو در بخشهای متفاوتی با تستهای متفاوتی انجام میشود تستهایی همچون تصادفات با مانع و اشیای مختلف و موارد دیگر که شبیه سازی میشوند تا ایمنی خودروها را بسنجند به همه این کارها تست ایمنی خودرو میگویند
این تست شامل انواع مختلفی است که برخورد متفاوت خودروها در این تست باعث میشود که میزان آسیبی که به عابرین پیاده راننده و سرنشینان وارد میشود بررسی شود بر اساس این تستها ستارههایی به خودروها داده میشود که نشانگر خوب بودن یا بد بودن از نظر ایمنی هستند. در تمام تستهای تصادفات اندازهگیریهای لازم برای تمامی افراد از جمله کسانی که سواره هستند و پیاده و دوچرخه سواران و سرنشینان موتور زمانی که خود را با آنها برخورد میکنند اندازهگیری میشود.

برای اینکه این تستها کمی واقعی به نظر برسند آدمکهایی با شرایط متفاوتی انسانی طراحی میکنند و جایگذاری را انجام میدهند تا اطلاعات به دست آمده به طور کامل و شرایط فیزیکی و انسانی و خطرات داخلی کابین و بیرون کابین کاملاً ارزیابی شود و نتایج به صورت رتبه نمره و ستاره داده میشود
تست ایمنی خودرو چیست؟
تمامی آزمایشها و تستهای مورد نیاز که برای بهتر بودن سطح ایمنی خودرو انجام میشود آزمایشهایی روی آن انجام میشود که نمرات و ستارههای متفاوتی دارد در این زمینه مقایسه دو خودروی متفاوت که از دو کارخانه دیگر هستند کار اشتباهی است در موردهای مختلف باید تستهایی از جمله تست برای سرنشینها و تست برای عابرین پیاده انجام میشود که در جادهها نیز موقعیت خوبی را داشته باشد ستارههایی که وجود دارد بر اساس خودرویی با وزن سال ساخت و سطح ایمنی داده میشود
ستاره ایمنی خودرو یعنی چه؟
امتیازهایی که در تستها به دست آوردهاند جمع اینها شامل ستارههایی میشود
اگر خودروهایی دارای ۵ ستاره ایمنی باشند سرنشینان در ایمنی کامل و میزان آسیب به خودرو کمتر از ۱۰ درصد میباشد.
اگر خودرویی ۴ ستاره ایمنی داشته باشد به این معنی است که میزان آسیب آن در تصادفات بین ۱۱ و ۲۰ درصد میباشد
خودرویی که سه ستاره ایمنی را کسب کرده باشد در این حالت سرنشینان در حالت تصادف مورد شوک قرار میگیرند و بین ۲۱ تا ۳۵ آسیب میبینند
دو ستاره هم یعنی میزان آسیب به خودرو بیشتر است و بین ۳۵ تا ۴۵ درصد میباشد که سرنشینان در این موقعیت نیز آسیب بسیار میبینند
یک ستاره هم نشانه این است که خودرو ۴۶ درصد دچار آسیب دیدگی میشود و تضمینی برای سلامت سرنشینان در تصادفات وجود نخواهد داشت.
انواع تست ایمنی خودرو

در تستهای خودرو عواملی مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرند که عبارتند.
تست عابر پیاده
در این تست میزان آسیب به عابران زمان برخورد با خودرو تست میشود
تست آفست
در این تست فقط بخشی از جلوی خود را برای تست با دیوار برخورد میکند
آزمون جانبی
این تست نشان دهنده میزان آسیب به سرنشینان است
تست تصادف از جلو
خودرو با سرعتی که برای آن طراحی شده به یک دیوار بتنی و ماشین دیگر برخورد کند
تست پیشرفت
بین محصول قدیمی همان مدل خودرو و محصول جدید آن تست انجام میشود
تجهیزات ایمنی خودرو
تجهیزات ایمنی خودرو مورد تست و بررسی دقیقی قرار میگیرد
تست کامپیوتری
با استفاده از نرمافزارهایی شبیهسازی و تستهای دیگر طراحیهایی انجام میشود که تمامی آنها تست میشود
تست کنترل غلطک
توانایی مقاومت خودرو حفظ تعادل خودرو هنگام ضربه وارد شده سنجیده میشود
تست حفظ از عوامل جادهای.
این استقامت خودرو زمان برخورد با عواملی مثل گاردریل و کنارههای جاده استفاده میشود.
تست خودرو و آدمک

