بررسی عملکرد ایربگ خودرو1402

ایربگ خودرو کیسه هایی درون خودرو می باشند که از آن برای افزایش امنیت افرادونیز کاهش ورود ضربات وارده از اطراف به فرد میگردد و با افزایش ایمنی خودرو ومحافظت از اندام های حیاتی فرد سبب کاهش مصدومیت و مرگ و میر می گردد
ایربگ ماشین

با افزایش چشمگیر تعداد خودروها در مسیرهای جادهای و شهرها آمارها و تلفات ناشی از حوادث رانندگی نیز افزایش مییابد. بنابراین شرکتهای خودروسازی جهت افزایش ضریب امنیت خودروها علاوه بر استفاده از اولین پلتفرم که کمربند ایمنی میبوده خودروها را جهت افزایش امنیت سرنشینان داخل کابین به ایربگ خودرومجهز نموده چرا که این تکنولوژی سبب افزایش ایمنی سرنشینان داخل کابین خودرومی شود.
مهندسان و طراحان خودرو در سراسر جهان هر ساله به فکر افزایش ایمنی خودروهای تولیدی توسط شرکتهای میباشند چرا که افزایش ایمنی خودروها سبب بهبود کیفیت رانندگی و افزایش امنیت و کاهش حوادث مرتبط به خودرو می شود چه بسا درامنیت آسایش رانندگی کردن هر فردی را برای جهت خریداری خودروهای باکیفیت را ترغیب خواهد نمود. چه بسا امنیت در رانندگی ورعایت حقوق امنیت هریک از سرنشینان خودروبایددرالویت فعالیت شرکت ها و مهندسین و طراحان خودرو سازی لحاظ گردد.
قوانین حرکت در فیزیک
درقوانین فیزیک هنگامی که جسمی درثانیه با سرعتی به سمت جلو حرکت می کند تمامی اجسام موجود درون آن نیز به همان سرعت به سمت جلو در حرکت می باشند.اما هنگامی که براثرپیش آمدی از جمله برخورد به یک جسمی دیگر و یا توقف ناگهانی و ترمز که به صورت سریع عکسالعمل انجام شودوخودرو متوقف گردد اما هم چنان اجسام درون خودرو و سرنشینان خودرو تمایل دارند که با همان سرعت اولیه به مسیر خود ادامه دهند. لذا هنگام برخورد خودرو باجسمی سخت سبب عمقکردایربگ خودروشده و از حرکت به سمت جلو داشبورد و فرمان خودرو پیشگیری نموده و لذا با ایجاد فضایی که ایربگ خودرو می باشد مانع اصابت سر به فرمان و داشبورد خودرو وپرت شدگی فرد به سمت جلو شده و به آرامی سرعت را به صفر می رساند.ومانع ایجاد آسیب های جدی درسرو گردن فرد می گردد.
ایربگ یا کیسه هوا چیست
ایربگ کیسه هوا بالشتکی اضطراری است که در مواقع ضروری با سرعت کسری از ثانیه پر از هوا شده و مانع از اصابت سر سایر قسمتهای بدن به بدنه و قسمتهای سخت اتومبیل میگردد این قطعه بعد از کمربند ایمنی جز دومین سیستم محافظت سرنشینان خودرو تعبیه گردیده است لذا در مواقع ضروری باعث حفاظت از جان سرنشینان خودرو میگردد. در سال ۱۹۹۸ زمان ایمنی جادهای آمریکا با تصویب قانونی استفاده از کیسه هوا را در تمامی خودروها ملزم دانست و سپس پس از گزارشات حاصله بر اساس آمار جهانی استفاده از ایربگ خودرو میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات را تا میزان زیادی کاهش داد به نحوی که این میزان تا ۶۳ درصد اعلام شد.
اهمیت وجود ایربگ (کیسه هوای )
بر اساس قانونهای تصویب شده جادهای در آمریکا در سال ۱۹۹۱ استفاده از کمربند ایمنی برای سرنشینان پشتی خودرو نیز الزامی بود اما هم اکنون با توجه به افزایش تکنولوژی و کیفیت و بهبود عملکرد خودروها علاوه بر تعبیه ایربگخودرو برای سرنشینان جلوی خودرو که مانع برخورد سر و گردن به فرمان و داشبورد میگردد. سبب کاهش نیروی وارده به اندامهای حساسی همچون سر و گردن شده و نیروی وارد شده از سمت قطعات خودرو و بدن به یکدیگر را به صورت یکسان پخش نموده وسبب کاهش ضربه وارده به بدن افراد میگردد. و البته این سیستم در خودروها برای سرنشینان کابین عقب خودرو نیز وجود دارد و سبب جلوگیری از برخورد سر و اندامهای حیاتی به قسمت جلو و از پهلو به در و شیشهها میگردد.
اجزای سازنده کیسه هوا
سیستم ایربگ یک محفظه کوچکی است که در قسمتهای مختلف خودرو تعبیه شده و به تعداد کیسههای هوایی خودرو در آن محفظه ایربگ وجود دارد و هم اکنون به اجزای سازنده ایربک خواهیم پرداخت.
کیسهها
این سیستم در خودرو بیشتر در قسمتهای تعبیه میگردد و امکان برخورد بدن با آن ناحیهها وجود دارد و سبب کاهش آسیب وارد به سرنشینان کابین خودرو میگردد. از جنس پلیمر ساخته شده و همچنین جنس سطح آن از سیلیکون بوده که سبب پیشگیری از چسبیدن آن به یکدیگر هنگام جمع آوری آن میگردد. در گذشته ایربگها از پودر ذرت و گچ تارت ساخته میشدند همچنین عملکرد آن به گونهای بود که از آن فقط در قسمتهایی همچون فرمان درون داشبورد خودرو از آن استفاده میشد اما امروزه طراحی آن به نحوی صورت گرفته است که ایربگها درون صندلیهای پشتی و درهای خودرو تعبیه گردیده این کیسهها دارای منافذ ریزی بوده که پس از عملکرد به سرعت باد آن خالی شده و سبب خروج سرنشینان از درون خودرو میگردد.
حسگرهای کنترل
سنسورهای سیستم ایربگ خودرو به نوعی تعبیه گردیدند که با جمع آوری و انتقال اطلاعات موقعیت قطعات خودرو را به سیستم پردازش خودرو رسانده و در صورت بروز هرگونه تصادفی یا آسیبی به قطعات مختلف خودرو اطلاعاتی به سیستم پردازش خودرو رسیده و سبب عملکرد ایربگ میگردد.
محل قرارگیری حسگرهای کنترل
سنسورها با تعداد مختلف درون خودروها تعبیه گردیده است اما معمولاً در خودروهای ایربگ دار دو سنسور در دو طرف اکسل درنزدیکی چرخها کار گذاشته شده است. و در برخی نیز حسگرها در درها سقف یا بخشهای دیگری قرار داده شدهاند که این حسگرها اطلاعات را به سیستم واحد کنترل مرکزی متصل میباشندو کامپیوتر خودرو با پردازش اطلاعات وقوع هرگونه تصادفی حادثهای را پیش بینی مینماید. هرچه تعداد سنسورها و محل قرارگیری آنها به قسمت حادثه و یا ضربه وارد نزدیکتر باشد. عمل واکنش سیستمهای ایربک سریعتر خواهد بود.
سیستم باد کننده ایربگ
سیستم باد کننده ایربک خودرو یه ژنراتور تولید گاز کوچک میباشد که دارای یک جرقه زن مقداری سوخت میباشد. سیستم جرقه زن دارای خازنهای پری است که در مواقع ضروری سبب اشتعال سوخت و عملکرد ایربگ میگردد همچنین این سیستم باد کننده خودرو به قسمت کنترل مرکزی خودرو متصل بوده در صورت دریافت سیگنالهای لازم سبب ایجاد جرقه الکترونیکی و اشتعال سوخت میگردد. سوخت سیستم ایربگ خودرو از سدیم آزیدو نیترات پتاسیم جامد میباشد که در صورت اشتعال تبدیل به گازنیتروژن میگردد. این عملکرد در هنگام وقوع حادثه در کسری از صدم ثانیه پیش میآید. سیستم ایربگ دارای یک سیستم پایشدرواحدکنترل مرکزی خودرو و چراغ هشدار می باشد این چراغ در میانه جلوی داشبورد قرار دارد و در صورت بروز هرگونه نقص و یا خرابی چراغ هشدار روشن میگردد برای حفظ عملکرد ایربگ توجه به این چراغ الزامی و حائز اهمیت میباشد.
بررسی نحوه عملکرد ایربگ ماشین
عملکرد کیسه هوای خودرو در اکثر وسایل نقلیه با همکاری یک سیستم الکترونیکی و یک ژنراتور گازی انجام میپذیرد معمولا برای پر شدن ایربگها از ترکیبات شیمیایی مانند گازآزید سدیم استفاده میگردد گاز آزید سدیم فشار پر شدن کیسه هوا را به سرعت زیادی افزایش میدهد. البته این گاز سمی بوده و پس از عملکرد به سرعت بهسدیم و نیتروژن تجزیه میگردد. سیستم کنترل الکترونیکی خودرو با جمع آوری اطلاعات از سنسورهای کار گذاشته شده در قسمتهای متفاوت خودرو و همچنین دریافت و پردازش آن در کامپیوتر خودرو فرمان عمل کردن ایربگ را صادر مینماید. و پس از عملکرد آن به دلیل وجود منافذیی که بر روی ایربگ موجود میباشد سبب تخلیه سریع ایربگ شده و فضای لازم برای خروج سرنشینان از درون خودرو فراهم میگردد. البته میزان ضربه وارده از ایربگ به اندام سرنشینان خودرو همچون ضربات وارده از یک بوکسور به سر و گردن شینان و گاهی حتی منجر به سوت کشیدن گوشها میگردد اما در عین حال امنیت افراد را تامین میگردد. و البته گاهی نیز این سیستم به دلیل ضربات کم وارده به خودرو عمل نمیکند.
انواع کیسه هوا
1 کیسه هوای سرنشینان جلو
2 کیسه هوای جانبی
3 کیسه هوای پردهای
4کیسه هوای زانویی
5 کیسه هوای وسط
6 کیسه هوای عابر
7 کیسه هوای کمربندی
آیا ایربگ خودرو خطرناک میباشد
مزایای استفاده از ایربگ خود را بسیار بیشتر از معایب آن میباشد چرا که استفاده از سیستم ایربگ خودرو تا میزان زیادی از مرگ و میرهای حوادث رانندگی را کاهش داده است البته حد استاندارد ایربک خودرو و کاهش میزان آسیب وارد به سرنشینان به گونهای است که میبایست افراد حتماً از کمربند ایمنی استفاده نمایند تا مانع پرت شدگی شدید به سمت فرمان و داشبورد ماشین گردد البته هنگام استفاده نکردن از کمربند ایمنی یا قرار گرفتن کودکان در صندلی جلوی خودرو از غیر فعال بودن ایربگ جهت کاهش آسیب اطمینان حاصل نمایید.
آیا ایربگ خودرو به صورت خودکار غیر فعال و خاموش میگردد
مانند تمام سیستمهای خودرو ایربگ خودرو نیز میتواند به دلیل خرابی و عمل نکردن هر یک از قطعات موجود و سنسورهای درون خودرو سبب عمل نکردن ایربگ در مواقع ضروری میگردد بنابراین برای اطمینان از عمل کردن ایربگ حتماً به چراغ ایربگ و اطمینان از روشن بودن آن دقت نمایید.
رعایت این نکات سبب کاهش آسیب وارده از ایربک خودرو میگردد
با وجود تمامی مزایایی که این سیستم دارا میباشد دارای نواقصی نیز میباشد که مهندسین خودرو در صدد کاهش آسیبهای احتمالی وارده از سوی ایربک خودرو میباشند بنابراین با استفاده از رعایت سری از نکات اصولی میتوان آسیب وارد را به حداقل ممکن رساند
1 رعایت فاصله ایمنی
باید برای عملکرد صحیح و کاهش آسیبهای وارده به سرنشینان خودرو فاصله میان داشبورد و فرمان با افراد حدود ۲۵ سانتیمتر باشد در صورتی که این فاصله کمتر از این میزان باشد آسیبهای جبران ناپذیری به اندام افراد وارد میگردد بنابراین برای تنظیم صحیح عملکرد ایربگ حتماً فاصله میان صندلی و ایربگ را لحاظ نمایید و در صورت نیاز مقداری صندلیها را به عقب هدایت نمایید تا فاصله استاندارد تنظیم گردد.
2 اطمینان از تنظیمات صحیح محل قرارگیری ایربگ
تنظیمات صحیح ایربگ در کارخانهها با حساسیت بسیار زیادی صورت میگیرد هرگونه عمل نکردن و یا ایرادی در سیستم ایربگ میتواند برای سرنشینان خود را حادثه آفرین باشد.
3 عدم وجود مانع میان سرنشینان خودرو و ایربگ
در هنگام نشستن در قسمت جلوی خودرو از در آغوش گرفتن اجسام و یا حیوانات و یا کودکان اجتناب نمایید زیرا عملکرد ایربگ در این موارد کارایی خود را از دست میدهد سبب آسیب شدیدتری به بدن شما میگردد
4 قرارگیری صحیح دستها روی فرمان
در هنگام رانندگی تا حد امکان سعی کنید به صورت صحیح و اصولی فرمان را در دست بگیرید و از گرفتن فرمان از ناحیه داخلیان خودداری نمایید زیرا سبب آسیبهای جبران ناپذیری به دست شما میگردد.
5 عدم سوار کردن کودکان در صندلی جلو
همانطور که استفاده از این سیستم برای بزرگسالان سبب افزایش ایمنی و کاهش مرگ و میر آنان میگردد اما این سیستم برای خردسالان و یا کودکان طراحی نشده و به نوعی که ضربات وارده از این ایر بگها میتوان برای کودکان کشنده و مرگ آور باشد و صدمات جبران ناپذیر را بر آنان وارد نماید.
6 تنظیم صحیح فرمان
با توجه به نوع فرمان تعبیه شده در خودرو در صورت تلسکوپی بودن فرمان به نوعی آن را تنظیم نمایید که ایربگ در صورت باز شدن در قسمت سینه راننده عمل نماید
7 قرار ندادن اشیای خطرناک در داشبورد
از قرار دادن هرگونه وسایل تزیینی و یا وسایل نوک تیز در قسمت داشبورد خودرو جلوگیری نمایید زیرا عملکرد ایربگ سبب پرت شدن هر نوع وسیلهای و ایجاد خطر برای سرنشینان خودرومی گردد.
8 استفاده از کمربند ایمنی
در خودروهایی دارای ایربگ استفاده از کمربند ایمنی بسیار ملزمتر از سایر خودرو میباشد زیرا عدم استفاده از کمربند ایمنی سبب افزایش آسیب وارده به بدن افراد میگردد و همینطور پایین بودن وزن و یا کوچک بودن فرد موجود در خودرو به دلیل سرعت عملکرد ایربگ سبب پرت شدن آن فرد به خارج از خودرو میگردد
با توجه به مقاله موجود میتوانیم از میزان مزایای استفاده از ایربگ نسبت به معایب آن اطمینان حاصل نماییم و این را نیز در نظر بگیرید که استفاده از این سیستم سبب افزایش ایمنی شما در هنگام رانندگی میگردد.