تفاوت ترمز دستی و ترمز هیدرولیک2024


در هنگام رانندگی کردن با خودرو برای حفظ تعادل و دور شدن از هرگونه حادثه خطرناک و انجام عکس العمل درست که میتواند سبب پیشگیری از خسارتهای جبران ناپذیر مالی و جانی گردد.
بنابراین اطمینان از سلامت ترمز هیدرولیک و ترمزدستی خودرو بسیار مهم میباشد.هم چنین هنگام رانندگی کردن استفاده از تمام حواس چندگانه به خصوص حس بینایی و شنوایی بسیارمهم می باشد. زیر با واکنش صحیح سریع میتوان مانع رخداد پیشامدهای ناگوار شد. بنابراین ترمز دستی و ترمز هیدرولیک خودرو جزئی از مهمترین قطعات خودرو میباشدکه میتواند سبب پیشگیری از بروز فجایع خطرناک و همینطور حفظ تعادل خودرو میگردد.
به طور کلی سیستم ترمز خودروجعبه فرمان خودرو چیست و چه وظایفی برعهده دارد? جزو سامانههای مهم در طراحی خودرو می باشد فارغ از نوع پیشرانه آن بنابراین با آشنایی شما با نوع ترمز و درگیری کدوم یک از چرخها اطلاعات مفیدی را به دستگاهی آورد.
تمام وسایل حرکتی نیاز به ایستادن دارند. بنابراین اکثر طراحان و سازندگان خودرو علاوه بر به حرکت درآوردن خودرو نیاز به طراحی نحوه متوقف کردن خودرو پس از حرکت نیست به فکر باشد.
بنابراین طراحان خودرو برای توقف دائم آن در محل پیشگیری از لغزش و حرکت آن در حقیقتهای دیگر از جمله قرار دادن خودرو در به طور کلی سیستم ترمز خودرو حالت های متفاوت و در مکانهای متفاوت نیز از راهکارهای متفاوتی استفاده مینمایند. بنابراین علاوه بر استفاده از ترمز پایی در خودرو استفاده از نوع ترمز دیگر نیز در ف مطمئنتر خودرو الزامی میباشد که علاوه بر ترمز پایی از ترمز دستی نیز در خودرو استفاده شده است
انواع سیستمهای ترمز با توجه به نوع کارایی آن
انواع سیستم ترمز خودرو را میتوان به ۶ دسته عنوان نماییم
۱: ترمزهای مکانیکی: در این نوع از ترمزها نیروی ترمز از طریق قطعات مکانیکی مانند میلههای استوانهای چفت وبست های مکانیکی وفنرها ……به چرخ خودرو انتقال مییابدا لبته از این سیستم در خودروهای قدیمی استفاده میشد که به دلیل اثربخشی و قابلیت پایین آنها در خودروهای امروزی از همچین سیستمی استفاده نمیشوند.
۲:ترمز هیدرولیکی: در این نوع از ترمز با فشار آوردن پای راننده به ترمز پایی نیروی ترمز توسط سیلندر مستر به فشار هیدرودلیکی تبدیل میگردد و سپس از طریق خطوط لولههای ترمز و سایر قطعات از جمله لنت ترمز کالیبرههای ترمز و دیسک و روغن ترمز درون پیستونها به حرکت در میآیند
۳: ترمز هوایی پونوماتیکی: در این نوع از ترمزهای هوایی از هوای فشرده که توسط کمپرسور تولید میگردد جهت انتقال نیروی ترمز استفاده میشود از این نوع سیستم بیشتر در اتوبوسها و کامیونهای بزرگ استفاده میگردد چرا که ترمزهای هیدرولیکی نمیتوانند نیروهای ترمز بالا را انتقال دهند و نیروی تولید شده توسط ترمزهای هوایی یا پنوماتیکی بسیار بیشتر از نیروی هیدرولیکی میباشد.
۴: ترمز خلا: در این گونه از ترمزها نیروی خلا موجود در لولههای ترمزی سبب ت دادن لنتها میگردد و در نهایت موجب متوقف کردن آن سیستم میشود البته از این ترمز در قطارها بیشتر استفاده میشود.
۵: ترمز مغناطیسی: در این نوع از سیستم ترمز یک آهنربا دائماً وظیفه تولید میدان مغناطیسی را بر عهده دارد و در نهایت با توجه به اصول الکترومغناطیسی نیروی ترمز به چرخها وارد میشود در این سیستم به دلیل استفاده از نیروی الکترومغناطی و نبود اصطکاک سایش و اصطکاک قطعات به شدت کاهش مییابد. در این نوع از ترمزها از تکنولوژی فوق العاده بالایی استفاده شده است و در خودروی بسیار کمی از این نوع سیستم استفاده شده و عکس العمل بسیار سریعتری نسبت به سایر سیستمهای پایی و هیدرولیکی دارد.
۶: ترمز الکتریکی: از این نوع از ترمزهای الکتریکی بیشتر در خودروهای الکتریکی استفاده میگردد و به نوع پلاگین؛ بازیاب انرژی؛ و یا مقاومت رئوستاتیکی تقسیم میگردند.
ترمز پلاگین: به محض قرار دادن پای راننده بر روی ترمز جهت چرخش موتور برعکس شده در نتیجه سبب توقف خودرو میگردد
ترمزبازیاب: در نوع استفاده از ترمز بازیاب موتور الکتریکی وارد مد ژنراتوری شده انرژی جنبشی چرخها را گرفته و به انرژی الکتریکی تبدیل میکند این انرژی در باتری خودرو ذخیره میگردد و سپس با توجه به اصل پایستگی انرژی که در آن انرژی از جنبشی به الکتریکی تبدیل گردیده سبب ایستادن خودرو میگردد.
مقاومتی: از یک مقاومت متغیر در مدار ترمز استفاده میشود و با اتلاف انرژی در آن عمل ترمزگیری انجام میگردد.
وظایف ترمز دستی در خودرو
ترمز دستی که با آن ترمز پارک نیز گفته میشود. برای یک جا و ثابت نگه داشتن خودرو متوقف شده به کار میرود. مثلاً اگر راننده بخواهد خودرو را در موقعیتی قرار دهد که دیگر حرکت نکند باید از سکون و ثبات لازم برخوردار باشد و همچنین ترمز دستی باید قابلیتی داشته باشد که بتواند خودرو را در زوایای ۲۰ تا ۳۰ درجه ساکن نگه دارد.

در واقع ترمز دستی یکی از مهمترین قطعات برای حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان و سایر افراد و خودروهای پارک شده می باشد. این سیستم که یکی از مهمترین و کاراترین سیستم برای افزایش ایمنی میباشد به شکل دکمهای یا پدال در داخل کابین خودرو و در نزدیکی راننده تعبیه شده است معمولاً انواع متفاوت ترمز دستی در خودرو شما وجود دارد مدل اهرمی آن در کنار دسته راست راننده و نزدیک به کنسول و پشت اهرم دنده قرار دارد.
مدل دکمهای آن جایی نزدیک به فرمان یا کنار اهرم دنده قرار گرفته است و مدل پدالی آن که در نزدیکی به پای راننده و در فاصله بسیار کم با پدال ترمز قرار دارد. البته در برخی موارد مدلهای اهرمی آن درنزدیکی صندلی راننده و در خودرو قرار میگیرد مدل اهرمی ترمز دستی جدیدترین نوع آن میباشند که تقریباً تمامی افراد و رانندهها با آن آشنا میباشد. مدلهای جدید ترمز دستی در خودرو که معمولاً دکمهای وپدالی میباشند نسبت به ترمز دستی اهرمی جدیدتر و پیشرفتهتر میباشد و رانندهها با این نوع از ترمز دستی ناآشناتر میباشند. در برخی از مواقع که متوجه میشوید ترمز پایی کار نمیکند شما میتوانید از ترمز دستی در سرعتهای پایین برای توقف خودرو استفاده نمایید.
وظایف سیستم ترمزهیدرولیکی در خودرو

مکان قرارگیری ترمز هیدرولیکی در خودرو در قسمت زیر فرمان و کنار پدالها قرار دارد به دلیل استفاده کردن از پا برای ترمز گرفتن با این سیستم به پدال پایی نیز معروف میباشد. از این ترمز پایی برای کاهش سرعت و همچنین می توان خودرو را با این ترمز متوقف کرد.
نحوه عملکرد ترمز پایی هیدرولیک

الف: ابتدا راننده ترمز پایی را فشار میدهد: و هنگامی که پای فرد پدال ترمز را می فشارد به واسطه وجود نیروی خلأ پیستون درون سیلندر ترمز حرکت میکند و مایع هیدرولیک موجود در اثر فشار پیستون به محفظه روغن موتور به سیستم ترمز خودرو وارد میشود
ب: سپس کالیبپرهای ترمز دیسکی در چرخ جلو حرکت میکنند: با خارج شدن روغن ترمز از مخزن خود و حرکت آن به سمت کالیبرهای ترمز میشود لنتهای ترمز نیز به حرکت در بیاید و به دیسک بچسبد. فشار روغن بیشتر به معنای چسبیدن بیشتر لنتها به دیسک است برای بهبود عملکرد سیستم ترمز باید به موقع نسبت به تعویض روغن ترمز خودرویتان اقدام نمایید.
ج: در مرحله آخر کفشکهای ترمز کاسهای چرخ عقب حرکت میکند: زیاد شدن روغن ترمز سبب چسبیدن کفشکها به قسمت درونی کاسه ترمز میگردد و سپس سبب کاهش حرکت کاسه ترمز پی آن خودرو متوقف میگردد. و سپس با توجه به اصل پایستگی انرژی که در آن ژی به خودی خود نابود نمیشود بلکه از نوعی به نوع دیگر تبدیل میگردد در سیستم ترمز هیدرولیکی خودرو این اصل بر این قرار میباشد که انرژی جنبشی تولید شده به انرژی گرمایی تبدیل میگردد و همین امر سبب متوقف شدن خودرو میگردد.
ترمز پایی و ترمز دستی سبب درگیر شدن کدام چرخها میگردند
شاید گاهی برایتان سوال شود که در سیستم خودرو از ترمز دستی و یا از ترمز پایی که در مواقعی استفاده میکنید بدانید که کدام یک از چرخهای خودرو در هر یک از این مراحل درگیر میشوند.
باید بدانید که در هنگام رانندگی کردن که نیاز به واکنشهای سریع و عکسالعملهای مناسب میباشد از ترمز پایی برای کاهش سرعت و یا متوقف کردن خودرو استفاده مینمایند چرا که این ترمز سبب درگیر شدن چهار چرخ خودرو میگردد.
اما از سیستم ترمز دستی که برای متوقف کردن و سکون دائم خودرو در مناطق صاف و یا شیبدار استفاده میگردد چرخهای عقب خودرو را درگیر نموده با چرخهای جلوی خودرو کاری ندارد و این امر سبب سکون و ثبات خودرو میگردد.
قسمتهای مختلف ترمز دستی
اهرم ترمز دستی که شامل قطعاتی مانند دسته تر مز دستی،دکمه آزاد سازی ترمز دستی وکلاج یک طرفه می باشد.
سیم های رابط که شامل کابل ها می باشد.
مکانیزم تر مز روی چرخ که شامل اهرم رگلاژ اتوماتیک کفشک ولنت می باشد.
مزایا و معایب ترمز دستی
مزایا:
از مزایای این قطعه مهم میتوان به عملکرد مناسب آن اشاره نمود و علاوه بر آن در هنگام برخورد با هرگونه مشکلات و یا خرابی هزینه سرویس پایینی داشته و قیمت قطعات آن نیز نسبت به سایر نمونههای هیدرولیکی ارزانتر میباشند.
معایب:
از معایب این سیستم میتوان به این اشاره نمود که برای حرکت دادن اهرم نیروی زیادی نیاز است و در صورت ناقص حرکت دادن اهرم ترمزلنت ها ها دچار استهلاک زیادی میشوند بخشی از فضای بین کابین را اشغال میکند و گاهی نیز با فعال کردن این قسمت باز هم خودرو به حرکت خود ادامه میدهد و همیشه سعی کنید بیش از حرکت آن را پایین کشیده و غیر فعال کنید تا سبب استهلاک و سایش لنتها و لاستیکها نگردد.
قسمتهای مختلف سیستم هیدرولیک
روغن هیدرولیک
مخزن هیدرولیک
شلنگ هاو لولههای هیدرولیک
سیل ها
آکومولاتورها
شیرهای هیدرولیک
عملگرها
مزایا و معایب ترمز هیدرولیک
مزایا:
از مهمترین مزایای استفاده از این سیستم میتوان به
قدرت بسیار بالا
تمرکز بسیار دقیق
امکان موقعیت دهیبسیاردقیق وکنترل تنظیمات
امکان تراکم پذیری بسیار یک نواخت به علت تراکم پذیری کم روغن
کم صدا بودن
عملکرد بسیار سریع ونرم واطمینان از عملکرد صحیح آن
معایب:
حساسیت به آلوده کننده ها وگردوغبار
وابستگی کیفیت به دمادرسیستم هیدرولیک
امکان صدمات فیزیکی درصورت نشتی روغن خودرو
امکان بروز خطرات در صورت رعایت نکردن صحیح و استاندارد
آلودگی محیط زیست
نشتی روغن و امکان آتش سوزی خودرو
سپاس از همراهی شما عزیزان