اصطلاح ماشین بی رنگ وتمام رنگ ودور رنگ صافکاری 1402

صافکاری
تصادفات خطرناک که براثر حوادث و برخی ازرفتار های خطرناک ویا حواس پرتی سبب ایجاد برخی از حوادث شده و به خودروی شما آسیب می زند سبب معیوب شدن رنگ خودرو می شود.بنابراین یک سری از تعمیرکاران اقدام به صافکاری خودرو می نماین.

صافکاری
صافکاری به معنای ترمیم و ازبین بردن خط و خشی های افتاده روی اتومبیل می باشد .بنابراین ما با صافکاری می توانیم اثرات حوادثی و تصادفات رااز روی خودروی خود با استفاده از صافکاری از روی خودروی خود محو نماییم.بدنه ی خودروها از چندلایه فلز تشکیل شده است که ممکن است در اثر سوانح آسیب جزئی و یا کلی ببیند.وماباتوجه به مهارت صافکار ومیزان ضربه وارده به خودرو و ناحیه اصابت دیده می توانیم انتظار داشته باشیم تا خودرو تا چنددرصد به حالت اولیه خودبازگردد و ضربه ی وارده تا حدالامکان کمترین میزان خسارت وافت قیمت را به خودرویتان وارد نماید.

اصطلاح( بی رنگ )
اصطلاح بی رنگی خودرو درصافکاری یعنی صافکار میزان ضربه و خسارت وارد شده به خودرو را بررسی می نمایید تمام سعی خودرا نموده تا از طریق انواع روش های موجود قطعه آسیب دیده را بدون تعویض به صورت حالت اولیه خود درآورده که این البته سبب پیشگیری از افت قیمت خودرو می شودالبته این موضوع ارزش بس
یاری را داراست که دراثرحوادث به دنبال صافکاری بوده که کمترین میزان افت قیمت را برای ما سبب شود

اصطلاح (بارنگ) خودرو
گاهی اوقات ضربه واردشده به خودرو به قدری شدید بوده که درآن صافکار با هیچ وجه نمی تواند خودرا بی رنگ درآورده و رفع این مشکل مستلزم تعویض قطعه ی اصلی خودرو بوده و یا بعداز ترمیم نیاز به رنگ آمیزی مجدد داشته تا به حالت اولیه خود باز گردد.

اصطلاح (تمام رنگ)
حوادثی از جمله تصادفات شدید که سبب آسیب رسیدن به کل بدنه خودرو می شودکه صافکارحتی مجبور به تعویض قطعات و یا رنگ کردن کامل بدنه خودرو می شود و عواملی از جمله تابش شدید آفتاب و یا زنگ زدگی های شدید درمناطق مرطوب که سبب می شود ُبدنه خودرو آسیب های فراوانی ببیند(البته درمورد آفتاب سوختگی و زنگ زدگی میزان افت قیمت خودرو بسیار پایین تر از خودروی چپی است) و یا باتوجه به سلیقه ی شخصی مالک که بخواهد رنگ بدنه خودرو را به طور کامل تغییر دهد
که این مورد البته سبب ایجاد هزینه های سنگین صافکاری و نقاشی است .البته این کار مستلزم دریافت مجوز از نهادهای مربوطه است مجبور به رنگ زدن کامل بدنه خودرو شوند.دراین موارد خودرو بیشترین میزان افت قیمت را تجربه خواهد کرد.والبته بازار خریدو فروش خودروهای تمام رنگ بسیار محدود است

اصطلاح (دور رنگی )
اصطلاح دوررنگ به خودروهایی اطلاق می شود که اطراف و پیرامون آن ها براثرزدگی ،ساییدگی ، تابش نور و زنگ زدگی و……دورتا دور بدنه خودرو مورد رنگ آمیزی قرار گرفته و معمولا نقاطی مانند ستون ها ، کاپوت ،صندوق عقب سقف رنگ اولیه و فابریک خود را حفظ کند.این دسته از خودرو ها درصورت رنگ آمیزی با کیفیت آسیب ها و نقاط آسیب دیده را به خوبی محو می کند.البته از سویی به دلیل مناطق وسیع رنگ شدگی مسبب افت شدید قیمت خواهد شد