در این تست آدمکهای مصنوعی شبیه سازی میشوند که شبیه بدن انسان باشند ۷۷ کیلوگرم وزن و قد متناسب با انسان را برای آنها طراحی میکند که آسیب وارد شده بر این آدمکها معیارهایی باشد برای زمان تصادف که این آدمکها را بسنجند تا از چه جهاتی آسیب میبینند.
حرکت
سنسوری در داخل قفسه سینه آدمک طراحی شده و قرار گرفته است تا میزان حرکت و یا اندازهگیری ضربات را دقیق نشان دهد
شتاپ سنج
در بخشهای مختلف آدمکی که طراحی شده شتاب سنج وجود دارد تا میزان شتابی که در طی ضربات و حملات مختلف انجام میشود به قسمتهای مختلف بدن اندازهگیری شود
فشار
سنسور دیگر را در داخل بدن آدمک قرار دادند تا میزان فشار وارد شده و نیرویی که به بخشهای مختلف آن وارد میشود اندازه گیری شود.
بهترین موسسات ایمنی خودرو
با توجه به قوانین و استانداردهای خودروسازی در هر منطقه کشورهای مختلف موسسات ایمنی را برای خود طراحی کردند و مطرحترین و مهمترین استانداردها را بررسی میکنند برترین موسسات تست ایمنی خودرو در جهان عبارتند از
امریکای شمالی
آمریکا با نام موسسه ایمنی به نامIihs مخفف آن میشود سازمان بیمه برای ایمنی بزرگ را میدان وارد این عرصه شده است در تستهای مختلفی را بنا کرده و از واژههای خوب قابل قبول ضعیف استفاده میکند این استاندارد جهانی در صنعت خودروسازی استفاده میشود بسیاری از خودروها برای این تست خودرو خودشان را به این موسسات میفرستند تا در تست تا شرکت کند و از نظر ایمنی سنجیده شوند این موسسه علاوه بر تستهای ایمنی مربوط به بزرگراهها و آزادراهها به طور قابل توجهی بر سوخت و آلایندگی هم تمرکز دارد و تمامی خودروهایی که برای تست به این موسسه مراجعه میکنند از تمامی این نظرها مورد بررسی و بازدید قرار میگیرند
اروپا
اروپا نیز در زمینه تکنولوژی و اختراعات بیشترین پیشرفت را کرده است و بعد از آمریکا در رده دوم جهانی قرار دارد برای خودروهای ایمن مجموعه تستهایی را طراحی کرده است که دارای ۸ مجموعه مجزاست این مجموعه غیر انتفاعی هست و بزرگترین و تنها سازمان ناظر بر ایمنی خودروها وجود دارد و ارزیابی متعددی را برای خودروهای داخلی و خارجی ارائه میدهد این سیستم دارای تعدادی تست معروف و مشهور است که به صورتی نمره میدهد مانند ستاره نیم ستاره و حداکثر ۵ ستاره رتبه لازم را باید در این موسسه کسب کنند نام این موسسهNCap میباشد.
چین
چین نیز جزو کشورهای معروف و مشهور در خودروسازی است که امروزه رشد بسیار زیادی در بازارهای جهانی داشته و خیلی از خودروهای آن به داخل ایران وارد شده است. در چین سازمان تست ایمنی وجود دارد که بیشترین تلفات در آن سنجیده میشود از نظر کیفیت کمیت تولیدات خودرو و تمامی موردهای دیگر که برای خودرو لازم است در این موسسه بررسی و تایید میشود. این موسسه بسیاری از تستهای ایمنی و استانداردهای جهانی را دارد و یکی از موسسات نامدار در صنعت خودروسازی و تست ایمنی است که نامشC_ncap میباشد بعد از تست اروپا و آمریکا در رده سوم جهانی قراردارد
مهم ترین آزمون های استاندارد خودرو
آزمونهای مهم در راستای ش ایمنی خودرو که تمامی این موسسات قبول دارند و همه آنها اینها را انجام میدهند عبارتند از.
برخورد خودرو از جلو

