جعبه فرمان خودرو

جعبه فرمان چیست
جعبه فرمان یکی از مهمترین قطعات در کنترل و هدایت خودرو است که نقش مهمی در ایمنی و رانندگی دارد که در انواع برقی هیدرولیکی مکانیکی از آن استفاده میشود.
جعبه فرمان خودرو برای حرکت کردن یک سیستم مانند خودرو و یا هردستگاه و سیستمی دیگر باید هر یک از قطعات وظایف خود را به درستی انجام دهد تا یک سیستم عملکرد مناسب و صحیح را از خود به نمایش بگذارد بنابراین هرقطعهای برای عملکرد صحیح و ایمنی آن سیستم طراحی شده است

از دیگر قسمتهای مهم خودرو جعبه فرمان آن میباشد که راننده به وسیله آن کنترل و هدایت خودرو میباشد برای اینکه خودرو در جهت صحیح حرکت نماید و نسبت به هدایت آن تسلط لازم و کافی را داشته باشیم نیازمند عمل کرد صحیح سیستم فرمان خودرو میباشیم
وظیفه سیستم فرمان خودرو در واقع انتقال نیروی چرخشی که از دست ما به غربیلک فرمان وارد شده جهت حرکت خودرو و ثبات آن را بر عهده دارد.
در جهت به دست آوردن اطلاعات کافی در حوزه جعبه فرمان مارا تا انتهای مقاله همراهی نمایید.
بنابراین سعی داریم با بررسی جزئیات این قطعه انواع و وظایف آن را در سیستم فرمان بشناسیم.
اجزای تشکیل دهنده جعبه فرمان خودرو

غربیلک فرمان
غرک فرمان قطعهای در سیستم فرمان است که با چرخاندن آن توسط دست راننده میتواند خودرو را و چرخهای آن را هدایت کند وظیفه خیلی مهم دیگر آن این است که گشتاور را افزایش میدهد هر چقدر قطر این قلبلک فرمان بیشتر باشد گشتاور بیشتری خواهد داشت در خودروهای مدرن و جدید غربیلک فرمان قابل تغییر زاویههای مختلف است که شرکتهای سازنده تلاش کردند که راحتی بیشتر را برای رانندگان تولید کنند.
میل فرمان
میل فرمان یا همان ستون رابط بین غرب لگ و جعبه فرمان میباشد و چرخش قندک را به جعبه فرمان انتقال میدهد ستون فرم خرطومی دارد به همین دلیل قابل انعطاف است برای همین ایمنی بیشتری در هنگام تصادف را ایجاد میکند و زمانی که تصادف بشود میل فرمان به داخل کابین وارد میگردد و باعث میشود که راننده آسیب شدیدی ببیند.
جعبه فرمان
مهمترین قطعه در سیستم فرمان جعبه فرمان است که چندین وظیفه مهم را برعهده دارد
افزایش گشتاور
تغییر صفحه دوران غربیلک فرمان و صفحه مکانیزم فرمان
تبدیل حرکات دورانی به حرکات خطی
سیبک بیرونی فرمان
بازوی پیتمن
این قسمت محور هزارخواری فرمانروی شفت خروجی در جمع فرمان جایگذاری شده است و حرکت دورانی شفت را به حرکت زاویهدار تبدیل خواهد کرد انتهای پیتمن به واسطه سیبک به میله درک اتصال دارد.
میله درگ
ستون یا میلهای است که بین پیتمن و شغال دست رابطه است
شغال دست
سگ دست
با حرکت شغال در سگ میچرخد که در انتها چرخان نیز باعث میشود تغییر جهت دهد.
شیر یا سوپاپ هیدرولیک فرمان
اهرم تای راد
جک هیدرولیک فرمان
پمپ هیدرولیک فرمان
انواع جعبه فرمان خودرو{جعبه فرمان ماشین}
جعبه فرمان بر اساس کیفیت عملکرد و گشتاور آن که راحتی راننده و کنترل خودرو و چرخها را ایجاد میکند که چندین نوع دارد
۱:جعبه فرمان مکانیکی

فرمانی مکانیکی از مجموعهای که دندهها و مکانیزمها تشکیل شده از جمع فرمان در جعبهای قرار دارد نوع سادهترین سیستم را دارد و باعث میشود که دست راننده هنگام چرخاندن فرمان اذیت نشود و به راحتی بتواند خودرو را کنترل کند به مجموعهای از چرخ دندهها و بازوها این کار انجام میشود سیستم فرمان مجهز به فرمان مکانیکی است که تنها منبع انرژی آن دست راننده میباشد.
از جعبه فرمان مکانیکی کمتر استفاده میشود امروزه و عموماً از نوع پیشرفته آن یعنی کمکی بیشتر استفاده میشود در صنعت خودروسازی مدلهای مختلفی از جعبه فرمان مکانیکی وجود دارد که هر کدام اجزای مختلفی دارند.
الف: جعبه فرمان حلزونی انگشتی
این جعبه فرمان در بین انواع مکانیکی سادهترین مورد است چرا که یک پوست جعبه مربعی و قطعاتی به نام انگشتی و حلزونی تشکیل شده است انتقال حرکت را از غربیلک بچرخها و از حرکات دورانی به خطی تغییر میدهد این جعبه دنده به دلیل معایب زیادی که داشت از چرخه تولید خارج میشده است و دیگر به کارگیری نمیشود.
ب: جعبه فرمان حلزونی با دنده تاج خروسی
این مجله فرمان از قطعات دندانهدار تشکیل شده که به تاج خروس شباهت دارد و معروف است و به جای انگشتی از این قسمت دندانهدار استفاده شده است که انتقال حرکت مارپیچ را به قلبیلک اتصال دهد به سمت حلزونی میل فرمان این کار انجام میشود. جعبه فرمان تاج خروس از جعبه دندان مدل حلزونی پیشرفتهتر میباشد ولی معایب بیشتری دارد این مدل نیز از دور تولید خارج شده است.
س: جعبه فرمان حلزونی غلطکی
جمع فرمان غلطکی شبیه جعبه فرمانهای قبلی است ولی به جای تاج خروس غلطک در آن وجود دارد این مدل جعبه فرمان از معایب مدل قبلی بی بهره است بنابراین از رده چند سالی است که استفاده نمیشود و خارج شده است
ج: جعبه فرمان ساچمهای با دنده تاج خروسی
این مدل جعبه دنده یک چرخنده تاج و خروس و یک دنده خروسی شکل دارد جعبه فرمان ساچمهای از جعبه فرمان مکانیکی اصل و در صنعت خودروسازی در خودروهای سنگین استفاده میشود که قطعات اصلی آن ساچمه مهره دنده تاج خروسی شفت خروجی و پیچ تنظیم میشود
ساچمه و لوله مسیر گردش آنها جای حلزون را میگیرد لوله مسیر گردش ساچمهای مدار پیچها و مارپیچ میپیچد و عملکرد این جعبه زنده با حرکاتی چرخشی فرمان آغاز میگردد و حرکت ساچمهها به دور خود مارپیچ چرخیدن و منتقل میکنند نیرو را که نیروی دورانی را به نیروی خطی انتقال میدهد
حرکت خطی به وسیله دنده تاج خروج به شفت خروجی بعد به بازوی هزارخال و در نهایت به فرمان میرسد که پیچ تنظیم این سیستم برای لقی فرمان تعبیه شده است که میتوان آن را تنظیم کرد.
این مدل جعبه دندان مزایایی دارد که باعث شده از آن استفاده شود
اصطکاک کم در بین قطعات جعبه فرمان
ایمنی بیشتر در مقایسه با مدلهای مختلف دیگر
اصطکاک و حساسیت کمتر و نگهداری آسانتر
امکان تجهیز کردن آن به سیستم توان کمکی یا هیدرولیکی و یا الکتریکی.
از معایب این مدل میتوان گفت که
وزن زیاد که به سنگین شدن نهایی خودرو و سیستم فنی آن باعث میشود
قیمت زیاد که هزینه تعمیر آن نیز بیشتر است.
دال: جعبه فرمان چرخ دنده شانهای
جعبه دنده شانهای از مدلهای رایج در فرمانهای مکانیکی است که جعبه فرمان کشویی یا رک اندپینیون دارد مهمترین دلیلی که از آن استفاده میشود سبک بودن و فضای کمی است که میگیرد. پوسته جعبه فرمان در این نوع یک سیلندر فلزی است قطعات آن شامل بسته اتصال پوسته بازوی فرمان پیچ و مهره گردگیر پینیون یاتاقان پینیون دنده شانه است. پینیون و دنده شانهای که نامیده میشود اصلیترین اجزا است.
قسمت پینیوم با مارپیچ فرمان ارتباط دارد حرکت چرخشی قبیلک از فرمان مارپیچی میگیرد و با درگیر کردن دندهها دندههای شانه این دوران به صورت عمودی تبدیل میشود. دنده شانه هم اهرم ارزی و اهرم عمودی این سیستم است این موجب فرمان مزایای بسیاری دارد که از آن استفاده میشود
قیمت کمتر و هزینه تعمیر پایینتر
اشغال فضای کمتر و برای خودروهای دیفرانسیل جلو مناسب است
وزن کمتر این سیستم برای خودروهای سبک مناسب است
این سیستم معایب دیگر نیز دارد
محدودیت در افزایش گشتاور نیرو و میزان گشتاور در مقایسه با نوع ساچمهای کمتر افزایش میدهد
محدودیت در افزایش پایداری خودرو در مورد جعبه فرمان ساچمهای و مکانیزم بهتری در پایداری دارد
۲: جعبه فرمان با نیروی کمکی
نجف فرمان نیروهای هیدرولیکی و الکتریکی به قطعات مکانیکی کمک میکند تا گشتاور را به دست راننده افزایش دهد و راننده با چرخاندن غربیلک و به جعبه فرمان نیرو را منتقل میکند که با کاهش سختی خشکی فرمان رانندگی راحتتری داشته باشد.
الف: جعبه فرمان هیدرولیکی
جعبه فرمان هیدرولیک از فشار هیدرولیک پمپ هیدرولیک استفاده میشود تا چرخها را به حرکت درآورد این فوم برای انرژی مورد نیاز خود را تصمیم پولی و میل لنگ به دست میآورد جعبه فرمان هیدرولیکی اولین نوع جعبه فرمان کمکی میباشد. این مدل جعبه فرمان ساختار شبیه مانندی به جعبه فرمان مکانیکی دنده شانهای دارد که از فشار هیدرولیکی برای حرکت دادن دندههای شانهای استفاده میشود تا راننده نیروی کمتری را صرف فشار وارد کردن به غربیلک فرمان کند
این سیستم از قطعات زیادی تشکیل شده است که شامل:
پمپ هیدرولیکی که بیرون از جعبه فرمان و سیلندر آن قرار دارد که با غرب لک ارتباط دارد
شیر هیدرولیکی که روی شفت ورودی در جعبه فرمان وجود دارد و در کنار پوسته یا سیلندر در جعبه فرمان ایجاد میشود
مخزن روغن که نزدیک پمپ روغن است
لولههای رفت و برگشت روغن که در فاصله جعبه فرمان وجود دارند
جک هیدرولیک در مسیر ورود و خروج روغن در جعبه فرمان قرار دارد
تسمه هیدرولیک که رابطه پمپ و موتور خودرو یا پیشرانه میباشد
این سیستم از پمپ نیرو دورانی تشکیل شده که از طریق تسمه به موتور میرود و روغن در آنجا با لولههای فشار قوی رفت و آمد میکنند این لولهها به سوپاپ یا پشت شیر سوپاپ منتقل میشود به این صورت سوپاپ هیدرولیک سوراخهایی دارد که چرخش فرمان به راست و چپ تعدادی از آنها را باز میکند و به این صورت میشود که روغن جابجا میشود و حرکت فرمان آسانتر میشود و بعد از عبور روغن به سمت لولهها برمیگردد و به مخزن میرود جعبه فرمان هیدرولیک مزایای دیگری دیگر نیز دارد که از جمله
کاهش نیروی دست راننده برای دوران غربی لک فرمان
افزایش پایداری خودرو
کاهش لرزات خودرو و ارتعاشات
کاهش حساسیت فرمان در سرعتهای مختلف و کنترل کردن آسان و سریعتر آن
معایب این مدل جعبه فرمان این است که
گران بودن قیمت برای ساخت و هزینه زیاد تعمیر
افزایش مصرف سوخت به دلیل دوران مداوم پرم
کاهش توان موتور به استفاده از پمپ نیروی خودرو
نیازمند گشتاور بیشتر برای فرمان دادن
استهلاک زیاد به دلیل فعال بودن مداوم و استفاده در سرعتهای بالا
ب: جعبه فرمان الکتروهیدرولیکی
فرمان الکتریکی شبیه هیدرولیکی انجام میدهد کارها را ولی از لحاظ ساختار با هم خیلی تفاوت دارند و امروزه با توجه به فواید زیاد خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای هیدرولیکی یا مکانیکی دیگر از این خودروها بیشتر استفاده میشود و در اروپا تقاضا و فروش آن خیلی بیشتر شده است.
کمکی که این نوع جعبه فرمان میکند این است که یک موتور الکتریکی دارد این سیستم موتور الکتریکی جایگزین روغن هیدرولیک و اجزای آن است که روزانه در رواج بین خودروسازان و فناوریهای جدید خودرو استفاده.
اینجا بفرما بخشهایی مانند مخزن پمپ شیر لوله را ندارد و مجموعاً یک موتور الکتریکی و حسگرهایی ای سی یو دارد ساختار اصلی جعبه فرمان دنده شانهای است موتور الکتریکی حسگر گشتاور ایسیو در این سیستم را دارد. سیستم برقی بخشی از بیرونی جعبه فرمان است درون سیلندر نیز شفت موتور الکتریکی پتانسیومتر و غلاف قرقره وجود دارد. جعبه فرمان دنده شانه به آن اضافه میگردد که با نیروی کمکی انرژی را تبدیل کنند و شروع به کار کردن کنند تا قبیلک فرمان فعال شود
برای شروع به کار این مدل سیستم برقی فعال میشود و برای کمک تولید توان به میل فرمان انتقال مییابد تا چرخش توان را به پینون برساند.

وظایف مهم جعبه فرمان در اتومبیل
این بخش از سیستم فرمان که جزئی از اصلیترین وظایف را بر عهده دارد علاوه بر انتقال دست راننده به چرخها فرایند افزایش این گشتاور را نیز انجام میدهد.
جعبه فرمان در اتاق خودرو نصب میشود و نیروی وارد از دست را که به غربیلک فرمان وارد شده مفصلها و سیبکهای سیستم فرمان به سگ دست منتقل میکند و هر یک از اجزای خاصی تشکیل شدهاند اما وظایف جعبه فرمان برای همه امواع آن با توجه به تنوع آن یکی است.
مهمترین وظایف جعبه فرمان در اتومبیل را میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
الف: تبدیل حرکت چرخشی و دورانی غربیلک به حرکت خطی اهرم بندی فرمان
ب: تغییر صفحه دوران غربیلک فرمان به صفحه مکانیکی فرمان
ج: افزایش گشتاور و کاهش حرکت چرخشی و جابجایی دورانی دست راننده
انواع متفاوتی جعبه فرمان وجود دارد که با توجه به نوع کارایی و کیفیت آن می تواند برای رانندگان خودرو گزینه مناسبی باشد. وظیفه کنترل فرمان را برای راننده راحتتر و نرمتر و هدایت خودرو را ایمنتر بر عهده دارند.
نحوه عملکرد آن بدین گونه میباشد که زمانی که راننده غربیلک فرمان را میچرخاند این گشتاور و حرکت دورانی به جعبه فرمان خودرو منتقل میشود و سپس جعبه فرمان حرکت دورانی غربیلک را به حرکت خطی تبدیل میکند و به وسیله میله بندی فرمان و شغال دستهای چپ و راست به سگ دست که بر روی سیبکها قرار دارد به داخل یا خارج میچرخد و این امر سبب پیچیدن چرخها به چپ یا راست می شود.همین امر سبب ایمنی و حرکت خودرو در مسیرهایی هموار و یا مسیرهای پرپیچ و خم می گردد.
بالا بودن کیفیت جعبه فرمان تاثیر مستقیمی بر کیفیت رانندگی و هدایت خودرو به دنبال دارد.

علایم خرابی جعبه فرمان خودرو
سیستم فرمان استفاده شده در اکثر خودروهای امروزی از نوع سیستم فرمان دنده شانه ای می باشد.این نوع سیستم از اجزای متفاوتی مانندچهارشاخه فرمان،نحورهای اصلی ومیانی را شامل می شودودرمرکزآن جعبه فرمان خودرو قرار دارد.
جعبه فرمان که به صورت یک سیستم فرمان مرکزی بوده وبا استفاده از غربیلک و ستون فرمان ورودی لازم را ازراننده دریافت نموده و بااستفاده از سیگنال های مکانیکی به میله هاومحورهای فرمان اصلی می فرستادتاچرخش های نرم و کارآمدخودرو درجهت حرکت به سمت راست و یا چپ راسبب می گردد.البته گاهی اوقات شانه ای فرمان وجعبه فرمان خودروفرسوده میگردد.که رسیدگی صحیح و به موقع آن می تواند از وجود ضربات جدی به خودرو جلوگیری نماید.جعبه فرمان درخودرو جزوی یکی ازسیستم های حیاتی و مهم خودرو می باشد که درصورت وجود هرگونه عیوب در آن می تواند سبب وقوع حوادثی خطرناک می گردد.بنابراین شناسایی هرگونه علایم از خرابی جعبه فرمان می توانددرهزینه و زمان شخص صرفه جویی نموده وواحتمال تصادف به دلیلی عیوب دراین سیستم را به شدت کاهش می دهد.
ازعلایم عیوب در جعبه فرمان خودرو می توان به موارد زیرعنوان نمود.
1: هنگام سفت شدن فرمان خودرو
سیستم فرماندشانهای که امروزه با واحد برقی از آن استفاده میکنند برای کنترل آسان و سریعتر هنگامی که فرمان سفت یا پیچ خوردن آن سخت است به دلیل افزایش گرمای بیش از حد بین دنده شانه یا جعبه فرمان یا از دست دادن فشار هیدرولیکی است.
در صورت مشکل برطرف نمیشود و سریعا باید با متخصص ماهر در این زمینه مشورت کنید گاهی به سادگی این کار حل میشود و گاهی نیز باید کلاً جعبه فرمان خود را عوض شود
2:نشت روغن جعبه فرمان
گاهی اوقات سفت بودن فرمان یا کم شدن قدرت خودرو مشکل در جعبه فرمان را نشان میدهد که گاهی اوقات نشتی در این سیستم باعث میشود که فرمان با مشکلاتی روبرو شود انجام ندادن بعضی از کارها و انجام دادن بعضی از کارها باعث میشود که دنده شانهای فرمان حرکات و حرارت اضافی باعث خرابی و سایش میشود که منجر به تصادف میشود روغن هیدرولیک هم میتواند نشت داشته باشد که این کار نیز خطرناک است و سریعاً باید چک شود و برای آن رفع و رجوعی را اندیشید.
۳:ایجادصدای گوش خراش هنگام فرمان گرفتن
خراب شدن جعبه فرمان معمولاً به دلیل این است که روانکاوی مناسب انجام نمیشود یا گرمای اضافه باعث شده که فلزها ذوب شوند یا خراب شوند یا زمانی که شما غربیلک را به سمت چپ و راست میچرخانید صدای گوش خراش و بدی به گوش برسد که همه اینها را باید سریعاً به مکانیک را در جریان بگذارید تا برای رفع این مشکل و عیب یابی قسمتهای مختلف جعبه فرمان اقدام کند.
۴:ایجادبوی روغن سوخته
یکی از علائم دیگر که هشدار دهنده این است که جعبه فرمان خراب شده و کارایی لازم را انجام نمیدهد این است که بوی روغن سوختهای را به مشامتان برسد که بلافاصله باید وسیله نقلیه خود را متوقف کنید در جای امن پارک کنید و زیرا که ادامه دادن رانندگی باعث گرم شدن بیش از حد آن قطعه و آتش سوزی و آسیبهای زیانباری برای شما انجام شود
جعبه فرمان یکی از اجزای ضروری است که عملکرد نرم و مناسبی را باید در خودرو داشته باشد چون تا شما رانندگی ایمنی را داشته باشید.
ایجاد هریک ازاین مشکلات می تواند دلیلی دال بر خرابی جعبه فرمان خودرویتان باشد.
نحوه عیب یابی سیستم فرمان خودرو
در این بخش میخواهیم وجود هرگونه عیب و دلایل آن را در سیستم جواب فرمان خودرو عنوان نماییم
1: خلالقی در دنده فرمان تنظیم مجدد و تنظیم قطعات خرد شده است
دومین کار لقی در اهرم بندی و تنظیم مجدد و تعمیر
خورددگی قطعات سگ دست و تنظیم مجدد آن است
لقی یاتاقان و تعویض قطعههای خراب است
لقی در اهرم و تنظیم مجدد و تعویض
۲:سفتی در فرمان هنگام حرکت وتغییر جهت در خودرو

ا کم بودن نامساوی بودن باد تایر یا همان تنظیم باد تایرها
اصطکاک جعبه فرمان روغن کاری تنظیم مجدد
اصطکاک در کینگ پین روغن کاری و تعویض مجدد
میزان نبودن فرمان شامل زوایای کسر کمر و طوائین.
۳:گیج بودن فرمان خودرو
کم بودن یا نامساوی بودن باد تایرها یا همان تنظیم باد
لقی اهرم تنظیم و تعویض مجدد آن
لقی دنده فرمان و تنظیم مجدد آن میزان نبودن چرخهای جلو و زوایای کستر و کمر
لقی زیاد در کینگ پینگ لق بودن فنرهای عقب معیوب بودن میلههای تعادل دهنده.
۴: هنگام کشیده شدن خودرو به یک سمت در زمان حرکت خودرو
نامیزان بودن فشار بادها نامساوی بودن کمبر یا کستر افت نامساوی و شکستگی و لق بودن فنرها
سفت بودن یاتاقان چرخ یکی نبودن مسیر چرخها که هر کدام نیاز به تمیز و تنظیم مجدد دارد
۵: کشیده شدن خودرو به سمتی در هنگام ترمزگیری
گیر کردن ترمز میزان نبودن باد تایرها غلط یا نامساوی بودن کسر که ترمز باید دوباره تنظیم شود باد تایرها نیز باید تنظیم شود
باید ترمزها بررسی شود و تنظیم مجدد انجام شود برای تایرها نیز تنظیم باد باید انجام شود کستر نیز تنظیم شود
۶: هنگام لرزش چرخهای جلوی خودرو در سرعتهای پایین
کم یا نامساوی بودن فشار تایرها لقی اهرم بندی لقی کینگ
لقی دو دنده فرمان قابلیت ارتجاع زیاد فنرهای جلو درست نبودن کمبر یا نامساوی بودن آن
یا نامنظم بودن شیار تایرها که برای تایرها تنظیم باد باید انجام شود اهرم باید تنظیم شود برای فنرها نیز باید اتصالات آن محکم و یا تعویض گردد.
۷:ناپایدار بودن چرخ های خودرو درسرعت های زیاد
کم یا نامساوی بودن فشار باد تایرها افت کردن فنرها معیوب بودن کمک فنرها لقی اهرم بندی لقی در دنده فرمان هر کدام نیاز به تعمیر و تعویض و یا تنظیم باد دارد.
۸:پس زدن فر

کم یا نامساوی بودن فشار لاستیکها افت کردن فنرها معیوب بودن کمک فنر لقی فرمان و لقی در دنده فرمان و اهرم
۹: تولید صدا از ناحیه لاستیکها هنگام حرکت در پیچها
زیاد بودن سرعت کم یا نامناسب بودن فشار تایرها زوایای چرخ میزان نبوده است
۱۰:رانندگی خشن و خطرناک
زیاد بودن باد تایرها و معیوب بودن کمک فنرها
۱۱: ساییدگی نادرست تایر های خودرو
ساییدگی دو کناره سطح تماس دایره در اثر فشار ساییدگی وسط سطح تماس سایدگی یکی از کنارههای سد که زیادی در اثر بیش از حد کمبر ساییده شده است ساییدگی لبهدار که ناشی از توئین یا توات است
ساییدگی گوشه که ناشی از سرعت زیاد در ویچهاست و یکنواختی یا موضوعی ناشی از این سایدگی سریع ناشی از سرعت زیاد است
۱۲:کج شدن خودرو در هنگام حرکت در پیچ ها
لق بودن میله تعادل افت فنر یا ضعیف بودن فنر صحیح نبودن کستر.
قیمت جعبه فرمان خودرو
افزایش قیمت در زمینه قطعات یدکی در سالهای اخیر بسیار شده است و قطعات اصلی در فروشگاهها خیلی کمتر دیده میشود و قیمتهای بسیار بالایی دارد و نمونههای غیر اصلی نیز وجود دارند که نه کیفیت مناسب را دارند نه کارایی لازم اما قیمت بالایی دارد. جعبه فرمان نیز قطعات یدکی است که اصل بودن آن بسیار اهمیت دارد.
جعبه فرمان معمولی برای خودروی پراید حدوداً قیمتی ۸۱۵ هزار تومان است در حالی که جعبه فرمان مکانیکی ۵۵۰ هزار تومان قیمت دارد به فرمان اسپاکو پراید قیمت ۳۰۰ هزار تومان در فروشگاهها فروخته میشود.
جمع بندی
این مقاله در رابطه با جعبه فرمان و انواع آن کارایی و دلایل خرابی آن توضیح داده شد و هر قسمت به صورت کاملاً تخصصی کجا بود از آن گفته شده است و امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد و از آن استفاده کنید.