سیستم سرمایشی وگرمایشی خودرو, متعلقات خودرو

کولر خودرو و عملکردآن 1402

کولر خودرو

برای آسایش و آرامش راننده و سرنشینان در ایام گرم سال در داخل کابین هوای آن بسیار تاثیر دارد و کولر کمک می‌کند تا سرنشینان و راننده از گرمای بیرون در امان باشند و تهویه مناسبی را به وجود می‌آورد و برای خنکسازی و تنظیم دما از آن استفاده می‌شود کولر خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است نحوه عملکرد آنها متفاوت است و نکاتی در رابطه با عیب و نگهداری آن وجود دارد.

یکی از مهمترین بخش‌های خود رو که در ایام گرم سال بسیار مورد اهمیت است کولر خودرو است که از قطعات مختلفی تشکیل شده است و از دریچه تهویه وارد کابین می‌شود و نقص کوچکی در آن باعث از کار افتادن سیستم خنک‌کاری می‌گردد. طرز کار کولر خودرو گونه است که سریال با گردش در بخش‌های مختلف و تغییر دادن مایع و گاز باعث خنک شدن هوای داخل می‌شود.

تاریخچه کولر خودرو

استفاده کولر در خودرو در دهه ۳۰ میلادی انجام شد و اولین بار سیستم تهویه توسط شرکتی به نام cnc به خودروها اضافه شد این مدل سیستمش شامل یک کمپر سور بزرگ بود و در پشت خودرو قرار می‌گرفت و ابعاد بزرگ و پیچیده زیادی داشت قیمت بسیار بالایی داشت بنابراین مورد استقبال مردم آن دوره قرار نگرفت بعد بعد از چند سال توسط جنرال موتورز خودرویی با برند کادیلاک در جهان معرفی شد که سیستم خنک کاری آن مورد ارتقا و پیشرفت قرار گرفته بود بعد از آن هم شرکتی به عنوان رقیب سیستم تهویه مطبوع را در ماشین طراحی کرد و سیستم پاکارد شباهت بسیاری به کولرهای امروزی دارد و جایگزین کولرهای قبلی بوده است.

با آغاز جنگ جهانی دوم سیستم سیستم تهویه متوقف شد و حدود ۱۲ سال بعد ژنرال موتورز از نسخه جدید تهویه مطبوع و سیستم خنک کاری رونمایی کرد که پیشرفت بسیار زیادی داشت. این سیستم‌ها راننده تنها باید دمای مطلوب را انتخاب می‌کرد و سیستم خنک‌کاری فقط در کابین در یک درجه دما تنظیم می‌شد ولی کولرهای امروزی قابلیت‌های بیشتر و پیشرفته چشمگیری داشتند.

عملکرد کولر خودرو

کولر خودرو از بخش‌های زیادی تشکیل شده است که وقتی دکمه کولر فشرده می‌شود کمپرسور شروع به فشرده سازی سیال می‌کند و این کار باعث می‌شود که دما بالا برود و مایعات پرفشار داغ تبدیل شود که در کپسول خشک کننده خشک و بدون رطوبت شود و به سمت شیر انبساط انتقال پیدا کند

مایع داغ و رطوبت نداشته باشد باید در شیر انبساط برود دچار افت شدید دما شود و به این ترتیب به سمت اپراتور یا همان تبخیر کننده می‌رود سرما از آن از طریق فن به سمت داخل کابین می‌آید و مجدداً به حالت گاز در می‌آید این چرخه بارها و بارها تکرار می‌شود تا هوای داخل کابین خنک شود

قطعات کولر خودرو

کولر برقی خودرو اجزای مختلفی دارد که هر کدام وظایف مخصوص خودشان را دارند که نقص در یکی از این قطعه‌ها باعث می‌شود که کلاً عملکرد کولر با مشکل روبرو شود و هوای گرم و یا بوی نامطبوعی به داخل کابین وارد شود.

کمپرسور

می‌توانیم بگوییم که کمپرسور قلب کولر خودرو است و وظیفه فشرده سازی و گردش سیال را در قطعات مختلف بر عهده دارد انرژی لازم را باید برای این کار از طریق تسمه دینام دریافت می‌کند و این قطعه به صورت چرخشی سیال از اپراتور به گندان سر و از کندانسور به کپسول خشک کننده مجدداً به اپراتور انتقال پیدا می‌کند

سر و صداهای عجیب بوی سوختگی و روشن نشدن کولر خودرو و

خنک نشدن باد آن یخ زدن اپراتور و لوله‌ها

کندانسور

آره قطعه دومی که بسیار حساس است و برای کولر نیاز است گندم سر یا همان رادیات کولر است که سیال گاز را از کمپرسور می‌گیرد و به مایع پرفشار داغ تبدیل می‌کند و آن را به سمت کپسول‌های خشک کننده می‌فرستد تا خشک شود

علائم خرابی کندانسور کولر

عدم خنکسازی و سیستم تهویه و هوای داخل کابین را گرم میکند

بوی بدی را انتشار می‌دهد بعد از روشن شدن کولر و افزایش دمای موتور

خشک کننده

رسیودرایر یا همان کپسول خشک کننده مایع داغ را از چندان سر می‌گیره رطوبت آن را از بین می‌برد و بعد به سمت شیرهای انبساط راهی می‌کند

علائم خرابی خشک کن کولر

گرم شدن باد کولر از بین نرفتن بخار شیشه‌ها عملکرد ضعیف فن و روشن نشدن دور موتور و دور دوم فن

شیر انبساط

شیر انبساط مایعی که داغ است و رطوبت ندارد را می‌گیرد و بعد رطبت آن را دوباره کاهش می‌دهد و با دمای پایین به سمت اپراتور می‌فرستد

علائم خرابی شیر انبساط

ایجاد سر و صدای عجیب و کار کردن یکسره کولر

تبخیر کننده

در این قسمت مورد خنک در هوا قرار گرفته و دوباره به حالت گاز در می‌آید

کاهش ظرفیت خنک کنندگی انتشار بوی بد و عجیب تغییر دمای کولر و دمیدن هوا با تغییرهای متغیر از کار افتادن کمپرسور

فن کولر

زمانی که به اپراتور می‌رسد سرمای آن از طریق فن به سمت کابین راه پیدا می‌کند

روشن نشدن یا خاموش شدن ناگهانی کولر اختلال در خنک‌سازی کابین اختلال در پرتاب باد

سیم کشی کولر

کولر خودرو از طریق سیم‌کشی‌های مورد نیاز برق آن تامین می‌شود

کلید کنترل فشار

این قطعه وظیفه تنظیم کنترل فشار بالا و پایین را بر عهده دارد و عملکرد فن و کنراسور را نیز عهده دار است.

شلنگ کولر

اجزای مختلف کولر با استفاده از شلنگی آب‌بندی شده به هم وصل هستند

و کلید ac کولر

این کلید نیز برای خاموش و روشن کردن کولر استفاده می‌شود

نکات اساسی در مورد کولر خودرو

نکات مهمی در رابطه با کولرهای خودرو وجود دارد که دانستن آنها به شما کمک می‌کند تا عمر کولر خودتان را زیاد کنید و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن را کاهش دهید.

روشن نکردن کولر بلافاصله بعد از استارت زدن

خاموش کردن کولر در سربالایی‌ها و روشن کردن آن در سرپایینی‌ها

تنظیم کولر در حالت گردش در داخل وقت ورود به تونل

خاموش یا کاهش درجه کولر در ترافیک‌های سنگین

روشن کردن کولر در سرعت و دور موتور پایین

روشن کردن هفتگی کولر به مدت ۱۰ دقیقه برای پیشگیری از رسوبات

پارک خودرو در فضای سایه

بررسی آب رادیاتور زمانی که از کولر استفاده می‌شود.

مهمترین مشکلات کولر خودرو

مهمترین بخش خودرو که وظیفه سیستم تهویه و خنک‌سازی را بر عهده دارد کولر خودرو است و اگر آن دچار اختلال شود عملکرد خوبی نخواهد داشت. مهمترین مشکلاتی که کولرها دارند و در صورت مشاهده هر یک از این مشکل‌ها باید با تعمیرکاری حرفه‌ای ارتباط داشته باشید تا عیب آن پیدا شود و آن رفع شود

وقتی کولر روشن میشود احساس بوی سوختگی کنید

در بعضی از اوقات زمانی که کلید تهویه را روشن می‌کنید بوی سوختگی از دریچه‌های کولر در داخل کامیون بخش می‌شود بوی شیرین نشانه نشتی ضد یخ در سیستم خنک کننده است و بوی روغن نیز به منظور نفوذ روغن در داخل کابین اشاره دارد. و بوی پلاستیک سوخته نیز به دلیل جمع شدن گرد و غبار بیش از حد در دریچه‌ها یا ایجاد الکتریسیته کوتاه یا سوختن سیم یا شلنگ‌هاست بوی سوخته که بوی پلاستیک سوخته باشد نشانه این است که در کمپرسور مشکلی به وجود آمده است.

بوی بد در داخل کابین خودرو

زمانی که استفاده از خودرو بیش از حد می‌شود و از عمر آن کاسته شده است سیستم تهویه خودرو جایگاه مناسبی برای رشد کپک و قارچ‌هاست قارچ‌هایی روی پشت داشبورد و قسمت‌های دیگر خودرو تجمع می‌کنند و باعث می‌شود که بوی بدی به داخل خودرو برسد بعد از روشن شدن کولر این بو را شما حس کنید پاکسازی و تعویض کردن فیلتر هوا بهترین راه برای این مشکل است و می‌تواند از محلول‌های ضد باکتری نیز استفاده کنید.

ایجاد باد گرم

عوامل زیادی باعث می‌شود که باد کولر گرم شود مثل خرابی کندانسور فن و یا کاهش سطح سیال یا رطوبت تمامی این‌ها باعث می‌شود که هوای گرمی به داخل کابین برسد

صدای زیاد زمان روشن شدن کولر

وقتی کولر روشن می‌شود و سر و صدا به گوش می‌رسد شاید تسمه کمپرسور شل شده است و در صورت کاهش میزان سیال ممکن است این صداها ایجاد شود.

نشتی گاز کولر

و زمانی که هوای گرم به داخل کابین نفوذ می‌کند یکی از نشانه‌های نشتی گاز کولر است تا کجا نوشتی ل یک ماده مصرفی نیست و با گذشت زمان تبخیر می‌گردد و نشتی آن باعث می‌شود که هوای گرمی به داخل خودرو نفوذ کند.

جریان ضعیف هوا

هر یک از اجزایی که متعلق به سیستم خنک کننده هستند دچار آسیب و نقص فنی شوند از حجم پرتاب باد کولر کم می‌شود.

وجود آب در داخل کابین

یکی دیگر از مشکلات رایج جمع شدن آب در داخل کابین است که سیستم کولر باید به وسیله فن باد را به داخل کابین وارد کند زمانی که قطرات آب همراه با باد به داخل خودرو نفوذ کند مشکلی در سیستم خنک کننده وجود دارد.

شارژ کولر خودرو

زمانی که تابستان است و سفرهای طولانی و تابستان شروع می‌شود باید بخش‌های مختلف خودرو بررسی شود تا از سلامت آنها اطمینان حاصل گردد یکی دیگر از مواردی که باید چک شود گاز مبرد یا همان گازی است که در کولر خودرو وجود دارد و ممکن است به دلایلی مثل نشتی ضرب دیدگی یا نفوذ آب باعث کاهش آن یا از بین رفتن آن شود که باید دوباره شارژ شود و به اندازه کافی باشد تا بتوان از کولر استفاده کرد.

علائم خرابی کولر خودرو

خرابی کولر نشانه‌های زیادی دارد که به محض دیدن آن متوجه می‌شوید که کولر خراب است و باید سریعاً از یک تعمیرکار کمک بگیرید نشانه‌های آن:

صداهای غیر طبیعی بوهای نامطبوع یخ زدن لوله‌ها

عمل نکردن کمپرسور کولر روشن نشدن کولر خودرو

نکات اساسی برای سرویس دوره‌ای کولر

سیستم تهویه و کولر جزوه‌ای از بخش مهم خودرو به حساب می‌آید و نقص در آن نه تنها مانع فروش بلکه باعث می‌شود که قیمت خودرو کاهش پیدا کند عملکرد خودرو با مشکل مواجه می‌شود و هنگام تعمیر و تعویض آن باید نکاتی را رعایت کنید و اگر در نگهداری آن کوشا نباشید برای شما خرج زیادی دارد

شارژ کردن گاز مبرد یا همان گاز خنک کننده

بررسی در صورت نیاز و تعویض درایر یا خشک کن

بررسی کردن بخش‌های مختلف از جمله تسمه ترموستات لوله شیر.

تمیز کردن دریچه‌های هوا پره کویل و کندانسور

ضدعفونی کردن کامل سیستم تهویه

تعویض فیلتر کولر به صورت دوره‌ای یا هر ۱۵ هزار کیلومتر

نحوه استفاده بهتر از کولر

با شروع شدن فصل گرم سال باید سریعاً امکانات کولر را برای تعمیرات دوره‌ای ببریم تا از کارایی بهتر آن استفاده کنیم کارهای دیگری که می‌توانیم در اقدام برای استفاده بهتر از کولر انجام دهیم این است که

خودرو را در سایه پارک کنیم

برای اینکه استفاده بهینه‌ای از کولر خودرو داشته باشیم بهتر است در مکان‌هایی که سقف دارند یا سایه هستند جاهایی که از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد پارک کنیم در غیر این صورت کولر در خنک‌سازی فضا با مشکل دچار می‌شود

تهویه کامل در کابین خودرو

در گرمای تابستان قبل از شروع برای حرکت بهترین کار این است که بعد از استارت زدن شیشه‌های خودرو را پایین داده تا هوا رد و بدل شود و خروج هوای گرم در تابستان بسیار موثر است.

