موتور خودرو منبع اصلی تامین نیرو جهت به حرکت درآوردن خودرو می باشد دراین سیستم انرژی حاصل از سوخت و ساز تبدیل به انرژی حرکتی می گردد و این امر سبب به حرکت در آمدن خودرو می گردد

مهمترین بخش فنی هر خودرو موتور آن است و اگر وجود نداشته باشد خودرو قادر به کارکرد نیست موتور از قطعات مختلفی درست شده و انواع گوناگونی دارد و هر کدام ویژگی خاص خودشان را دارند.

موتور چیست؟

موتور خودرو نیروگاه و منبع تامین قدرت خودرو است که به نوع آن بستگی دارد انرژی را از سوخت‌های فسیلی دریافت کرده و به الکتریسیته تبدیل می‌کند گاز هیدروژن جزو مهم‌ترین منابع سوخت خودروهای غیر برقی محسوب می‌شود و سوخت‌های فسیلی هم شامل گازوئیل بنزین و گازهای طبیعی است.

وظیفه موتور

موتور وظیفه ارسال نیرو به سمت چرخ‌ها را برای به حرکت درآوردن ماشین دارد و اگر خودرویی بدون موتور باشد کار نمی‌کند.

نحوه عملکرد موتور خودرو

موتور خودرو قدرت خود را در اثر سوختن گازهای فسیلی مثل بنزین و گازوئیل دریافت می‌کند بعد از استارت زدن بنزین از باگ خارج شده و توسط پمپ بنزین به سمت موتور و سیستم سوخت رسانی می رود ،

و بعد از آن از طریق هواکش و بعد از عبور از فیلتر با سوخت ورورد موتور ترکیب می‌شود و از طریق سوپاپ ورودی وارد سیلندر شده.

در خودروهای انژکتوری این سوخت‌ها توسط انژکتورها در مونیفولد در هوا پاشیده می‌شود و همراه با هوا از طریق سوپاپ وارد سیلندر می‌شود قبل از روشن شدن موتور استارت فلایور و میل لنگ میچرخد و باعث می‌شود که پیستون بعد از ورود هوا به بالا بیاید

بعد از بالا آمدن پیستون مخلوط سوخت و هوا متراکم می‌شود و در اثر جرقه شمع منفجر می‌شود بعد از آن پیستون پایین می‌آید در نتیجه موتور خودرو روشن می‌شود و قادر به حرکت است

.

اهمیت سلامت

می‌توان گفت که موتور خودرو قلب خودرو است و اگر خراب شود و یا خراب باشد دردسرهای زیادی را به وجود می‌آورد بنابراین به هنگام خرید خودرو و یا فروش آن نسبت به سلامت موتور اطمینان حاصل کنید تااز هزینه‌ها و دردسرهای آن در امان باشید.

اجزای تشکیل دهنده موتور خودرو

_بلوک سیلندر

بلوک سیلندر بخش اصلی موتور خودرو یا همان تنه اصلی موتور است. سیلندرها سرسیلندر شاتون کارتل رینگ میل لنگ را درون خود جا داده است و وظیفه فونداسیون موتور و احتراق داخلی را بر عهده دارد.

_سیلندر

سیلندر هسته مرکزی موتور خودرو،و محل احتراق از جرقه زنی است.

حرکت پیستون در بلوک سیلندر انجام می‌شود برای کاهش استحکاک بین قسمت داخلی سیلندر و پیستون از چنین جلوگیری از ترقی شدن انرژی و آب بندی صورت می‌گیرد وظیفه دیگر آن این است که از نشت هوا و روغن به بیرون جلوگیری کند و سیلندر متناسب با جنس بلوک سیلندر از آلومینیوم یا چودن ساخته می‌شود.

موتور خودرو از چندین سیلند با آرایش‌های متفاوت تشکیل شده که نوع موتور خودرو از تعداد و آرایش سیلندرها کنار هم.

پرکاربردترین آرایش سیلندها در بلوک:

. آرایش خطی

در خودروهای امروزی موتورهای ۴ سیلندری از آرایش خطی استفاده شده‌اند و در این آرایش سیلندرها به ترتیب و پشت سر هم قرار دارند.

. آرایش خورجینی

در این نوع آرایش سیلندرها در دو ردیف خطی به شکل عدد ۷ روبروی یکدیگر قرار دارند اتومبیل‌های ۱۲ سیلندر از این نوع آرایش برخوردارند.

. آرایش خطی زاویه دار

در این در این مدل آرایش موتور ماشین به دلیل فضای مورب بودن سیلندرها از فضای کمتری برخوردار است و سیلندرها به صورت خطی و پشت سر هم قرار دارنداما با زاویه‌های قائم تا ۶۰ درجه با هم فاصله دارند.

_سرسیلندر

قطعه دیگری که در موتور خودرو وجود دارد سرسیلندر بوده که جنس آن از آلومینیوم است و در قسمت بالایی بلوک سیلندر قرار گرفته است. قطعاتی که در سرسیلندر قرار دارند می توان گفت اتاقک احتراق سوپاپ‌ها شمع‌ها میل سوپاپ مانیفولد گاز و هوا.

در این قطعه اتاقک احتراق به واسطه بخار آب و روغن انجام می‌شود سرسیلندر قادر به تحمل فشار استاندارد است و افزایش فشار زیاد باعث معیوب شدن آن و سوختگی می‌شود و در این حالت باید تعویض گردد.

سرسیلندرها در سه دسته:

. سرسیلندر چند تایی

. سرسیلندر تکی با سرمایش هوا

. سرسیلندر تکی با سرمایش آبی

_واشر سرسیلندر

یکی دیگر از قطعات مهم موتور واشر سرسیلندر است که با عایق‌بندی از ورود و نشت مایعات به بدنه موتور و مخلوط شدن روغن و آب در اتاقک احتراق جلوگیری می‌کند.

و با اتصال سیلندر به بدنه موتور مانع نشت گاز می‌شود

از آنجا که این قطعه دارای اهمیت بسیار است از مواد با کیفیت از جنس فولاد نسوز و پنبه نسوز و مس ساخته می‌شود برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به موتور خودرو لازم است که واشر سرسیلندر را در دوره‌های زمانی که مشخص است تعویض کنید

_بوش سیلندر

یکی از قسمت‌های مهم دیگر خودرو می‌باشد که با ایجاد محیط متناسب پیستون درون سیلند بتواند به راحتی حرکت کند با تماس با رینگ‌های پیستون اصطکاک بالایی برخوردار بوده و در معرض آسیب و فرسایش است.

و بعد از گذشت زمان طولانی نیاز است که این قطعه تعویض شود

این قطعه از فولاد و چدن ساخته شده و به شکل استوانه است.

بوس سیلندر در سه نوع مختلف وجود دارد:

بوش سیلندر شیاردار

بوش سیلندر خشک

بوس سیلندر آبگرد( مرطوب)

_پیستون

بخش متحرک موتور ماشین پیستون است که عمل احتراق را با حرکات بالا به پایین انجام می‌دهد.

عمل احتراق را در چهار مرحله انجام می‌دهد و انرژی حاصل از این احتراق از طریق شاتون به میل لنگ می‌رود

جنس پیستون‌ها از مواد محکمی مانند فولاد ریختگری و آلومینیوم تشکیل شده به دلیل وزن کم بازدهی موتور را افزایش داده باعث انتقال بهتر حرارت می‌شود و به دلیل اصطکاک زیاد بین سیلندر و پیستون دچار آسیب دیدگی و فرسودگی می گردد.

_واتر پمپ

به این قطعه پولی پمپ آب هم گفته می‌شود که یکی از قطعات خودرو است که با جریان داشتن مداوم آب و ضد یخ و ضد جوش باعث می‌شود دمای موتور کنترل شود.

واتر پمپ با گردش آب بین بلوک سیلندر و رادیاتور باعث می‌شود که دمای موتور کاهش پیدا کند و موتور جوش نیاورد.

وقتی موتور با دمای پایین کار می‌کند باعث افزایش اصطکاک بین قطعات شده زودتر فرسوده می‌شود و از واتر پمپ یا پمپ آب برای رسیدن به دمای مورد نظر استفاده می‌شود.

واتر پمپ با دریافت نیرو از میل لنگ و تسمه تایم آب گرم را به رادیاتور انتقال داده و باعث خنک شدن آن و استفاده مجدد از آن می‌گردد.

_رینگ پیستون

این قطعه از جنس فلز چدن بوده و قابلیت بالایی در انعطاف پذیری و مقاومت بالایی در حرارت دارد و از این در جهت حرکت درون سیلندرها برای عایق کاری استفاده می‌شود رینگ پیستون از قطعات که به وسیله بسط از روی پیستون سوار شده است.

_میل لنگ

یکی دیگر از اجزای مهم در موتور که باعث احتراق داخلی است و برای تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت دورانی استفاده می‌شود میل لنگ است نیروی لازم برای به حرکت درآوردن چرخ‌ها توسط این قطعه انجام می‌شود تعداد میل لنگ‌ها با تعداد سیلندرها در موتور ارتباط ویژه‌ای دارد مثلاً با موتور‌های خطی برابر با تعداد سیلندرها باشد در موتورهای خورجینی نصف تعداد سیلندرها باشد.

وقتی که روغن کافی به یاتاقان میل لنگ نرسد میل لنگ خشک شده کار می‌کند و باعث آسیب دیدگی موتور خودرو می‌شود یا موتور یاتاقان زده می‌شود.

_کارتر

این قطعه به کارتل معروف بوده که درون محفظه بزرگ موتور قرار دارد که ازمیل لنگ و شاتون همزمان محافظت می‌کند.

در کف کارتر برای جمع شدن روغن داغ محفظه‌ای وجود دارد که این روغن بعد از خنک شدن دوباره به موتور برمی‌گردد این قطعه دارای پمپ روغن یا پمپاژ روغن موتور است که به سمت میل لنگ و قسمت‌های موتور پخش می‌کند.

_سوپاپ

سوپاپ یکی دیگر از قطعات خودرو است دو دسته تقسیم می‌شود سوپاپ‌های ورودی و سوپاپ‌های خروجی

این قطعه محفظه و اتاقک احتراق را از کانال هوا و دود جدامی‌کند و بر اساس نوع موتور و واشر سرسیلندر و بلوک سرسیلندر قرارار می‌گیرد

کاربرد سوپاپ این است که در کنترل سوخت و هوا به درون سیلندر خارج کردن گازهای ناشی از احتراق و جرقه زنی به کار می‌رود.

برای مقاومت بالای سوپاپ از آلیاژ مناسب تشکیل می‌شود و کارکرد سوپاپ بدون روغن باعث افزایش میزان استهلاک می شود و حرکت سوپاپ به وسیله تسمه تایم و میل سوپاپ انجام می‌شود.

_میل سوپاپ یا میل بادامک

برای تنظیم زمانبندی و باز شدن سوپاپ‌ها باز شدن به میل سوپاپ احتیاج داریم که از طریق میل سوپاپ های متصل به ورودی سوپاپ انجام می‌شود و این قطعه شبیه میل لنگ است و کمبود روغن در آن باعث آسیب دیدگی میل سوپاپ می‌شود.

قطعات تشکیل شده میل بادامک یا میل سوپاپ شامل:

اتصال

صفحه قفل

واشر

میله فشار

یاتاقان یا بلبرینگ

_شمع

یکی دیگر از قطعات اصلی موتور که در بخش احتراق برای ایجاد احتراق درون سیلندرها نیاز است شمع است این قطعه انرژی لازم برای جرقه و حرکت تناوبی کویل را به دست می‌آورد.

شمع بر روی سرسیلندر قرار می‌گیرد و متشکل از عایقی از جنس چینی الکترود و واشر می باشد معمولا به ازای هر سیلندر یک شمع به کار می‌رود،ولی در بعضی از خودروهای دو شمع به ازای هر سیلندر استفاده می‌شود عملکرد نادرست شمع‌ها باعث اختلال در سیستم احتراق شده و موتور روشن نمی‌شود این کار باعث تاثیرات منفی در موتور خودرو می‌شود.

انواع شمع شامل:

شمع سرد

شمع گرم

شمع نیکلی

شمع چند الکترودی

شمع پلاتینیوم

شمع ایریدیوم

در بین این چند نمونه شمع شمع‌های پلاتینیوم و ایردیومی از میزان اصطکاک کمی برخوردارند ب عمل بهتر در بقیه نمونه‌های شمع‌های موتور می‌گردد.

_تسمه تایم

یکی دیگر از قطعات اصلی موتور خودرو تسمه تایم است و وظیفه آن کنترل کردن زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌هاست این قطعه با وصل کردن میل لنگ و میل سوپاپ به یکدیگر باعث انجام شدن حرکات پایین و بالای موتور به صورت هم زمان می گردد.

کار دیگری که این قطعه انجام می‌دهد حرکت پمپ آب و پمپ روغن است. جنس آن از لاستیک بوده و به صورت دندانه‌دار طراحی شده که مانع از لغزش تسمه بشود.

_فلایویل

یکی دیگر از قطعاتی که در موتور خودرو وجود دارد فلایویل است که نام دیگر آن چرخ طیاره بوده که به انتقال نیرو گیربکس کمک می‌کند و در دو نوع تک جرمی و دوجرمی در بازار وجود دارد.

در زمان افت فشار موتور از نیروی ذخیره شده فرایور استفاده می‌شود که نیروی ذخیره شده دریافتی را به سمت میل لنگ انقال می‌دهد.

از آنجا که این قطعه سنگین بوده توسط پیچ و مهره مخصوصی به میل لنگ اتصال داده می‌شود و دنده دنده بودن آن باعث می‌شود که دنده‌های استارت با موتور کاملاً درگیر هم باشند.

_شاتون

چشاتون قطعه دیگری است که در موتور خودرو وجود دارد و وظیفه آن تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت چرخشی میل لنگ از طریق متصل کردن به یکدیگر است و این قطعه اهرمی بوده و جنسش از فولاد آلیاژ می باشد تا در مقابل ضربات احتراقی پیستون مقاومت بالایی داشته باشد.

شاتون از یک ساقه و دو سر بزرگ و کوچیک تشکیل شده که سر بزرگ آن به پیستون و سر کوچک آن به میل لنگ وصل می‌شود.

اجزای اصلی شاتون شامل:

گژن پین یا انگشتی _بوش شاتون_واشر شاتون_یاتاقان یا بلبرینگ شاتون_پیچ و مهره اتصال.

_فنرسوپاپ

فنر سوپاپ از قطعات دیگر موتور خودرو است که سوپاپ را در جای خود ثابت نگه می‌دارد و هنگامی که سوپاپ در جای اصلی خود مستحکم نباشد ممکن است در زمان احتراق و جرقه زدن مایعات به بیرون نشت کند فنر سوپاپ باعملکرد صحیح خود باعث جلوگیری از این اتفاق می‌شود.

_پمپ روغن

پمپ روغن برای جلوگیری از اصطکاک قطعات و عملکرد مناسب موتور خودرو و رسیدن روغن به موتور به تمام قسمت‌ها بسیار مهم است.

پمپ روغن در درون کارتل قرار دارد و برای رساندن روغن به قطعات مختلف در بین قطعات واقع شده و نیروی لازم را برای رساندن روغن به قسمت‌های مختلف موتور از میل لنگ تامین می‌کند و از تسمه تایم به پمپ روغن متصل میکند.

_توربوشارژ

توربو شارژ یکی دیگر از قطعات موتور خودرو است که در بازدهی و راندمان بالای موتور استفاده می‌شود،

بخش‌های تشکیل دهنده آن شامل توربین کمپرسور می‌باشد در انتهای سوپاپ دود و در مقابل اگزوز قرار دارد و کمپرسور به سوپاپ ورودی هوا متصل است.

توربو شارژ می‌توان گفت که یک موتور مکانیکی جدا از موتور خودرو است و اصلی‌ترین وظیفه آن افزایش توان خروجی موتور به وسیله بالا بردن میزان هوای ورودی به داخل خودرو می‌باشد.

و اگر هوای خروجی دمای بالایی داشته باشد توربو را گرم نموده و باعث ایجاد احتراق درون سیلندرها می‌شود از وظایف دیگر آن خنک کردن هوای خروجی به وسیله سوپاپ دود بوده که بخش دیگری از این قطعه به نام سیم خنک کننده داخلی معروف به اینتر کولر انجام می‌شود.

_سوپر شارژ

قبل از اینکه از توربو شارژ استفاده شود سوپر شارژ برای افزایش توان خروجی موتور استفاده می‌شد این قطعه که روبروی سوپاپ هوا قرار دارد باعث افزایش توان خروجی بالا میشود و چگالی هوای ورودی به داخل اتاقک احتراق انجام می‌شود و سوپر شارژ بر خلاف توربو شارژ از از نیروی موتور برای هدف خود استفاده می‌کند و عملکرد موتور را ضعیف می‌کند و باعث اسیب دیدن آن می‌شود.

_موتور استارت

استارت در بخش‌های پایینی موتور خودرو قرار دارد و این قطعه یکی از قطعه‌های موتور خودرو است که برای شروع به حرکت کردن خودرو استفاده می‌شوداین قطعه چرخ دنده‌های روی استارت و چرخ دنده‌های روی فلایر ویل را برای شروع به حرکت موتور فعال می‌کند.

قطعات تشکیل دهنده استارت شامل:

۱_آرمیچر ۲ زغال ۳ بالشتک ۴ دنده استارت ۵ اتوماتیک استارت

_سوپاپ پی سی وی

همانطور که می‌دانید کارتر وظیفه ذخیره سازی روغن موتور داغ را در زیر موتور بر عهده دارد و هنگامی که پیستون حرکات رفت و برگشت را انجام می‌دهد باعث تغییر حجم هوا در فضای بالا و پایین می‌شود و ان تغییرات باعث به وجود آمدن ضرباتی در کارتر می‌شود.

سوپاپ پی‌وی‌سی مسئولیت تهویه کارتر را بر عهده دارد و باید از ضربات جلوگیری کند از وظایف دیگری که می‌توان به آن پرداخت خارج کردن گازهای نشتی از رینگ‌های پیستون و خارج کردن بخارات روغن و خنک شدن اتومبیل را می‌توان اشاره کرد.

انواع موتور

امروزه انواع مختلفی از موتور ماشین در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دو گونه اصلی درون سوز و الکتریکی تقسیم می‌شود.

موتور درون سوز

موتورهای درون سوز مخلوط سوخت هوا درون یک محفظه بسته در داخل موتور دچار جرقه زنی و احتراق می‌شود و می‌توان به موتورهای بنزینی و دیزلی در این دسته اشاره کرد.

موتور بنزین سوز

این موتور از موتورهای درون سوز محسوب می‌شود که سوخت مورد استفاده آن از بنزین تهیه شده و از طریق سیستم احتراق و انفجار استفاده می‌شود.

بخار موتور

یکی از قدیمی‌ترین موتورهای درون سوز موتور بخار آب است که یک منبع بزرگ آب و بخار توسط فشار بخار ایجاد می‌شود و معمولاً برای تامین انرژی حرارتی لازم از زغال سنگ استفاده می‌شود.

موتور الکتریکی

موتور الکتریکی هیچگونه احتراق و جرقه‌ای ندارد و انرژی لازم خود را از برق دریافت می‌کند این نوع موتورها در لوازم برقی و صنعتی استفاده می‌شوند و با پیشرفت تکنولوژی در خودروهای برقی هم به کار رفته‌اند.

موتورانژکتور

موتور انژکتور یک سامانه پاش سوخت به نام انژکتور برای تزریق بنزین و گازویی به درون موتور خودرو استفاده می‌شود این سیستم جایگزین کاربراتور است

.

موتور توربو

در واقع می‌توان گفت موتور درون سوز بنزینی و گازوئیلی است که از سیم‌های مکش هوا پرخوران استفاده می‌کند توربو شارژ یک توربین است که به کمک انرژی گازی اگزوز به چرخش در می‌آید و با چگالی بیشتر هوا به داخل موتور پمپ وارد

می‌کند

و قدرت موتور افزایش پیدا می‌کند.

موتور دیزل و توربو دیزل

این موتور هم درون سوز است و از سوخت گازوئیل استفاده می‌کند. و تراکم سیلندرهای آن بیشتر است موتورهای بنزینی است و نیازی به جرقه و داشتن شمع ندارد و فقط از یه سری گرمکن‌ها برای احتراق بهتر استفاده می‌کنند.

موتور گاز سوز دوگانه سوز

این موتورها از سوخت گاز طبیعی متان نیروی خودشان را دریافت می‌کنند به موتورهای گازسوز مشهور هستند بسیاری از خودروها به صورت ترکیبی از بنزین و گاز طبیعی برای دریافت نیرو استفاده می‌کند که به دوگانه سوز معروف هستند.

موتور هیبریدی

در موتورهای هیبریدی به صورت ترکیبی از موتورهای درون سوز و موتور برقی برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده می‌گردد.

انواع موتور خودرو بر اساس سیستم سوخت رسانی

دونوع است شامل کاربراتور و انژکتور(تک نقطه‌ای و چند نقطه‌ای شامل تزریق مستقیم و غیر مستقیم)

انواع موتور ماشین بر اساس تعداد سیلندرها

سیلندرها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند بیشترین موتور موجود ۴ سیلندر هستند معمولاً هرچه تعداد سیلندرها بیشتر باشد حجم موتور نیز بیشتر است.

. موتور دو سیلندر موتور سه سیلندر خطی موتور ۴ سیلندر خطی موتور ۶ سیلندر خطی موتور ۶ سیلندر خورجینی موتور ۸ لندر خطی موتور ۸ سیلند ر و موتور ۱۲ سیلندر.

انواع موتور بر اساس چینش سیلندرها

سیلندرها به صورت خطی تخت خورجینی و دورانی درون محفظه موتور چیده شده‌اند.

۱ موتور خطی ۲ موتور خورجینی یا وی شکل ۳ موتور وانکل یا دورانی ۴ موتور تخت

انواع موتور خودرو بر اساس نوع احتراق

موتورهایی که احتراقی هستند با سوخت فسیلی کار می‌کنند و دو نوع اصلی برون سوز و درون سوز هستند

۱ موتور احتراق خارجی یا برون سوز

۲ موتور داخلی شامل موارد زیر می‌شود:

موتور درون سوز اتو

موتور درون سوز وانکل

و موتور دو زمانه یا چهار زمانه دیزل و بنزینی

دلایل خرابی موتور خودرو

خرابی موتور خودرو دلایل زیادی دارد اما به طور کلی می‌توان به کثیفی یا کمبود روغن موتور خودرو و یا پاره شدن تسمه تایم و خراب شدن شدن یاتاقان‌ها شکستن یا کج شدن پیستون و شاتون و خراب شدن رینگ پیستون و خرابی واشر سرسیلندر جوش آوردن موتور و مواردی از این قبیل می‌تواند موتور خودرو را خراب کند.

نشانه‌های خرابی موتور خودرو

روشن شدن چراغ چک

در نمایشگری که روبروی شما قرار دارد اطلاعات مهمی نمایش داده می‌شود یکی از این نشانه‌ها ممکن است در حین رانندگی پیش بیاید که چراغ چک روشن باشد حتماً پیش یک مکانیک رفته و از او بخواهید که چک کند.

و دلایل دیگری هم می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک باشد ایراد در مبدل کاتالیزور و خراب شدن شمع و ایراد در کوئل مشکل در سنسور هوا و سنسور اکسیژن

لرزیدن موتور ماشین

یکی دیگر از بروز نشانه‌های خرابی موتور لرزش موتور است ممکن است وقتی موتور را متوقف می‌کنید موتور لرزش غیر طبیعی داشته باشد در این صورت در اسرع وقت باید پیش مکانیک رفته و حتی شاید مجبور شوید موتور ماشین را عوض کنید که در این صورت هزینه‌های زیادی خواهد داشت.

نشت روغن

همانطور که می‌دانید قلب تپنده خودرو موتور آن است و اگر متوجه نشتی شدید روغن شدید باید به تعمیرگاه بروید وقتی روغن به تمامی قطعات نمی‌رسد روانکاری آنها به مشکل برمی‌خورد و باعث فرسایش و خرابی.

دود اگزوز و رنگ آن

خروج دود سیاه رنگ از داخل اگزوز وجود مشکل جدی را خبر می‌دهد و دود سیاه اگزوز به شدت برای محیط اطراف و محیط زیست خطرناک است

به دو علت این چنین مشکلی رخ می‌دهد اول اینکه سوخت زیادی داخل موتور رفته دومین که شمع‌ها به خوبی کار نکرده و جرقه نزده‌اند اگر شاهد چنین مشکلی بودید علت دقیق آن را جویا شوید تا بتوانید مشکل را برطرف کنید

روشن شدن خودرو به سختی

اگر هنگام سوار شدن بر خودرو نتوانید روشن کنید و استارت به خوبی کار نکند مشکل از موتور است و باید رفع بشود ت از درون لوله‌ها به جریان می‌افتد هنگامی که استارت زده می‌شود و به موتور می‌رسد و وقتی ماشین استارت می‌خورد روشن نمی‌شود یعنی در مجرای لوله‌ها چیزی گیر اجازه رسیدن سوخت نمی‌دهد و شاید هم هوا به قدر کافی به آن نمیرسد.

کم آوردن خودرو در سربالایی

گاهی اوقات خودروی شما توان سربالایی را ندارد و مشکل دقیق می‌تواند از سیستم سوخت رسانی باشد پیشنهاد می‌شود که در صورت بروز این مشکل آن را سریع رفع کنید این مشکل می‌تواند به علت کثیف بودن فیلتر بنزین باشد

نداشتن شتاب لازم

یکی دیگر از مشکلات که در اغلب خودروها پیش می‌آید نداشتن شتاب لازم برای سرعت گرفتن است هر قدر پدال گاز را فشار دهید خودرو راه نمی‌رود و در این مواقع به احتمال زیاد سیستم سوخت رسانی دچار مشکل شده.

کم شدن قدرت موتور

دلایل مختلفی وجود دارد که قدرت موتور کاهش می‌یابد یکی از این دلایل می‌تواند جوش آوردن خودرو باشد در بروز چنین مشکلی بوی سوختگی بلند می‌شود صدای موتور زیاد می‌شود چراغ گیج به مرز هشدار می‌رسد و همچنین از کاپوت بخار بلند می‌شود که ماشین در این صورت جوش آورد.

سر و صدای غیر عادی از موتور

شنیده شدن صدای سوت نشان می‌دهد که ایراد از سیستم خنک کننده موتور است

اگر صدای تیک تاک شنیدید از سوپاپ‌هاست

شنیدن صدای تق تق نشان دهنده یاتاقان زدن است

صدای قژ قژ زمانی که استارت می‌زنید نشان دهنده خرابی تسمه تایم است.

قاطی کرد آب و روغن

گاهی اوقات ماشین آب روغن را قاطی می‌کنه این یعنی چه؟گاهی وقت‌ها آب رادیاتور وارد مجرای موتور می‌شود در آنجا با روغن قاطی می‌شود و در این حالت موتور از حد نرمال بیشتر داغ می‌شود و واشر سرسیلندر را می‌سوزاند در صورتی که داخل رادیاتور سرد باشد موتور بخار کند یعنی روغن و آب با هم ترکیب شده‌اند باید برای برطرف کردن این موضوع صلیب به پیش مکانیک بروید

تعمیر و نگهداری موتور خودرو

موتور خودرو نیاز به سرویس و نگهداری منظم است تعویض روغن و فیلترها در این سرویس بسیار اهمیت دارد و باید از جنس اورجینال و با کیفیت استفاده کرد بررسی باشد وجود هر سر و صدا دود سیاه و آبی میتواند نشانه خرابی و نیازمند تعمیر موتور خودرو باشد ابندی موتور خودرو هم باید بر اساس ل‌های مجاز انجام شود.

تفاوت احتراق در موتورهای دیزلی و بنزینی

۱_تفاوت احتراق در موتورهای دیزلی و بنزینی ۲_تفاوت نوع سوخت مصرفی بین موتور بنزینی و دیزلی ۳_جرقه در مقابل فشرده سازی در مرحله احتراق در موتورهای دیزلی و بنزینی ۴_تفاوت بین موتور دیزلی و بنزینی از نظر وزن ۵_آیندهه ماژ ماژولار بودن موتورهای بنزینی و دیزلی از نظر مکانیکی۶_مقایسه موتور‌های دیزلی و بنزینی از نظر آلایندگی محیط زیست و هوا ۷_استارت خوردن موقع موتور بنزینی در مقابل موتور دیزلی ۸_مقایسه دور موتور از لحاظ سرعت ۹_تفاوت ایمنی در موتور بنزینی و دیزلی ۱۰_سرویس اولیه هر کدام از خودروهای دیزلی و بنزینی دوام و طول عمر خودروهای بنزینی و دیزلی فراریت سوخت خودروهای بنزینی و دیزلی و محل استفاده موتورهای بنزینی و دیزلی.

تفاوت موتور خودروهای بنزینی و برقی

یکی از این تفاوت‌ها این است که خودروهای بنزینی با سوخت فسیلی کار و حرکت می‌کنند ولی خودروهای الکتریکی در قسمت زیری کاپوت جایی برای جریان الکتریکی دارند.

می‌توان گفت که خودروهای بنزینی حرکتشان بر اثر انفجار و احتراق است اما خودروهای برقی موتور الکتریکی است که آن را به کار می‌اندازد.

به تفاوت دیگری که می‌توان اشاره کرد این است که وسیله‌های الکتریکی برای تامین برق موتور مجهز به باتری هستند این باتری‌ها شبیه باتری‌های تلفن همراه است اما با تکنولوژی پیشرفته لیتیوم یون ساختن اند.

تفاوت دیگر آن این است که آلودگی و دود سوخت وجود ندارد و برای محیط زیست بهتر است. و موتورهای الکتریکی � موتورهای بنزینی قطعات کمتر و فناوری آسان‌تری دارند و به نگهداری کمتری نیازمند هستند.

خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی گران‌تر و قیمت بسیار بالایی دارند.

مورد دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد این است که برای شارژ این خودروها باید ایستگاه شارژ در سطح شهر و خارج شهر باشد ولی مشکل جدی این است که در خارج از شهر وجود ندارد.

اگر شرایط ایستگاه‌های شارژ را در نظر نگیریم برای حذف آلاینده‌ها های سوخت فسیلی می توانیم خودروهای برقی را جایگزین کنیم.

مقایسه خودروهای بنزینی و برقی از نظر ساختار

ساختار موتور خودرو بنزینی

خودروهای بنزینی و برقی با هم تفاوت‌های زیادی دارند خودروهای بنزینی با استفاده از سوخت فسیلی قدرت حرکت خود را به دست می‌آورند این موتورها با احتراق بنزین در محفظه سیلند گازهای تولید می‌کنند و باعث حرکت پیستون‌ها و پیستون‌ها با چرخش میل لنگ قدرت رو به چرخ‌ها انتقال می‌دهند و خودروهای بنزینی ۴ ۶ یا ۸ سیلندر هستند و قدرت و شتاب بالایی دارند

اما این موتورها معایبی هم دارند می‌توان گفت که انرژی غیر تجدید پذیر استفاده می‌کنند و باعث می‌شوند که آلاینده‌های نامناسبی برای محیط زیست و انسان تولید شود و تعمیر و نگهداری آنها هزینه زیادی دارد.

ساختار خودروهای برقی

این موتورها با استفاده از یک موتور الکتریکی قدرت و انرژی خود را به دست می‌آورند با گرفتن برق از یک باتری به میدان مغناطیسی باعث چرخش می‌شود

معمولاً این خودروهای برقی دارای یک و یا دو موتور الکتریکی هستند که قدرت کمتری نسبت به موتورهای خودروهای بنزینی دارند ولی این خودروها مزایایی هم دارند.

یکی از این مزایا این است که از منبع انرژی استفاده می‌کنند که تجدید پذیر است مثل انرژی خورشیدی بادی آب … استفاده می‌کند و دومی خودروهای برقی آلاینده‌هایی که برای انسان و محیط زیست نامناسب باشد را تولید نمی‌کند و نیازمند به تعمیر و نگهداری کمتری از خودروهای بنزینی دارند.

میزان دسترسی به منبع تغذیه در خودروهای برقی و بنزینی

خودروهای بنزینی معمولاً راحت‌تر به پمپ بنزین‌ها دسترسی دارند اما خودروهای برقی ممکن است برایشان دشوار باشد.

چون شارژ‌های برقی در همه جا وجود ندارند ولی خودروهای برقی میتوانند در چند دقیقه باتری خود را شارژ کنند.

میزان ظرفیت و بهره وری

خودروهای بنزینی ظرفیت بیشتری نسبت به خودروهای برقی دارند و می‌توانند با یک بار سوختگیری مسیرهای طولانی را بروند اما خودروهای برقی ظرفیت باتریشان محدود است و در مسافت‌های طولانی کافی نیست و برای اینکه بتوان خودروهای برقی مسافت بیشتری را بروند باید باتری‌های بزرگتری داشته باشند که وزن خود را زیاد شود.

میزان شتاب و و قدرت و سرعت در خودروهای بنزینی و برقی

در این مبحث می‌توان گفت که خودروهای بنزینی قدرت و شتاب زیادی دارند نسبت به خودروهای برقی ولی صدای بیشتر و لغزش زیادی را تولید می‌کنند اما خودروهای برقی این معایب را ندارند شتاب و قدرت پایین‌تری دارند و دارای ترمزهای با انرژی بالا هستند که این باعث می‌شود مصرف برق کاهش پیدا کند و عمر ترمز افزایش داشته باشد.

میزان امنیت و آسیب پذیری

خودروهای بنزینی و برقی هم معایب و مزایای مختلفی دارند خودروهای بنزینی دارای کیسه هوا هستند و در صورت بروز تصادف جان سرنشینان محافظت می‌کند ولی خودروهای بنزینی نسبت به خودروهای برقی آسیب‌پذیرترند چون موتور احتراقی دارند و ممکن است در تصادفات آتش سوزی رخ دهد.

خودروهای برقی دارای سیستم ایمنی در مقابله بنزینی دارند و در تصادفات این خطرها را ندارند ولی خودروهای برقی هم آسیب‌پذیر هستند باتری آنها ممکن است در اثر آب گرفتگی خراب شود و اتصال با دیگر قطعات انجام نشود.

جمع بندی

مهمترین بخش فنی هر ماشین موتور است و سلامت آن می‌تواند کیفیت بهتری در سوار شدن خودرو بدهد.

سرویس‌های دوره‌ای جزو نیازهای اصلی داشتن یک موتور سالم به حساب می‌آید و تعویض و به موقع روغن و فیلتر جزو مهم‌ترین فرایندهاست.

امروزه موتورهای درون سوز بسیار استفاده می‌شوند اما با توجه به برق شدن جهان امروزه باید انتظار داشت که در سال‌های بعدی خودروهای برقی بیشتری در جاده‌ها و خیابان‌های ایران دید.

سپاس از همراهی شما»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *