دراین مقاله شما با شاسی خودرو و نحوه عملکرد آن به صورت جامع آشنا خواهید شد.
شاسی خودرو چیست؟
خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که شاسی یکی دیگر از قطعات مهمی است که در خودرو وجود دارد و شاسی بزرگترین قطعه در این بخش خودرو به حساب میآید. که تمامی بخشهای دیگر روی آن سواره هستند و شاسی سالم اهمیت بسیاری دارد دارای انواع مختلفی هستند و برای آنها مزیت و معایب بسیاری وجود دارد.nobatmashin.ir
این قطعه عضوی از اجزای تشکیل دهنده خودرو است در واقع میتوانیم بگوییم که چهارچوب خودرو به حساب میآید و جزو اصلیترین بخشهای خودرو است که تمامی قطعات به طور غیر مستقیم و مستقیم بر روی این قسمت یعنی شاسی نصب میگردند و این قطعه کاربرد بسیار زیادی در خودرو و ایمنی آن دارد.
شاسی انواع مختلفی دارد به طور کلی آن در چهار دسته تقسیم بندی شده است که بستگی به نوع خودرو دارد قطعات آن از فولاد تشکیل شده است اهمیت زیادی در فرمانپذیری ایمنی کیفیت در رانندگی را بر عهده خود دارد.
فنربندی موتور گیربکس و محورها سیستمها اتاقک تمامی این اجزا و اجزای دیگر تمامی آنها بر روی شاسی قرار دارد که وجود ضربه یا ایرادی در آن باعث میشود که مشکلاتی داشته باشید و خرید و فروش آن بسیار سخت است اگر شاسی شما ایراددار باشد و آسیب دیده باشد شاید به فروش نرود زیر اهمیت زیادی در تامین ایمنی دارد.
انواع شاسی از نظر مستقل بودن
شاسیها از جهادهای مختلفی تقسیم بندی میشوند که یکی از این تقسیم بندیها از نظر استقلال است به این معنی است که شاسی را از دیگر بخشهای خودرو جدا میکنند و شاسی به دو نوع مستقل و غیر مستقل تقسیم میگرددشاسیها فضای نردبانی لولهای دارند که دور اتاقک خودرو وجود دارند این شاسیها مستقلاند اما شاسیهای یکپارچه جزئی از اتاقک خودرو هستند که نمیتوان اونها را جدا کرد
باید بدانید که خودروهایی که شاسی فضایی دارند قسمت جلویی آنها به عنوان نیم شاسی شناخته میشود و استحکام بالایی دارد. قطعات چرخها به آن وصل هستند این طراحی باعث شده است که خرابی این بخش بتوان اتاقک را جدا کرد تعمیر کرد و سپس تعویض کرد این سازه آهنی استحکام زیادی دارد تا توانایی اتصال و نگهداری انواع دیگر از اجزای تشکیل دهنده خودرو را داشته باشد.
انواع شاسی از نظر ساختاری
یکی دیگر از دستههایی که شاسیها تقسیم میشوند ساختاری است که چهار نوع بر این اساس شاسی وجود دارد که نردبانی شاسی لولهای مونوکوک و یکپارچه و فضایی وجود دارند که هر کدام برای خودروی خاصی بوده است و امروزه از آنها کمتر یا بیشتر استفاده میشود.
شاسی نردبانی
این مدل شاسی سادهترین و ابتداییترین نوع است که امروزه برای خودروهای کامیون و کشندههایی از جمله ماشینهای سنگین استفاده میشود شاسی نردبانی دو تیر آهنی است که از طریق پلهای افقی به هم وصل میشوند و بخشهای خودرو و موتور گیربکس و بخشهای دیگر روی آن قرار میگیرد
مزایای این شاسی
قدرت بالایی دارد قیمت آن به صرفهتر است تعمیر این مدل شاسی راحتتر است و تعویض آن نیز قیمت مناسبی دارد انعطاف آن بیشتر است و برای خودروهای باری بیشتر استفاده میشود.
معایب شاسی
پایداری این نوع شاسی در سرعتهای بسیار بالا خیلی کم است و باعث افزایش وزن و سوخت بسیار بیشتری مصرف میکند ایمنی سرنشینان در تصادفات با این شاسی کمتر است شاسیها معمولاً دارای نقاط شکستن برای قسمتهایی هستش که تصادف صورت میگیرد.
شاسی یک پارچه
این مدل ازاین سیستم بیشتر در خودروهای سواری وجود دارد و شرکتهایی که آنها را ساختهاند به آن شاسی یکپارچه نام دادهاند زیرا طراحی آن به گونهای است که یکسره است و هیچ نقطه جدایی ندارد و ابزارهای دیگر خود را میتوانند روی آن سواره شوند از جمله موتور گیربکس چرخها و این خودروها در زمان تصادف شکسته یا ضربات را تحمل میکنند و فرورفتگی در آنها ایجاد میشود اما چارچوب کلی آنها تکان نمیخورد و با صرف کمترین هزینه میتوانید به صورت اولیه برگردانید.
مزایای این شاسی
هزینه پایین تولید انبوه آن است فضای زیادی در اتاقک خودرو ایمنی را برای سرنشینان ایجاد میکند سواری نرم و انتقال کمترین ضربات را دارد وزن کمتر صرفهجویی بیشتر در سوخت را دارد پایداری خوب خودرو در سرعتهای بالا را در این مدل میبینیم.
معایب این شاسی
هزینه زیاد برای خودروهای کم تیراژ هزینه بالا در تعمیر آن امکان حمل بار کم برای خودروهای باربری نامناسب است
شاسی ستون فقراتی
شاسی ستون فقراتی کاربرد زیادی در خودروسازی دارد از کامیون سازی استفاده میشود این نوع شاسی که یک لوله با قطر زیاد با یک تیر قدرتمند در وسط وجود دارد که در امتداد طولی خودرو ساخته شده و بخشهای محور دیگر میتواند روی آن سوار شود. مناسب برای مناطق بیراهه دلیل استفاده کامپانی تات را از این نوع این است که خودروهایی با این شاسی تولید کند که قطعات این مدل خودرو مثل گاردان لولههای ترمز بر روی این ستونها فقرات کشیده شود تا در آسیب نباشند.
مزایای این شاسی
وزن کم که باعث شده است مصرف سوخت کاهش یابد هندلینگ بالا و آزادسازی بالای تایر و نقاط پایین خودرو است باز بودن دست طراحان به خاطر حجم کم شاسی است
شاسی فضایی
شاسی فضایی از اتصال چندین میله تشکیل میشود در نتیجه بسیار قوی استحکام بسیار بالایی دارد وزن مناسبی دارد فضای داخلی این شاسی مناسب خودروهای مسابقی و اسپرت است
مزایای این شاسی
استحکام بسیار بالا در تصادفات وزن مناسب مخصوصاً در خودروهای اسپرت هندلینگ خودرو با این نوع شاسی به خاطر پیچیدگی کم و محکم بودن بالای آن است
معایب شاسی
هزینههای زیاد در طراحی و ساخت تعمیر و نگهداری پرهزینه فضای محدود برای کابین نشستن
شاسی های خودرو از چه ساخته می شودند؟
در زمان قدیم از فولاد ساخته میشدند ولی امروزه شاسیها فولادی استفاده میکنند اما روند آنها با آلومینیوم در حال تشکیل و سازش هستند که مهمترین دلیل آن این است که وزن کمتر مصرف سوخت کمتر آلاینده کمتر تولید کنند و برای خودروهای اسپرت و گران نیز فاکتورهایی مثل وزن هندلینگ و کارایی بسیار قابل اهمیت هستند شاسی از جنس فیبر و کربن نیز ساخته میشود.
اهمیت بالای شاسی در تصادفات
خودروهای قدیمی چون از فولاد ساخته میشدند آسیب کمتری میدیدند در تصادفات ولی مهندسان بر این باورند که باید شاسی خودرو سبک و طراحی آن فرق کند بنابراین مدرن باشد سبک و حجم کمی داشته باشد مهندسان بر این باورند که انرژی حاصل از تصادف باید در اطراف کاربین از بین برود و آسیب خیلی کمی به سرنشینان وارد شود در عین حال توانایی حمل بار هم باید باشد پایداری مناسب تغییر فرم و جذب انرژی در تصادف انجام شود تا سرنشینان خودرو آسیب کمتری ببینند بنابراین در مقابل آسیب دیدگیهایی مثل خوردگی اکسید شدن مقاوم باشند یک شاسی خوب اثر کامل مستقیمی در هندل شدن و خوشدستی دارد.
نشانههای خرابی شاسی خودرو.
شاسی مانند هر بخش دیگری از خودرو مورد اهمیت است و در تصادفات ممکن است دچار صدمه و آسیب خرابی شود بنابراین در مواردی مثل سرعت بالا دست اندازها آلودگی رطوبت دوبل شاسی فنربندی و قسمتهای مختلف ممکن است خراب شود که باید در حفظ آن کوشا باشید زیرا اصلیترین بخش خودرو به حساب میآید.اگر شاسی مشکل داشته باشد نشانههایی دارد که میتوانید به ایرادات آن پی ببرید مثل
صداهای عجیب از جلوبندی و زیربندی
به جلوبندی خودرو و زیربندی آن شاسی وصل است و شاسی در تنظیم آنها بسیار نقش دارد و باید به درستی کار انجام شود و اگر به درستی در جای خود نباشند فاصله استاندارد نباشد در نتیجه قطعات به درستی کارایی نخواهند داد و باعث سر و صدای زیادی از جلوبندی میگردد که در این وضعیت زمان عبور از دستاندازها و چالهها باید مواظب بود
پوسیدگی شاسی
پوسیدگی شاسی با چشم دیده میشود پوسیدگی از نظر رنگ نشان دهنده این است که دچار آسیب جدی شده است و یعنی یکی از اجزای خودرو که باید دارای مقاومت زیادی باشد این مقاومت را ندارد یا کمتر دارد
لاستیک ساعی
یکی از نشانههای دیگر این است که خرابی و ایراد در شاسی باشد لاستیک سایه میشود یعنی لاستیک دارای ایراد از هم ریختگی و به درستی روی زمین قرار نمیگیرد و دچار سایش میشود
نامتعادل بودن خودرو
خودرویی که شاسی عیب داشته باشد و ضربه دیده باشد اصلاً الگو نبوده و اگر به آن نگاه کنید وضعیت افتادگی از یک طرف یا مورب بودن آن به سمت کف جاده یا نادرست بودن چرخها دیده میشود که میتوان پی برد که این قسمت از شاسی خراب است یا آسیب دیده است.
انحراف گشتاوری
انحراف خود را به یک سمت در اثر گاز دادن ناگهانی در دیفرانسیل جلو طبیعی است اما در سرعتهای بالا این اتفاق نشانه خرابی شاسی به شمار میآید
به هم خوردن درز قطعات بدنه میآید
وقتی خودرویی شاسیاش دچار مشکل میشود قطعات بدنه کنار هم به درستی جایی نمیگیرند و در نتیجه درزی بین آنها قابل مشاهده است که در یکی از قسمتها زیاد است به علت اینکه در آن قسمت ضربه بوده است.
تعمیر شاسی خودرو
شاسی را میتوان تعمیر کرد اما بستگی به انواع خرابی و شدت آسیب آن دارد تعمیر یک شاسی پوسیده ممکن است که بخشهای پوسیده جدا شود و شاسی دچار نازکی شود و ممکن است که اصلاً به درد بخور نباشد اما اگر شاسی دارای ضربههای زیادی باشد وضعیت خودرو به حالت استاندارد این کار از روشهای سنتی استفاده میشود مانند شاسی کشی با زنجیر وینچ تی فور که از دستگاههای مختلفی استفاده میشود تا شاسی به حالت اولیه برگردانده شود. اگر شاسی پوسیده باشد میتوان صافکار با حذف بخشهای پوسیده و انداختن ورق جدیدی آن را دوباره وارد ساز و کار و عمل مناسب کند.
دهانه شاسی در محل ضربه دیده به وضعیت فابریک و استاندارد برگردد و قطعههای متصل به آن صحیح در روی خودشان قرار داشته باشند شاسی کشی کار بسیار حساس اصولی و با دقت است که باید کاملاً ماهرانه توسط صافکارهای ماهر انجام شود.
معاینه شاسی خودرو
شاسی را میتوان با چشم و ابزارهای بسیار سادهای معاینه کرد بخشهای مختلفی از آن مانند سرشاسیها پالانیها و گلگیرها را میتوانید بررسی کنید از نظر پوسیدگی ایستادن و صاف و افقی باید باشند با اندازه گرفتن فاصله قطری بین چرخ عقب و چرخ جلو تابیدگی شاسی را میتوانید پیدا کنید.
شماره شاسی خودرو
شاسی خودرو یکی از اصلیترین بخشهای خودرو است و تغییر بدون اجازه آن ممنوع است بنابراین اگر این کار انجام شود پیگرد قانونی دارد برای مالک برای همین روی شاسی شمارهای وجود دارد که به شماره شاسی معروف است
شماره هر شاسی منحصر به فرد است و و شباهتی به هم ندارند دارای فونت شکل نوشتاری خاص و متفاوت است تقلب و شماره کوبی شاسی به راحتی قابل مشاهده و تشخیص است که این قضیه باعث میشود که مشکلات قانونی به وجود بیاید. همه شماره شاسیها با هم شباهت ندارند و هک شدن آنها نیز متفاوت است و تقلب و کوبیدن دوباره آن به صورت فابریک امکانپذیر نیست و این کار جرم محسوب میشود. مخدوش بودن شماره شاسی مشکلات زیادی را برای فروش و معاینه فنی ایجاد میکند باعث میشود که خود را به پارکینگ برود و ممنوع المعامله شود.
حتی وجود قطعات اضافی مثل جوش خورده در سرشاسیها یا اضافه کردن صفحاتی به قسمتهایی از شاسی باعث میشود که مشکلاتی در معاینه فنی برای شما ایجاد شود.
تاثیر شاسی بر قیمت خودرو
شاسی یکی از بخشهای مهم خودرو است بنابراین تغییر غیر مجاز آن یا تعویض آن باعث میشود که تعویض پلاک انجام نشود و پیگرد قانونی داشته باشد بنابراین شاسی خودرو بر قیمت اثر مستقیمی دارد و سلامت آن خوانا بودن آن و اهمیت زیادی برای خریدار سلامت شاسی روی کیفیت رانندگی ایمنی اتاقک کابین و زمانی که شما در حال رانندگی هستید مثل کشیدن لاستیک به یک سمت اهمیت زیادی دارد. بنابراین اگر یک خودرو کارکرده و دست دوم را میخواهید بخرید برای سلامتی شاسی آن اقداماتی انجام دهید زیرا سالم بودن آن یا مورد داشتن آن تاثیر زیادی در قیمت دارد.
سلامت شاسی یعنی چه؟
تصادفات معمولاً از جلو یا عقب رخ میدهند که باعث خراب شدن بدنه میشود وقتی تصادف خیلی شدید باشد ضربه از قطعات اولیه خودرو فراتر میرود و به داخل خودرو و یها نفوذ میکند در مواقعی که سرشاسیها ضربه بخورند تغییر شکل زیادی پیدا میکنند و باعث میشوند که جلوبندی نیز تغییر زیادی داشته باشد و مشکلاتی برایش به وجود صافکاریها میتوانند این نقاط را به خوبی تعمیر کنند ولی اگر شاسی از نقاط مهم ضربه خورده باشد مشکلاتش رفع نمیشود مثل کشیدن فرمان به یک سمت یا زاویه گرفتن تایرهای خودرو.
اگر قصد خرید خودرویی را دارید که سر شاسی آن ضربه دیده است این بخش را به خوبی مورد بازدید و بررسی قرار دهید در بسیاری از این مواقع ضربه به قدری نیست که اثرات زیادی را بر جلوبندی و فرمان داشته باشد اما این را به خاطر داشته باشید که اگر شاسی کوچکترین مشکلی داشته باشد باعث میشود که شما رانندگی ایمنی را نداشته باشید و مشکلاتی برای شما به وجود میآورد.
جمع بندی
شاسی یکی از مهمترین اجزای خودرو است و مشکلی در آن پیگرد قانونی خواهد داشت و باید قسمتهای اصلی آن مورد بررسی قرار بگیرد اگر مشکلی داشته باشد اثرات منفی خواهد داشت شاسیها انواع مختلفی دارند خودروهای باربری شاسیهای نردبانی دارند و بعضی از خودروها شاسیهای مونوکوک استفاده شده است.
سالم بودن شاسی یکی از موارد بسیار مهمی در تامین ایمنی رانندگی و قیمت گذاری و خرید است که قابل اهمیت است بنابراین زمانی که میخواید یک خودرو کارکرده را خریداری کنید از سلامت یا فابریک بودن شماره شاسی مطمئن شوید و خودرو را به پیش افراد متخصص و ماهر ببرید تا از تمامی جهات آن را بررسی کند و شما ضرر نکنید. زیرا هزینه تعمیر آن بسیار بالا است.
تمامی جوانب شاسی خودرو در این مقاله گفته شد و امیدواریم که این مقاله برایتان مفید واقع شود واز آن استفاده کنید