اصطلاح(چند لکه رنگ)
این اصطلاح درمورد خودروهایی صدق می کند که رنگ بدنه آن ها دراثر عواملی مانند خراشیدگی و یا ساییدگی و ضربات نسبتا خفیف آسیب دیده باشد که البته دراین موارد به دلیل این که مساحت قسمت های آسیب دیده اندک است و فرآیند رنگ آمیزی درنقاشی باروش قلم گیری انجام می پذیرددراین روش ابتدا میزان کمی رنگ از روی نمونه ی فابریک ساخته می شود و نقاش با رنگ جدید سطح مورد نظر را به وسیله ابزار های مخصوص خود رنگ آمیزی می کند .
بعداز خشک شدن لکه های رنگ شده فرآیند پولیش کاری نیز انجام می شود البته خودروهای یک لکه و یا چندلکه رنگ به دلیل کم بودن میزان مناطق رنگ شدگی خود کم ترین میزان افت قیمت را تجربه خواهند کرد.


رنگ شدگی وسیع دربرخی از قسمت های بدنه خودرو
این حالت برای خودروهایی صدق می کند که بعضی از قسمت ها ی بدنه مانند درب، کاپوت ، گلگیر،و….نیاز به رنگ آمیزی داشته باشددراین حالت رنگ بیشتری ازروی نمونه ی فابریک ساخته می شودومراحل رنگ آمیزی نیز باتوجه به گستردگی میزان ناحیه رنگ آمیزی نیز متفاوت است و باتوجه به میزان مناطق رنگ آمیزی خودرو افت قیمت بیشتری را تجربه خواهد کرد

مزایا و معایب صافکاری بدون رنگ
در این روش خودرو بدون رنگ صافکاری میشود یعنی دیگر از ارزش خودرو کم نمیشود این یکی از بزرگترین مزیتها برای صافکاریه خودرو میباشد دومین مزیتی که دارد حفظ ظاهری آن خودرو است شما میتوانید با صافکاری با مکش بهترین اتفاق برای خودتان و ظاهر خودرو حفظ کنید وضعیت سوم آن میتوان به سریع بودن نسبت به صافکاریهای با رنگ اشاره کرد.
بخواهیم درباره معایب آن صحبت کنیم این روش یکی از روشهای نوین است که خوشبختانه هیچ معایبی ندارد زیرا با ظرافت و دقت بسیار انجام میشود. میتوان گفت که صافکاری بدون رنگ بهترین نوع صافکاری است.

مزایا و معایب صافکاری با رنگ
یکی از مزایای صافکاری با رنگ این است که نیاز به ظرافت و دقت خاصی ندارد و بدون هیچگونه ظرافت و دقت میتوان آن را انجام داد از نوع سادهترین روشهای صافکاری است
یکی از معایب این کار این است که خودروی شما با رنگ خوردگی دچار افت قیمت میشود و از ارزش آن کاسته میشود و از معایب دیگر شکل ظاهری خودرو است که تغییر میکند
اما اگر صافکار و متخصص بتواند رنگ مورد نظر خودرو را پیاده کند و خط و خش را بگیرد اگر با رنگ خودرو یکی باشد مشکل ساز نمیشود.

صافکاری ونقاشی خودرو
تاثیر رنگ شدگی بدنه خودرو بر قیمت
عواملی مثل بازسازی مجدد و رنگ شدگی بدنه در میزان قیمت بستگی زیادی دارد مهمترین آن خسارات خسارتی است که به بدنه خودرو وارد شده تعویض یا تعمیر بخشهای بدنه خودرو است که رنگ خورده در میزان افت قیمت تاثیر زیادی دارد. برای خرید خودروهای تصادفی باید از یک کارشناس رنگ کمک بگیرید زیرا ممکن است به مرور زمان رنگ بدنه دچار دورنگی شود یا ترک بردارد و بریزد.
انواع صافکاری خودرو:
روشهای صافکاری متفاوت هستند و بسته به خودرو شما میباشد و دستگاههای جدیدی با پیشرفت تکنولوژی و مدرنیزه شدن تمامی لوازم صافکاریها نیز پیشرفت کردهاندبرخی از صافکاریهای قدیمی و انواع جدیدش را معرفی میکنیم.
در مطالب گفته شده بالا در مورد صافکاری بدون رنگ و صافکاری با رنگ صحبت شد حال میخواهیم صافکاریهای مدرن را معرفی کنیم.
یک، صافکاری با میله pdr
این مدل صافکاری یک روش نوین و پیشرفته برای تعمیر غرشدگی و صاف کردن بدون رنگ بدنه خودرو میباشد که در سالهای اخیر محبوبیت خیلی زیادی پیدا کرده است در این روش از ابزارهای دستی و دستگاههای مخصوص برای بدنه خودرو بدون نیاز به رنگ آمیزی مجدد استفاده میشود.

دو،صافکاری لیزری
این مدل نیز یکی از روشهای نوین در تعمیر بدنه خودرو میباشد که از اشعه لیزر برای گرم کردن و تغییر شکل دادن ورقه مورد نظر استفاده میکند و این روش هنوز در حال توسعه است و در رانندگان خودرو در حال محبوب شدن است که به عنوان یک روش جدید و جایگزین صافکاریهای سنتی استفاده میشود.

سه، صافکاری با دستگاه مکش
در این مدل صافکاری ابتدا یک دستگاه مخصوص به محل آسیب دیده خودرو وصل میکنند که دستگاه مکش است
و بعد با استفاده از ابزارهای دستی و فشار مکش دستگاه را تنظیم میکنند و باعث میشود که قسمتی که فرورفتگی دارد به بیرون بیاید.

چهار ،صافکاری مغناطیسی
در این مدل صافکاری نیز یکی از تکنیکهای پیشرفته است که برای بهبود ظاهر خودرو استفاده میشود و با استفاده از میدانهای مغناطیسی قوی ذرات فلزی و ذراتی که درسطح خودرو چسبیده است جدا میکنند
صافکاری مغناطیسی برای انواع آسیب بدنه خودرو مانند فرورفتگیهای سطحی و عمیق ترکها و سوراخها قابل استفاده است
و میتوان برای خودروهایی با بدنه آلومینیومی و کامپوزیتی نیز استفاده کرد.

پنج، صافکاری با چسب حرارتی
در این مدل صافکاری ابتدا یک چسب حرارتی مخصوص به محل آسیب دیدگی خودرو میزنند و بعد با استفاده از دستگاه آن را ذوب میکنند و این امر باعث میشود که چسب به ورقه فلزی بچسبد و با کشیدن و ایجاد فشار و فرورفتگی غرشدگی را رفع میکنند و این روش بیشتر در فرورفتگیهای جزئی استفاده میشود.

نحوه انجام صافکاری قسمتهای مختلف خودرو:
در زمان تصادف یا ضربه خوردن ماشین بعضی از قسمتهای آن دچار آسیب تو رفتگی غرشدگی میشود.
صافکاری کاپوت
کاپوت قسمت اصلی زائر خودرو است و هرگونه ایرادی داشته باشد باعث زشتی خودرو میشود و از این رو اهمیت این قطعه و این تیکه بسیار زیاد است.
صافکاری کاپوت میتواند با استفاده از روشهای سنتی و مدرن انجام شود روشهای سنتی صافکاری شامل ابزارهای دستی مثل چکش و انبر دست ولی در روش مدرن با استفاده از دستگاههای مخصوص مانند pdr استفاده میکنند
صافکاری گلگیر ماشین
گلگیر یکی از رایجترین انواع صافکاری در خودرو را دارد از قطعات بدنه خودرو هستند که بیشترین آسیب را میبینند. آسیبهای گلگیرها میتواند ناشی از تصادف سنگ پاشی و یا برخورد با مانع ایجاد بشود.
در حین صاف کردن گلگیرها نیازی نیست که از بدنه خودرو جدا بشود و صافکار میتواند به راحتی بدون رنگ رفتگی آن را در بیاورد.


صافکاری رکاب
رکاب یکی از بیاهمیتترین قسمتهای ماشین در هنگام صافکاری به شمار میرود بسیاری از ما هنگام خراب شدن یا ضربه خوردن آن قسمت اصلاً اطلاع نمیشوید
و گاهی اوقات در زمان دور زدن پیچیدن ناگهانی در کنار جدول میدان و موانعی صدای برخورد چیزی به گوش میرسد که آن برخورد با رکاب بوده.
و صافکاری این قسمت پیچیده و سخت نیست و راحت است
صافکاری سقف
در تصادفهای شدید سقف زیاد آسیب میبیند ولی در تصادفات نسبتا آرام به ندرت سقف دچار آسیب میشود مواردی که باعث میشود این قسمت فرو برود و زشت باشد ناشی از چپ کردن است یا گاهی اوقات میتواند اجسامی از بالا بر روی خودرو بریزد مانند ریزش سنگ از کوهها.
و صافکاری این قسمت پروسه طولانی است چون عرض زیادی دارد و باید یک صافکار تخصصی آن را انجام دهد.
صافکاری ستون
صافکاری ستون میتوان گفت که یکی از حساسترین انواع صافکاری است زیرا ستون از مهمترین قطعات بدنه خودرو به شمار میرود و نقش مهمی در ایمنی را ایجاد میکند.
مواردی که میتواند به ستون آسیب بزند تصادفات و برخورد با موانع و چپ کردن است.
صافکاری این قطعه مهمترین از صافکاریها به حساب میآید زیرا هرگونه اهمال و انجام نادرست در تعمیر این قطعه باعث ایجاد خطرهای جبران ناپذیری میگردد.
صافکاری سپر
سپر نیز از اصلیترین قسمتهای خودرو است که در هنگام تصادف سریعتر از قسمتهای دیگر خودرو شکسته و جدا میشود
در بسیاری از خودروها سپر از جنسی ساخته میشود که اصلاً قابلیت صافکاری را ندارد و در زمان تصادف و خرابی آن باید تعویض شود.

افت قیمت خودرو رنگ شده
نحوه تعیین :
محاسبه افت قیمت معمولاً به این صورت انجام میشود
در خودروهای دو رنگ یعنی ماشینهایی که به عنوان مثال کاپوتشان رنگ شده حدوداً ۵ درصد از قیمت کل خودرو کاهش پیدا میکند ولی در صورتی که قسمتهایی مانند درب و گلگیرهای خودرو رنگ شده باشد دو و نیم درصد از قیمت کل خودرو کاهش مییابد.
افت قیمت ماشینهای تمام رنگ به این معنیه که خودرو به دلیل تصادف شدیدی که داشته تمام تماماً رنگ شده یعنی دیگر رنگ آن فابریک کارخانه نیست و نقاشی شده.
انجام شدن کار به چه صورت است:
بدنه خودرو از سه لایه فلز تشکیل شده و اگر خط و خش فقط به لایه سطحی آسیب زده باشد به آن سطحی گفته میشود و یکی از روشهای از بین بردن خط و خشهای عمیق لیسهگیری است.
و ترمیم این نوع خراش راحتتر از نسبت به بقیه و اگر خط و خش به لایه دوم و سوم برود این نوع خط و خش از نوع عمیق است ترمیم آن روشهای خاصی دارد.
برای برطرف کردن این خط و خشها عملیات گسترده لیسه کشی انجام میشود. بعضی از این خراشها باعث میشود که ترک خوردگی در رنگ ایجاد شود که اگر به سرعت ترمیم نشود باعث میشود که رنگ بدنه خودرو بریزد و مجبور به نقاشی شوید.
زمانی که روی بدنه خودرو خط و خش ایجاد میشود ابتدا آن را با شوینده مخصوص تمیز میکنند و بعد قسمت آسیب دیده را با اشعه فرابنفش و زیر نور خورشید قرارمیدهند تا عمق خشها مشخص شود با تعیین کد رنگ خودرو و ابزارهای خاصشان آن قسمت را پر میکند
و بعد از اینکه رنگ خشک شد لیسه کشی میشود
بعد از ترمیم خط و خش پولیش کاری میشود جزو کارهای انتهایی است قسمتی که آسیب دیده را پولیشهای جامد قوی به کار میبرند بعد از انجام ش کاری به بدنه خودرو واکس میزنند واکسهای مخصوص که جزو دسته واکسهای نرم هستند.

جمع بندی
افت قیمت ماشین تمام رنگ موضوعی امکان ناپذیر است و اگر مالک همچین خودرویی هستید باید افت قیمت آن را بپذیرید را که رنگ شدن کامل آن باعث میشود که از ارزش واقعی خودرو کم شود.
و عوامل بسیاری هستند که باعث آسیب به رنگ خورده شدن ماشین میشود و باید برای حفظ و مراقبت از آن و جلوگیری از رنگ آمیزی مجدد کارهایی را انجام دهید.