دسته‌بندی نشده

دینام خودرو1402

دینام خودرو

دینام خودرو یک موتور الکتریکی و تولید کننده برق برای ماشین است. وقتی که موتور روشن می‌شود این قطعه الکتریکی به وسیله آرمیچری که داخل آن وجود دارد میدان مغناطیسی را ایجاد کرده و برق لازم را تولید می‌نماید هدف اصلی دینام تولید جریان مستقیم برای شارژ باتری خودرو و تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز آن است.

اجزای تشکیل دهنده دینام: شامل یک پوسته فلزی- ۲ عدد بالشتک- آرمیچر- بوش- کلکتور- فولی و چند قطعه زغال است.

یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین قطعات داخل خودرو دینام است. نکته قابل توجه این است که باتری فقط در زمان استارت به تنهایی وظیفه تامین برق اتومبیل را بر عهده دارد.

تا زمانی که دینام خودروی شما به خوبی کار کند شما با وظایف آن آشنایی کامل را ندارید اما کافیه فقط کمی کم کاری داشته باشه تا متوجه شوید که چه مشکلاتی را برای خودروی شما به وجود می‌آورد.

اجزایی که دینام خودرو را تشکیل می‌دهند:

عبارتند از:

استاتور :

که ازبالشتک ودو بخش سیم پیچ و هسته تشکیل شده است.

موتور:

قلب اصلی دینام است که به اون آرمیچر هم می‌توان گفت و در مرکز استاتور دورمحور خود می‌چرخد وظیفه تولید انرژی مغناطیسی را برای دینام دارد.

آفتامات:

نام دیگری از رگلاتور و وظیفه اون نظارت بر جریان الکتریکی ورود به آرمیچر است در واقع آفتامات کنترل کننده جریان ورودی آرمیچر بر روی توان خروجی دینام اثر می‌گذارد.

دیود:

وظیفه یک سو کردن جریان باتری و دینام را بر عهده دارد.

جاروبک:

برای اینکه ارتباط الکتریکی با موتور باقی باشد تعدادی جاروبک نام خودرو وجود دارد.

عملکرد دینام خودرو

دینام یک موتور الکتریکی است که با استفاده از حرکت میل لنگ موتور در زمان روشن بودن خودرو برق مورد نیاز را تامین می‌کند.

اگر بخواهیم دینام را دقیق‌تر بررسی کنیم می‌توان گفت که آرمیچر موجود در دینام به وسیله چرخش در مدار مغناطیسی تولید برق می‌کند که این نیرو توسط زغال‌های موجود در آن جمع آوری می‌شود و به این ترتیب خروجی‌های دینام خودرو قادر به ارائه جریان لازم به قطعات خودرو میشود.

انواع دینام خودرو:

دینام خودرو چند نوع وجود دارد1-دو زغاله و سه زغاله 2-آفتامات هم در دینام خودرو به دو دسته سه قرقره و یک قرقره تقسیم می‌شود.

یک :انواع دینام بر اساس تعداد زغال‌ها:

در خودروهای معمولی از دینام دو زغاله استفاده می‌شود و از دینام سه زغاله در ماشین‌های قدیمی استفاده می‌شد ولی دیگر تولید نمی‌شود،از دینام چهار زغاله هم در خودروهایی که مصرف زیادی دارند مانند اتوبوس‌های مسافربری استفاده می‌شود.

دو: بر اساس نوع اتصال به بدنه قطب ها

جریان مصرفی دینام خودرو از زغال مثبت گرفته می‌شود و بعد از کنترل مقدار جریان به وسیله آفتامات اتصال به بدنه می‌شود. در این نوع اتصال جریان لازم از آفتامات به میدان دینام می‌رسد و در داخل بدنه دینام اتصال به بدنه می‌شود،برای اتصال با بدنه خارجی جریان لازم قطب‌های دینام از زغال مثبت گرفته می‌شود و بعد از کنترل به وسیله آفتامات اتصال به بدنه داده می‌شود.

وجود دینام چه هدفی دارد؟؟

دینام خودرو یک مولد الکتریکی است و تولید کننده برق ماشین است وقتی که موتور روشن می‌شود این قطعه به وسیله آرمیچری که داخل آن است برق لازم را تولید می‌کند.

یکی از حساس‌ترین قطعات خودرو و نکته قابل توجه آن این است که باتری به تنهایی وظیفه تامین برق اتومبیل را بر عهده دارد تا زمانی که دینام به خوبی کار کند مشکلی برای

خودرو پیش نمی آید.

دلایل خرابی دینام ماشین:

۱_کهنه شدن دینام:

مهمترین دلایل خرابی دینام فرسوده و کهنه شدن آن است دینام‌ها طول عمر مفیدشون بین ۵ تا ۸ سال است اگر نام شما از این مدت کارکردش بیشتر باشد و با مشکلات الکتریکی در ماشین مواجه شدید احتمالاً دینام از کار افتاده است.

برای تشخیص خرابی دینام باید عمر مفید باتری بررسی شود و باتری معمولاً تا ۵ سال عمر می‌کند اگر در کمتر از این مدت با مشکل الکتریکی در ماشین مواجه شدید احتمال زیاد دینام شما خراب شده است.

۲_مشکل داشتن سیم کشی خودرو:

خودروها دارای سیم‌های زیادی هستند که اون سیم‌ها انرژی و نیروی لازم رو به دینام می‌رسونند اگر این سیم‌ها دچار فرسودگی و آسیب دیدگی شده باشند عملکرد دینام با مشکلاتی روبرو می‌شود و باتری به درستی شارژ نمی‌شود و ماشین توان لازم را ندارد.

۳_خرابی فیوز:

بعضی از خودروها برای محافظت عملکرد درست دینام در مسیر اون فیوز قرار میدن فیوزها بر اثر عبورجریان برق از کار می‌افتند و قادر به شارژ باتری نیستند.

۴_شکستن پولی یا پاره شدن تسمه:

همانطور که می‌دانیم دینام نیروی مکانیکی رو به الکتریکی تبدیل می‌کند برای تولید نیروی مکانیکی از پولیا تسمه کمک گرفته می‌شود اگر این تسمه یا پولی دچار شکستگی و خرابی باشد انرژی مکانیکی برای دینام فراهم نمی‌شود و برق هم تولید نخواهد شد.

پولی یا تسمه عمر زیادی ندارند و حتی اگر نشکنند دچار فرسودگی می‌شوند.

۵_مشکل درECU:

در خودروهای روزECU بخش هدایت الکتریکی را بر عهده دارد. کنترل نظارت و عملکرد دینام بر عهده این قطعه ECUاست و اگر این قطعه خراب شود ممکن است شارژ شدن صحیح دینام به مشکل بخورد این اتفاق میتواند زمانی که دینام سالم باشد هم پیش بیاید.

خرابی دینام چه نشانه های دارد

۱: چراغ‌های خودرو کم نور یا پرنور می‌شود

دینام از سیستم الکتریکی خودرو ماشین تغذیه می‌کند بنابراین چشمک زدن کم نور شدن یا ضعیف شدن چراغ‌ها ممکن است یکی از نشانه‌های خرابی دینام خودرو شما باشد. وقتی که دینام خودرو از کار می‌افتد ولتاژ‌های ناپایداری به لوازم الکتریکی ماشین انتقال می‌یابد در این صورت ممکن است چراغ‌های جلوی ماشین کم نور یا پرنورتر از حالت عادی باشد

۲:لوازم جانبی خودرو کند عمل میکند

زمانی که برای دینام خودرو شما مشکل پیش می‌آید برق لازم رو تامین نمی‌کند و اغلب شما شاهد عملکرد کند لوازم جانبی ماشین می‌شوید به عنوان مثال می‌توان اشاره کرد پنجره‌های بیش از حد معمول بالاوپایین میشود

۳: خاموش شدن‌های مکرر خودرو و مشکل در استارت زدن

مشکل در استارت زدن خودرو هم یکی دیگر از علائم خرابی دینام ماشین است،

اگر ماشین شما به طور مکرر در زمان رانندگی متوقف می‌شود نشان از آن است که شمع‌ها و کووید انرژی لازم را برای نگه داشتن موتور از دینام دریافت نمی‌کند همین امر باعث می‌شود که ماشین شما پی در پی خاموش شود چون دینام خراب شده است نمی‌تواند باتری را شارژ کند و قدرت کافی برای روشن نگه داشتن خودرو را ندارد.

البته می‌شود به این نکته اشاره کرد که خاموش شدن ماشین فقط ناشی از خرابی دینام نیست می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد.

۴: استشمام بوی سوختن سیم

از آنجا که تسمه محرک دینام تحت کشش و اصطکاک دائمی نزدیک موتور خودرو شما قرار دارد به مرور زمان فرسوده شده و بوی نامطلوبی را استشمام می‌کنیم این یکی دیگر از نشانه‌های خرابی دینام خودروی شما می‌باشد.

گاهی وقت‌ها این بوی سوختگی ناشی از بروز مشکل در سیم‌های دینام است و اگر اقدام به موقع انجام ندهید دینام را هم خراب می‌کند.

۵: روشن شدن چراغ هشدار

یکی از رایج‌ترین علائم خرابی بین خودرو روشن شدن چراغ هشدار روی داشبورد است که علامت ALTوGEN نشان می‌دهد به این معناست که یک مشکل جدی در سیستم الکتریکی ماشین و از جمله دینام وجود دارد،دینام ها طور خاصی طراحی شده‌اند که معمولاً بین ۱۴ و نیم ۱۳ولت کار می‌کند.

۶: صداهای عجیب از زیر کاپوت

خودروها صداهای زیادی تولید می‌کنند که بعضی از آنها طبیعی است اما برخی دیگر نشان دهنده مشکلات جدی هستند

وقتی دینام خراب می‌شود این صدای عجیب و غریب از کاپوت ماشین به گوش می‌رسد که این صدا زمانی به وجود می‌آید که پولی دینام به درستی با تسمه محرک تراز نباشد یا بربرینگ هم کهنه و فرسوده باشد

۷: خالی شدن باتری

اگر دینام از کار بیفتد شارژ باتری به سرعت تخلیه می‌شود اما خالی شدن باتری ماشین تنها از دینام نیست می‌تواند از مشکلات دیگری هم باشد.

مهمترین و شایع‌ترین خرابی‌های دینام خودرو

_درست کار نکردن تسمه دینام بر اثر شل بودن بیش از حد یا سفت بودن بیش از حد تسمه این اتفاق می‌افتد،در بعضی از موارد پوسیده بودن یا پاره شدن تسمه نیز باعث مشکلاتی خواهد شد که آن را باید تعویض کرد.

_گاهی اوقات از بین رفتن زغال دینام که بر اثر کارکرد زیاد و حرارت بالا اتفاق می‌افتد می‌توان با تعویض مجدد زغال دینام این مشکل را می توان حل نموده .

_مورد بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد خراب شدن آفتابات است،این قطعه کنترل کننده نوسانات جریان برق در خروجی دینام می باشد

در این مورد دچار نوسان شدید در برق خودرو خواهید بود که در این شرایط هم می‌توانید با عوض کردن آفتامات دینام به کار کردن خود ادامه دهد.

_در این مورد سوختن سیم پیچ داخلی یا بالشتک‌ها که بر اثر کارکرد زیاد نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه دارد

تاثیرات منفی خرابی دینام بر روی خودرو:

۱: کاهش قدرت موتور: دینام تولید کننده برق است و به شارژ باتری کمک می‌کند باتری در هنگام استارت زدن تور خودرو برق می‌زند اگر دینام خراب شده باشد باتری به طور کامل شارژ نمی‌شود و قدرت موتور کاهش می‌یابد.

۲: اختلال در عملکرد سیستم‌های برقی در خودرو: تمام سیستم‌های برقی در خودرو برای مثال چراغ‌ها سیستم تهویه سیستم ترمز سیستم صوتی همه برق خود را از دینام می‌گیرند اگر دینام خراب شود این سیستم هم دچار اختلال می‌شود.

۳_خاموش شدن خودرو در حین حرکت: باتری در حین حرکت تخلیه می‌شود و خودرو خاموش می‌شود.

۴_روشن نشدن خودرو: وقتی باتری خالی شود در نهایت خودرو هم روشن نخواهد شد.

۵_آسیب به سایر قطعات خودرو: اگر دینام خراب باشد به قطعات دیگر خودرو هم آسیب وارد می‌شود به عنوان مثال کاهش قدرت موتور می‌تواند باعث افزایش دمای موتور و در نتیجه خرابی آن گردد.

۵_کم نور شدن چراغ‌ها: چراغ‌ها به اندازه کافی روشنایی ندارند و شاید به طور کامل خاموش شوند.

۷_افزایش مصرف سوخت: اگر این قطعه نتواند باتری را به طور کامل شارژ کند باتری در حین حرکت تخلیه می‌شود و در نتیجه موتور خودرو برای جبران این باید بیشتر کار کند و این امر منجر به افزایش بیشتر سوخت می‌شود.

۶_اختلال در عملکرد سیستم‌های ایمنی خودرو: بعضی از سیستم‌های ایمنی خودرو برای مثال سیستم ترمز abs سیستم کنترل پایداری از برق دینام استفاده می‌کنند و اگر دینام خراب باشد عملکرد این سیستم‌ها نیز دچار اختلال خواهند شد.

۷_افزایش خطرات احتمالی: خراب شدن دینام می‌تواند منجر به افزایش خطرات احتمالی در حین رانندگی گردد به عنوان مثال خاموش شدن خودرو در حین رانندگی باعث تصادفات می‌شود.

عیب یابی دینام خودرو

وظیفه تولید جریان برق داخل خودرو بر عهده دینام می‌باشد. دینام بر عملکرد تمامی سیستم خودرو تاثیر می‌گذارد ،بنابراین عیب یابی آن اهمیت زیادی دارد.

مشکل دینام خودرو می‌تواند روی عملکرد سیستم‌های الکتریکی و سوخت و جرقه در خودرو تاثیر داشته باشد.

. بررسی های ظاهری قبل از باز کردن دینام:

شامل :

بررسی کردن چراغ شارژ

اطمینان از سالم بودن تسمه

سالم بودن پولی

کشش تسمه

عدم شکستگی یا ترک روی بدن آلترناتور

محکم بودن سیم‌ها و کانکتورها

_ساده‌ترین و آسان‌ترین راه برای بررسی درست آلترناتور و سیستم شارژ بررسی فعالیت چراغ دینام یا چراغ باتری یا همان چراغ شارژ است. در خودروها چراغ هشدار به رنگ قرمز و با شکل باتری در صفحه در جلوی داشبورد نشان می‌دهد؛که عملکرد سیستم شارژ را باید مورد بررسی قرار دهیم

اگر در زمانی که خودرو را روشن می‌کنید این لامپ روشن باشد یا با نور کم سوسو بزند نشانه وجود مشکل در سیستم آلترناتور یا دینام است. بررسی لامپ شارپ بسیار کار ساده‌ای است باید در زمان باز بودن سوئیچ اصلی روشن و پس از روشن کردن موتور خاموش شود.

_وقتی تسمه پولی دچار مشکل می‌شود عموماً سر و صدا ایجاد می‌کند زمانی که این سر و صدا را شنیدید باید مورد بررسی قرار دهید.

به وجود آمدن ترک و شکستگی روی بدن آلترناتور در برخی از خودروها به راحتی قابل دید نیست و باید آن هم مورد بررسی قرار بگیرد.

«نکته مهم این است که با چسب زدن روی قسمت ترک خورده ممکن است به ظاهر سبب رفع عیب اون شود اما همچنان آن قطعه به درستی عمل نمی‌کن

_گاهی وقت‌ها شل بودن اتصال الکتریکی باعث عملکرد نادرست سیم می‌شود آلترناتور از روی خودرو است باید این کار انجام شود در صورتی که اتصال از نوع کانکت توری باشد محکم بودن خار نگهدارنده و اتصال آن سیم‌ها به کانکتور باید توجه شود.

برای پیشگیری از خرابی دینام خودرو اقداماتی باید انجام شود:

باید از باتری‌هایی که ظرفیت بیشتری دارند استفاده شود.

در صورتی که توقف خودرو طولانی شد با فشار دادن پدال گاز دور موتور را تا ۲۰۰۰ دور در دقیقه به صورت متناوب بالا ببرید.

دور فن کولر رو تا حد امکان در پایین‌ترین درجه قرار دهید.

از وضعیت صفت بودن یا شل بودن تسمه دینام خود مطمئن باشید مرتب چک کنی از روشن بودن چراغ‌ها در زمانی که ضرورت ندارد خودداری کنید.

موتورشویی دینام خود را با آب شستشو ندهید.

ماشین بدون دینام چقدر کار می‌کند؟?

مدت زمانی که ماشین بدون دینام کار می‌کند بستگی به ظرفیت باتری و سلامت باتری شما دارد،به طور میانگین ماشین بدون دینام ۳۰ دقیقه تا یک ساعت کار خواهد.

تعمیر دینام خودرو:

تعمیر دینام خودرو شامل مراحل زیر می‌باشد:

۱_عیب یابی دینام

۲_پیاده کردن دینام از رو خودرو

۳_تست نمودن دینام بر روی میز کار

۴_عیب یابی و سرویس قطعات دینام خودرو

۵_دمونتاژ قطعه های دینام

۶_سوار کردن دینام برروی خودرو

نکته::

«« یکی از مواردی که باید قبل از باز کردن دینام خودرو انجام بدهیم این است که از خرابی آن مطمئن باشید تا هزینه و وقت اضافه تلف نکنیم»

تبدیل دینام به ژنراتور

تبدیل دینام خودرو یک کار فنی و نیاز به تجربه و مهارت دارد در این مرحله برای تبدیل دینام به ماشین به ژنراتور باید کارهایی انجام شود.

مراحل تبدیل دینام به ژنراتور:

۱_در ابتدای کار باید دینام را از ماشین خود جدا کرده

۲_سیم‌های دینام را از دوباره بپیچید.

۳_بعد از این دو مرحله دینام را مجدد می‌توانید به خودروی خود وصل کنید.

یکی از مهم‌ترین مراحل تبدیل دینام به ژنراتور سیم پیچی آن است باید سیم‌ها را از هسته دینام باز کنید و سیم‌های قدیمی را جدا کنید و مجدد سیم‌های جدید و نو جایگزین آن کنید برای سیم پیچی جدید دینام از سیم‌های مخصوص استفاده کنید که ولتاژ مناسبی داشته باشد.

تفاوت دینام والترناتور :

در خودروهای روز دنیا از آلترناتور به جای دینام استفاده می‌شود که به آن دینام آلترناتور گفته می‌شود.

یکی از تفاوت‌های آلترناتور و دینام ضعیف بودن دینام‌های قدیم می‌توان اشاره کرد دینام‌های قدیمی در دور موتور پایین موتور نمی‌توانستند جریان الکتریکی لازم رو فراهم کنند،امروزه خودروها در کلان شهرها معمولاً در ترافیک گیر می‌کنند و دور موتور هم در این مواقع پایین است به همین دلیل دچار کمبود برق می‌شوند.

در واقع دینام‌های قدیمی نمی‌توانستند در راهبندان‌ها و ترافیک‌های طولانی باتری را به خوبی شارژ کنند از این رو اتومبیل سازان در دینام‌ها آلترناتور را قرار دادند،و دینام آلترناتور را جایگزین دینام‌های قدیمی کردند.

جمع بندی:

می‌دانید که ماشین از قطعات مختلف مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده که هر کدام وظایف متفاوتی دارند قطعه‌ای که توانایی تبدیل نیروی مکانیکی را به الکتریکی دارد و وظیفه برق رسانی به بخش‌های مختلف خودرو را بر عهده دارد دینام است می توان گفت دینام یکی از اصلی‌ترین بخش‌های خودرو است..

در بخش‌های قبل نحوه عملکرد دینام و اجزای مختلف آن عوامل و نشانه‌های خرابی دینام و روش‌های جلوگیری از این خرابی ارائه داده شده است

می‌توانید با مطالعه این بخش‌ها اطلاعات خوب و دقیقی درباره این قطعه داشته باشید.

سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *