دسته‌بندی نشده

انواع پارک خودرو1402

پارک خودرو در مسیر های شیب دار

پارک خودروکردن انواع مختلفی دارد که با توجه به مکان و خطوط مشخص شده باید این کار انجام بگیرد

پارک خودرو به سه دسته افقی عمودی پارک مورب تقسیم می‌شود

پارک کردن خودرو به شکل عمودی

در این پارک خودروباید فاصله دو و نیم متری را رعایت نمایید همراه با راهنما زدن فرمان را به طوری بچرخانید که پس از قرار گرفتن در جایگاه فرمان صاف شود.

پارک کردن خودرو به شکل مورب

برای این پارک باید جایگاه خالی برای ماشینتان پیدا کنید معمولا این جایگاه‌ها با خطوط مشخص شده‌اند .و از حالتی که همه ماشین‌ها به اون صورت پارک نمودند می‌توانید متوجه شوید که پارک مورب است.

پاک کردن خودرو به شکل افقی

این نوع پارک به فضایی که طویل‌تر از طول خودرو شما باشد نیازمند است سپس باید آینه‌ها را چک کنید وقتی نزدیک محل پارک شدید راهنما بزنید سرعت خود را کم کنید سپس بایستید.

سپس ماشینتان را در کنار ماشین جلویی قرار دهید و فاصله ۶۰ سانتی‌متر با ماشین دیگر رعایت کنید ماشین را روی دنده عقب گذاشته و به سمت جایگاه پارک بروید و بعد ترمزها را رها کنید تاچرخ‌ها کاملاً به سمت راست برگردد

و باید فرمان را به سمت چپ ببرید و ماشین را روی دنده جلو بگزارید

نحوه پارک دوبل خودرو

پارک دوبل همان پارک معمولی است ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر موازی جدول است ولی این تفاوت را دارد که باید بین دو ماشین که آنها هم پارک ۳۰سانتی زده‌اند پارک کنید پارک معمولی و دوبل این تفاوت را دارد که یک ماشین در جلو و یک ماشین در عقب قرار دارد و باید در بین این ماشین‌ها پارک کنید.

نحوه پارک دوبل

در مرحله اول زمانی که در فکر کم کردن سرعت هستید سعی کنید شاخص پین برف پاک کن را از دید خودتان روی امتداد لاستیک سمت چپ ماشین پارک شده بیندازید تافاصله جانبی با آن ماشین حدود ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر باشد

زمانی که فاصله با ماشینی که می‌خواهید با آن دوبل بزنید چیزی نزدیک ۴۵ تا ۵۰ سانت شد و با آن موازی بود حدوداً به اندازه یک کاپوت از آن ماشین جلوتر بروید و ایست کنید.

مرحله دوم دنده را از دنده یک به دنده عقب تغییر بدهید و همچنان راهنمای سمت راست را بزنید و اگر نبود دوباره راهنما را بالا بدهید شاخص اول گوشه ماشین است به عقب برگردید به آرامی با فرمان کاملاً صاف عقب بروید از گوشه شیشه‌ای گوشه ماشین پارک شده را ببینید و ایست کنید

مرحله دوم یا شاخص دوم دستگیره دربست است و در حین حرکت تا رسیدن به شاخص دوم باید فرمان چرخیده شود و تا لحظه رسیدن به شاخص دوم فرمان باید تا انتها به سمت راست چرخیده شده باشد

سپس‌ترین لحظه فرمان را در حرکت ماشین به سمت راست بچرخانید و آنقدر عقب بروید تا انتهای دستگیره که سمت شاگرد است در راستای گوشه ماشین پارک شده قرار بگیرد و باید فرمان را تا آخر چرخیده شده باشد و می توانید توقف کنید

مرحله سوم شروع چرخش فرمان دوم است و در این لحظه مانند دفعه قبل در حین حرکت ماشین به عقب باید تا انتها به سمت چپ چرخیده شود.

زمانی که گوشه ماشین پارک شده را در امتداد دستگیره در مشاهده کردید فرمان را در این لحظه کاملاً به سمت راست بچرخانید ۳دور چرخش فرمان در حرکت رو به عقب می‌چرخانیم.

مرحله چهارم و انتهایی زمانی که در حال چرخاندن فرمان و عقب رفتن هستید باید حواستان باشد ماشین صاف شد ایست کنید

باید از آینه متوجه شوید که چه زمانی لاستیک‌ها صاف می‌شوند برای دید بهتر از آینه بغل سمت راست کمک بگیرید

و هر وقت که از دیدتون لبه جدول موازی با بدنه ماشین شد ماشین در آن وضعیت کاملاً صاف است و کمی بد و قبل از آن ماشین کج میشود

و حالا یکی از درها را باز کرده اگر فاصله شما با جدول ۳۰ تا ۵۰ سانت باشد پارک دوبل خوبی زده‌اید.

نحوه پارک در سراشیبی

برای پارک در سراشیبی اهمیتی ندارد که راه دارای جدول باشد یا نباشد برای پارک به این صورت عمل می‌کنیم که فرمان را سمت خارج یعنی سمت راست بچرخانیم و ترمز دستی را بکشیم و دنده را در حالت دنده عقب قرار بدهیم.

برای اینکه پارک کردنتان در سراشیبی مشکلی نداشته باشد باید اصولی را رعایت کنید

اصول صحیح پارک خودرو در سراشیبی:

۱ ترمزدستی فراموش نکنید

گاهی اوقات رانندگان بدون کشیدن ترمز دستی خود را پارک می‌کنند که این کار در خیابانی که کاملاً صاف است شاید جواب بدهد اما در خیابانی که دارای شیب باشد منجر به تصادفات و فاجعه خواهد شد

۲ انتخاب دنده درست حین پارک در سراشیبی

برای اینکه مانع به حرکت درآمدن خودرو خود شوید بهتر است بعد از پارک کامل اتومبیل را در دنده عقب قرار دهید این کار زمانی صورت می‌گیرد که کلاچ کاملاً سالم باشد.

۳ نحوه قرارگیری چرخ‌های جلو

باید دقت کنید که برای پارک خودرو در سراشیبی نیاز است که چرخ‌های جلو به سمت جدول کج شود چرخ‌های خود را به این شکل باشد تاثیر زیادی در پارک شما دارد

عامل موثری دیگر تنظیم فشار باد لاستیک‌های خودرو نیز می‌باشد.

زمانی که چرخ‌های خودرو کاملاً مماس با جدول باشد اگر ترمز دستی به خوبی اثر نکند یا بر اثر نیروی جاذبه به آن فشار وارد شود ‌ها به جدول گیر می‌کند و مانع حرکت خودرو خواهد شد.

نکات مهم در پارک سراشیبی

در گام اول باید شما اما هیچ وقت در سراشیبی با سر به داخل پارک نروید حتی کمی از موقعیت پارکم جلوتر رفته و با دنده عقب وارد پارک شوید.

گام دوم پس از پارک فرمان را طوری بچرخانید که چرخ‌های جلو به سمت جدول متمایل گردد

در گام سوم چرخ‌های جلو را مماس با جداول قرار دهید.

در گام چهارم ترمز دستی را با نگه داشتن کلاج بالا بکشید و بعد از قفل شدن آن مطمئن شوید که ترمز دستی کشیده شده است.

در گام پنجم زمانی که کلاج را نگه داشتید خودرو را در دنده عقب بگذارید

در گام ششم شما می‌توانید با خیال آسوده پیاده شده درب‌ها را قفل کرده و نگرانی نداشته باشید شما می‌توانید یک قطعه آجر یا چیزی شبیه آن در جلوی چرخ‌های ماشین گذاشته باشید تا شرایط تکمیل شود

نحوه پارک خودرو در سربالایی (با جدول وبدون جدول)

نحوه پارک در سربالایی دارای جدول

در خیابان‌هایی که جدول وجود دارد بسته به اینکه در سربالایی پارک کرده‌اید چرخ‌های جلو را مخالف جهاد بچرخانید.

اگر در سربالایی پارک می‌کنید فرمان ماشین خود را به سمت جدول بچرخانید و اجازه دهید که لاستیک عقب جدول را لمس کند و باید دنده خود را روی دنده یک قرار دهید.

برای خودروهای دنده اتومات در این مرحله فقط لازم است که دنده را روی حالت p قرار دهند

نحوه پارک در سربالایی بدون جدول

اگر در خیابانی هستید که هیچ جدولی وجود ندارد یا حاشیه‌ای ندارد باید به نحوه قرارگیری چرخ‌ها فکر کنید باید چرخ‌های جلو به گونه‌ای چرخانده شود تا در صورت خرابی ترمز از مسیر خیابان دور نشود و از خیابان خارج نرود.

مورد دیگر در سربالایی بدون جدول قرار دادن خودرو در دنده مناسب است این کار باعث می‌شود که اثر ترمز برای نگه داشتن خودرو بیشتر شود ولی این نکته را به همراه داشته باشید که باید ترمز دستی هم عمل کند

باید در سربالایی‌ها با دنده یک پارک کرد.

نحوه خروج از پارک خودرو

برای اینکه از پارک خارج شویم ابتدا خودرو را روشن می‌کنیم ترمز دستی را می‌خوابانیم راهنمای سمت چپ را می‌زنیم و با کنترل آینه‌ها و چرخاندن فرمان به آرامی میرویم تا جایی که احساس کنیم نیروی موتور شروع به حرکت کرده کلاچ را درنقطه حرکت مثل گاز ثابت نگه می‌داریم دو سه متر که جلو رفتیم اینجا حرکت انجام شده و می‌توانیم کلاژ را رها کنیم و به گاز دادن ادامه دهیم

سپس با رعایت حق تقدم راهنمای سمت چپ را می‌زنیم و به آینه وسط نگاه می‌کنیم تا نقطه کور آینه پوشش دهیم و در صورت نبود خطر می توانیم وارد راه اصلی شده و در این صورت از پارک خارج می‌شویم

نحوه خروج از پارک در سربالایی

بعد از روشن کردن ماشین ترمز دستی را بخوابانید پای چپ را روی کلاج گذاشته و به آرامی تا جایی که خودرو به سمت جلو نیرو وارد کند بالا بیاورید و سپس به سرعت پای راست از روی ترمز برداشته و روی گاز بگذارید تا خودرو به آرامی شروع به حرکت کند.

نحوه خروج از پارک در سراشیبی

در سراشیبی‌های تند پدال گاز را نباید زیاد فشار دهید و از ترمز زیادی استفاده نکنید لنت‌ها داغ نشود و کارایی خود را از دست ندهد و اگر بوی لنت را احساس نکردید می توانید شروع به حرکت کنید

نحوه به حرکت درآوردن خودرو

برای به حرکت درآوردن خودرو ابتدا باید پای چپ را روی کلاچ قرار دهید و دنده را خلاص کنید استارت بزنید سپس پای چپ را از روی کلاج برداشته و در حالی که با پایه راست ترمز را گرفته‌اید با پای چپ کلاج را تا انتها گرفته و دنده را در حالت یک قرار دهید و راهنمای سمت چپ را بزنید.

سپس سرمان را می‌چرخانیم و از آینه‌ها کنترل می‌کنیم سپس ترمزها را رها می‌کنیم در جاده هموار به آرامی پدال گاز را هم زمان با رها کردن تدریجی و کم کم کلاج را فشار میدهیم

کلاج را به آرامی بالا می‌آوریم تا جایی که تشخیص دهیم نیروی موتور شروع به حرکت کرده کلاچ را در نقطه حرکت ثابت نگه می‌داری دو سه متر جلو می‌رویم با خیال راحت می‌توانید کلاژ را رها کنید و به گاز دادن ادامه دهید

نکته مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که هرگز نباید کلاش را در دنده یک به طور ناگهانی رها کنید چون خودرو به سمت جلو پرت و خاموش می‌شود.

جمع بندی

پارک کردن جزو مهارت های اصلی رانندگی است

که همانطور که گفته شد درباره انواع پارک در موضوعات مختلف به آنها پرداختیم و امیدواریم مطالب آموزنده باشد .

سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *