دوگانه سوز کردن خودرو 1402

دراین مقاله شما را با دوگانه سوز کردن خودرو ومراحل انجام این عمل به توضیحات کامل خواهیم پرداخت.
خودرو دوگانه سوز

خودرو دو گانه سوز
خودروی دوگانه سوز خودرویی است که قادر به استفاده از دو نوع سوخت است
در موتورهای درون سوز یکی از دو نوع سوخت بنزین یا گازوئیل است و دیگری سوخت جایگزین مثل گاز طبیعی فشرده یا همان سیانجی گاز مایع یا ال پی جی یا هیدروژن است.
گاز طبیعی به صورت فشرده یا مایع آن یکی از جایگزینهای موفق نسبت به سوختهای از جمله بنزین میباشد که بر اساس اطلاعات انجمن بینالمللی خودروهای گازسوز بیش از نیمی از جهان از خودروهای گازسوز استفاده میکنند و ایستگاههایی در رابطه با اینها وجود دارد.
انواع خودرو های چندگانه سوخت
خودروهای دوگانه سوز یکی از انواع خودروهایی هستند که دارای چند سوخت چندگانه میباشند خودروی هیبروئیدی و خودرو برقی دوگانه یکی دیگر از انواع این خودروهاست
که در آن به طور همزمان از یک موتور احتراق و معمولاً بنزینی یا گازوئیلی و یک یا چند موتور الکتریکی استفاده میشود
خودروهایی که دارای سوخت انعطاف پذیر و خودروهایی هستند
که موتور و سامانه پیشرانه آن برای استفاده از چندین سوخت متفاوت مانند بنزین گازوئیل نفت سفید اتانول یا ترکیبی از آنها طراحی شده است که این سوختها در یک باک نگهداری میشوند.
تاریخچه خودروهای در جهان
پیشینه استفاده از خودروهای گازسوز مربوط به دهه ۳۰ میلادی است
استفاده از خودروهای گازسوز در دشتپادان یکی از مناطق شمالی ایتالیا آغاز شد و بعدها در دهه ۸۰ میلادی نیوزلند نیز این کار را انجام داد و در صنعت خودروسازیاش از خودروهای گازسوز استفاده کرد.
بر اساس اطلاعات در کشور ما نیز در فروردین ۱۳۵۸ مدیرعامل وقت ایران خودرو از دو دستگاه اتوبوس سه دستگاه پیکان گازسوز رونمایی کرد
اتوبوسهایی که توسط مرسدس بنز ساخته شده بودند با گاز مایع یا ال پی جی به تولید رسیده بودند پیکان نیز از این قرار بود و در همکاری با شرکت ملی گاز و شهرداری جایگزین خودروهای تاکسیهای شهری شد
پروژه گازسوز کردن تمامی خودروهای ایران تا دهه ۸۰ به تاخیر افتاد و در و در دهه ۸۰ به کمک آلمانیها برای ایران خودرو پایههای گازسوز طراحی شد.

و میتوان گفت که ایران در حال حاضر دومین ذخایر گاز طبیعی جهان را دارد و دومین دارنده ناوگان خودرویی گازسوز در دنیاست
نحوه دوگانه سوز کردن خودروها
امروزه با افزایش قیمت بنزین اهمیت دوگانه سوز بودن خودروها چندان شده است
تعداد زیادی از تاکسیها وانت بارها خودروها بنزین سوز برای کاهش هزینههای خودشان خواستار جایگزین کردن آن با سیانجی در ازای بنزین هستند
زیر استفاده از سی ان جی هزینهها را به میزان ۸۰ درصد کمتر میکند
بنابراین سوالهای معتددی در خصوص نحوه دوگانه سوزی هزینه آن روش ثبت نام دریافت وام و تحصیلات دو و نیم میلیون تومانی مزایا و معایب آن مطرح میشود
راه اندازی سامانه خودروهای گازسوز
از ۴ آبان ماه که حمله سایبری به سامانه سوخت و سامانه گازسوز کردن خودروها را از دسترس خارج کرده بود
مدیر شرکت ملی پالایش و بخش فرآوردههای نفتی ارتباط سامانه گازسوز کردن خودروها را به آدرس جدیدی دوباره برقرار کرد که متقاضیان میتوانند دوباره ثبت نام خودشان را انجام دهند
هزینه گازسوز کردن خودرو
هزینه دوگانه سوز کردن خودروها مبلغی بین ۳ تا ۵ میلیون تومان است که این اختلاف قیمت در نتیجه استفاده از تجهیزات مختلف با کیفیت متفاوت در ساخت و نصب آنان انجام میگیرد
باید توجه داشته باشید که استفاده از گاز سیانجی نسبت به بنزین دارای نتایج بهتری هست و
قیمت پایین و به صرفه بیشتری دارد که از نظر اقتصادی نیز فواید زیادی دارد سوددهی بالا در جایگاهها کاهش هزینههای حمل و نقل را در بر میگیرد
و انواع وسایل عمومی و شخصی میتواند خودروهای خودشان را گازسوز کنند تا همچنین کنترل کرایههای اتوبوسها و تاکسیها نیز انجام شود

دریافت وام دو و نیم میلیون تومانی
پس از افزایش قیمت بنزین و تشویق زیاد مردم برای گازسوز کردن خودروهایشان از جهت تشویق ملت مبلغ دو و نیم میلیون تومان وام برای متقاضیان دوگانه سوز کردن خودرو در نظر گرفته شده است برای انواع وسایل نقلیه این وام انجام میشود.
برای دریافت این تحصیلات باید صاحبان ماشینهای قدیمی و جدید در سامانهای که تاسیس شده جدیداً ثبت نام کنند
و شورای اقتصاد برای کاهش هزینههای مربوط به انواع وسایل نقلیه عمومی و شخصی میزان ۶۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تسهیلات بلاعوض به تاکسیها و نهها مسافربرها وانت بارها میدهد و برای آنها در نظر گرفته است.
با این کار شور و اشتیاق مردم را دوچندان میکنند و هم در کاهش استفاده از بنزین و هم کم کردن هزینهها بهترین راه است.
توزیع روزانه سیانجی
طبق آمار و ارقام و اعلام شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی به طور کلی در حال حاضر روزانه حدود ۲۱ میلیون متر مکعب گاز سیانجی در کشور و جایگاههای مخصوص سوختگیری برای خودروهای دوگانه پخش میشود
که بر اساس محاسبات در خصوص نیاز کشور بعد از گرانی بنزین این میانگیر در ۱۸ میلیون متر مکعب بیشتر شده و یا میتوان گفت که به عبارتی روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی فشرده در اختیار خودروهای دوگانه سوز و متقاضیان آن قرار میگیرد.
مدت زمان مورد نیاز برای سوختگیری خودرو سیانجی از جایگاه سوخت برای خودروهای گازسوز حدود ۵ دقیقه زمان نیاز دارد و لازم است قبل از اتصال ناظر حداقل ۳۰ دقیقه است
بنابراین باید زمانی که سوختگیری را انجام میدهید سرنشینان خودرو بیرون از خودرو بایستند
نحوه گاز سوز کردن خودرو
برای اینکه خودرو را دوگانه سوز کنیم مالک باید در سامانه اطلاعات جامع خودروهای گاسوس که قبلاً هم به آن اشاره کردیم در مطالب بالا مراجعه کند و درخواست خودش را به ثبت برساند و حداقل یک هفته بعد از ثبت نام پیامکی برای او باید ارسال شود
و بعد شخص باید مجدد به سایت مراجعه کند نسبت به انتخاب نزدیکترین محل مجاز اقدام کند
و سپس بعد از مشخص شدن زمان و محل آن برای انجام این امر و تبدیل خودروی خود به گازسوز باید به مرکز مورد نظر برود تا این فرایند توسط کارشناسهای مخصوص برای خودرو انجام شود و نصب شود
طبق اعلام رئیس اتحادیه سوختهای جایگزین حداکثر زمان انتظار برای هر فرد حدوداً ۲ ماه است
مزایای سوخت سیانجی
زمان به وجود آمدن تصادف گاز طبیعی در هوا پخش میشود اما بنزین با عدم انتشار خود احتمال آتش سوزی را برای خودرو ایجاد میکند در نتیجه سیانجی سوختی ایمنتر از بنزین است
احتراق گاز سیانجی برخلاف بنزین باعث انتشار گازهای مضر در هوا میشود مونو اکسید کربن تا ۷۰ درصد ذرات آلوده گازی غیر متانی در هوا ۸۹ درصد و نیتروژن تا ۸۷ درصد کاهش پیدا میکند
استفاده از سی ان جی به جای بنزین در خودروهای دوگانه مزیت بیشتری دارد همچون کاهش هزینههای سوخت
قابلیت مکش گاز طبیعی بیشتر از مخزن خودرو وجود ندارد در نتیجه احتمال سرقت آن بسیار کم است
کربن کمی تولید میکند و توسط سوخت سیانجی کمک فراوانی به تمیزی قطعات موتور میشود
کپسولهای ذخیره گاز دوام بیشتری نسبت به باگهای بنزین خودروهای دوگانه سوز دارند
معایب گاز سیانجی
برد عملیاتی ماشینهایی که از بنزین استفاده میکنند نسبت به گازسوز خیلی بیشتر است زیرا حجم قابل سوختگیری حدود یک سوم بنزین بوده و در نتیجه افراد به ازای هر بار مراجعه به گاز جایگاه بنزین باید سه متر مکعب به جایگاه سیانجی مراجعه کنند.
استفاده از سیانجی آسیبهای زیادی به قطعات موتور میزند به عبارتی استهلاک پیشرانهای به مرور بیشتر میشود
بنزین به صورت کامل قابل سوختن است اما گاز کاملاً نمیسوزد
تعمیر و نگهداری ارائه شده برای خودروهای دوگانه سوز خیلی ضعیفتر از خودروهای تک گانه است
با استفاده از سوخت سیانجی عمر قطعات به کار برده شده در موتور خیلی کاهش پیدا میکند و سریعتر خراب میشوند
برتری گاز سیانجی نسبت به بنزین چیست؟
میتوان گفت که گاز سیانجی یا گاز طبیعی فشرده به عنوان یک سوخت تمیز و پاک در وسایل نقلیه استفاده میشود و محسوب میگردد زیرا درصد آلایندههای این گاز آلایندههای خروجی از باک یعنی کربن نسبت به بنزین بسیار بسیار کمتر است.
و در شرایط که آلودگی هوا آسیب زیادی به محیط زیستمان میرساند باعث سلامتی شهروندان میشود آلودگی کمتری ناشی از سوختهای سیانجی در ماشینهای گازسوز به عنوان یکی از ویژگیهای بزرگ و مزیتهای بسیار خوب برای خودروهای دوگانه سوز به چشم میخورد.
مخصوصاً در شهرهایی همچون تهران در فصل سرد سال که نمیتوان شرایط خوب آب و هوایی را دید یکی از بهترین موردها میباشد که نمیتوان از آن چشم پوشید.
سامانه دوگانه سوز کردن خودروها
آدرس این سامانهgcr.niopdc.ir
با توجه به سهمیهبندی شدن بنزین و گرانی آن رانندههای زیادی جهت کم کردن هزینههای سوخت خودرویشان تصمیم به دوگانه سوز کردن آنها گرفتند
تو علاوه بر افزایش درآمد خود ارزش ماشین را برای فروش بیشتر کنند و
با توجه به این موضوع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران برای این فرایند سایتی طراحی کرده که باید اول در آن ثبت نام کنید
نوبت گیری و بررسی نهایی متقاضیان گازسوز کردن خودروهای عمومی باید در سامانه جدید طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودروها ثبت نام کنند
با راهاندازی این سامانه تمامی دارندگان خودروهای عمومی اسنپ تپسی آژانسها همه میتوانند نوبت گیری را انجام دهند.

هزینه گازسوز کردن خودرو در سال ۱۴۰۲
هزینه گازسوز کردن خودروها به نوع مخزن برای گازسوز کردن آن بستگی دارد که با احتساب وام مبلغی حدود ۳ تا ۷ میلیون تومان هزینه دارد
هزینه گازسوز کردن خودرو بر چه اساس تعیین میگردد؟
هزینه گازسوز کردن خودروها بسته به کیفیت کیت نوع خودرو و سایز مخزن محاسبه میشود
یک وام دو و نیم میلیون تومانی نیز به متقاضیان تعلق میگیرد تا افراد بیشتری این کار را انجام دهند این وام فقط و فقط جهت تشویق مردم است.
مدارک لازم برای دوگانه سوز کردن خودرو
بعد از پایان مرحله ثبت نام و رزرو نوبت در سایت باید تاریخی که گفته میشود به مرکز خدمات فنی مراجعه کنید
قبل از مراجعه حضوری حتماً باید تماس بگیرید و مطمئن شوید که امکان دریافت آن خدمات را در آن روز دارید
و در روز مراجعه باید مدارکی همراهتان باشد
کارت ملی مالک خودرو
کارت شناسایی خودرو
سند مالکیت خودرو
در صورت تغییر مالک خود رو پس از ثبت نام باید مدارک انتقال مالکیت را همراه خودتان داشته باشید.
کیفیت کیت
مجموعهای از قطعات برقی مختلف مکانیکی است که در مجموع در محافظت از موتور نصب میشود.
یکی از پیشنهادهایی که برای خودروهای دوگانه سوز انجام میشود استفاده از هدرزو کیف کیت است
زیرا که باعث میشود مکش ورودی هوا بیشتر شود و هوای خنکتر به موتور برسد و راندمان موتور بیشتر شود و افزایش یابد.
نوع خودرو
یکی دیگر از عواملی که به هزینهها مربوط میشود نوع خودرویی است که قرار است گاز سوز شود نوع خودروی شما بر روی هزینهها خیلی تاثیر دارد.
پایه مخزن در صندوق عقب روی شاسی نصب میشود مخزن هم روی یک پایه توسط پیچ و تسمه محکم میشود در خودروهای وانت مخزن و اتصالات مربوط در قسمت باربند قرار میگیرد.
استوانهای بدون درز است که با توجه به نوع آن دستهبندی میشود
انواع مخزن

انواع مختلفی دارد با توجه به نوع آن به دستههای مختلفی تقسیم میشود
نوع فولادی آن از همه مقاومتر و سنگینتر است
سبکترین نوع مخزن از جنس کامپوزیت است مخزن کامپوزیتی از مغزی فلزی و آستر از جنس پلیمر بدون درز تشکیل شده است.
تمام سطح آن توسط مواد کامپوزیتی در جهت شعاعی و محوری تقویت شده است
و حجم مغزم بین ۷ و ۳۰ متر مکعب میباشد یا به عبارت دیگر خودرو با ۲۵ متر مکعب گاز سیانجی قادر به پیمودن ۲۶۰ کیلومتر میباشد.
نحوه استفاده از خودروهای گازسوز
زمانی که خودرو را خاموش میکنید آن را در حالت بنزین قرار دهید
در خودروهای آنژکتوری قبل از آنکه سوئیچ را بچرخانید خودرو را خاموش کنید و در حالت بنزین قرارش دهید زیرا اگر پس از حدود یک ساعت که خودروی شما با گاز کار کند
خاموش میشود سبب آن میشود که گاز بسیار فشردهای که طی این ساعات ترکیب شده سبب خرد شدن بدنه سوپاپ میشود و حتی سبب خوردگی آن نیز میشود که آسیب زیادی وارد میکند.
استفاده نکردن از گاز ال پی جی در خودروهای آنژکتوری
گاز ال پی جی مناسب خودروهای آنژکتوری نیست و در صورت استفاده از آن به سنسورهای موتور خیلی فشار وارد میشود و صدمه میبیند
بنابراین باید در خودروهای آنژکتوری از گاز سیانجی استفاده کنیم
کار نکردن بر روی گاز در مواقع زیر
در مواقعی که در سربالایی رانندگی میکنید زمانی که موتور سرد است هنگامی که کولر روشن میکنه در زمانی که شتاب و سرعت گیری در حالت گاز سوز رانندگی میکنید سرعت بالا
زیرا در این مواقع فشار زیادی به موتور وارد میشود و ممکن است آن آسیب
استفاده از خودروهای دوگانه سوز کارخانه به جای دوگانه سوز دستی
استفاده از خودروهای دوگانه سوز کارخانهای به مراتب بهتر و بازدهی بیشتری دارد از خودروهایی که دستی دوگانه شدهاند
چون در این صورت دوگانه سوز کردن خودرو به صورت دستی به موتور و سیستم فنی خودرو فشار زیادی وارد میکند و در این صورت استفاده گاز نه تنها فشار زیادی که به موتور وارد میکند عمر قطعات داخل موتور داخل خودرو را نیز کاهش میدهد و موجب خرابی شدید آن میشود.
یکی از توصیههایی که میشود این است که خودرو دوگانه سوز کارخانهای را استفاده کنید چون که این خودروها به طوری طراحی شدهاند که موتور آنها هم بنزین هم از گاز کار میکند.

بعد از روشن شدن خودرو چند ثانیه روی حالت گاز قرارش دهید
نکته دیگری که باید رعایت شود این است که استفاده از سوخت گاز فشار کمتری به موتور وارد میکند در این حالت بعد از استارت زدن و روشن شدن خودرو با سوخت بنزین باید حداقل ۱۰ ثانیه بر روی دکمه سوخت گاز قرارش داد تا خودرو در حالت گاز سوز قرار بگیرد و و به هیچ وجه نباید قبل از اینکه روشن کنیم خودرو را در حالت گاز قرار داشته باشد.
جمع بندی
گاز سوز کردن خودروها در شهرهای بزرگ یکی از راههای موثر در کاهش سوخت و همچنین آلودگی هوا محسوب میشود
مخصوصاً حمل و نقل عمومی تاکسیها که تولیدات خود کشور هست باید از این ویژگی برخوردار باشد
در این مقاله از تمامی مراحل گاز سوز شدن خودرو مزایا و معایب توضیح داده شد و امید وارم که این مقاله برایتان مفید واقع شود