در این تست برخورد از جلو و تصادف شاخ به شاخ و برخورد به یک سطح محکم تست میشود اولین اقدام برای این تست از نمای جلوی خودرو که تقریباً باید استحکام خوبی داشته باشد تا زمانی که از روبرو و یا از پشت سر به خودرویی میزنید باعث به خطر انداختن جان راننده نشود تست میشود این آزمون تقریباً ۴۰ درصد از خودرو قسمت جلویی آن را پوشش میدهد و تست دشوارتر است ولی تست سوم ۲۵ درصد از نما را در بر میگیرد و این تست با سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت یعنی سرعتی که بتوان خودرو را کنترل کرد با یک مانع سخت که روبروی آن قرار میدهند مانند یک دیوار بتنی شبیه سازی شده باید برخورد کند تا میزان محکم بودن بدنه تست شود.
در تست ۲۵ درصدی تجمع نیرو بسیار کمتر از دو تست دیگر است و آسیب کمتری به همراه دارد این تست تمرکز بیشتری بر روی ستون و تغییر شکل ساختاری داخلی خودرو از جمله سقف و داشبورد را دارد نقش دیگر آن در زمینه ایمنی سیستم کیسه هوای راننده و سرنشین جلو است که باید تست شود و حفظ شاسی و پاهای سرنشینان نیز تست میشود.
تست جانبی خودرو
این تست از بغل یک مانع بسیار سختی که دارای بدنه فولادی است با خودرو برخورد میکند و نیروی بسیاری را وارد کرده تا در تست ستون درها و سرنشینان چک شود و ساختار کف خودرو میلههای تقویتی آن تمامی این گزینهها را در بر میگیرد. این تست علاوه بر سلامت در و سرنشینانی که در قسمت پشت و یا جلو قرار دارند کیسه هوا و میزان تغییر شکل درها نفوذ درها به داخل کابین و برخورد آن با سرنشینان نیز تستهایی را انجام میدهد که یکی از سختترین تستها ایمنی خودرو به حساب میآید.
استقامت سقف آن

سازمان آمریکا گفته است که حدود ۲۵ درصد از تصادفاتی که در آمریکا انجام شد و منجر به مرگ گردید از آسیبهای بوده است که از سقف خودرو به سرنشینان وارد شده است بنابراین در این آزمون سقف و میزان فرورفتگی تست میشود سقف خود را باید ۴ برابر وزن خودش را تحمل کند این تست مانعی از بالا با سقف خودرو در تماس است و به آن برخورد میکند تا میزان فرورفتگی و آسیب مشخص شود این تیس تست شبیه سازی شده برای سرنشینان سر و گردن آنها طراحی شده تا زمانی که سقف فرورفتگی ایجاد میکند آیا پاره میشود و یا برخورد آن با سرنشینان چگونه است تست میشود در حقیقت این تست برای زمانی است که خود را چپ میکند. و یا اجسامی از جمله ریزش کوه بر روی سقف خودرو میافتد انجام میشود. در این تست عملکرد کیسه هوا و لوازم جانبی داخل خودرو سقف آن قسمتهای اصلی مانند در سقف کاپوت و سرعت عمل آنها پایداری خودرو تمامی اینها از نظر سازمان چک و بررسی میشود.
حفاظت از سر و گردن
این تست در آمریکای شمالی بسیار رایج است زیرا که هزینه درمان در تصادفات بالا و شاید هم منجر به مرگ شود بنابراین حدود ۲۵ درصد از تصادفات مربوط به آسیب سر و گردن سرنشینان است که جبران ناپذیر است. این تست در سرعت بسیار بالا انجام میگیرد تصادف سبک از پشت خودرو شبیه سازی شده و به خودرو از قسمت عقب وارد میشود تا تست صندلیها و پشت سریهای سرنشینان کاملاً بررسی شود که چقدر در برابر ضربه از آنها محافظت میکند و مقاومت آن در برابر ضربه و آسیب به سر و گردن سرنشینان چه اندازه است یکی از مهمترین تستها در موسسات آمریکا این تست است.
برخورد با عابر پیاده
تستهای موسسه آمریکا سختتر از دو موسسه دیگر است چون تمامی جوانب از جمله آلایندگی هوا و مصرف سوخت نیز در نظر گرفته میشود اما در این تست درس نقطه مختلف و دو سرعت متفاوت خودرو را چک میکنند که میزان آسیب بر سر و میزان دوم آسیب بر پاهای عابر پیاده که خودرو با آن تصادف کرده چه اندازه است ساختار فنی سپر پنجرهها و کاپوت خودرو را چک میکنند. این آزمون یکی از پر اهمیتترین و مهمترین آزمونهاست چرا که در جهان تصادف با عابر پیاده یکی از مطرحترین تصادفات به شمار میرود متریال استفاده شده در سپر پنجره جلو و کاپوت بسیار در آسیبی که به بدن عابر پیاده وارد میشود نقش دارد. این تست از اصلیترین تغییراتی است که نمای جلوی خودرو به خود میگیرد بنابراین در خودروهای مدرن امروزی این استانداردها رعایت شده است.
تستها و آزمونهای دیگر

بعد از تست مختلف ایمنی تستهای دیگری از جمله کیفیت نورپردازی چراغها بررسی سیستم داخلی خودرو پایداری سیستم پیشگیری از چپ کردن سیستمهای تصادف کمربندها رادارها سیستم کنترل خودرو بین خطوط سیستم گرمایش و سرمایش سیستم جلوگیری از خروج خودرو از راه سیستم نقاط کور و تشخیص سریع عابر پیاده و ترمزها تمامی اینها از تستهای دیگری هستند که باید خود رو بررسی شود.
تست گوزن در سال ۱۹۷۰ به وجود آمد در کشور سوئد زیرا که حیوانات در مسیر جادههای این کشور بسیار زیاد هستند و ورود آنها به صورت ناگهانی به داخل جاده اتفاق میافتد بنابراین این تست باعث میشود که خودرو سریعا به ایستادن و یا جلوگیری از تصادف با حیوانات کمک کند مخصوصاً در سرعتهای بالا و مسیرهایی مانند پیچها و مسیرهایی مانند اس مانند طراحی شده است.
در این آزمون و تست خود رو از نظر پایداری و تغییر ناگهانی و حفظ کردن شرایط خود و خارج نشدن از جاده و چپ نکردن تست میشود که یکی از دشوارترین تستهاست اینکه مربوط به ابعاد خودرو نوع تایر و طراحی سیستم تعلیق آن است.
خودروهای مدرن امروزی مثل مرسدس بنز تویوتا در این تست بسیار خوب نبودهاند و نتوانستند سرعت خود را به یکباره کنترل کنند و خودرو را در حالت صحیح در جاده نگه دارند. هرچند که خودروها از برند و طراحیهای خاص از شرکتهای معتبر ساخته شده باشند اما بسیاری تعداد کمی در این تستها موفق به قبولی میشوند.
خودروهای ایرانی در تستهای ایمنی
خودروهای ایرانی در داخل ایران یکی از پرفروشترین خودروها به شمار میآید زیرا واردات خودروهای دیگر خارجی متوقف شده بود بنابراین تقاضای خودرو ایرانی بسیار بالا بوده اما خودروهایی که ستارههای ایمنی کسب کردهاند
پژو ۲۰۶

این خودرو در آزمونهای ایمنی زمان تخریب کاپوت موتورش ثابت بوده است اما به سمت پایین رفته برای همین سرنشینان کمترین آسیب را میبینند و این خودرو دارای سه ستاره است.
ال ۹۰
این خودرو نیز طراحی خاصی دارد و جزو ایمنترین خودروهای ایرانی محسوب میشود و طی آزمونهای مختلف موسسات جهانی ۳ ستاره را دریافت کرده از ویژگیهای این خودرو میتوان به قرار گرفتن مخزن سوخت در کف و دور از کمکها و وجود لایهای در صندلیهای عقب برای اشیای صندوق شمرد.
سمند
این خودرو نیز در تستهای ایمنی دارای سه ستاره بوده است و زمانی که تصادف رخ میدهد به علت وزن زیادی که دارد و ضخیم بودن ستونهای آن کمترین آسیب را میبیند اما به اندازه خودرو ۲۰۶ ایمن نیست.

پراید و تیبا
این دو خودرو ستاره کمتری نسبت به خودروهای دیگر دریافت کردند و شامل دو ستاره هستند و در تصادفات بیشترین آسیب را به داخل کابین میبرد و سقفها درها ستونهای آن کاملاً آسیب میبیند. و میتوان گفت که نسبت به خودروهای دیگر ایمنی پایینتری را دارند و رانندگی با این خودروها تمرکز و عملکرد بیشتری را نیازمند است.
مزدا۳۲
این خودرو در تستهای انجام شده ۴ ستاره را کسب کرده است و کیسه هوای بسیار مقاوم و ایمنی بالایی دارد و در کشور ما از این خودرو بسیار استفاده میشود.

رنو مکان سوناتا
این خودرو نیز دارای چهار ستاره ایمنی است و مقاومتی که در ستونها از آن استفاده شده و سیستم ضد قفل ترمزها کیفیت بسیار بالایی را دارد.
جمع بندی
تستهای ایمنی برای سلامت سرنشینان عابر پیاده و رانندگان طراحی شده که از آسیبهایی که به خودرو و تمامی اینها وارد میشود جلوگیری و تا به کاهش آن برسد این صنعت خودروسازی با پیشرفتهای بسیاری ارتباط داشته است و هر ساله در تستهای ایمنی شاهد جدیدترین تستها هستیم امیدواریم که این مقاله برایتان مفید باشد