پوشاندن روکش چرمی صندلی‌های خودرو

روکش‌های خودرو به سرعت داغ می‌شوند مخصوصاً اگر چرم باشند گرما را درون خود نگه می‌دارند بنابراین اگر روکش‌ها چرم هستند باید با روکش نخی آنها را بپوشانید تا از آفتاب در امان باشند هم برای اینکه پوسته پوسته نشوند و هم برای اینکه اثربخشی کولر در خودرو بیشتر شود یکی از نکات مهمی است که می‌توانید در تابستان به آن بپردازید

استفاده روتین از کولر خودرو

برای اینکه سیستم مطبوعی در خودرو داشته باشید می‌توانید از کولر به طور مرتب و روتین استفاده کنید تا هم سبب خنک سازی داخل خودرو و هم تهویه شود و قطعات آن از گرفتگی و گرد و خاک در امان باشد شما می‌توانید هفته یک بار آن را ۱۰ دقیقه روشن بگذارید و اجازه دهید که رسوبات در آن تجمع نکند

توجه به میزان گاز آن

عملکرد کولر خودرو شدیداً ارتباط مستقیم به گاز مبرد دارد در صورتی که این گاز میزان آن پایین باشد جریان کافی شدت کافی و خنک کاری کافی را ندارد بنابراین باید سطح گاز را همیشه کنترل کنید تا از عملکرد کولر بهره‌مند شوید.

خاموش کردن کولر در سربالایی.

در جاده‌هایی که سربالایی هستند بهترین راه این است که کولر را خاموش کنید تا زیاد فشار زیادی به کولر و موتور نیاید و زمانی که در سر پایینی هستید می‌توانید کولر را روشن کنید تا فشار کنترل شود اگر در سربالایی‌ها خودرو کولرش روشن باشد باعث می‌شود که موتور جوش بیاورد چون کولر فشار زیاد و گرمای زیادی را به موتور منتقل می‌کند.

چگونه گاز کولر خودرو را شارژ کنیم

شارژ گاز کولر گازی تا رسیدن به فشار مورد نظر باید از نظر اتصال به گیج مانوفید که به منظور سنجش فشار استفاده می‌شود انجام شود که در این روش با استفاده از ترازوهای مخصوص مقدار شارژ را می‌سنجند و شارژی که باید درون آن انجام شود وزن می‌شود و بعد از آن به مرحله شارژ گذاری می‌رسند و گاز کولر را شارژ می‌کنند.

مهمترین نکات برای شارژ کردن گاز کولر

برای شارژ گاز کولر لازم است نوع گاز استفاده شده را بدانید و از آنجا که خودرو از گازهای مختلفی تشکیل شده است توصیه می‌شود که توسط کمپانی کولر را شارژ نمایید. نکته قابل اهمیت دیگر این است که مقدار استاندارد شارژ شود و کمتر از میزان استاندارد یا بیشتر از آن نشود که توان سرمایش کافی را ندارد این میزان گاز بیشتر از حد مجاز کمپرسور باعث می‌شود که آن خراب شود و شارژ در یک مرکز تعمیر معتبر یکی از نکاتی است که باید مد نظر داشته باشید.

قیمت شارژ کولر خودروها

قیمت شارژ کولر خودروها بر برای هر ۱۰۰ گرم گاز قیمتی می‌گذارند که بر اساس تعرفه‌های سال جدید قیمت‌ها تغییر می‌کنند اما تعرفه سال ۱۴۰۲ برای هر درصد گرم گاز کولر خودرو حدود ۷۰۰ هزار تومان شروع می‌شود تا ۲ میلیون و ۵۰۰ نیز برای مدل‌های خارجی گاز کولر خود را انجام می‌شود. البته بعضی از مراکز برای مشتری مداری میانگیین قیمت گاز کولر را طلب می‌کنند حدود یک میلیون تومان.

جمع بندی

در فصول گرم سوال رانندگی بدون کولر کاری دشوار است کولر بخشی از سیستم تهویه هم به شمار می‌آید و کارایی‌های مختلفی دارد بنابراین نگهداری و تعمیر آن بسیار مهم است که بتوان کولر را تمیز و مرتب نگهداری کرد و برای تعویض و تعمیر به موقع آن باید اقدام کنید تا نتیجه خوبی را برخوردار شوید و وجود هر مشکل یا نقص فنی در سیستم خنک کاری خود رو باعث دردسرهای زیادی می‌شود.

امیدواریم که این مقاله برایتان مفید باشد واز آن استفاده کنید

سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *