واردات خودرو با کارت ملی
جهت واردات خودرو طبق قوانین می بایست پروسه ای را طی نمود.که طبق آن شما می توانید با انجام یک سری از اقدامات ودریافت مدارک لازم اقدام به وارد نمودن خودرو نمود.

ازادسازی واردات خودرو
واردات خودرو مسئلهای است که از سال ۹۷ تاکنون مجلس به آن میپردازند.
بعد از گذشت چند ماه ابلاغیه از ۳ شهریور ما واردات خودرو تصویب شد.
واردات خودرو کارکرده
واردات خودرو کارکرد بعد از کشمکشهای زیاد در بهار ۱۴۰۲ با این لایحه موافقت شد تا بتوان بازار گران خودرو را کنترل کرد.
خودروهایی که تا قبل از ابلاغ این آیین نامه میتوانستند در مناطق آزاد تجاری و اقتصاد تردد کنند به شرط پرداخت عوارض و بدهیها بوده است و داشتن معاینه فنی متصل به سامانه سیمپا با رعایت قوانین میتوانند پلاکهای ملی دریافت کنند و وارد سرزمین ما شوند.
خودرو های مستثنی شده از بند ۱ تفاهمنامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی خودرو و گمرک جمهوری اسلامی به تاریخ ۱۴۰۲ /۱۰ خرداد ۱۴۰۰ مشمول حکم این ماده نیستند.
مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی بر اساس تبصره ۶ ماده واحد قانون چگونگی محاسبه وصول حقوقی گمرک سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آن موضوع ماده ۱۲ قانونها مواردی به قانون سازماندهی صنعت خودرو به مصوبه ۱۴۰۲ خواهد بود.
پلاک گذاری ملی و وارد این خودروها موضوع دیگر از تصویبنامه توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مشروط اخذ تاییدیه آلایندگی ایمنی و خدمات پس از فروش حفظ محیط زیست و ملی استانداردهای ایران و وزارت صنعت معدن و تجارت و رعایت ماده ۱۰ قانون سازماندهی صنعت خودرو با ثبت سفارش یا ثبت آمار مشکل ندارد.
نحوه عرضه خودروهای وارداتی
یکی از موارد مورد اختلاف از زمان آزادسازی واردات خودرو چگونگی عرضه این خودروها است.در ابتدا طبق آیین نامه واردات خودرو بورس و کالا تنها بستر عرضه خودروهای خارجی معرفی شده است.در اسفند ماه ۱۴۰۱ سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی به عنوان بستر عرضه و ثبت نام از متقاضیان شناخته شده است و عرضه خودروهای خارجی در بورس و کالا به صورت کلی منتفی است.
حفظ اولویت با واریزی وجه است
متقاضیان در سامانه یکپارچه سازی خودروهای وارداتی درخواست دادند و باید تا ۲۴ ساعت در روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ مبلغ را واریز کنند تا به آنها در ثبت نام خودروهای وارداتی را از دست ندهند.
جزئیات فروش خودروهای وارداتی

متقاضیان از ساعت ۱۲ روز شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ میتوانستند به مدت ۶ روز با مراجعه به اون سامانه در خرید خودروهای وارداتی پیش قدم باشند.
فرصت ثبت نام از ۶ اسفند تا ۱۱ اسفند در سامانه یکپارچه سازی فروش خودروهای وارداتی بوده است
زمان ثبت نام تاثیر در اولویت تخصص خودرو ندارد و این نوبت با قرعهکشی مشخص میشود
داشتن حساب وکالتی در بانک تجارت ملت صادرات ملی قرض الحسنه الزامی است
موجودی پیش پرداخت اولیه به صورت علی الحساب ۵۰۰ میلیون باید متقاضیان بریزند و تا زمان تحویل مسدود میشود.
متقاضیان نباید سابقه خرید و فروش خودرو صفر خودروسازان داخلی را در ۴۸ ماه گذشته را داشته باشند.
داشتن گواهینامه الزامی است
متقاضیان تا زمان تحویل خودروهای وارداتی نباید پلاک فعال انتظامی داشته باشند.
متقاضی نباید در طرح فروش خودروسازان داخل شرکت کرده باشد
تعرفههای واردات خودروهای برقی
واردات خودرو سواری نوع کارکرده برقی با عمر کمتر از ۵ سال در سال ۱۴۰۳ مجاز است.
حقوق ورودی خودرو برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر ۵ دهم واحد درصد است.
حقوق ورودی خودروهای برقی سایر متقاضیان ۴ واحد درصد است.
حقوق ورودی خودروهای تمام برقی ۱۵ واحد درصد است.
تاثیر واردات خودرو بر بازار ایران
افزایش قیمت و نوسانات قیمت خودرو اوج گرفته و از همان زمان نه تنها قیمت خودرو صفر و کارکرده بیشتر شده بلکه قیمتهای خودروهای دست دوم نیز افزایش پیدا کرده برای همین کارشناسان و فعالان بر این باورند که اگر واردات انجام بگیرد ماشینهای داخلی قیمتهاشان کاسته میشود.بنابراین بعد از ۴ سال ممنوعیت واردات خودرو درهای ورود خودروهای خارجی به کشور باز شده است.چرا که علاوه بر افزایش چند برابر قیمتهای خودرو خارجی و داخلی نرخ ارز به نتیجه نرسیدن برجام و تورم در این میان اثر میگذارد.

سود و زیان آزادسازی واردات خودرو
بودجهای که در آن از آزادسازی واردات خودرو خبر نبوده و امید به آزادسازی همچنان برابر بازارهای خودرو باقی مانده است برخی از کارشناسان و فعالان میگویند که سود و زیان آزادسازی واردات خودرو یکسان نیستند.
مزایای آزادسازی واردات خودرو
آرام شدن التهابات بازار خودرو
قدرت انتخاب برای همه گروههای مصرف کننده
در دسترس قرار گرفتن خودروهای با کیفیت
کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمتهای خودرو خارجی
ایجاد فضای رقابتی برای تعادل در عرضه و تقاضا
معایب آزادسازی واردات خودرو
ایجاد اختلاف نظر میان وارد کننده و خودروساز
انحصار قیمت گذاری خودروهای خارجی از سمت وارد کنندگان
آمده نبودن زیرساختهای گمرکی برای آزادسازی واردات خودرو
۷ مدل از خودرو های وارداتی از گمرک ترخیص شده اند
شرکت های واردات برندهای «هیوندا» و«کیا »«فیات »«زوتی»«سوزوکی»« بستیون »«هونگچی» محصولات هستند که از گمرک ترخیص شدند و مدارکشان برای تعیین قیمت به سازمان ارسال شده است.
این خودروها به زودی در سامانه یکپارچهسازی فروش خودروهای خارجی عرضه میشود.
الزام دریافت مجوز محیط زیست برای خودرو ها کارکرده
۱_خودروهای وارداتی کارکرده باید حداکثر عمر ۵ ساله داشته باشند و مجوز محیط زیست را دریافت کنند.
۲_این خودروهای وارداتی کارکرده باید استاندارد یورو ۵ را داشته باشند.
اعلام ارز واردات خودرو
ارز واردات خودرو از همان محل صادر کننده و وارد کننده و محصولات غیر لزوم به عرضه ارز در سامانه نیما ندارد و تامین میشود.
کالاهای دیگر میتواند هر کالایی باشد به شرط اینکه در گروههای کالایی قرار داشته باشد و قرارداد الزامی برای عرض حاصل از صادرات آنها در سامانه نیما وجود داشته باشد.
صادر کنندگان محصولات پتروشیمی فلزات رنگین هیدروکربنها الزام به عرضه ارز هستند و باید در سامانه نیما ثبت کند.
بارگذاری خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه

تعدادی از خودروهای کارکرده وارداتی توسط وارد کنندگان مختلف وارد کشور شده است.
۱۰۰ دستگاه خودرو چانگان توسط سایپا بر اساس نوبت به متقاضیان تحویل داده شده است.
قیمت خودروهای وارداتی توسط شورای رقابت تعیین شده است.
بعد از ابلاغ نهایی قیمتها خودروهای وارداتی در سامانه فروش بارگذاری میشود.
امکان بارگذاری و عرضه حدود ۴ تا ۵۰۰۰ خودرو در سامانه فروش وارداتی خودرو وجود دارد.
واردات خودروهای ۱۰ هزار یورویی
اولویت وزارت واردات خودروهای اقتصادی با حدود قیمتی ۱۰ هزار یورو است.
خودروهایی که استاندارد ندارند و قیمت حدودی آنها ۵۰۰۰ یورو هست وارد نمیشود.
در صورتی که خودرو قیمت پایین داشته باشد ولی استانداردهای لازم را مانند محیط زیست کسب نکرده باشد نمیتواند وارد کشورمان شود.
باید بدانیم که خودروهایی وارد کنیم تا قیمت خودرو در ایران تنظیم شود.
و بعد به سراغ خودروهای برقی و هیبریدی خواهیم شد.
استانداردهایی که خودروهای وارداتی باید داشته باشند برای محیط زیست
بنابر اعلام رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم استانداردهای محیط زیست مورد پذیرش برای خودروهای سواری و سنگینه وارداتی به این حال میباشد
استاندارد آلایندگی خودروهای سواری یورو ۵
استانداردهای آلایندگی خودروهای سنگین یورو ۶ یورو ۵ به همراه فیلتر جاذب ذرات
قیمت گذاری خودروهای وارداتی
با توجه به اعلام مدیر روابط عمومی شورای رقابت
قیمت خودروهای وارداتی بعد از تمام فرایندهای واردات با ارائه اطلاعات و مدارک توسط شرکتهای وارد کننده تعیین میگردد
شورای رقابت قیمت نهایی را بعد از بررسی خودروهای کارکرده وارداتی اعلام خواهد کرد.
موافقت سازمان ملی استاندارد کشور با واردات خود
سازمان استاندارد به خودروهای برند بر اساس پارامترها تاییدیه خواهد داد.شرط موافقت با واردات انواع خودرو ایمن بودن آنها و داشتن کیفیت استاندارد و همچنین محیط زیستی آنها دارد.
تداوم واردات خودرو
وزیران درباره چگونگی وضعیت واردات خودرو اعلام کردند.
واردات خودرو راهی است برای جلوگیری از رانت و انحصار بازاربه دست اشخاص خاص ومی بایست واردات خودرو ادامه پیدا کند چون باید موضوعاتی که مزیت اقتصادی برای ما ندارند و ما در آن رقابتی نداریم را در دنیا تعامل کنیم.برای تنظیم بازار خودرویی نیز لازم است.
واردات خودرو های صفر
واردات خودروهای صفر تقریباً مدتی بعد از لغو برجام از دستورالعمل خارج شد.ولی در سالهای بعد همیشه موضوع واردات خودروهای نو یکی از پربحثترین موضوعات خودرو بود.بعد از کشمکشهای زیاد در سال ۱۴۰۱ مجلس با واردات خودرو نو موافقت کرد.تا در این زمینه بتواند عرضه و تقاضای بازار خودرو را کنترل کند.

جزئیات گارانتی خودرو های وارداتی کارکرده
مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی درباره خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی میگویند که:
وارد کنندگان خودرو برای خودروهای وارداتی که وارد میکنند باید خدمات پس از فروش ارائه بدهند و تضمین مالی ارائه کنند.
فرایند تضامین مالی و تعهدی باید ذکر شود از طریق سامانه جامع گارانتی تایید سازمان ملی استاندارد بشود.
شرکتهایی که وارد کننده هستند باید زیرساختهایی ارائه خدمات پس از فروش را متناسب با حجم وارداتشان ایجاد کنند.
شرکتهای وارد کننده خودرو خودرو شرکتهای خدمات پس از فروش و دایر کند و با شخص یا شرکتی که توان انجام آن را دارد قرارداد ببندد.
هر خودرویی که وارداتی شناسه رهگیری خاصی دارد برای هر شناسه یک شناسنامه گارانتی باید صادر شود.
ترخیص خودروهای وارداتی
سرپرست وزارت صمت درباره روند ترخیص خودروها وارداتی میگویند که
واردات خودرو در مرحله عملیاتی میباشد.
سرعت ترخیص خودروها بالا رفته است.
به زودی تعداد قابل ملاحظهای از گمرکها ترخیص میشوند و به دست افراد وکنترل بازار می گردد.
تحویل اولین خودروهای وارداتی
افرادی که برای خرید خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودروها ثبت نام کردند منتظر تحویل اولین خودروهای وارداتی باید باشند.
در اولین قدم خودروهای چانگان پلاس بر اساس اولویت بندیها اعلام میشود و توسط وزارت صمت به متقاضیان تحویل داده میشود.
سایپا هم به عنوان یک وارد کننده خودروهای وارداتی کارکرده زمان واریز وجه را اولویت قرار داده است.
برای خودروهای خارجی کارکرده وارداتی قرعه کشی انجام میشود
در روز دوشنبه ۲۲ اسفند ماه قرعه کشی اولویت بندی عرضه خودروهای وارداتی انجام میگردد.
متقاضیان خودروهای خارجی کارکرده وارداتی باید برای اطلاع از رتبه زمان تخصیص خودروی خود به سامانه یکپارچه فروش خودروهای خارجی مراجعه بکنند.
افزایش سقف واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۲
بنابر لایحه بودجه ۱۴۰۲ خودروهای وارداتی تا ۲ میلیارد دلار ادامه خواهند داشت.
درآمد عمومی حاصل از حقوق ورودی خودروها ۳۱۳هزار۵۰۰میلیارد ریال خواهند بود.
درآمد حقوقی ورودی خودروها به صورت درآمد اختصاصی بین۶هزار۲۷۰میلیون ریال میباشد.
مجموع حقوق ورودی خودرو ها ۳۱۹هزار۷۷۰میلیارد ریال پیش بینی میشود.

خریدن شماره ملی
با توجه به قیمتهای خودروهای وارداتی در بازار و سامانه یکپارچه بسیار متفاوت است حاشیه سود بالایی نصیب خریداران میشود در این میان برخی افراد به فروش شماره ملی خود به دیگران برای ثبت نام این خودروهای وارداتی میکنند.
هزینه خرید شمارههای کارت ملی نیز با توجه به نوع خودرو متفاوت میباشد به طور میانگین از ۳۰۰ میلیون اعلام میشود.

جمع بندی
توضیحات مختصری درباره خودرو های وارداتی عنوان نمودیم امیدوارم از این مقاله استفاده مناسب داشته باشید و برایتان مفید واقع شده باشد..