دسته‌بندی نشده

جلوبندی خودرو1402

جلوبندی خودرو به مجموعه‌ای از قطعات به هم متصل شده در قسمت پیشین ماشین است که سبب حفظ تعادل خودرو هندولینگ خودرو می‌گردد و او وظیفه هوندلینگ و تعلیق خودرو در دست‌اندازها و پیچ‌ها بر عهده دارد سبب تنظیم حرکت محور چرخ‌ها و سایر قسمت‌های خودرو می‌گردد. جلوبندی خودرو یکی از مهم‌ترین تم‌های تعلیق و هاندلینگ خودرو می‌باشد در صورت خرابی و یا هرگونه مشکل و خروج از حالت استاندارد و صحیح جلوبندی خودرو سبب ایجاد خسارت جانی و مالی بسیاری می‌گردد.به قسمت پیشین و جلویی در سیستم تعلیق و هندلینگ خودرو جلوبندی و به سیستم پسین و عقب خودرو عقب بندی گفته می شود .

سیستم تعلیق خودرو
جلوبندی به مجموعه ای از قطعات گفته می شود که در قسمت پیشین خودرو سببحفظ تعادل سیستم تعلیق می گردد.

اجزاوقطعات جلوبندی خودرو

۱:اکسل

۲:بوش جلوبندی

۳:دسته موتور

۴:توپی سرکمک

۵:رام

۶:فنر

۷:کمک فنر

۸:سیبک ها

۹:سیستم فرمان

۱۰:سیستم تعلیق

۱۱:سگ دست

۱۲:شغال دست

۱۳:طبق

۱۴:میله موج گیر یا میل تعادل

۱۵:سیبک مفصلی

۱۶:گردگیری

اکسل چیست و علایم خرابی اکسل

اکسل یکی از قطعات ثابت خودرو محسوب می‌شود که به عنوان یک محور مرکزی برای نصب و چرخ‌ها به بدنه کاربرد دارد.اکسل به کمک یک چرخ دنده یا بوش به درون سوراخ چرخ دنده ها نصب می شودوثابت درجای خود نگه داشته می شودتت به وسیله چرخ یا دنده بتواند دور آن چرخ داشته و حرکت کند.

وعلایم خرابی اکسل کج شدن لاستیک ها و بیرون زدگی ظاهری بخشی از لاستیک به بیرون خودرو

بوش جلوبندی

بوش جلوبندی وظیفه اتصال قطعات مختلف دراین سیستم را به سیستم تعلیق خودرو برعهده دارد.کاربرد اصلی بوش سبب حرکت سیبک ها درجهات مختلف می گردد. و سبب کاهش ایجاد نویز و لرزش ها و جذب و دفع مقداری از ضربات وارده هنگام حرکت به سمت داخل کابین راننده به دلیل خاصیت لاستیکی این قطعه ودر بعضی قطعات همچون مفاصل بدن ما که وظیفه اتصال و راحتی حرکت را برعهده دارد

علایم خرابی بوش جلوبندی

1: فرمان ارتعاشی و لرزشی

2:فرمان سرگردان

۳:ساییدگی ناهموار در قسمت های مختلف لاستیک کم و زیاد بودن میزان ساییدگی لاستیک

4:ترمز ناپایدار خودرو وعدم تعادل در ترمز

۵: صدای کوبیدن و ضربه وتق تق کردن

دسته‌موتور

وظیفه این قطعه حفظ تعادل در خودرو و تحمل وزن موتور خودرو ودفع ضربات متعدد وارده به خودرو می باشد.

انواع دسته موتور شامل: دسته موتور مکانیکی و یاپلاستیکی ،دسته موتور الاستومری،ودسته موتور هیدرولیکی و دسته موتورکنترلی می باشد.

علایم خرابی دسته موتور

ازعلایم خرابی این قطعه می توان به نوع کارکردن موتور خودرو و افزایش لرزش ها درخودروی می گردد.وهمین طور در هنگام حرکت در ناهمواری ها و جاده های خاکی و دست اندازها سبب لرزش و ایجاد سروصدا می گردد.

توپی سر کمک

ازاجزای مهم سیستم تعلیق می باشد و در قسمت بالایی کمک فنر نصب شده ویک در سمت کمک فنر راست و دیگری در سمت کمک فنر چپ نصب می گرددواگر این قطعه به هر دلیلی نصب نگردد و یاآسیب ببیند سبب انتقال تمام ضربات به داخل کابین راننده می گردد.ورانندگی در مسیرهای ناهموار و پرپیچ سبب آسیب و خرابی این قطعه می باشد

علایم خرابی توپی سرکمک

صدای کوبیدگی در هنگام برگشت فرمان و به لرزه آمدن فرمان خودرو می گردد.

رام

ازقطعات مهم در جلوبندی خودرو که به شاسی ماشین متصل می باشد و سپس بر روی آن دسته موتور نصب می گردد.ودیگر قطعات جلوبندی به وسیله رام به اتاق متصل می گردداین قطعه فلزی بوده و قسمت چپ و راسته خودرو رابه یکدیگر وصل می کندو همین طور سبب نگه داشته شدن موتور و گیربکس درخودرو می گردد.

علایم خرابی رام خودرو

۱:لرزش فرمان

۲:صدادرقسمت جلوبندی هنگام عبور در ناهمواری

۳:منحرف شدن خودرو در رانندگی

فنرخودرو

فنرها و کمک فنرها در کنار یکدیگر از اجزای اصلی سیستم تعلیق خودرو به حساب می‌آیند. و آن دو در کنار یکدیگر یه سیستم بسیار کارآمد را تشکیل می‌دهند. و ارتعاشات حاصل از جاده‌های ناهموار را جذب نموده و مانع انتقال آن به کابین راننده جلوبندی و سایر قطعات خودرو می‌گردد. و همینطور سبب تنظیم ارتفاع خودرو و مانع برخورد کف خودرو با سطح زمین می‌گردد.

و در انواع فنر مارپیچی و فنر شمشی و فنر پیچشی و فنر پنوماتیکی موجود می‌باشد. که هر یک در قسمتی از خودرو وظیفه خود را انجام می‌دهد.

علائم خرابی فنر و کمک فنر خودرو

۱: ساییدگی غیر طبیعی لاستیک‌ها

۲: تغییر شکل کمک فنرها

۳: نشتی سیالات روغنی در کمک فنرها

۴: تکان‌ها و ضربات غیر عادی در خودرو

۵: رقصیدن و لرزش چرخ‌ها به چپ و راست هنگام حرکت

۶: کشیده شدن خودرو به یک جهت

۷: شنیده شدن صدای تقه هنگام عبور از دست انداز جاده‌های ناهموار

۸: تست کمک فنرها در مراکز تعمیرکاری خودرو

در صورت مواجهه با هرگونه از این علایم شما می‌توانید با مراجعه به تعمیرگاه و یا متخصص خودرو نسبت به تعمیر و رفع هرگونه ایراد در خودرو اقدام نمایید. و سبب پیشگیری از ایجاد حادثه یا خسارت‌های بیشتر به خودروی خود گردید.

سیبک ها

سیبک‌ها یکی از قطعات مهم در سیستم فرمان تعلیق خودرو می‌باشد یکی از قطعات مهم در انتقال نیرو از سیستم گرمایشی وسیستم مکانیکی و حرکتی می‌گردد. سیبک همانند یک گوی فلزی می‌باشد که یک بازوی به آن متصل می‌باشد. این گوی فلزی درون محفظه فولادی مانند قرار دارد که اطراف آن نیز با لاستیک پوشیده شده و حرکت دورانی درون این قسمت صورت می‌گیرد. و حرکت رفت و برگشت قطعه‌ای که در قسمت بالای بازوی سیبک قرار دارد سبب ایجاد حرکت دورانی در سیبک می‌گردد. سیبک سبب اتصال چرخ‌ها به سیستم تعلیق و چرخیدن ‌ چرخ ها می‌شود. حرکت در هر جهتی توسط سیبک‌ها از فرمان به لاستیک‌ها منتقل می‌گردد.

علائم خرابی سیبک‌ها

۱:لقی بیش از حد و سفت شدن فرمان

۲: عدم فرمان پذیری خودرو و کشیده شدن فرمان به یک سمت به خصوص هنگام دور زدن و یا عبور از ‌ها و دست‌اندازها

۳: خلاصی و عدم فرمان‌پذیری خودرو و لرزش فرمان هنگام رانندگی کردن

۴:انحراف خودرو از مسیر مستقیم به هر سمت و سویی

۵: صدای غیر طبیعی هنگام عبور از دست‌اندازها

۶: عدم بازگشت فرمان به وضعیت و حالت اول هنگام دور زدن و تغییر جهت

مواردی از جمله زنگ زدگی خوردگی و هرز شدن و پارگی گردگیر سیبک‌ها از مهمترین دلایل خرابی سیبک‌ها می‌باشند.

سیستم فرمان

از سیستم فرمان برای تغییر جهت خودرو استفاده می‌شود در این سیستم نیروی دورانی فرمان به نیروی ی بر روی چرخ‌ها تبدیل می‌شود و سبب یر در زاویه و جهت لاستیک‌ها در هنگام حرکت می گردد. و نیروی اولیه در هنگام کار کردن وبه حرکت درآوردن این سیستم توسط دستان راننده به خودرو منتقل می‌شود.

از اجزای این سیستم می‌توان به:

1: غربیلک فرمان

۲: ستون فرمان

۳: جعبه فرمان

۴: پیتمن

۵: میله درگ

۶: شغال دست و سگ دست

علائم خرابی سیستم فرمان

۱: خلاصی زیاد فرمان هیدرولیک و روغن ریزی در قسمت‌های هیدرولیک خودرو

۲: لقی جعبه فرمان خودرو

۳: سفت فرمان خودرو و عدم فرمان‌پذیر

۴: ایجاد غیرطبیعی صدا در هنگام کار کردن در جای خودرو یا در هنگام چرخاندن فرمان خودرو به سمت چپ یا راست

۵: ایجاد سفت شدگی در قسمت غربیلک فرمان خودر

۶: کشیدگی در هنگام استفاده از سیستم ترمز

۷: لرزش زیاد در قسمت لاستیک‌های پیشین خودرو

۸: لرزش شدید لاستیک‌های خودرو در هنگام حرکت با سرعت‌های خیلی زیاد و یا خیلی کم

مشاهده هرگونه از این علائم می‌تواند دلیل مناسبی برای مراجعه خودرو جهت ارائه سرویس می‌باشد.

سیستم تعلیق

بین بدنه خودرو و چرخ‌های آن قطعاتی وجود دارد در کنار یکدیگر سیستمی را تشکیل می‌دهند که سیستم تعلیق نامگذاری می‌شود سیستم تعلیق در انواع خودروها با توجه به کارایی آن متفاوت می‌باشد. وظیفه سیستم تعلیق در خودرو چسبیدن حداکثر میزان اتصال لاستیک‌ها به سطح جاده می‌باشد.

مثلاً در خودروهای مسابقه‌ای که بیشتر کارایی آن مهمتر است در سیستم تعلیق خشک استفاده می‌شود زیرا سبب اتصال بیشتر خودرو به دلیل وجود فنرهای سفت و خشک به سطح جاده می‌گردد و مانع از چپ شدن و بهبود عملکرد در مسیرهای پرپیچ و خم می‌گردد. مهمترین عملکرد سیستم تعلیق در خودرو ایجاد حداکثر اصطکاک دربین لاستیک‌های خودرو،و و سطح جاده می‌باشد و همچنین سبب کاهش انتقال ضربات و ارتعاشات وارد شده به کابین راننده و بهبود رانندگی و کیفیت آن می گردد.

از مهمترین اجزای سیستم تعلیق می‌توان به بوش و بازوها و کمک فنرها اشاره نمود

علائم خرابی سیستم تعلیق

از علائم خرابی و ناکارآمدی سیستم تعلیق می‌توان به موارد زیر اشاره نمود

نزدیک شدن کف خودرو به سطح زمین و شنیده شدن صدایی زیاد هنگام عبور از روی دست اندازها موانع جاده‌های ناهموار و عدم فرمان‌پذیری خودرو در هنگام عبور از پیچ‌ها و گرایش خودرو به سمت داخل پیچ هنگام دور زدن و هنگام ترمز سبب ایجاد جهشی در خودرو به سمت جلو می‌گردد.

سگ دست

یکی از اجزای اصلی سیستم چرخ خودرو که وزن اتاق و بدنه را به زمین و چرخ‌ها منتقل می‌کند. روی محور فرمان که اکسل و سیبک وجود دارد نیز نصب می‌شود. شما برای تهیه سگ دست‌ها می‌توانید با توجه به نوع خودروی خود اقدام نمایید زیرا که سگ دست‌ها انواع متفاوتی دارد و با توجه به نوع خودرو شما متفاوت می‌باشد سگ دست چرخ‌های جلو و سگ دست چرخ‌های عقب با یکدیگر متفاوت می‌باشد زیرا سگ دست چرخ های های جلو به دلیل فرمان پذیری از سیستم فرمان سبب زاویه دادن به چرخ‌ها هنگام حرکت می‌گردد و سگ دست‌های چرخ های عقب خودرو ثابت بوده

علائم خرابی سگ دست‌ها

از قطعات کم استهلاک خودرو می‌باشد از جنس فلزی به نام چدن مقاومت نسبت مناسبی دارد.در هنگام تصادفات شدید و ضربات وارد شده به خودرو دچار آسیب می‌شود آسیب دیدگی سگ دست‌ها بر روی زاویه چرخ‌ها تاثیر می‌گذارد و هنگام حرکت خودرو به یک جهت تمایل بیشتری پیدا کرده و همچنین سبب آسیب رسیدن به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو از جمله طبق‌ها و فنرها می‌گردد.

شغال دست

این قطعه به سگ دست کمک کرده تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد. از جمله وظایف شغال دست می‌توان به اتصال قطعاتی مانند سیبک فرمان میل فرمان و میل کمک به سگ دست می‌باشد. جنس آن از نوع چدن است و در صورت شکستگی می بایست آن را تعویض نمود.

علائم خرابی شغال دست

از مهمترین قطعات در جلوبندی خودرو می‌باشد که در صورت خرابی مشکلات بسیار زیادی را بر روی خودرو و امنیت راننده به وجود می‌آورد. این قطعه سبب چرخیدن چرخ‌ها بر محور اصلی و همینطور نگه داشتن قطعات را بر عهده دارد. ازهم‌ترین علائم خرابی این قطعه می‌توان به کاهش قدرت هدایت خودرو و عدم فرمان‌پذیری از فرمان خودرو می‌گردد. انحراف چرخ‌ها به یک سمت در هنگام حرکت و خروج از محور اصلی و ایجاد صدای تق و تق ودیگر علایم خرابی شغال دست می‌باشد.

طبق

سیستم تعلیق در خودرو یکی از اجزای جدای ناپذیراز عملکرد صحیح خودرو می‌باشد. چرا که در این سیستم به دلیل متحرک بودن و حرکت در مسیرهای طولی عرضی و دورانی این قطعات ضرباتی که هنگام حرکت از جاده به درون خودرو وارد می‌شود را جذب می‌کند.ودرنتسجه مانع ضربه به شاسی خودرو می گردند.طبق خودرو قطعه ای از جنس فلز می باشد که سبب ایجاد اتصال بین شاسی و سیستم تعلیق می گردد.این قطعه دردوسر خود دارای بوش‌های محوری می‌باشد از یک سمت به شاسی و از سمت دیگر به سیستم تعلیق متصل باشد و وظیفه دیگر طبق دفع نیروهای عرضی وارده از جاده و جلوگیری از انتقال آن ضرباتبه شاسی می باشد.

در کل وظیفه طبق بهبود رانندگی درمسیر جاده‌های ناهموار می‌باشد. در خودروهای معمولی یک طبق و در خودروهای شاسی و کامیون ها ازدوطبق استفاده شده تا مانع ورود ضربات وارده به کابین راننده شود.طبق ازدومحور و یک راس ساخته شده که هر قسمت آن از بوش های لاستیکی ساخته شده که به نام بوش طبق شناخته می شوند .درسمت دیگر راس طبق قرار دارد که از طریق سیبک هاسبه سیستم تعلیق متصل می شود.

وودرامتداد آن طبق به سگ دست و میله موج گیر متصل می شود جنس این قطعه از فولاد و چدن و آ لومینیوم می باشد تعداد طبق ها در خودروها متفاوت بوده و به مواردی از جمله نوع سیستم تعلیق ماشین و محل قرار گیری محور محرک خودرو و سیستم دیفرانسیل خودرو و نوع سیستم تعلیق خودرومرتبط می باشد.

علائم خرابی طبق خودرو

ایجاد خرابی در این قطعه سبب ایجاد کاهش کنترل خودرو و رانندگی پرخطر درآن می باشد از نشانه‌های خرابی این قطعه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

شنیدن صداهای تقه مانند هنگام عبور ازدست انداز ها

شنیدن صدای ضرب مانند هنگام چرخش چرخ‌ها یا چرخاندن فرمان

بروز لرزش در فرمان خودرو در سرعت‌های کم یا زیاد

کج شدن طبق

پارگی یا ساییدگی بوش‌های طبق

انحراف شدید زاویه کمبر و کستر چرخ‌ها و عدم یک جهت بودن آنها

پارگی گردگیر سیبک یا تغییر در ظاهر آن

از دلایل بسیار واضح در خرابی این قطعه می‌باشند.

میله موج گیر میل تعادل

میله تعادل موج‌گیری در بیشتر موارد برای افزایش تعادل خودرو و جلوگیری از چپه شدن آن در خودرو استفاده می‌شود این قطعه میل فولادی که در دو سر دارای بوش بوده و غالباً بین دو چرخ یک محور قرار دارد و اصطلاحاً دو چرخ را به هم وصل می‌کند

علائم خرابی میله موج‌گیری میل تعادل

عملکرد کند وسیله نقلیه

صدای تند و پشت هم زیر ماشین می‌آید

صدای تق تق و لقی از زیر خودرو

سیبک مفصلی

سیبک مفصل یا قرقره فرمان برای اتصال جعبه فرمان به سیبک فرمان استفاده می‌شود چون یک سر قرقره‌ای به فرمان و جعبه فرمان منتصل می‌کند به همین علت نام آن بازوی فرمان می‌گویند وظیفه این قرقره فرمان انتقال نیروی کششی از جعبه فرمان به سیبک فرمان دارد و همچنین در جعبه فرمان انسجام شده است

علائم خرابی قرقره فرمان یا همان سیبک مفصلی

فرمان پذیری ماشین دچار مشکل می‌شود

هنگام عبور از روی دست‌اندازهای ماشین تکان‌های شدیدی می‌خورد صداهایی شنیده می‌شود به ضربه‌ای هم به فرمان می‌خورد

باعث لاستیک سایه غیر عادی در ماشین می‌شود

جلوبندی خودرو چگونه کار می‌کند؟

جلوبندی خودرو شامل اجزایی مثل فنر کمک فنر بوش سیبک طبق‌ها تشکیل شده و وظایف گوناگونی دارند و وظایفشان متفاوت است.

یکی از عواملی که بر هم زننده آرامش خودرو است منتقل شدن ضرباتی که ناشی از ارتعاش است.

این ارتعاش‌ها می‌توانند خارجی باشند در اثر عبور از مسیرهای ناهموار و نامناسب یا در اثر ترمز ناگهانی به وجود بیاید و برای رفع این مشکل مهندسان و طراحان خودرو سیستم تعلیق برای خودرو به کار برده‌اند

امروز از سیستم تعلیق در ماشین‌ها استفاده می‌شود اما جای بهتر شدن این سیستم وجود دارد تا کیفیت و رفاه را بیشتر کند.

سیستم تعلیق یا جلوبندی خودرو اجزای مختلفی دارد که هر کدام کار متفاوتی را انجام می‌دهند:

فنرها

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش سیستم تعلیق و جلوبندی فنرها هستند یعنی در واقع ضربات و ارتعاشاتی که به خودرو وارد می‌شود توسط این فنرها جذب می‌شود

فنرها دارای انواع لول و فنر پیچی می‌باشد

فنر لول

این فنر از پیچیدن یک میله با مقطع دایره به دور یک استوانه تشکیل می‌شود

فنر تخت

این فنر به صورت شمش های فلز انعطاف پذیری ساخته شده است تعدادی از این فنرها در اندازه‌های مختلف روبروی یکدیگر و روی هم قرار دارند در سیستم تعلیق نصب شده‌اند از فنرهای تخت در چرخ‌های عقب استفاده می‌شود

فنر پیچی

این نوع فنر خاصیت پیچش و گشتاور پیچشی دارد و از یک میله با خاصیت پیچشی انعطافی تشکیل می‌شود که ضربات وارد شده به چرخ از طریق این پیچش به حرکت نوسانی فنر تبدیل می‌شود این نوع فنر در چرخ‌های عقب استفاده می‌شود

کمک فنر

ضربات وارد شده به چرخ از طرف مسیر به فنرها منتقل می‌شود و ضربات وارد شده به فنر فنر را دچار نفسان می‌کند این نوسان‌ها به دلیل خاصیت ذاتی فنر تا مدت زمانی ادامه پیدا می‌کنند به همین دلیل برای کنترل این نوسان‌ها کمک فنر برای خودرو تعبیه شده است.

بوش وسیبک

در سیستم تعلیق خودرو نیاز به اتصالات محکمی داریم برای همین سیستم به طور مستقیم ضربات وارد می‌شود برای این منظور از اتصالی به نام سیبک استفاده می‌شود یک گوی فلزی است که دورانی حرکت میکند

در اتصال با تب‌ها به چرخ چرخ و یا اتصال فرمان استفاده می‌شود گوش‌ها کاربردی شبیه سیبک‌ها دارند تفاوتشان در این است که آنها امکان حرکت دورانی ممکن بوده و این‌ها فقط حرکت چرخشی در یک جهت را دارند.

طبق

بازوهایی هستند برای سیستم تعلیق که به شاسی خودرو متصل هستند و به چرخ خودرو از طریق بوش‌ها متصل می‌شوند

دو نوع سیستم تعلیق وجود دارد تعلیق مک فریون و سیستم تعلیق دوجناقی:

انواع سیستم تعلیق

دونوع هستند

سیستم تعلیق مک فرسون

این سیستم یکی از پرکاربردترین سیستم‌های تعلیق در خودروها می‌باشد توسط شخصی با همین نام در شرکت جنرال موتورز ابداع شده سیستم تعلیق از طریق بوش به شاسی با اتصال به گوی و کاسه سیبک به چرخ متصل می‌شود و همچنین فنر و کمک فنر در قسمت بالایی چرخ متصلند.

سیستم تعلیق دوجناقی

در این سیستم تعلیق فنر و کمک فنر بین دو طبق بالایی و عضو سلب پایینی قرار می‌گیرند و در این مورد اتصال طبخ‌ها به مجموعه چرخ با اتصال گوی و کاسه سی برگ و اتصال آنها به شاسی خودرو از بوش صورت می‌گیرد

سیستم فنربندی در چرخ‌های عقب از چند فنر تقخت لول پیچی و کمک فنر استفاده شده و به کمک چند بازوی بوش اتصل می‌شود و از پیچیدگی آن از سیستم تعلیق استفاده می‌شود و در چرخ‌های جلو بسیار کمتر است چون در چرخ‌های عقب نیاز بیشتری به اتصال بازوی فرمانی خودرو نمی‌باشد.

نحوه عیب یابی جلوبندی خودرو

برای عیب یابی جلوبندی خودرو باید آن را به طور بنابراین باید پیش یک مکانیک حرفه‌ای بروید تا از وجود مشکل در جلوبندی خود اطلاع پیدا کنید.

۱_انجام تست پرش

قبل از شروع تست ماشین را پارک کنید و آن را به سمت بالا و پایین فشار دهید و بعد رهاش کنید با این حرکت در طی دو پرش تثبیت شده باید ماشین متوقف شود ولی اگر این تکان‌ها ادامه یابد فنر یا کمک فنر نیاز به تعویض دارد یا به گونه‌ای سیستم تعلیق دچار مشکل است.

۲_بررسی میزان سایش لاستیک‌ها

ماشین را روی یک سطح صاف و یکنواخت با ترمز دستی ثابت کنید آن را با گیره چرخ در اطراف تایرهای عقب محکم کنید و بعد با استفاده از جک دستی جلوی ماشین را بالا بدهید حال به لاستیک‌ها نگاه کنید زیرا سایش ناهموار لاستیک‌ها می‌تواند از بروز مشکل در جلوبندی اطلاع دهد

۳_دقت به شل بودن چرخ‌ها

با گرفتن سمت چپ و راست و تلاش برای تکان دادن چرخ‌ها از نظر شل بودن آنها آنها را بررسی کنید و بعد چرخ‌ها را از بالا به پایین بگیرید و دوباره آنها را تکان دهید چرخ‌ها باید بی‌صدا و محکم باشد اگر صدا و حرکتی دیدید نشانه فرسودگی میله‌های اتصال است برای مشاهده دقیق نیازمند هستید که چرخ‌های خودروی‌تان را باز کنید و آن را چک کنید.

۴_چک لرزش مفاصل توپی

مفاصل توپی را از بالا به پایین نگاه کنید تا خرابی نداشته باشد این اتصالات کروی شکل با میله حرکت می‌کند ببینید که آیا می‌لرزد یا نه اگر متوجه لرزش شدید آن شدید باید بدانید که مقداری خوردگی وجود دارد و باید آن را تعویض کنید.

۵_حرکت دادن میله

میله را گرفته و تکان بدهید تا ببینید آیا حرکت اضافی می‌کند یا خیر ممکن است در انتهای داخلی یا بیرونی میله بخش مقدار بازی وجود داشته باشد که لازم است ترک خوردگی و پارگی آن چک شود

۶_بررسی نشتی روغن هیدرولیک فرمان

به سیستم مرکزی نگاه کنید اگر نشانه‌هایی از نشته وجود داشته باشد این روغن هیدرولیک بوده که رنگ نارنجی و بوی سوختگی می‌دهد و اغلب بعد از این اتفاق نیازمند تعویض و تعمیر می‌باشد

نگاهی به پایه‌ها کمک فنر و فنر بیندازید اگر احساس کردید که دچار شکستگی شده و نشانه‌های غیر طبیعی دارد بهتر از آنها را تعویض کنید.

بررسی سیستم جلوبندی ماشین هر چند وقت یکبار ضروری می‌باشد؟

زمانی که هیچ کدوم از علائم خرابی را نداشته باشد نیازی به تعمیر آن و بررسی آن ندارد ولی در دوره سه ماهه به بررسی و چکاپ جلوبندی خود بپردازید زیرا عوامل و نشانه‌های خرابی را زودتر حس کنید و آنها را به سرعت تعمیر کنید.

جنس جلوبندی از چیست و تا چه حد مقاوم است؟

جنس جلوبندی از فولاد است و حالت ارتجاعی برای جذب لرزش‌ها و نیروهایی که به آن وارد می‌شود را دارد

قطعات جلوبندی باید بتوانند وزن خودرو و وزن نیرویی که به آن وارد می‌شود را تحمل کرده و مقاومت کنند و باید از جنس مواد خوبی استفاده شود اگر سیستمی را بسیار ارزان در نظر بگیرید بعد از گذشت ۶ ماه مشکلاتی برایش ایجاد می‌شود

جمع بندی

در موارد گفته شده علائم رایج خرابی و در مورد سیستم تعلیق و اجزای آن صحبت شد و موارد بسیار مهمی در آن ذکر شده است.امیدواریم که این مقاله برایتان مفید واقع شود

و بررسی و جدی گرفتن علائم و رسیدگی زود هنگام آن از بروز تمامی مشکلات از جمله تصادفات جلوگیری می‌کند.

سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *